Jump to content

Ultraljudstvätt - Tvättmedel


tek

Recommended Posts

Jag impulsköpte en ultraljudstvätt. Jag har inte fått den än så jag kan inte visa några bilder.

 

Hursomhelst i manualen anges följande tvättmedelslösning vara bra:

 

- 4.5 liter destillerat vatten

- 1 liter Isopropanol

- några droppar diskmedel

 

Mina kemikunskaper är rudimentära, men jag tycker att nästan 20% isopropanol, låter som ganska mycket.. :39:

 

Vad använder ni för lösning till era vinyltvättar?

Link to comment
Share on other sites

@Bebop tipsade tidigare om Tarkett BioClean (tvättmedel för vinylgolv) och det tycker jag funger väldigt bra. (i tvättapparater med sugfunktion iaf)

Annars tycker jag också att iso-halten i föreslaget recept var onödigt hög. Jag brukar lägga mig runt 10-12% för min ”förtvätts-blandning”. Steg 2 görs med BioClean eller L’Art du Son. Resultatet blir ganska likartat med en fin yta som inte verkar varken uttorkad eller statisk, men ren och blank.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör samma medel som Calle till min Audiodesk.

 

Vattnet är nästa frågetecken det brukar tvistas om, men jag har använt avmineraliserat och avkoniserat ”batterivatten” från Biltema och Mekonomen med gott resultat.

Link to comment
Share on other sites

Tack för input @calle_jr , @AlfaGTV och @Taxmannen

 

Receptet jag verkar vara samma som detta, med  förändringen att vätmedlet kan bytas mot diskmedel.

https://londonjazzcollector.wordpress.com/for-audiophiles/home-brew-cleaner-for-vacuum-rcms/

 

Andelen isopropanol får jag nog fundera på...

 

Jag ska ut och handla lite ingredienser imorgon. Med lite tur får jag maskinen på fredag. Jag tänkte plocka upp isopropanol hos Kjell och batterivatten på Biltema. Vätmedel måste beställas så det får bli några droppar diskmedel i första testet.

Link to comment
Share on other sites

Audiodesk låter lite för att vara ultraljud i alla fall jämfört med de jag har på jobbet. Då är den inte för störande. Det är nästan så jag misstänker att det skulle kunna/borde vara betydligt mer kräm i den funktionen. När torkningscykeln går i gång blir det dock mer oljud, som en hårtork ungefär. Men det går ju rätt fort.

Jag använder samma rengörningsvätska från Audiodesk som grabbarna ovan.

Färdigblandad stående i maskinen bör den dock bytas efter några månader. Luktar illa efter ett tag. Jag byter och sköljer ur ca var 3-4 månad.  

Hur gör ni?

Link to comment
Share on other sites

Att han tagit sig tid att spela in före och efter var kul också.

 

Får nog vänta till nästa vecka innan apparaten kommer fram.:dry:

 

Har varit på väg att köpa en  okki nokki i ett par månader, pga att den verkar vara en mogen design med ett överflöd av reservdelar men har avvaktat för att om möjligt hitta begagnat.

 

Hursomhelst så hittade jag denna maskin av industriellt snitt. Den är säkerligen inte ljudlös och det är inget man har framme för jämnan, men jag hoppas ändå på bättre resultat. Jag gillar också att det är liten mekanisk kontakt mot skivan.  Priset är dessutom  bra :). Det kommer onekligen bli roligt att testa.

 

Screenshot_20180510-203428-01.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Spännande, har också varit inne på en sån här tvätt. Fördelen är att du kan tvätta flera skivor samtidigt. 

 

Är ju väldigt enkelt att bygga en jigg med ett par 12v datorfläktar om du vill ha en tork också.

 

Måste bara införskaffa fler skivor så det blir värt! :app:

Link to comment
Share on other sites

Då skulle det gå definitivt snabbare och tvätta. Rekommendationen är att skivorna sitter kvar i ställningen under torktiden så jag gissar att det blir ungefär 30min totalt för 6 skivor. 5 minuter tvättning och resten torktid.

