Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

Påsken skall ju påminna oss om Jesus lidande och död. Det är ju ganska väl belagt att det gick åt fanders för honom denna tid på året, men han dog ju för vår skull. Uppståndelsen tror jag man har sämre bevis på. Det är där tron kommer in. Man får helt enkelt bara tro på det. Resten är historia skulle man kunna säga.

 

Requiem är ju en mässa över någons död och i krisdendomen är väl ändå Jesus död rätt central. Så vad passar som Påskmusik? Jo en dödsmässa, Requiem , så klart. 

Jag tycker mycket om Requiem och lyssnar på dem året runt. Ofta vansinnigt vackra verk.

 

I dag blev det 2 st i sin helhet. Då kommer man i stämning inför middagen.

 

Mozarts supervackra Requiem. Det är kanske något av det Mozart skrivit som jag uppskattar mest...

 

 R-3856211-1348312331-1507.jpeg.jpg.da9106f0ca52707c46aaa53b1221fe3a.jpg

 

och Faurés

 

R-4923112-1412279594-4298.jpeg.jpg.0937d624493b2524a71caf8bfea7c082.jpg

Supercuts igen. De brukar vara bra.

Just i dag gillade jag Faurés bättre faktiskt. Sinnesstämning antar jag.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lelleturbo said:

Hej, du skriver "inköpt" menar du nerladdad eller vinyl....men du kör roon? Väldigt skön musik i vilket fall som helst :)

I det här fallet var det en digital high rez, inköpt via Qobuz Download store tillsammans med en del annat. 
Qobuz gick ut och erbjöd gratis nedladdning av ett knippe album för alla som deltagit i deras kundenkät tidigare. Det var lite blandad musik, klassiskt, världsmusik, blues, jazz, fusion m.m. Och när jag ändå var där och laddade ned så köpte jag Joe Satriani och några Porcupine Tree som saknades i samlingen! :)

 

Och ja, jag lyfter över mina downloads till Roon när de "friserats" lite avseende metadata och fil- & mappnamn bl.a. 

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker emellanåt gilla jazz... och det gör jag, så länge det inte blir för "jazzigt", det ska liksom vara smooth, lugnt och långsamt, verkligen INTE något man hoppar runt och dansar till.

 

Det här är en av de bättre skivor jag hört inom hur jag tänker att det ska låta, inspelningskvalitén är dessutom magnifik. Det finns en hel serie med 3 skivor i samma tema; Kind of Spain, Kind of Cool samt Kind of Tango som släpptes förra månaden.

 

Kind of Nice skulle jag vilja säga! :cool:

 

image.png.8104ef62a7121285161977c85ce9df87.png

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag försöker emellanåt gilla jazz... och det gör jag, så länge det inte blir för "jazzigt", det ska liksom vara smooth, lugnt och långsamt, verkligen INTE något man hoppar runt och dansar till.

 

Det här är en av de bättre skivor jag hört inom hur jag tänker att det ska låta, inspelningskvalitén är dessutom magnifik. Det finns en hel serie med 3 skivor i samma tema; Kind of Spain, Kind of Cool samt Kind of Tango som släpptes förra månaden.

 

Kind of Nice skulle jag vilja säga! :cool:

 

image.png.8104ef62a7121285161977c85ce9df87.png

Haffner är riktigt bra, min favorit är "Shapes", kanske lite för "häftigt"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...