Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Åren går, men Uffe kan leverera ännu. Riktigt bra.   Satt på en bänk med Uffe ute i solen på Sophiahemmet. Året var 1972, när vi båda jobbade ihop som vaktmästare. Vi rensade blomsterra

Vilken kväll...    En makalös middag med lammfilé med pancopanerade sötpotatis, vitlöksfräst mangold, hemslungad bea och ett kraftfullt italienskt vin följd av Ottos glass med färska hallon

Brahms violinkonsert om 7 minuter....  

Posted Images

Får be om lite anstånd med utlåtandet

Har kollat Så mycket bättre-programmet om Sven Erik Magnusson,

Detta var ett bra program, om än i annan genre än vad som varit på tapeten här.
Sven -Ingvars var kungar i Karlstad när man gjorde värnplikten i Karlstad -68.
De var nog faktiskt, större där än Jimi Hendrix, som vid ett tillfälle spelade i Mariebergsskogen då.

Nu får lyssnandet bestå av att höra på den tilltagande stormen, redan 25 m/sek i byarna vid Måseskär

och skall öka de närmaste timmarna.


Återkommer om Forcione och Afrikanska gryningen.

Link to post
Share on other sites

201710259876.jpg.8ab3dd7c997f864b7789815810bf4269.jpg

 

Efter att avslutat gårdagskvällen med filmen The Joker som minst sagt är makaber så startar morgonen med Danse Macabre som skrevs av Camille Saint-Saëns 1874. Camille som är en klockren företrädare för den franska romantiken i musiken får denna makabra dans att låta romantisk, vacker  och bara kanske lite crazy, men en Sovjetiskt Shostakovich och även de andra stora ryssarna/sovjeterna hade gjort själva dansen mer makaber... garanterat.

I tredje satsen blir det vals som bitvis blir intensiv och lite galen men det romantiskt vackra lyser igenom. Då, på den tiden var det säkert utmanande, men Camille vågade inte helt släpp loss det. Kanske är dock bitar av detta en tidig ansats till vid som musikhistoriskt komma skall på 1900-talet även om Camille inte tog steget fullt ut. Det gjorde däremot Stravinsky senare med Våroffer. Då blev det slagsmål på läktarna. 

Detta var ju ett verk som var relativt tidigt i Camilles karriär och på den tiden var det riktigt kontroversiellt och ingen hit precis och det kanske skrämde Camille för att fortsätta i på denna bana. 

 

Hur som helst är det ett fantastiskt verk. Jag gillar ju Camilles musik mycket.

Link to post
Share on other sites

Ref Forcione / Dawn of Africa och Vädret
 

1) Spelade för frugan utan att säga titeln eller vad det var. 
Reaktionen blev  så där/ lite ljum

Men hon tyckte att den på ngt sätt skulle passa att spela i växthuset.
Inte helt fel association mao
Jag tycker den är jättehärlig.
På youtube kan man hitta dels skivversionen och en konsert från Manchester, lite halvbra ljud & bild men trevligt se och höra iaf
Dessutom hittar man ngra live-klipp där han solo framför den.
 

2) Vädret i natt då ?

Grannen mätte i byarna 35 m/sek, dvs lite över orkan. 
Var ett väldigt liv mellan 00 och 02.

Uppe på berget på f m och kollade över havet; stora kaskader vid brotten över skären längst ut.
Man fick lite tankar på Briggen Blue bird

Link to post
Share on other sites

R-4720863-1373367270-3337.jpeg.jpg.4c0121273ace95bf3411742addc59dc0.jpg

 

 

Shostakovich 4e symfoni var "färdig" för premiär 1936. Men mycket oroliga tider i under Stalin gjorde Shosta mycket rädd och vad som helst var tydligen anledning till att man miste sitt liv då. Shosta avbröt repetitionerna och först 1961 efter Stalins död -53 spelades denna symfoni för första gången. Manuskriptet hade tappats bort, men hittades efter kriget i något arkiv och sammanställdes som det var tänkt igen. 4e symfonin var ändå mycket tillrättalagd för att passa in och utan Shostas oerhörda rädsla för represalier från Stalin hade den låtit annorlunda. Shosta var i mitt tycke fenomenal på att balansera sina verk så att han kunde behålla livhanken, men ändå hör man vreden rädslan och misären under kommunismens och Stalins makt. Men samtidigt blir det ju också en del av verket som är viktig historiskt för den tiden som ändå var då och kanske just detta är en viktig ingrediens för att Shosta skulle bli en av de största. Shostas balans mellan oerhörd rädsla, viljan till kritik av systemet och behovet av kreativt musikaliskt skapande i en stor smältdegel.

Det är en "Mahlersk symfoni" med 125 musiker i orkestern. Mahler var också en stor influens i detta verk som ändå har Shostas tydliga prägel. Den är dramatisk, dynamiskt bombastisk och bitvis hetsk.

Det helt otroliga är att Stalins makt fortsatte efter hans död. Rädslan och osäkerheten levde kvar i kulturyttringar som musik. 

 

 

Edited by Apexorca
Link to post
Share on other sites

images-2.jpeg.37076c00ccd547515d60a448a01c502c.jpegUnknown-6.jpeg.7a3f3d40df5cd6cec80bf4b9eb94ae26.jpeg

 

Modest Musorgskij

En av de stora ryska tonsättarna.

Frukostmusik. Ett tragiskt livsöde som producerade Rysk fantastisk musik under mitten av 1800-talet.  Bra platta med bra ljud. Bilden är från slutet av Modest liv då han var gravt alkoholiserad och det tog slut långt innan Modest han bli gammal. Det är intressant att den bästa musiken kommer ur människor som har det svårt, ofta mycket svårt. Så var det då som nu.

Edited by Apexorca
Link to post
Share on other sites
On 2020-02-22 at 19:09, kjohan said:

Instämmer helt med ovanstående om The Gifted Ones.

Hittade denna via en demo för något år sedan av Karl L från Stylus på fina grejer som gjorde den rättvisa.
Karl var då lycklig över att just hittat ett fint ex,

Samma med mig något år senare när jag hittade mitt.

En annan i samma anda är Count Basie Chairman of the board, spår A3, Segue in C.
Ca 2-3 min in kommer ett kantslag.
Med lite dynamik i utrustningen är det fullt möjligt man hoppar till lite.

 

Klassiska spår. :D

Link to post
Share on other sites

Unknown-8.jpeg.a7774f4c374550e537409f533e03e7e8.jpeg

 

Lekfull Violinkoncert. Heifetz gnider galet bra på felan och Reiner dirigerar. Otroligt tempo och Heifetz får det att vara otvunget okonstlat och enkelt när det är allt annat än enkelt. Ytterligare en grym inspelning från Chicagos symfoniorkester. 1958 var året då det begav sig.

Link to post
Share on other sites

Unknown-9.jpeg.a91aad46df677946cf1714e5b7ec1d27.jpeg

 

Mäktigt, vacker och i klass med hans Requiem. Så Great Mass in C minor, K. 427 är stor och fullständigt fantastiskt. 

Mozart skrev aldrig denna mässa fullständigt klar. Han skrev den på eget bevåg utan beställare vilket är lite ovanligt. Den var högst troligt tillägnad hans fru. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...