Jump to content

Recommended Posts

Posted
9 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur gör du med plattor som inte riktigt väcker intresset?

De åker ut på kontoret där det vid det här laget står ca 5-600 album som jag betraktar som skräp. Men ibland åker någon tillbaka. Idag förpassade jag ett par Marc Colby fusionskräp.

Om jag inte gillar helt nya album brukar de få plats i "finhyllan" ändå tills vidare. 

Förr samlade jag på vissa artister som t ex Chick Corea, Freddie Hubbard, McCoy Tuner, Herbie Hancock, Dexter Gordon, Joe Henderson, Sonny Rollins, John Abercrombie, Pat Metheny, Ron Carter och några till. Dessa har jag nästan kompletta samlingar av från deras officiella utgåvor. Men långt ifrån allt är bra. 

Jag gitter inte hålla på med att sälja skivor. Enklast är att köra skräpet till tippen. Något säger mig dock att så skall man inte göra.

Jag är "en sån" som bara köper; även hifi. Men förra veckan körde jag ner en fullpackad bil med receivrar, cd-spelare, högtalare och kablar till Rehifi. Nu har jag fått nya fria ytor att fylla.

Posted

F.d. sångaren i YES -  Trevor Horn (75) har samlat några kända vokalister och producerat ett välgjort album med lite twist.

Högupplöst och bra ljudkvalitet på Qobuz från 2023. Några av vokalisterna är Lady Blackbird, Tori Amos, Seal, Iggy Pop, Andrea Corr (The Corrs) bl a.

IMG_1964.thumb.jpeg.fa117701e1ca8ccc78649c3ca4b6b038.jpeg

Posted

vfiv87i.png
Det här vill jag kanske inte kalla "lättuggat", men jäkligt intressant!

Allt intressant är inte vackert i alla aspekter, och kanske skönheten ligger i att det inte är vad man förväntar sig, eller att "skavanker" tillåts ta en del uppmärksamhet.

Posted

Fick tag i denna via en av de tyska sajterna som opererar via discogs:

IMG_2210.jpeg

Jag är INTE en Springsteen-kille generellt, men det här funkar utmärkt! Lågmält, akustiskt och lite svarta visor.

Och, det låter fint!

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Fick tag i denna via en av de tyska sajterna som opererar via discogs:

IMG_2210.jpeg

Jag är INTE en Springsteen-kille generellt, men det här funkar utmärkt! Lågmält, akustiskt och lite svarta visor.

Och, det låter fint!

Som en så kallad Springsteen-kille så kan jag också intyga att det låter bra, både inspelning och musik! ;-) 

Posted

6GzGoVc.png

Jag får erkänna att jag mest lyssnat på hitsen tidigare av den här musikalen men den innehåller många vackra, gripande, medryckande och allmänt välproducerade spår. Däribland ovanstående. 

Posted
On 2024-11-03 at 16:34, Bebop said:

Jag gitter inte hålla på med att sälja skivor. Enklast är att köra skräpet till tippen. Något säger mig dock att så skall man inte göra.

Hade samma bekymmer för några veckor sedan. Närmare en hyllmeter med skräpvinyl. Inhandlat i bulk för några år sedan. Men hittade återbruk på soptippen. Sätter det på hyllor och sedan ”fritt snoe” med kommunens goda minne. Kändes trots allt bra i själen :sunglasses:

Posted

Såg en intervju av Keith Jarret i går kväll. Efter en stroke kan han endast spela med höger hand och inte längre aktivt på konserter. Höger fungerade dock minst sagt utmärkt!
Här i en inspelning från Köln (ja, faktiskt :grin:) 1989. Med sig har han följeslagarna Dejohnette och Peacock. 
Tribute:

20241105_203713.jpeg

Posted

IMG_1334.thumb.jpeg.156dccbcdeae0ce06b47a6bb936205e9.jpeg

Det som blev Frank Zappas sista turné resulterade i albumet - Broadway The Hard Way. Ett tydligt politiskt ställningstagande mot den tidens makthavare i USA. Presidenter och TV-evangelister.Bl.a Nixon och Reagan stod i skottgluggen men kan i texten enkelt bytas ut mot samtidens orangea man. Musiken är av högsta kvalitet och framförs av musiker av bästa sort. Spelglädje, allvar, satir och mycket humor. 
Som en extra bonus dök Sting upp på en av konserterna och framför sin egna Murder By Numbers  

Andra bra låtval är t.ex Dickie’s Such An Old Asshole   When The Lie’s So Big och Jesus Think You’re A Jerk 

Posted

Det är egentligen lite tokigt att en musiker skall trilla av pinnen för att spelas ordentligt. Så är det hos mig där det spelas mycket Quincy Jones just nu. Jag har precis lyssnat igenom hans storbandsinspelningar från 50/60-talen då han också verkade en hel del i Sverige med Harry Arnolds storband som också har en spännande historia. 

