Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er hifi-gurus!
Tänkte se om jag kan få lite assistans med matchning av pickup och tonarm.

Jag uppdaterad min anläggning med en beg. Woodpecker med en Helius Omega Ruby silver 12 tums arm i höstas.

Det följde med en Benz Micro LPs som säkert kommer att hålla ett år till. Men sitter och funderar på vilken pickup som ska

ersätta den så småningom. Jag hade en Lyra Dorian på min förra vinylspelare och kan tänka mig en Kleos som nästa pickup på Woodpecker'n.

LPs'en låter i och för sig bra men ...

Jag har läst "Vinylspelare"-tråden om matchning men nu är det så att jag har inte alla uppgifter om Helius Omega armen,

så som effektiv massa på armen. Jag fick inte med någon manual och jag har inte hittat någon manual på nätet och inga uppgifter om effektiv massa.

Helius hemsida är under uppdatering och har varit så i ett halvår nu, så där hittade jag ingen hjälp.

På någon hemsida hittade jag att Omega armen med standardmotvikt skulle klara 7-23 grams pickup. Men det stod inte vilken längd på armen det gällde.

Både Benz LPs och Lyra Kleos är vad jag har förstått mycket välljudande pickuper men det skiljer ju en hel del i vikt på dessa.

Lugnast vore väl att fortsätta men en LPs när jag ännu inte är så insatt i inställningsfunktionerna på tonarmen.

MVH

Perre

Posted

Jättefin arm.

Kan tyckas dåligt av Helius att inte redovisa några specar, men jag antar att det är medvetet. Man vill inte att man ska göra förenklade bedömningar med deras armar.

Om du har en testskiva så kan du kolla vad du har för lägsta egensvängning idag med din Benz LP-s.

Då kan man skatta vilken eff massa armen har.

Även om jag inte tror att det blir ett problem, så med 16g är LP-s nästan dubbelt så tung som Kleos (9g). LP-s har komplians 15 medan Kleos har 12. Benz är alltså både mjukare och tyngre, så din fråga är helt berättigad.

Det går att laborera lite med tyngre skruvar etc om det skulle behövas.

Posted

Tack calle_jr.

Jag har Hifi-News testskiva och den har något spår för resonanstest. Jag ska ta och köra den vid något tillfälle.

Jag har också sett att bl.a. Soundsmith har ett skruvkit med skruvar i olika vikter.

Posted
On 2018-05-02 at 18:51, Chorus said:

Jag har Hifi-News testskiva och den har något spår för resonanstest. Jag ska ta och köra den vid något tillfälle.

Ok, bra.

Spår 2 och 3 på B-sidan av Hifi-News är resonanstestsvep vertikalt och horisontellt.

Återkom när du testat så kan jag beräkna var Kleos kommer hamna.

Jag kan faktiskt på ett sätt hålla med Geoffrey Owen på Helius.

Det är ett ganska avancerat samspel mellan LP, nål, upphängning, pickup och tonarm, och egentligen är det att förenkla lite väl mycket att enbart prata om tonarmens effektiva massa.

Vi beskrev den enkla betraktelsen i avsnitt 8, och de lite mer nyanserade i avsnitt 13 och 14, och såhär ser en något mer rättvisande modell ut;

pic-12b-02-b.jpg

Om en enkel tumregel gör att man dissar en tonarm eller pickup på felaktiga grunder så är det ju synd.

Å andra sidan behöver man ju någon form av vägledning (innan köp) för att inte pickupen ska spåra ur eller rentav överlasta förstärkaren.

Som "kritik" till Geoffrey Owen och de flesta av hans kolleger hos andra pickup- och tonarmstillverkare (Lyra, Benz, Ortofon, Kuzma osv), så redovisar de långt ifrån alla data för att ens kunna göra en korrekt beräkning även om man nu skulle ha möjlighet till det.

Jag tycker att tumregeln är bra, men man kanske inte ska förlita sig slaviskt på den.

:)

Posted

Eeehh... var det den enkla betraktelsen :shocked:.

Jag såg att det är en mer rättvisande modell, den ekvationen ger jag mig inte in i.

Men jag har kört testskivan i kväll och resultatet visade sig att horisontellt jazzade nålen på ordentligt på 11 och 9 Hz, kanske något mer på 9 Hz.

Vertikalt  wobblande det mest vid 10 Hz.

Det är alltså med Benz LPs pickupen.

Hur skulle resultatet se ut med en Lyra Kleos?

Det var första gången jag prövade resonanstestspåren och det var ju inte så svårt och se resultatet som jag hade befarat.

MVH

Perre

Posted
19 hours ago, Chorus said:

Eeehh... var det den enkla betraktelsen :shocked:.

Nej, det förenklade uttryck som (jag antar att) Geoffrey Owen vänder sig mot är det som redovisas i avsnitt 8:

pu-tonarm-resonans.jpg

Där bortser man bland annat helt från dämpning både i pickup och tonarm, och som kommer sänka resonansfrekvenser. Dessutom är kompliansen frekvensberoende, och inte linjär som detta antyder.

Modellen i föregående inlägg är också förenklad med avseende på högfrekventa resonanser, men det är ju inte av intresse för matchning pu + tonarm.
Vi är inte riktigt klara med det avsnitt som avhandlar högfrekventa resonanser. Coming soon... :blush:

Baserat på din mätning är min gissning att eff massa för din arm (inkl pu och skruvar) är 18g. Då blir effektiv massa om du byter från Benz LP-s till Lyra Kleos Meff=18-16+9=11g.
Det skulle ge en ny lägsta resonansfrekvens 14Hz för Helius med Lyra Kleos (mBENZ=16g, CBENZ=15µm/mN, mKLEOS=9g, CKLEOS=12µm/mN).

Det kommer således att fungera att byta till Kleos, men det kan vara bra att välja något tyngre skruvar om du med säkerhet vill att lägsta resonans ska hamna under audiobandet.