Link to comment
Share on other sites

Vätskan är kvar. Det är en medicinsk ultratvätt där nån lagt till en motor som spinner skivorna och ställningen används senare som torkställning. Jag hoppas på en tapp eller kran som gör att jag kan enkelt spara väskan på dunk när jag inte använder den. Annars får man skopa eller hälla. Man vill ju köra ett par vändor när man tagit fram den.

 

Den stora nackdelen med denna maskin är att den inte är något man tar fram "bara sådär" utan det blir nåt man tar fram en lördagseftermiddag. Detta för att isopropanol har en otrevlig lukt och maskinen är öppen, detta är inget jag faktiskt vet utan nåt jag tagit för givet. Jag använder isopropanol outspädd till att rengöra mönsterkort och då är den lite jobbig.

 

http://audiorevita.pl

 

Ljudnivån verkar vara rätt hög.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Låt bli spriten! Alkohol och vinyl går dåligt ihop i tvättsammanhang. Detta i allmänhet och stenkakor i synnerhet. Jag har provat ultraljudstvätt men tycker nog att min Okki-Nokki gör ett bra jobb med en eller flera tvättar plus att man får skivan torr också. Efter prov med ett antal ultraljudstvättade LP så körde jag igenom dem för torkning på Okki-Nokki och det som sögs upp ur spåren var föroreningar som annars hade torkat in!

Link to comment
Share on other sites

Intressant maskin du beställt @tek !

 

Har en Audiodesk som i och för sig fungerar bra med det tvättmedel som hör till. Samma erfarenheter rörande ljud och resultat som övriga med den maskinen. Men saknar ibland möjligheten att tvätta fler skivor samtidigt då jag köpt flera begagnade på en gång så vill jag gärna tvätta dem först innan man sätt nålen i spåret. Synpunkten att man kanske kan värma in "skit" i spåret kanske inte är helt obefogad. Egentligen borde en liten "dammsugning" av bestående vatten göras först innan man låter fläkten göra sin torkning. Då borde resultatet bli helt optimalt. Byte av vatten och vätska måste också göras med jämna mellanrum. Vet att en del håller räkning på antalet tvättar per vattenbyte. ex. @calle_jr och @Bebop . Hur många tvättar kör ni innan byte?

Avdunstningen av vatten är ganska stor. Borde för länge sedan gjort ett lock till Audiodesken för att undvika detta, men har inte blivit av. 

 

Calm

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Ja den är säkert bra. Ultrljudsdelen är säkert bättre än tex på Audiodeska. Jag slås av hur lite detta hörs från Audiodesk jämfört med våra ultraljudstvättar på jobbet och i annan laboratoriemiljö. Det är nog en bra väg att gå att bygga om en sådan tvätt för vinyl skulle jag tro.

Ang de mekaniska rengörningen med rullarna så ser jag en fördel och en potentiell nackdel.

Fördelen är uppenbar. Man får bort skit som sitter fast mekaniskt som inte u-ljudet själv får bort. 

Oron är om det fastnar skit i rullar som sedan istället repar vinylen??? Jag rengör rullarna ofta, men ändå? Sliter man onödigt på vinylen med rullarna? 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ända sedan jag återbörjade med vinyl för ett par år sedan letat efter ett fullgott alternativ. De esoteriska tycker jag är lite för dyra. Har varit på väg flera gånger att köpa en cleaner för att sedan bygga något som funkar. Detta verkar ju alldeles lysande. Nu tvättar jag för "hand" (snurrvariant) i tvättstugan. Eftersom torktumlaren är en frekvent använd apparat i en 5-personersfamilj torkar det hela på 20 minuter.
Det får bli en sådan här vart det lider!!      

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Hur många tvättar kör ni innan byte?

 

Jag skulle gissa runt 100 skivor, men jag håller inte räkningen utan jag går på någon slags magkänsla. 

 

5 hours ago, Apexorca said:

Oron är om det fastnar skit i rullar som sedan istället repar vinylen??? Jag rengör rullarna ofta, men ändå? Sliter man onödigt på vinylen med rullarna? 