20241106_141311.JPG

Nu har jag hoppat fram ett par steg till hans album från 70-talet. Den välkammade Quincy i välstruken kostym och slips är nu restylad med skinnbrallor och afrofrilla. Jazzstandards har blandats upp med coverlåtar från pop och soul till en Quincy Jones-anrättning. Lovin Spoonfuls stora hit från 60-talet "Summer In the City" blev åter en hit 1973 och fick en Grammy. Och naturligtvis ingick en poster med porträttbild att häfta upp på väggen.

Quincy hade hittat till den yngre publiken med en ny sorts mix mellan  jazz/blues/pop/soul som blivit lite av hans varumärke. Soundet och grooven blev viktigare än genren.

Jag gillar detta albumet ("You've Got It Bad Girl")

20241106_140429.JPG

Posted

Kanske runt 1992 så var det dags för en beställning från Ginza. Katalogen bläddrades igenom från pärm till pärm på jakt efter något spännande. Kanske något nytt med Depeche Mode eller Nitzer Ebb hade kommit in? Vanligtvis var det Hotstuff som var bäst inom de genrerna, men Ginza var ofta billigare. 

Mina ögon fastnade dock på en skiva, en CD-singel för endast 5 kr! Låten hette (Love Moves In) Mysterious Ways. (Youtube). U2 hade ju gjort nån med den titeln mindes jag, detta var en annan artist, men låten kanske var en cover tänkte jag. Det visade sig dock vara en låt från ett soundtrack till en Demi Moorefilm, The Butcher's wife, och artisten hette Julia Fordham. Jag tyckte om vad jag hörde, väldigt slickt producerat! 

Julia Fordham har ett stort omfång i sin röst. Det är lite häftigt. Ibland kan hennes röst dock vara lite metallisk i de högre registren, det kanske kan störa någon. Mig ibland. 

Biblioteken köpte in CD-skivor och mitt hembibliotek hade albumet Porcelain från 1989 som jag också lånade hem och lyssnade mycket på, och som jag sen köpte när jag var i Edinburgh 1994 då jag fyllt 20 och hade upptäckt whisky.

Nu har Julia Fordham kommit ut med ett nytt album som jag tycker är det starkaste på länge. Jag har inte lyssnat så mycket på texterna, men det är texter från en person som levt ett tag, reflekterandes över det som varit. 

Earth Mate - Julia Fordham Qobuz

Fordham.jpg

Posted

Marilyn Crispell besökte Sthlm och Fasching för några månader sedan men kunde av hälsoskäl inte vara på plats, men skickade sonen och hans sambo istället. Tror att de fick god behållning. Får satsa på det näst bästa nämligen en studioinspelning med känsla. Härlig musik att njuta av när mörkret sänker sig över stan. Bra musik och framförande med känsla och inlevelse och till detta en bra inspelning. Bara att försjunka in i hennes musikaliska värld och njuta av upplevelsen. Pianots musikaliska samtal med cymbaler och trummor understödda av basen som ligger i bakgrunden.

RoonShareImage-638666018311027600.png.9f81b783f4624847a95e0976ec0f2d3b.png

Posted

Lördag, en liten whiskey och avkoppling innan deportering till köket och torskrygg en... Det är lika avkopplande som när jag arbetade.

Idag med lite lugn och väl producerad pop i den högre divisionen med Graham Nash (i mitt tycke).

20241109_150248~2.JPG

Posted

Den här skivan har spelats ett otal gånger senaste veckan. Robert Smith ser alltmer ut som en gammal tant, men sjunger lika bra som nånsin. Otroligt hur de efter att inte släppt något nytt på 16 år, och i mitt tycke inte släppt något som varit särskilt bra på 35 år, får ur sig detta nu. Kul!

Screenshot_20241109_154952_JRemote2.jpg

Posted

Senaste inköpet, reissue av Azar Lawrence People Moving på Prestige etiketten!

Detta är riktigt bra jazz-funk med fantastiska musiker som Paul Jackson bas o Harvey Mason trummor från Headhunters.

James Mtume på percussion, Patrice Rushen piano o sång samt Lee Ritenour på gitarr.

Lawrence själv på olika saxofoner:foldedhands:

IMG_6975.thumb.jpeg.a609be89ee7fa84891c0923511b6390b.jpeg

Posted

Här är det tung EDM som gäller:

IMG_1493.jpeg

Jag är positivt överraskad, bra snygg produktion, bra hooks och feta beats. Sen kanske jag inte kommer spela det här 3ggr om dagen de närmsta åren, nä. Det låter dock uppseendeväckande bra!