Jump to content

Recommended Posts

Mstislav Rostropovitj

Såg en fantastisk porträttdokumentär igår om den ryske cellisten Mstislav Rostropovitj. Återkommer ofta till hans cellokonserter med Dvorak eller Saint-Saens eller samarbetena med Richter:

R-5460352-1393934541-8805.jpeg.jpg

Han var Slava med hela musikvärlden. Till viss del kanske för att många har svårt att uttala ett förnamn som börjar med M-S-T. Solzjenitsyn kallade honom en vulkanisk personlighet, och förvisso var väl Solzjenitsyn raka motsatsen själv. Rostropovitj var inte bara en briljant instrumentalist utan också dirigent och förkämpe för mänskliga rättigheter i sovjetstaten. En kamp som ledde till mångårig exil för honom och hans hustru, operasångerskan Galina Visjnevskaja.

Här är dokumentären: https://www.svtplay.se/video/17877447/mstislav-rostropovitj

Höll på att tappa hakan när man berättade att han skulle spela Dvoraks cellokonsert med en sovjetisk orkester samma dag som de ryska stridsvagnarna stormade in i Prag 1968.

Väldigt intressant syn på varför Beethoven, Brahms och Mozart aldrig skrev något för cello - för att ingen bad dem om det! Slava umgicks av det skälet med nutida tonsättare och spelade cellokonserter av Sjostakovitj, Prokofjev, Britten, Dutilleux, Lutoslawski, Penderecki m.fl. Han skrev brev till kompositörer, berättade hur geniala de var och bad dem skriva cellokonserter som han kunde uppföra.

Bildresultat för Mstislav Rostropovich

Vilka är dina favoritinspelningar :question:

On 2018-05-06 at 10:06, calle_jr said:

Mstislav Rostropovitj

Vilka är dina favoritinspelningar :question:

Jag har en som jag gillar mycket som jag ofta spelar. Du fick höra en del av första sidan tror jag det var, när du var här i vintras. Sida 2 är bättre tycker jag, men allt hänger ihop och skall njutas från start till mål för bästa upplevelse. Shostakovich Cellokonsert nr 2 skrevs 1966 och är lite mer än 30 min

Den är medryckande och intressant. Mycket dissonanta toner och även jazzinslag, lugnt och dramatisk om vartannat. Den är som du beskriver att konserten är skriven för Rostropovich och det är han som spelar på denna platta.

images-2.jpeg.0de993a2b963a3ea0de8bbe1e863a075.jpeg

Jag har den på "förstapress" och på nypress. Ljudmässigt är båda bra men mer luft och rymd i förstapressen och lite mer HiFi-ljud, torrt,  mindre scen,  i nypressen. Men musiken är lika bra, men i mina öron gör den sig bäst i förstapressen.

• 1 month later...

Shostakovitch ville ha ha det släpigt och långsamt och trött. Kanske därför han skrev de båda cellokoncerterna för Rostropovich. Kan inte tänka mig att det spelades på annat sätt än vad Shosta själv ville och hade skrivit det. Så om man tycker han spelar som du beskriver och inte gillar det så gilla man inte Shostakovitch egen tanke med verken. Om någon annan piffar till dem så att de passar bättre är det ju en annan tolkning men inte orginaltolkningen så som den skrevs. Vad man gillar får man ju välja själv. Men jag tror det är fel att tro att Rostro var trött i sitt spel. Det var nog synnerligen välplanerat.

13 hours ago, Apexorca said:

Kan inte tänka mig att det spelades på annat sätt än vad Shosta själv ville och hade skrivit det.

Jag tycker också om DG-inspelningen. Den är en av många bra. Rostropovich har gjort flera inspelningar av båda cellokonserterna. Jag har inte hört alla men de låter säkert inte lika. Tolkningar är ju inte bara tempo utan innehåller så många andra element. Här är några andra tips som håller mycket hög klass och som genomgående fått mycket fina recensioner världen över. Samma fast olika...

51NSBOR-poL._SY355_.jpg

4458212.jpg

00000003508285_A01.jpg