Jan Posted November 26, 2003 Posted November 26, 2003 Ingen her syns at skrive om DIY? Men jeg syntes dog lige jeg ville visa en par bilder av mit nya dipol projekt. 12 stk. Peerless SWR 315 12" basser. 6 stk. kommer at köre i hver kanal, med aktiv korrektion/filter via en Behringer DCX 2496. Mellanton er en 10" PHL og i toppen anvenns band. Ny den græske Dynasonic DL 160, men senare ochså DIY band. Så her kommer de at se ut. 2 stk. basser i front och 2 stk. på hver sida. I mitten bandet och i toppen PHL. Quote
Ekman Posted November 26, 2003 Posted November 26, 2003 ser väldigt trevligt ut, tror det kommer finnas lite dynamik där Quote
SamuelRönnqwist Posted November 27, 2003 Posted November 27, 2003 Hejsan Jan. Jag är intresserad av dipoler med. Det är ju så att har man en gång lyssnat på Audio Artistry så finns det ingen genväg längre Intressanta baselement. Jag undrar lite över parametrarna på dessa och om du kanske kunde dela med dig av dem? Är detta element som går att köpa eller är de beställda för dig? MVH Samuel Rönnqwist Quote
Neodynium Posted November 27, 2003 Posted November 27, 2003 Ser spännande ut.. hoppas du lägger ut fortsättningen här! Quote
Timbre™ Posted November 27, 2003 Posted November 27, 2003 Kul med DIY-projekt mitt bland all ordinarie hifi. Vi blandar väl och ger... Quote
EAR Posted November 27, 2003 Posted November 27, 2003 Jan Detta ser trevligt ut Hos mig står du högt i kurs Quote
Jan Posted November 27, 2003 Author Posted November 27, 2003 I starten tittade jeg ochså på Peerless XLS – i special version med hög Qt (omkring 0,7), men da rög Fs op til 50 Hz och computersimuleringer viste, at dette bestemt inte var bra. Den normale versionen af XLS har mycket lav Qt och skal korrigeres med mange dB. Det går väsentligt ud over känsligheten och med mycket effekt får du ochså myket hög distorsion! Desuten er XLS väsentligt dyrare enn SWR 315. Jeg bestemte mig så for 6 stk. SWR 315 til hver högtaler. Dette er standard enheter och data ligger på DST’s hemside (som inte verkar just nu). Om man senare skull önska at anvenne dem i et mere konventionelt kabinet – t.ex. isobaric vil detta ochså väre en mulighet. SWR 315 Fs 25 Hz Qt 0,45 Sd 540 cm2 Vas 205 liter Bl 205 Känslighet 91,5 dB/1W Svingspolen er 24 mm lang (39 mm Ø) och sitter i et 8 mm gap, hvilket giver en Xmax på +/- 8 mm. Mycket vigtigere er det at der finns en virkelig bra utluftning på baksiden och at enheten kan göra store konutslag helt uten bilyde. En lille beräkning viser at med 6 stk. SWR 315 har du hvad svarer til en 234 mm svingspole på en 640 mm bas (ca. 25”) . Totalt kan der flyttes ca. dupplet så mycket luft som med mina gamla dipoler! Flera bilder kommer! Quote
Niklas Nord Posted November 27, 2003 Posted November 27, 2003 Jan du är Galen! Du har ju fler baselement än vad JAG har.. Ska bli jätteskoj att se hur detta utvecklar sig. Jag ska skicka ail till Neriks så han kollar denna tråd, han kommer också tycka detta e skoj skoj !!! Quote
Järven Posted November 27, 2003 Posted November 27, 2003 Enig med Niklas Jan du er gal! - heldigvis Det ser endnu mere ambitiøst og potent ud end jeg havde forestillet mig. Glæder mig virkelig til at høre det... Mon det også kan spille HØJT? God weekend Quote
neriks Posted November 28, 2003 Posted November 28, 2003 Jan, Vilket härligt projekt! :mm: Vad är det för träslag du använder? Körsbär? Quote
