Jump to content

Dungeons and Dachshunds


JWE

Recommended Posts

14 hours ago, AlfaGTV said:

Hittade du nåt på mässan som lockade?


Såg inte din edit förrän nu. 
 

Inte direkt, men svårt att säga med allt bakgrundsljud. Det mesta lät väldigt platt och tråkigt. (Även staxarna i år, inga omegor = no bueno)

 

Focalerna tror jag inte riktigt blommar ut trots att jag provade Utopia med både Pass Labs och DCS, kan iofs ha och göra med blandbanden PL Audio har med sig.

Meze och AT greppade inte tag i mig. 
Hifiman ska jag utforska närmare när jag fått färdigt allt.

 

Jag har en budget på 3-7000kr (Ja, väldigt brett) och det finns mååånga hörlurar inom det spannet.

 

Audeze och Sennheiser hade varit roligt att testa i kombination med whammyn.

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är snorsvårt att få nåt grepp om  hörlurar i de där sammanhangen. För mig är hörlurslyssning nästan lite meditativt, och bör ske i tystnad (nästan alla mina lurar är öppna) och gärna med lite dämpad belysning. 
Inte alls något jag kan ta del av på en mässa iaf! Provade lite kvickt Meze Empyrean men tyckte inte det var nåt revolutionerande.

 

Vill du prova Sennheiser kan jag skicka upp mina HD-800S för lite luftombyte?

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tycker det är snorsvårt att få nåt grepp om  hörlurar i de där sammanhangen. För mig är hörlurslyssning nästan lite meditativt, och bör ske i tystnad (nästan alla mina lurar är öppna) och gärna med lite dämpad belysning. 
Inte alls något jag kan ta del av på en mässa iaf! Provade lite kvickt Meze Empyrean men tyckte inte det var nåt revolutionerande.

 

Vill du prova Sennheiser kan jag skicka upp mina HD-800S för lite luftombyte?


Håller helt med, de enda utställarna där det var relativt lugnt var hos Audio concept (Stax, meze) och Bergsala (AT). 

Det är lockande, kan ta det i PM när det närmar sig. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Nu du @AlfaGTV! Spyr lite i munnen själv när jag håller på med AMD men hade över lite grejjer från tidigare burkar. Passar för en Roon Server i alla fall.
 

06A8D03C-FFF7-4A7E-911F-385F7CB6BF33.jpeg.4bf84298c281a81d51a269455c9f6daa.jpeg

 

DB44438D-E01D-443E-B966-F25C2E03ABC3.jpeg.939d005a46e7c68a9efdf35ba7b34d18.jpeg

 

En 2.4ghz, 4-kärnig Amd A8-3800 från 2011 klockad till 3.3ghz (Trimmar nog ner det eftersom) med 16gb minne. Bör väl prestera likartat som en sjätte generations nuc. Lite högre strömförbrukning bara, men det är billig el i Norrland. :) 

 

OS blev Ubuntu Server 18.04.

Verkar klara sig fint med mitt bibliotek, var lite orolig över hur CPU’ns chace-minne skulle orka med. 
Nästa uppgift är bara att få tag i ett rackmonterat chassi som inte är för djupt.

Link to comment
Share on other sites

Se där! PC-arkeologi är roligt. Och eg spelar det inte så stor roll om det är AMD el Intel, det är är skitkul att få liv i gamla delar!

Frankensteins PC-verkstad! ;) Men, jag trodde du körde Roon Core på den dära Intel-häcken du visade tidigare?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hänt lite mer med nya hörlursriggen. Som tur var beställde jag mitt chassi från italienska Hifi2000 innan Italien stängde all icke nödvändig produktion i landet. 


Allt är installerat och nu ska jag bara lämna iväg fronten för fräsning. Ska nog även sätta några plåtar mellan strömförsörjningen som avskärmning.

 

Välfylld burk blir det.

 

387C9D6B-3051-4B53-9CB4-242E1B041BC5.jpeg.b3bab51eb9b0604ca814a61ec0179073.jpeg


Tror jag och @Anders65 tävlar om vem som har finast kabeldragning. ;)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, JWE said:

Allt är installerat och nu ska jag bara lämna iväg fronten för fräsning.

Spännande bygge! På tal om fräsning av frontar... jag har provat Shaeffner i Tyskland o en lokal gymnasieskola som har en cnc-fräs. Har du några tips?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Anders65 said:

Spännande bygge! På tal om fräsning av frontar... jag har provat Shaeffner i Tyskland o en lokal gymnasieskola som har en cnc-fräs. Har du några tips?


Tänkte lämna iväg den till en lokal mekanisk verkstad, det blir inte så avancerat. Håltagning för två flänsanslutningar och volymratt. Fräsning på baksida av fronten för flänsanslutningarna och framsida av front för volymratt. Osäker på om jag ska fräsa ur för displayen då den bara visar aktuell bitrate, inte så spännande.
 

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I väntan på att alufronten behandlas och på hur jag bestämmer mig i hörlursträsket monterade på nya öronkuddar på mina Philips Fidelio X1 i helgen.
Efter nästan uteslutande daglig användning sen 2014 var det dags för lite TLC. Limmet hade släppt på de gamla kuddarna så att velour-tyget fladdrade omkring runt örat, huden blev väldigt irriterad p.g.a. limrester. De nya kuddarna med memoryfoam och velour kommer från Brainwavz.
 