 

I och med att vätskan filtreras så tror jag inte att risken är så stor, men det är nog bra att rengöra den med jämna mellanrum alternativt köpa nya i färgaffären.

 

 


 

Det jag inte riktigt förstår med ultraljudstvätten ovan är hur man håller vätskan ren eftersom den vad jag kan läsa mig till inte innehåller någon filtreringsfunktion för vätskan. Lägger sig smutsen på botten, eller hur funkar det? Det känns lite som att använda samma badvatten i badkaret till hela familjen om ni förstår vad jag menar :shocked:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-12 at 10:52, calm said:

Intressant maskin du beställt @tek !

 

Har en Audiodesk som i och för sig fungerar bra med det tvättmedel som hör till. Samma erfarenheter rörande ljud och resultat som övriga med den maskinen. Men saknar ibland möjligheten att tvätta fler skivor samtidigt då jag köpt flera begagnade på en gång så vill jag gärna tvätta dem först innan man sätt nålen i spåret.

 

Tack @calm

 

Är det inte en av fördelarna med en Audiodesk att man inte behöver någon framförhållning? DVS att man tvättar skivan precis innan man börjar spela? Hur många minuter tar det från att du petar i skivan tills den är tvättad och torr?

 

On 2018-05-12 at 08:08, Gigas said:

Låt bli spriten! Alkohol och vinyl går dåligt ihop i tvättsammanhang. Detta i allmänhet och stenkakor i synnerhet. Jag har provat ultraljudstvätt men tycker nog att min Okki-Nokki gör ett bra jobb med en eller flera tvättar plus att man får skivan torr också. Efter prov med ett antal ultraljudstvättade LP så körde jag igenom dem för torkning på Okki-Nokki och det som sögs upp ur spåren var föroreningar som annars hade torkat in!

Jag har sett uttalanden om alkohol och vinyl men aldrig någon som kunnat verifiera det, så jag bortsåg från det argumentet när jag läste på. Förutom just specialfallet med stenkakor, där det verkar anses som "well known". Jag tror att om man skulle göra om samma experiment fast i omvänd ordning skulle man få samma resultat, dvs ingen tvätt är perfekt och alla har fördelar och nackdelar.

 

19 hours ago, Richard said:

Det får bli en sådan här vart det lider!!      

Du kan ju vänta tills jag testat den, jag kan berätta om fördelar och nackdelar med tvätten som jag upplever det. Den är fortfarande någonstans mellan Polen och Sverige. Snubben jag köpte den av har lite olika varianter där billigaste är runt 2kkr där skillnaden verkar vara tvätten i sig. Jag valde den dyraste (som fortfarande får anses billig) för i sammanhanget tyckte jag att det fortfarande var  ganska lite pengar. Jag gjorde ingen jämförelse funktion för funktion mellan varianterna, men denna ska ha en svepfunktion samt värmare för riktigt skitiga skivor vilket jag har en del av.

 

18 hours ago, Taxmannen said:

Det jag inte riktigt förstår med ultraljudstvätten ovan är hur man håller vätskan ren eftersom den vad jag kan läsa mig till inte innehåller någon filtreringsfunktion för vätskan. Lägger sig smutsen på botten, eller hur funkar det? Det känns lite som att använda samma badvatten i badkaret till hela familjen om ni förstår vad jag menar :shocked:

 

Din iakttagelse stämmer, jag tror det ialla fall. När jag var och skaffade destillerat vatten och dylikt så letade jag efter en tratt med inbyggt filter för att iaf kunna filtrera lite när man för över på dunk mellan tvättsessionerna. Jag hittade ingen som jag tyckte var bra så jag lät det vara så länge. Det löser inte problemet om man ska köra 50 skivor i ett svep, men då får man ta fram nån ad hoc lösning.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-12 at 10:52, calm said:

Vet att en del håller räkning på antalet tvättar per vattenbyte

Jag är inte en av dem :)

Jag byter aldrig vattnet, men fyller ofta på eftersom det dunstar.

Jag rengör rullarna och filtret och har bytt rullarna ett par gånger.

