Jump to content

Roon 1.5 ute nu.


Recommended Posts

Så dök hanteringen av MQA upp, verkar efterlängtad av många. Den förbättrade hanteringen av dubbletter samt

när man har olika versioner av samma platta blev också riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Installationen av 1.5 gick som det brukar med Roon väldigt smärtfritt på NUC (ROCK), PC och min Android telefon.

 

Nu avkodas MQA till första steget 88.2/96 av Roon (resterande måste göras i en MQA kapabel DAC). Jag har inte lagt någon större vikt vid MQA men tja nu har man det så då kan man ju lika bra prova det.

 

Screenshot_20180503-162747.thumb.png.321b339885b73debbe66bd714be4a097.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, octavia rs said:

Nu avkodas MQA till första steget 88.2/96 av Roon (resterande måste göras i en MQA kapabel DAC). Jag har inte lagt någon större vikt vid MQA men tja nu har man det så då kan man ju lika bra prova det.

 

Jag har inte heller testat nu, men min gamla, numera sålda Aurender gjorde samma sak tror jag men jag upplevde det inte som någon revolution. Frågan är hur viktigt/relevant det sista steget till 192 är för att dra full nytta av MQA.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Taxmannen said:

Frågan är hur viktigt/relevant det sista steget till 192 är för att dra full nytta av MQA.

 

Nä det är väl frågan, mycket av 2L albumen blir 352 om man kan avkoda dem hela vägen. Jag är nöjd med hur min TAD hanterar vanlig 44.1 (vad jag vet så görs allt om till 96/24 internt i D1000mk2 oavsett vad man petar in).

 

Är det skit in så blir det ju skit ut oavsett vilken upplösning det har när det kodas med MQA......

Link to comment
Share on other sites

Spontant upplever jag MQA som mera väljudande via Roon än via Bluesound eller Tidals desktop app. Intressant att rätt många album verkar vara MQA 24/44.1 vid Authenticated, verkar som Roon samplar upp dessa oavsett till 88.2Khz?

1FF40D50-C88F-4670-9BB7-9ECC28AC5BC5.png

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Installationen av Roon 1.5 var felfri men tog lite längre tid än vanligt. Prövar MQA via Tidal Masters. Låter bra! Och något bättre än 16/44. Rekommenderas.

Sk_rmavbild_2018-05-03_kl._20.13.12.png

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

En välkommen nyhet i Roon 1.5 är att man inkluderat en "New version tab". Så här beskrivs denna funktion: 

 

In Roon 1.5 our handling of Other Versions has been redesigned, ensuring that all versions of an album (local and TIDAL) are available from the new Versions tab. This should make it easier to navigate around the versions of an album in your collection, but it also lets you browse directly to TIDAL’s MQA version when it’s available.

 

The Versions tab will display iconography that reflects what versions are available – the disc icon means that other versions of the album exist in your library. The TIDAL icon means that there are other TIDAL versions available outside your library.

 

The handling of versions on the Artist page has also been standardized. With accurate metadata, every album should appear exactly once on Artist details, without all the messy duplication we’ve seen in the past for “clean” versions, deluxe versions, etc. Whether there are 4 copies in your library, or 4 editions on TIDAL, the album should now be represented as a single cover on the Artist page, with all available versions accessible under the Versions tab.

 

Roon_MQA2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har nyligen börjat använda Plex för film, TV-serier och musikvideor på DVD och Bluray, och det finns en otroligt trevlig möjlighet där som man skulle vilja se implementerad i Roon. Dels kan man komma åt sitt bibliotek oavsett var man befinner sig och streama sitt innehåll till valfri enhet, men man kan dessutom bjuda in vänner/familj att komma åt hela eller delar av ditt bibliotek och de kan bjuda in dig på motsvarande sätt. Möjligen kan det finnas upphovsrättsliga utmaningar, men med dagens snabba uppkopplingar borde detta fungera precis lika bra för Roon som det uppenbarligen gör för Plex.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Sedan våren 2017 har jag använt Roon med stor belåtenhet. Systemet har alltid fungerat helt felfritt, även vid stora och små uppdateringar, egna förändringar inkl diverse tweaks. Tills i förrgår då Roon slutade fungera. Detta utan att jag gjort några som helst förändringar, varken i hårdvara eller mjukvara. Roon var som förbytt och det fanns liksom ingen systematik för att kunna förklara alla fel som plötsligt infann sig, t ex att det gick logga in ibland, och ibland inte. Kopplingen till Tidal försvann och kom tillbaka. Ibland gick det logga in på Tidal och ibland inte. Märkligast av allt var att Roon inte längre hittade åt en s k audio output i nätverkssystemet, vilket i mitt system utgörs av en SoTM-SMS200 + Auralic Vega. Roon kunde kontraktas via programvara på dator (Macbook) men inte på läsplatta (IPad). osv osv osv...

 

Enligt Roon support tyder detta på ett nätverksfel, mest troligt har en brandvägg kickat in. Men, inga ändringar har gjorts i mina brandväggar, varken i router, dator, NAS. Som kontroll stängde jag av alla brandväggar, utan resultat. Gick t o m så långt att göra en fabriksåterställning av routern, utan resultat. Fortfarande tyst i hemmet. Jag gick igenom felsökningslistor och vanliga användarmisstag som t ex är att DAC:en inte är påslagen, vilken den måsta vara och dessutom ha korrekta inställningar för att den ska uppfattas som audio output av Roon i nätverket. Prövade även en alternativ USB-kabel samt nyttja en Raspberry Pi med Ropiee som brygga. Dock utan resultat. Detta föranledde att jag prövade återställa inställningarna i Roon medelst backups (som görs automatiskt var 3:e dag) men utan framgång. Attackerade även applikationen RoonServer på min NAS samt SoTM-SMS200 som agerar Roon-brygga, men dessa fungerade fungerade tillsynes helt felfritt och det var inga problem att hitta dem i nätverket. Problemet var snarare att Roon inte helt ville paras samman med övrig utrustning och programvara. Jag kunde dock se och läsa musikarkivet med Roon.

