Jump to content

Dungeons and Dachshunds


JWE

Recommended Posts

1 hour ago, JWE said:

Mk.2 av HEstand5000i kommer jag pressa i jigg istället för att bocka.

Ahhh, vi siktar på serietillverkning :sunglasses:

Jag kan nöja mig med 30% av intäkterna... till en början :closedeyes:

 

Om vi glömmer skämtsamheterna för en stund... du ska ha stora pluspoäng för att du gjorde en "hands on" .

Blev ju riktigt bra.

Behöver du mer förslag angående designen så kan du höra av dig... har redan fått lite uppslag nu när jag sett resultatet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Man får tacka Kamprad. Powered by iKEA.

Har också hunnit få "färdigt" hörlursförstärkaren jag byggt på sen i vintras, sånär som på ett par knappar, ett glas för skärmen, svarta m3-skruvar och lite annat smått. Kommer väl ta ett år till.. 

_DSC9439.jpg.1996aef14df4767ba50f8f318de8c9bf.jpg

Hade en tillhörande front i aluminium till chassit från hifi2000, men mekaniska verkstaden jag tog den till hade för mycket att göra (läs: noll prio för småskit som detta.. :D) så valde att köpa en skärbräda från... Ikea! Lite mer lättarbetat för mig, utseendemässigt ger den också mer personlighet i mina ögon.

_DSC9446.jpg.33544352ea09c355906e5785a4302d3d.jpg

 


Monterat dit avskärmningsplåtar, dragit om lite kablage, stjärnkopplat signaljord. Trångt är det, lite större chassi hade inte varit dumt såhär i efterhand.
Sockerbiten behöver ni inte bry er om! ;)
Växlare som jag beskrev innan med alternativen att spela genom dac > hörlursförstärkare, dac > extern förstärkare eller extern källa > hörlursförstärkare. 

Pass DIY Whammy är en riktigt bra hörlursförstärkare, knäpptyst. Klass A och driver det mesta i hörlursväg. Roligt och väldigt enkelt projekt för den hörlursintresserade.
JLsounds-dacen är inte pjåkig den heller. Utsteget för den är dual-mono med ett par NJM5534-opamps och kommer nog uppgradera dessa till ett par diskreta opamps från Burson. (Nåt du kan fixa hem @Perfect sense?)
 

En sak till också...

Link to comment
Share on other sites

Mycket riktigt är det Stax! 
 

@string skickade upp sin SRM-323s han hade problem med. Han hade en 100v>230v-transformator då drivern var en 100v-version från Japan. Lödde om den internt till 230v, fungerar fint efter det. Stepup-Transformatorn som det var fel på. 

SRM-323s var en av de billigare drivers Stax hade till salu för ca ett decennium sen. Den gör sitt jobb och driver mina SR-lambda pro fint.

 

_DSC9414.jpg.55f369db4f5a839aeaf5550512fe7007.jpg

Plot twist..

Link to comment
Share on other sites

Klart det är en rör-mojj! En SRM-006tS som har hittat hit. Har länge varit ute efter en rörbaserad driver till mina Lambda och till slut kom det ut en till salu.
Skillnaden är monumental, det ljusa övre registret kan lätt bli övermäktigt med Lambda Pro och solid-state men med SRM-006tS är det bara ljuva toner. 


Rören i denna är ett par 6CG7 Electro-Harmonix, Made in Russia. Osäker på hur mycket speltid det är på dessa så kommer införskaffa mig ett nytt par. Mest troligt ett par NOS RCA, har ni rör-rävar något annat alternativ åt mig tar jag gärna emot tips.