 

35 minutes ago, tek said:

om man skulle göra om samma experiment fast i omvänd ordning skulle man få samma resultat, dvs ingen tvätt är perfekt och alla har fördelar och nackdelar.

Instämmer.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tek said:

När jag var och skaffade destillerat vatten och dylikt så letade jag efter en tratt med inbyggt filter för att iaf kunna filtrera lite när man för över på dunk mellan tvättsessionerna.

 

Prova med kaffefilter om du ska filtrera, det ska då inte lämna fibrer efter sig. Bara ha tappen halvöppen så avrinningen hinner med.

 

Ska bli kul att höra ditt omdöme.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calle_jr said:

Jag är inte en av dem :)

Jag byter aldrig vattnet, men fyller ofta på eftersom det dunstar.

Jag rengör rullarna och filtret och har bytt rullarna ett par gånger.

 

Instämmer.

 

Minnet sviker ibland! :D:)  @calle_jr Då var det någon annan som hade ett räkneverk på sin Audiodesk. Eller kanske var det en förväxling med antal spelningar på pickupen som jag minns. Problemet med avdunstning av vattnet känner jag igen. "Altarduken" som följer med är nog mer dammskydd än motverkar avdunstningen.En ägare av Audiodesken hade gjort ett lock av plexiglas med två handtag och om jag minns rätt en tätningslist runt kanten för att hålla avdunstningen i shack.   Smart för då kan man samtidigt behålla fukten i borstarna som har en tendens att bli lite hårda efter torkning. Frågan om hur proportionen vatten/blötmedel blir efter avdunstning, om man bara fyller på vatten? Lite nörderi som kan vara intressant att fördjupa sig i .:39:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-14 at 08:56, Taxmannen said:

 

Akvariepump med filter kanske :39:

 

On 2018-05-13 at 17:23, JWE said:

 

Prova med kaffefilter om du ska filtrera, det ska då inte lämna fibrer efter sig. Bara ha tappen halvöppen så avrinningen hinner med.

 

Jag kommer få arbeta i köket, så tror jag testar att man tappa vattnet på dunk med passivt filter mellan varven om vätskan blir riktigt smutsig. Apparaten har en tappkran vilket bör underlätta. första försöket blir med kaffefilter.

 

Link to comment
Share on other sites

4.png

 

Jag testade maskinen i lördags i två omgångar, dvs 12 skivor. Jag har inte hunnit lyssna på alla testobjekt än men tycker att jag kan ändå delge några åsikter.

 

Det första som var direkt obehagligt var när jag blandade till tvättvätskan så även fast jag vädrade ordentligt med vädring så blev jag ordentligt yr av isopropanolen. Jag ökade på vädringen en aning och efter vätskan var blandad upplevde jag inte det som ett problem längre. Mellan körningarna satte jag på locket och tänkte då inte alls på lukten. Jag var även tvungen att lämna hemmet ett par timmar och noterade ingen lukt när jag kom hem. Maskinen hade då stått tvättvätskan i och locket på.

 

Maskinen är enkel, en industriell ultraljudstvätt av gissningsvis kinesisk märke, utrustade med en motor som snurrar 2.5 RPM. Rotationen stängs av med en enkel strömställare på ena sidan. Laddning av skivor sker genom att man ställer axeln på en träplatta med ett hål i och sen sätter fast skivorna efter varandra med distanser. Distanserna är misstänkt lika vanliga syltburkslock. De gör dock sitt jobb väl. Axeln fästs i mot motorn med en genomföring och två skruvar. Efter lite pillande får man snabbt koll på hur det funkar.

 

6.png

 

Angående ljudnivån så tyckte jag inte det var så farligt, men jag upptäckte snart att min omgivning tyckte det var störande och viss irritation antyddes, så det är lämpligt att välja plats och/eller tidpunkt för tvättning väl.

 

Jag följde receptet på tvättvätska enligt manualen, förutom att jag använde ett par droppar diskmedel istället för vätmedel. Tvättlösningen hade en tendens att löddra så första laddningen med skivor fick köras om. Löddrandet tenderade att minska redan tills andra körningen, och försvann helt jag började använda funktionen "Degas" vilket kör tvättfunktionen av i 10s och därefter på i 10s. Denna funktion ska vara enligt manualen bättre ur ett tvättperspektiv, än att ha tvättfunktionen på hela tiden.

