Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 2025-01-04 at 23:14, Bebop said:

Det har de spekulerats om på flera forum under åren. Det mest populära budet tycks vara en RCA studioskivspelare från 50-talet med en Grey Labs tonarm. Den på bilden är nog en nyare modell.

image.jpeg

Det verka i alla fall vara Chesterfield Mr Fagen röker. 

image.thumb.jpeg.c636bea57e348aa6ceba97fd8694d626.jpeg

Posted

Lite reflektion är bra ibland. Här spelar Pentangle låtar i sin engelska folk-stil från 1971.

20250110_201423_copy_1279x1283_1.thumb.jpg.1c55b5dcfd587fae656bef13b8d6d65e.jpg

Plattan innehåller den kända gospellåten May the Circle be Unbroken av Ada Hendersohn som skrev den 1907. Här kör Pentangle en bluesig variant.

Posted
49 minutes ago, new order said:

N9TlBV7.png

Det var länge sedan jag hörde Kari. Måste skölja bort lite Cyndee Peters!:winking: Jag gillar detta. Även om Kari är en Sverige rasist och inte spelar här. Hon har ett unikt uttryck.

Ordet rasist har det vel för länge sedan gått inflation i, det finns vel knappt nått ord som tappat sin originala betydning som detta ord!!!? :blackeye:

mvh 

Posted
9 minutes ago, musicus said:

Begreppet rasist har det vel för länge sedan gått inflation i, det finns vel knappt nått ord som tappat sin originala betydning som detta ord!!!? :blackeye:

mvh 

Det var lite hårt. Jag medger det. Men hon har konsekvent undvikit Sverige. Turneer i Norge. I Tyskland ibland. Sverige? Nä. Sorry. Jag har inte hängt med det sista året på sociala media. Men före det var det väldigt tomt med Sverige spelningar.

Posted
1 minute ago, new order said:

Det var lite hårt. Jag medger det. Men hon har konsekvent undvikit Sverige. Turneer i Norge. I Tyskland ibland. Sverige? Nä. Sorry. Jag har inte hängt med det sista året på sociala media. Men före det var det väldigt tomt med Sverige spelningar.

Jag er inte på nån så kallad social media, men kollar runt mig bara! Men står för påståendet om missbruken av ordet :thumbsup:

mvh

Posted

IrDCUX8.png

En av mina stora sorger i mitt musikaliska liv är att jag upptäckte Peter LeMarc så sent i mitt liv, bara de senaste 2-3 åren och långt efter han slutade spela live. Jag hade väldigt gärna sett honom spela live men det är inte fy skam att sluta ögonen hemma i soffan och bara ta in musiken. 

Posted

Det blev en riktigt lång arbetsdag idag men även om det är riktigt sent så behöver jag få varva ner med lite skön musik. Ingen har väl kunnat missa Teddy och Lose Control? Vilken succé han har gjort. Han började med att lägga upp lite covers på tuben och fick rätt många följare och visningar vilket ledde till ett skivkontrakt med egen musik. Hans blandning av R&B, soul och pop har verkligen gått hem men det är rösten som är pricken över i. 

Detta är bra på riktigt!

rAIOYDO.png

Posted

Fantastisk behaglig musik till en sådan skön vinterdag  :app:

Cover_1000.webp

This far-reaching double album, recorded and mixed in three days in Lugano, introduces a new group with Tigran Hamasyan, Arve Henriksen, Eivind Aarset and Jan Bang. The Norwegians had played in diverse configurations on ECM – Jan Bang on Eivind Aarset’s Dream Logic, for instance, and Bang and Aarset on Arve Henriksen’s Cartography – but with Hamasyan at the centre of the sound, bringing with him ancient folk melodies transfigured in the compositions of Komitas, other inspirations come into play. All four players are at a creative peak here, whether freely reflecting upon Armenian themes or spontaneously shaping atmospheric soundscapes together.

mvh

Posted

Christy Moore Live in Dublin. Inläggen med reklam från skivbolaget är mer uppskattat nu än förr kan jag tycka. Det är ju någon som lagt energi på att skriva om aktuella plattor. Det blir ett avtryck från historien - inte en nutida återblick, utan en äkta bild helt enkelt.

