JWE Posted May 2, 2018 Posted May 2, 2018 Sex miljoner är ännu fler ? Taxmannen and calle_jr 1 1 Quote
Taxmannen Posted May 2, 2018 Author Posted May 2, 2018 Ja, jäklar det var många Jag tänkte tanken om man skulle få ett erbjudande om en större samling, men man inser att det tar extremt mycket plats och snabbt blir ohanterligt. Jag tycker att ägaren av 50k samlingen resonerade klokt att det var bättre att sälja innan man går bort än att lämna det till sina efterlevande att ta hand om Quote
calle_jr Posted May 2, 2018 Posted May 2, 2018 53 minutes ago, JWE said: Sex miljoner är ännu fler ? Helt ohanterligt. Även 50.000 är i princip ohanterligt. Lite sjabbig spelare som får hantera 6 miljoner LP JWE 1 Quote
bigblue Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 10 hours ago, Taxmannen said: Ja, jäklar det var många Jag tänkte tanken om man skulle få ett erbjudande om en större samling, men man inser att det tar extremt mycket plats och snabbt blir ohanterligt. Jag tycker att ägaren av 50k samlingen resonerade klokt att det var bättre att sälja innan man går bort än att lämna det till sina efterlevande att ta hand om På 20 år så kan du lyssna på varje skiva 1 gång om du matar dig igenom 7 skivor om dagen.... Taxmannen 1 Quote
YYZ Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 Ojoj, vilken grej! Samlares samlingar präglas ofta av ordning och organisation. Quote
shaft Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 Klart häftigt med 50' samlingen! Den galne brasilianaren är ju inte en samlare på samma sätt. Mer av en hoarder IMO. Fast den andre killen verkar ha varit en riktig audiofil med många audiofila pressningar som rekommenderats av Hifi-tidningar och Michael Fremer etc. Ja det är märkligt så det kan bli. 50.000 är ju väldigt mycket fast den vanligt förekommande kommentaren att man inte hinner lyssna på allt kommer ofta med mer blygsamma samlingar. Rent matematiskt är det ju sant, men jag försöker se det som att samlaren har ett bibliotek att välja ifrån, vilket är något positivt. Det ger valfrihet samt att man upptäcker saker som man nästan glömt ibland ? calle_jr and Taxmannen 2 Quote
Taxmannen Posted May 3, 2018 Author Posted May 3, 2018 1 hour ago, shaft said: men jag försöker se det som att samlaren har ett bibliotek att välja ifrån, vilket är något positivt. Det ger valfrihet samt att man upptäcker saker som man nästan glömt ibland Visst, håller med, men för egen del tycker jag att Tidal och andra tjänster mer än väl uppfyller den önskan numera. Personligen använder jag hellre de tjänsterna och musiktips av typen "eftersom du gillade X kanske du också gillar Y" de erbjuder och musik jag fastnar för den vägen skaffar jag oftast på lämpligt fysisk media. Jag har köpt begagnad vinyl i "bulk" någon gång, men insåg att det blev rätt många hyllvärmare som jag knappast skulle skaffat om jag lyssnat först... Quote
shaft Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 Spotify o Tidal är ju super och jag kör Spotify ofta på jobbet och som provlyssning. Men jag har svårt att se att man bygger en samling på det sättet. Om nu det var målet dvs. Jag tror många samlare vill bygga sitt eget "bibliotek" oavsett om det är Vinyl, CD eller Rullband för den delen. Quote
calm Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 (edited) Frågan är om man inte skulle bli nojig av så många valmöjligheter om man har oräkneliga skivor till hands. Tycker att min egen skivsamling har expanderat så jag inte längre har full koll på vilka skivor jag har och inte har. Gör "nya upptäkter" varje dag. Minns ett reportage om en japan som hade en speciellt anställd för att sköta skivsamlingen. En discotekiarie kanske inte vore så dumt och en statiker som kunde beräkna golvlaster på bjälklaget för nyinköp. Calm Edited May 4, 2018 by calm Quote
calle_jr Posted May 3, 2018 Posted May 3, 2018 4 hours ago, shaft said: jag försöker se det som att samlaren har ett bibliotek att välja ifrån, vilket är något positivt. Det ger valfrihet samt att man upptäcker saker som man nästan glömt ibland Instämmer. Men det finns en gräns där man tappar kontrollen över vad man har. Det är såklart individuellt, men jag kan inte tänka mig någon människa som kan känna att de har kontroll när antalet överstiget 10000 LP. Det är stor skillnad också om samlingen växer "organiskt" dvs i takt med att man själv utvecklas och sätter sig in i den musik man skaffar. Det är enligt min erfarenhet stor skillnad på samlare som "växt" med sin samling, jämfört med de som köpt på sig säg 500-1000 LP åt gången. Min egen strategi kommer bli att rensa bort dubletter och det jag inte tycker är bra i takt med att nytt kommer till. Handen på hjärtat är det väl bara 50-70% som jag någonsin kommer lyssna på igen, och de andra 30-50% är ju då bara i vägen. Quote
Taxmannen Posted May 3, 2018 Author Posted May 3, 2018 5 hours ago, shaft said: Spotify o Tidal är ju super och jag kör Spotify ofta på jobbet och som provlyssning. Men jag har svårt att se att man bygger en samling på det sättet. Om nu det var målet dvs. Jag tror många samlare vill bygga sitt eget "bibliotek" oavsett om det är Vinyl, CD eller Rullband för den delen. Att markera favoriter i Tidal om man som jag kör Roon gör ju att dessa album hamnar i samlingen som vilket album som helst och skulle därigenom kunna se som en del i ens "samling", men som jag var inne på, om det är något jag verkligen gillar försöker jag oftast "säkra" musiken genom köp. Köper jag på vinyl brukar plattan få ligga kvar i Roon som Tidal-favorit, men skaffar jag en CD rippar jag och tar bort Tidal-favoriten. Att som @calle_jr är inne på att det är att föredra att låta samlingen växa organiskt med aktiva, individuella köp om man vill bibehålla någon slags kontroll är något jag också skriver under på, men om man använder Discogs i mobilen har det blivit betydligt enklare att undvika dubbelköp när man står vid skivbackarna. Värdefullt om man som jag har dåligt minne ? byZan and JWE 2 Quote
Recommended Posts