 

5.png

 

Så första laddningen kördes i två körningar a 5 minuter. Skivurvalet var ett snabbt ihopplock av skivor som jag tycker behöver en tvätt. Kanske speciellt "Rune Gustafsson - Killing me softly", "Göran Söllscher" och "Karajan - Pastorale" är tre skivor jag fått av en bekant, som till min kännedom legat i ett förråd i åtskilliga år och har jag haft svårt att kunna spela då de knastrar så mycket. Alla tre tycker jag ser relativt ok ut med avseende på repor. Jag placerade Rune ytterst i traven och Karajan, Söllscher lite mer i mitten av traven.

 

1.png

 

2.png

 

 

Det är lite svårt att entydigt säga hur bra tvätten faktiskt fungerar då jag inte lyssnade på objekten innan jag tvättade. Jag var noggrann att placera "Killing me softly" längst ut då den har jag nog aldrig stått ut lyssna på både A och B-sida på grund av knaster. Efter tvätt lyssnade jag och upplevde en stor förbättring av "Killing me Softly", även "Göran Söllscher" fick en ordentlig minskning av knaster medan "Karajan - Pastorale" fortfarande knastrade påtagligt och jag ska testa senare om ytterligare en tvättning förbättrar avspelning. Tanken har slagit mig att tvättfunktionen kanske funkar bättre på riktigt smutsiga skivor genom att bara köra en skiva åt gången. Det behöver inte vara sån stor förlust av tid även om man bara tvättar en skiva. Jag upptäckte att själva tvättningen är endast en bråkdel av tiden för hela proceduren. Att lufttorka 6 skivor tog över en timme. Jag ställde skivorna vertikalt på en handduk, fortfarande monterade på axeln för stabilisering, vilket gör att jag fortfarande inte kunde använda maskinen under tiden. Jag har beställt ett par billiga torkställ i glada färger från ebay vilket kommer användas för att kunna köra fler skivor vid ett tillfälle.

 

Efter tvätt och tork kunde jag se ett fåtal dammkorn som lagt sig på vissa skivorna, gissningsvis fastnar en del av dammet under torktiden och en del är säkert dammkort som virvlar runt i tvättvätskan. En del smuts tenderade att lägga sig på botten av tanken, dock inte allt. Dammet tenderade dock att lägga sig ytligt så att även min skivborste av väldigt enkelt snitt kunde enkelt ta bort dessa fåtal dammkorn utan problem.

 

En rekommendation från manualen är att man ska tvätta riktigt smutsiga skivor på 40graders temperatur och köra dem totalt 25 minuter. Först tvätta  4x5 minuter utan rotation och rotera axeln 90 grader mellan tvättningarna, för att slutligen tvätta som vanligt med roterande axel. Detta testade jag dock inte, jag hade lite bråttom i mina tester så även om jag hade värmaren på nådde tvättlösningen aldrig över 32 grader Celsius.

 

Jag provade även att tvätta en del nya skivor, så även om förändringen inte var riktigt lika påtaglig så tyckte jag nog det var värt tiden att även tvätta dem.

 

Det som orsakade mycket spill och oreda i vid denna test var att tappkranen droppade och spillde ordentligt när jag testade att filtrera tvättlösningen, jag hade laddat upp med kaffefilter och ser man till att kaffefiltret ligger dikt an mot undersidan av tappkranen, kan man öppna den litegrann och filtrera vätskan ner i en dunk på ungefär 15minuter, utan att spilla en droppe. Nedan är en bild på när jag hade fullt sjå med med att palla upp tratten mot tappkranen.

 

7.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar väldigt positivt.

Lite slabbande innan man är van i kläderna ser jag inte som något bekymmer alls. Du skulle sett mig med min helmanuella där man snurrar själv i ett bad med borstar på sidorna. 

Det får nog bli en sådan här tingest vart det lider.

Tack för rapporten!! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...