 

Vad kan vara med frustrerade än en semester utan musik? Bah! En tilltagande frustration övergick snart i tankar på att införskaffa en slägga...men Roon är ju en mjukvara så det fick bli att istället återvända till våren 2017, dvs avinstallera RoonServer på NAS, formatera SSD-disken som RoonServern ligger på och börja om från början. Detta kan tyckas vara en smula radikal och omständig lösning, men det är en långt mindre tidskrävande åtgärd än att fortsätta felsökning. Detta var lyckat! Nu fungerar allt igen. Backup har nyttjats att för att återfå spellistor och andra diverse inställningar som vuxit fram över tid. Frustrationen har lagt sig i o m att musik äntligen strömmar ut från högtalare igen. Nu en erfarenhet rikare...

 

 

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, AlfaGTV said:

Det låter väldigt konstigt! Du är säker på att inte något förändrats i ditt nätverk/system? Autouppdateringar påslagna på NAS/Bridge/Controller?

Mystiskt, otroligt skumt, oförklarligt....vet inte vad jag ska säga. Normalt sett hittar man en förklaring till dylika situationer, men denna gång så vette f*n. 

 

För att svara på din fråga: JA, inga förändringar har skett i mitt nätverk. Iallafall inga som jag har förmåga att upptäcka. Nej, sköter allltid alla uppdateringar själv pga kontroll så autouppdateringar handlar det inte om.

 

Felet är ialf kopplat till RoonServer. Men hur? Servern funkar ju eftersom den listade alla album. Men den hittade inte outputs i nätverket. Jag har enbart en kärna/Roon Core, så jag kan omöjligen sammanblandat olika kärnor vid försök till kontroll.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@vita detta är det värsta som skulle kunna hända, orkar inte ens tänka tanken på min reaktion:schild_help: 

Men det finns bra hjälp att få - mina läromästare är dessutom hur hyggliga som helst och kunskaper i det oändliga verkar de ha så jag känner mig ganska trygg trots allt:app:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Har du mer än ett nätverk i ditt nätverk? Alltså kanske en bryggning i form av WLAN eller via "nätverk-över-eluttagen" eller nåt sådant?

 

Det har oavsett inget med flera servrar att göra. Alla Roon endpoints är synliga för samtliga Roon Core på samma nätverk. Tro mig, jag har labbat runt ordentligt för att dels prova mig fram och även försöka provocera fram krångel. ;)

Jag har inte lyckats nå vidare! :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

@vita detta är det värsta som skulle kunna hända, orkar inte ens tänka tanken på min reaktion:schild_help: 

Men det finns bra hjälp att få - mina läromästare är dessutom hur hyggliga som helst och kunskaper i det oändliga verkar de ha så jag känner mig ganska trygg trots allt:app:

 

/byZan

haha ja det var en smula frustrerande men det löste sig jö på ett bra sätt.

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Har du mer än ett nätverk i ditt nätverk? Alltså kanske en bryggning i form av WLAN eller via "nätverk-över-eluttagen" eller nåt sådant?

 

Det har oavsett inget med flera servrar att göra. Alla Roon endpoints är synliga för samtliga Roon Core på samma nätverk. Tro mig, jag har labbat runt ordentligt för att dels prova mig fram och även försöka provocera fram krångel. ;)

Jag har inte lyckats nå vidare! :)

 

Nej, enbart ett nätverk. Alla prylar som är inkluderade i ljudanläggningen går på ethernet, bortsätt från kontrolldon (iPad) men det är ovidkommande i sammanhanget. Det är väl rätt få It problem som förbryllat mig genom åren då det ofta funnits en rimlig förklaring men denna gång vette sjutton vad som hände...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jao, det funkar ju egenteligen med vilken webläsare som helst. (Men jag tror att det funkade bäst med Safari/Google Chrome/Mozilla Firefox)

En intressant funktion som jag ser som ett trappsteg på utvecklingsstegen. Det blir lite statiskt med samma artistbild hela tiden och röster har höjts för att forma denna till någon form av webbaserad styrning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag upplevde aldrig några problem när jag provade Rossini här hemma men jag vet att jag sett några på Roon forumet som haft problem tex när man växlat mellan olika ljudformat osv.

 

Intressant för de med Rossini är ju att den även uppdaterats till 2.0 och jag har fått lite information om att det var ett lyft i ljudkvalitet så det blir eventuellt ett nytt test här hemma :)

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Intressant för de som kör dCS produkter, ny firmware med förbättrad stabilitet inom Roon?

 

Vilken ver. är det som är den sista?

 

8 minutes ago, Taxmannen said:

Såg den igår men har inte installerat än och har egentligen inte känt något behov eftersom min Vivaldi har varit stabil som en klippa när det gäller Roon. @byZan, har du märkt någon instabilitet?

 

Nä inget påtagligt vad jag kan minnas……?

Min upsampler är på restaurering då jag vid senaste uppdateringen fick en massa flimmer i displayen, ljudmässigt inga problem. Enl dCS så kan det bli så på vissa modeller och jag antar att det gäller de äldre? Hoppas få tillbaka den inom ett par veckor.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...