Jan Posted January 10, 2004 Author Posted January 10, 2004 Her i Julen har jeg hinnat bygge lite mera på mina dipoler. Bilder ligger på min nya hemsida (inte helt OK enn, men högtalarsidan virker). http://www.soundimage.dk (Det stora bildet på opningssidan er taget av Timbre ) .... Takk! Her et enkelt bild av byggeriet Den ena högtaren spelar nu, men jeg har bara lysnat til den med en snabb indstellt korrektion med min Behringer. Rent subjektiv går den längre ned i bassen, men der er vissa problemer i den övra bas. Umetelbart tror jeg det bare er en fråga om den korrekte korrektionen. Den spelar dog højere og er umetelbart mere ren ved de lage frekvenserne. Nu venter jeg så bara på at sneen skal smelte så jeg kan komme ud og arbeta videre med den annen högtalare. Vårfor skal man nu ochså bygge om vinteren når man inte har en värksted? Quote
Niklas Nord Posted January 17, 2004 Posted January 17, 2004 Jan testade ni digitala delningsfilter förut? vad kom ni fram till? någonting som fungerade bra kanske? Quote
Jan Posted January 17, 2004 Author Posted January 17, 2004 Hej Niklas, Ja Behringer och LEM digital filtre blev testat i HF nr. 7/2003. Jeg köpte Behringer filteret. Flera har haft stora problemer med detta och mange tycker det inte er bra. Problemet er vanligen inn och uttgangssniveuaerne som er tilpasset professionelt studieudstyr och inte typiske hifi-produkter. Om man som jeg kopplar det på analoginngangen via forstegets uttgange er der for lite niveua - man nöter 20-30 dB mera. Tilsvarende er uttgangsniveauet for högt (skal dämpas typisk 10-15 dB). Detta problemet er specielt stort om man bruker högtalare med hög känslighet. Om man anvenner den digitale inngangen kræves en 6-kanals volumkontrol. Jeg er mycket tilfreds med min Behringer, men har ennu inte opnået hvad som er muligen. Jeg anvenner det bare til bassen - frekvenser unner 150 Hz. Har også forögkt til mellanton och diskant, men det er helt avgjort inte hvad jeg tycker er high-end kvalitet. Quote
dahlberg Posted January 19, 2004 Posted January 19, 2004 Hej Jan. Jag har ett Lem dx24 som jag har putsat en del på. Jag har bland annat bytt OP-ampar och kondningar i signalvägen, samt att jag har avslutat den delen av signalkedjan med 2 stereokort av NLE19 och en fyrdäckad elma attenuator. Jag är av den uppfattningen att om signalnivåerna styrs med NLE'n och filtret får jobba med tillräckligt höga signalnivåer så gör det jobbet bättre än vad det passiva klarar i 95% av det totala, på de resterande 5%'en får det dock stryk. Skulle nog kalla det för en mycket bra kompromiss även om jag naturligtvis helst hade sett att det hade varit bättre på allt. Har provat en del konventionella aktiva filter tidigare och dom har utan undantag fått storstryk av dom passiva filter jag har satt ihop. Quote
Niklas Nord Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 Jan Hur går det med ditt projekt, posta uppföljning och progress med det samma !! Quote
Jan Posted March 11, 2004 Author Posted March 11, 2004 Tålamod Niklas Det er aldeles for kallt at stå ute och bygge högtalare nu. Desuten har der lige väret utstelling her i København och näste week-end er vi til Supertræf i Viborg. Sist på måneden skal jeg besøke Timbre och Jorma och ....... ja, der mycket at se til. Högtalerne får vente. Men jeg kan fortælle at jeg nu har bestellt Aurum Cantus band-diskanter G1 från Joseph i Italien. Jeg skal bruke den höge känsligheten på 102 dB. Jeg har forsøkt med flere magnetostater og andre band, men da skal jeg dæmpe mellemtonen. Det ønsker jeg inte så der var kun nya band som utvej. När der sker mere kommer de bilder og övrig information - båda her och på min hemsida. Quote
Niklas Nord Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Jan kolla även in Stageaccompany, deras banddiskanter är nog jäkligt fina dom me!! Här är också för kallt för att bygga högtalare utomhus Quote