Trodde inte det skulle göra mycket skillnad men det blev faktiskt rätt annorlunda jämfört med hur det lät innan. Bättre och mer distinkt botten för EDM och annan elektronisk musik, dock till det sämre för akustiskt och klassiskt då stränginstrumenten låter onaturligt och för "fylligt". 
Men för att vara ärligt är det nog till det bättre då mina Stax Lambda Pro är skitkassa för elektronisk musik och bättre för just akustiskt och klassiskt.

 

Blir någon sorts balans i det hela då de kompletterar varandra. Är lite som Alfa skrev i En fundersam och förvånad lyssnare, man väljer hörlurar efter humör.
 


9B53EB99-C40C-48D1-AE75-F9644CEF584D.JPEG.d42e399fb3932bab4421aab2eb1e229a.JPEG



RoonShareImage-637230217722865888.png.71ed6377285f2a9443a74cfddb36595d.png

 

RoonShareImage-637230260313963071.png.e4d400c3af1dc1497a7bd9fa912e4293.png

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tänkte skriva detta i tråden ”Vad lyssnar du på just nu” men tror det passar bättre i min egna.

 

Barnskrik lyssnar jag på just nu, inte länge kvar till babblarna och babyshark på repeat.. :dry:;)

 

CE1379BE-753A-4EF1-89B0-28B26B742F4B.jpeg.4a585a642387a57f2ce91fa2f671ed06.jpeg
 

Lite småändringar hemma också men tar det vid tillfälle. :) 

Link to comment
Share on other sites

Grattis från mig också:1952293183_slightlysmilingface:

 

Jag har nu kommit i den åldern att alla 6 barbarn har slutat med sina babyskrik vilket är skönt, däremot så kommer nu trotsåldern på löpande band och jag föredrar nog babyskriken. Bävar för de kommande tonåren då jag mycket väl kom ihåg mina egna tonår, men de talar jag/vi tyst om.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, JWE said:

Tänkte skriva detta i tråden ”Vad lyssnar du på just nu” men tror det passar bättre i min egna.

 

Barnskrik lyssnar jag på just nu, inte länge kvar till babblarna och babyshark på repeat.. :dry:;)

 

CE1379BE-753A-4EF1-89B0-28B26B742F4B.jpeg.4a585a642387a57f2ce91fa2f671ed06.jpeg
 

Lite småändringar hemma också men tar det vid tillfälle. :) 

Grattis till dig och sambo.

Det blir ett annat liv nu, du får börja med att vänja barnet med musik från första stund.😉

Link to comment
Share on other sites

Grattis till dig @JWE och din sambo :1952293183_slightlysmilingface:

 

Jag har själv en sexåring och en fyraåring här hemma med allt vad det innebär men är lyckligt lottad med två barn som aldrig rört mina stereoprylar. Ända sedan de var bebisar har de varit vana vid att de spelas musik på kvällarna även på lite högre volym så precis som @figge skriver vänj dem vid att där är ljud så sover de gott ändå :1952293183_slightlysmilingface:

Link to comment
Share on other sites

Grattis @JWEdet är kul det där med dom små liven :thumbsup:

Jag har ju inga småbarn längre men barnbarn får jag njuta av numera och det är nästan lika 

kul som hifilivet. 

Jag lärde lilla  tjejen att farfars prylar får man bara titta på och jag får säga att hon är duktig,

än så länge funkar det, däremot så dansar hon gärna till musiken 

Link to comment
Share on other sites

Tack åter igen! Nu har vi hunnit landat lite här hemma. 
 

Just innan dottern anlände kom det ett par Hifiman He400i v. 2020.


Trevliga lurar, trots att jag inte hunnit spela in dom än. Fint komplement till Fideliorna i kontorsriggen.
 

Det enda negativa jag kan tänka mig är att huvudbandet skaver lite på hjässan, mest troligt bara felinställd höjd på öronmuffarna från min sida. För mycket tryck.

Annars väldigt behagliga och lätta att ha på sig.


Bjuder på en Iphone-bild. 


8961E66B-5C5E-46D7-90AF-35893DDF5068.thumb.jpeg.e08da32e2df9bf3a7253cecbb7a65910.jpeg


Måste bara fixa något hörlursställ för hörlurarna på avbytarbänken, lajva Ernst och göra något med verktygskrokar månne? :39:


Går att läsa mer om dessa i @Transient Designs tråd: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, JWE said:

 Måste bara fixa något hörlursställ för hörlurarna på avbytarbänken, lajva Ernst och göra något med verktygskrokar månne? :39:

 

 

Ta och gör en egen... "Ikeaman HEstand5000i v.2021" istället...

 

https://www.ikea.com/se/sv/p/torkad-koeksrullehallare-silverfaergad-00208670/?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMI47ra_ICU7AIVwwJ7Ch1VHg5AEAkYAiABEgJ6U_D_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Sätt den i skruvstycket och böj till en krok, åt varsitt håll, en för lurarna och den "lille" kan ju få agera kabelvinda.

Kolla dock längden/höjden på lurarna jämte höjden på rullhållaren så att det matchar lurarnas mått.

Skulle måtten fela kan du ju alltid köpa till något snyggt att "palla upp" med.

 

Skulle tro att den åtminstone blir svårslagen rent kostnadsmässigt ...

 

Snart fredag va ? .... :871175146_tumblerglass:

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, P-pan said:

Snart fredag va ? .... :871175146_tumblerglass:

Ikea gör det igen! Alla Hifi-Ernstars bästa vän! Ikeaman HErnst

 

Faktiskt väldigt bra ide, ska försöka komma ihåg det nästa gång vi åker till Ikea.

 

Vin blir det, det har frugan saknat! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...