20250111_212907_copy_2576x1932.thumb.jpg.824ba389b69536710c5cc0f71845764e.jpg

Posted

Kvällen avslutades med två skivor från ett gammalt favoritband. Blev påmind av AlfaGTV; tack för det. Har gjort en del uppgraderingar sedan sist och jag har aldrig hört Pixies låta så bra som ikväll.😀😀🎶🕺

image.jpeg

image.jpeg

Posted

QKWosbu.png

Är detta Sarahs bästa album? Jag tror det men hoppas förstås på stordåd när nästa kommer i februari. Pop, vemod, känslor, stråkar och ändå stråk av hoppfullhet som i t ex underbara New Day Coming som är spår två på albumet Love in the milky way (efter 11:11). 

Posted

Saknade detta i mitt digitala bibliotek och det blev ett inköp fr NativeDSD:

5F27C80C-E3BD-4997-83E7-0CF9BDA0291C.jpeg

Jag tycker det här är ett sådant album där både ljudkvalitet och musikaliska insatser råkar nå höjderna samtidigt. Om man gillar Holly's lite släpiga hesa röst förstås.

Men hennes platta med Waits-tolkningar är också helt underbar:

F3BD506F-7076-419C-9AF3-6280CFFAB477.jpeg

Den köpte jag i DSD från Qobuz, till ett betydligt mer relevant pris.

Posted

Av olika skäl så har jag under dagen fastnat i ett Tangerine Dream maraton.

Vilket av alla deras album tycker jag egentligen är bäst ?

Ett litet axplock...

20250112_152037.jpg

Vad tycker ni övriga T.D lyssnare?

Posted
2 hours ago, P-pan said:

ni övriga T.D lyssnare?

Hmmjae, det var inte lätt. Jag fastnade nog för dem när jag hörde Stratosfear första gången, det var härligt och häftigt!

Även om jag har en del med dem på vinyl så är nog de tidiga 80-talarna mina favoriter iaf: 

Tangerine%20Dream%20-%20Exit.jpeg

(en av mina få Finlandspressade plattor!)

eller

Tangerine%20Dream%20-%20Le%20Parc.jpeg

(US Press på Relativity, inkl cut out)

Posted
8 hours ago, AlfaGTV said:

Den köpte jag i DSD från Qobuz

Jag har Temptation på CD och jag kan tänka mig att den låter bra på DSD, för det gör även CD-utgåvan som jag har. Hon är ju kanadensiska och det var svårt att missa henne när jag bodde där. Albumet till vänster släpptes när jag var där och de två andra köptes också in. 

IMG_2625.jpeg

Tack för tipset. Det var länge sedan de snurrade hemma.

Posted
21 hours ago, HansW said:

Kvällen avslutades med två skivor från ett gammalt favoritband.

Det kan man bara toppa med debuten, Pixies – Come on Pilgrim.

När man hörde den första gången förstod man direkt att, Pixies skulle bli stora😊.

image.png.4707dfd0327e86b5c4ddb95089e26223.png

Posted

Lite nytt igen som måste avlyssnas...

20250113_200033.jpg

Plattorna med Genesis var rätt dyra så förhoppningen om att de låter bra mycket bättre än originalen är rätt stor.

Men först i spelordningen är Prince. Snart spelat klart första sidan och ljudet lutar åt ett klart mer audiofilt håll än vad jag förväntade mig.

Posted

TD - Rubycon. Franke Froese Baumann i högform 1975. En av bandets högsta placeringar nåddes på albumlistorna i Great Britain.rps20210427_092126.jpg.ea05ed30ae6a19ab5beac9882ad6e981.jpg

Funderade på TD maraton .. men det tar emot lite .. runt 180 konserter mm ur TT och TL projekten lär ta sin tid att plöja igenom.