Jan Posted July 27, 2004 Author Posted July 27, 2004 Så sker der endeligen lite mere i mit högtalarprojekt. Kraftig inspireret av Sonus Faber har jeg innköp ½ ko! Så her starter det: Frontbaflen til Aurum Cantus G1 bandhögtalarne er däkket med 2 lag kork - total 8 mm. Sort skinn ligger unnerneten och mätas op. Skinn och baffel däks med kontaktlim och forsiktigt limes det hela ihop. Specielt hjørnerne (hörnarne?) er mycket vanskelige. Så her - alt er på plass. Inte särligt snyggt från baksidan, men det ser man jo inte. Samma sätt med PHL 3451 mellantonen. Her er använnt 3 lag kork och baflen er lite kraftigere i toppen så den kommer at stå på sned. Her ses det tydeligen - mellantonen pegar en smule netåt och bafflen rager lite ut i toppen. Samlingen av skinnet i hörnet er inte färdigt. Toppen er heller inte fästnet änn. Set från fronten. Aurum Cantus diskanten burda väre svart, men den var inte på lager! Men bare vänta det komme kanske inte at ses, for jeg har planer Quote
Timbre™ Posted July 28, 2004 Posted July 28, 2004 "Kraftig inspireret av Sonus Faber har jeg innköp ½ ko!" Quote
Jan Posted March 13, 2005 Author Posted March 13, 2005 Om dessa högtalare nonsin bliver helt "färdiga" tvelvlar jeg alvorligen på. Men nu spelar dom och jeg hadde 4 kompisser på besök här i fredags. Der var positive utsagn men ochså lite kritikk. Det positive var bassen och kritikken gik på den nedra mellamton, hvilket ochså mätningerne bekräfter. Här är det venstra högtalare. Den står på en tung bas av MDF/Blyhagel som är med spikes mot gulvat. Mellem denna och högtalaren är der SD-föter. Internt er "U-baflen" dämpat med akustilux och skumgummi. En Behringer 2496 delar ved 160 Hz med en 24 dB/oktav Besselfilter. Eq hävar 10 dB ved 25 Hz och sänker lite omkring 63 Hz (rommet). En CLIO MLS mätning (bare gyldig från 500 Hz och upp). Här ses 2 toppar omkring 7 kHz och ca. 16 kHz. Jeg tror det er kantrefleksioner och non sort feltdämpning omkring bandet skal forsökas. Der delas ved 2 kHz mellem PHL mellanton och Aurum Cantus bandet. Pink Noise 1/3 oktav mätning. Här er altså rummet med. Niveauen är inte 50 dB som der står, men mycket högra (CLIO systemet är inte kalibrerat). Der ses et problem med "suck-out" omkring 250-400 Hz. Detta skylles primært at mellantone enheten inte räcker tilstrækkeligen dybt. En kasse bakom om PHL'en skal forsökas. Nu sittar den i en öpan baffel. Om jeg selv skal siga nonting specielt om detta systemet är det dynamikken. Med en känslighet på 102 dB/1 watt och Accuphase A60 til at driva dom från 160 Hz och upp känner jeg ingan kommercielle systemer som hinnar med (...om inte det är hornsystemer). Bassen har en frihet och expansionevne som är nästen uten bidrag från rummet. Som nämt på min hemsida: "En gang åpen baffel - altid åpen baffel". Quote
kim Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Ser vældigt spændende ud, kunne være sjovt at lægge øre til. Det er vel egentlig heller ikke din mening, at de skal blive helt færdige. Det sjove ved DIY er jo hele tiden at finpudse, justere, ændre for tilsidst at starte helt forfra, for nu, endelig, har man helt sikkert fundet de vise sten og det skal prøves, om igen, nye investeringer i det meste af en regnskov, save høvle, lime, lytte, justere og noget senere - nye ideer, forfra igen. Det er vel det som driver selvbyggeren, har jeg ret ? Skal vi ikke snart høre lidt mere om den aldeles lækre pladespiller der ses på billedet ? Sådan en kunne jeg finde på at gå igang med at bygge UHA hvor er den lækker. Quote
Recommended Posts