Börjar känna mig nöjd med min kontorsrigg just nu, kan både finlyssna och lyssna mindre aktivt. Behöver bara större skrivbord, många lådor.. :D
 

_DSC9412.jpg.07d782377f872a775abfd0f7b881938d.jpg

 

_DSC9427.jpg.9b1f16e005497bc21bf508dbb7dd81bf.jpg

_DSC9424.jpg.65e17d8f10aa6f825fdd53daca748e71.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet är det bara EH som tillverkar dessa rör. BTH Elektronik har dessa man NOS. Man får mejla dem och fråga vilka. Då kan man också fråga dem om råd. Om de låter bättre än EH vet jag inte. Det är ingen absolut sanning att NOS låter bättre men de brukar hålla längre, framför allt ”military grade”. Om det känns osäkert hade jag satsat på utsorterade och parade rör från EH (se länk nedan). Den här typen av rör (dubbeltrioder) brukar hålla åtminstone 2000-3000 timmar vilket blir 5-7 år för de flesta, skulle jag gissa (om man spelar i snitt 1 timme varje dag). Det beror också hur mycket effekt man tar ur dem. Ju mindre ström desto färre elektroner flyttas mellan anod och katod vilket ger längre livstid. 

 

https://btb-elektronik.de/en/categories/products/product/?id=1395&product_name=6CG7EH Audio doubletriode 2pcs

 

Det är en bra och säker leverantör med ett enormt sortiment.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ny begynnelse

 

IMG_0617.thumb.jpeg.361ab60b98628d5a10bb9347d1cd7fe9.jpeg

 

Så har dagen D äntligen börjat synas på horisonten. 
 

När vi flyttade in i vårat nuvarande hus hade jag satt upp en tidplan att jag skulle ha lyssningsrummet klart efter 4-5 år.

Två år efter tidplan i dagsläget, visst det kom två ungar mellan så prio har inte direkt varit att bygga på mitt lyssningsrum, eller hifi för den delen. Men det är lite av livets gång som många av er här också upplevt på grund av olika anledningar. 
 

Har också hunnit med att byta jobb så nu kan jag titulera mig som uppdragsledare istället för egenföretagare. 
 

Skivorna i bild ovan packades ner i februari i år då jag var tvungen att göra plats för avkomma nummer två! 

Link to comment
Share on other sites

Jag har smygläst en del så helt borta har jag inte varit! :winking:
 

Om jag då beskriver rummet som det var, var det ca 3.55*4.80m. Ytterdörren hade slagit sig så att i en viss vinkel kunde man se glimten av gatubelysningen. En toalett som inte används sen sent 90-tal. Träfiberboard på väggar samt en vägg gjord av garderober, (4st 60*60 cm garderober samt en 80 cm dörr, bra med förvaring antar jag.)

 

Har en bild på rummet i inlägget nedan:

 

B10B6CB5-03A7-4361-9C57-ECC3CDF9B54E.thumb.jpeg.fedd867b187e6177cb12e69baa2ae387.jpeg
 

Tidigare i somras såg det ut såhär, ytterdörren hade jag gärna byggt igen helt och hållet men då det efter många vändor med respektive, som ville ha kvar en dörr där, fick jag kompromissa lite. Happy wife happy life som man brukar säga.. Nåja, blir enklare att få in större högtalare i framtiden. :grin:

 

Bakvägg byggdes ut och vi landade i att sätta en innerdörr där. Ni får se varför senare. 
 

Halva sommaren gick åt till att vänta på att en takläggare kunde komma och lappa igen hålet för gamla avluftningen från toaletten. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JWE said:

Börjat fundera på vilket musikstycke som ska få inviga rummet. Ouvertyr 1812 kanske? :think:
 

0F61D9AF-E5FB-4FC9-9CB5-681D3C3B6561.thumb.jpeg.83995c5c5832e337074b16e5b30aa4c9.jpeg
 

 

Bra idé, men betänk konsekvenserna! Eller också ett bra sätt att skaffa sig anledning att förnya högtalarna?:grin: Vi som var med på sin tid myntade en travesti på känt talesätt. "Skönares lyss till den diskant som smält, än att aldrig våga spela 1812 i full volym" :grin::winking::blackeye: Huvaa.....:grimacing:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, figge said:

Välkommen tillbaka.

Även om det inte blev något besök på Take 5, så är det väl snart mässa i Stockholm snart, får hoppas på ett återseende då.


Ja, lirade inte riktigt med övriga livet tyvärr. Men får hoppas att datum för hem kommer i någorlunda god tid! 

2 hours ago, calm said:

Bra idé, men betänk konsekvenserna! Eller också ett bra sätt att skaffa sig anledning att förnya högtalarna?:grin: Vi som var med på sin tid myntade en travesti på känt talesätt. "Skönares lyss till den diskant som smält, än att aldrig våga spela 1812 i full volym" :grin::winking::blackeye: Huvaa.....:grimacing:

 

Calm


Tror du satte huvudet på spiken där! Var länge sen jag köpte en julklapp till mig själv så vem vet vad tomten kommer med.. :santagrin:

Link to comment
Share on other sites

Efter alla ytskikt var färdiga mäter rummet 356*518cm med en takhöjd på, lägsta respektive högsta punkt, 209 cm samt 233 cm.

Hade kanske velat ha liiiite bredare och högre tak men detta är vad jag hade att jobba med.

Absorption/diffusion tror jag inte kommer vara största problemet i slutändan. Kommer säkert vara några av rumsnoderna som stör. 
 

0F7ACE46-808C-4AD0-8F49-3C45889CB44F.thumb.jpeg.c956140fe56ac0da3fd089019756b7c2.jpeg


Ni ska bara veta hur många gånger jag flyttat runt den där högen längst in senaste året.. :dead:

 

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar vi närma oss dagsläget. Lite småpyssel kvar för att bli helt färdigställt, lär bli färdig till årsskiftet i den här takten. 
 

Elen är i princip klar, drog en EQLQ 3G2.5 som matning till stereon. Tror det duger för mig som är kabelagnostiker, behöver bara kopplas in i centralen. Frågan är om man ska investera i klangmodul eller ej. :39:
Kommer sätta ett fasadmätarskåp på hörnet till höger i framtiden, så möjlighet att dra någon mer hifi-anpassad matning i framtiden går relativt enkelt att lösa.

 

Satte f.ö in warmdim-spottar (såna där som ändrar färgtemperaturen) i detta rum, tror det kommer göra sig bra när man vill mysa till det extra mycket med något gott till sena höstkvällar.

 

357759F8-F645-444E-99F2-99E7DF429654.thumb.jpeg.b8f024ebc5137702fb3bf54d32159231.jpeg

 

Dörr, vilken dörr? Märker dock att jag får lite kondens på insidan av ytterdörren nu när det blir svalare ute, mest troligt p.g.a dålig luftcirkulation. Måste nog göra större luftspringa undertill då filten på akustikpanelen ligger an mot varandra runtom med ca 3mm från golv.

Link to comment
Share on other sites

@PKS Det blev skitsnyggt! Mycket hjärnverksamhet gick åt för att försöka pricka in dörrbladet och gångjärnen mellan ribborna. Gångjärnen blev lackade i mattsvart då dom stack ut 5mm från filten, syns knappt på en meters avstånd. Ska bara försöka hitta ett runt svart dörrvred som inte ser ut att sitta i en 1700-tals herrgård.
 

Så var det var skivorna ska husera, tänkte bygga ihop något Kallax-system från början men landade i att köra köksmoduler nertill och platsbygga hylla med 19mm MDF ovanpå. Extra förvaring var tydligen rätt bra! Och att få det linjerat med luckorna är en bonus för en med selektiv OCD.

 

Tror dom album jag har, ca 600st, knappt fyller upp en sida så finns plats för framtida inköp! Tänkte mig cd-skivor och evt. prydnadssaker i mittensektionen. 
 

1C1FCAD6-447B-45D4-B6D9-27256E77A5CF.thumb.jpeg.699ca82d4d5a680af1170dfea369e254.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jäkligt snyggt John! Kul att få se progressen. Och supersnyggt jobb med dörren. Den är så osynlig att du kommer möblera för den inom kort! :D

 

Tack Alfa! Kan hända att en halv stereobänk och en högtalare hamnar där dörren är, vad ”synd”..  :grin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...