musicus Posted October 12 Posted October 12 Steven Wilson "Harmonic Divergence" (Ltd RSD vinyl) mvh Quote
calm Posted October 12 Posted October 12 Ibland ställer en namne till det och förvirring uppstår. Vem avses? Som när jag såg att en av två Avishai Cohen släppt en ny platta. Har själv gjort ett misstag som när jag trodde att jag köpt ett album med basisten Avishai, fick en platta av den mig då okände trumpetaren med samma namn. Det blev faktiskt en positiv upplevelse av en mycket habil trumpetare med ett jazzidiom som jag verkligen kom att gilla. Har sett båda live uppträda på Fasching, dock inte samtidigt. Basisten hade med sig en pianist i sin trio, Shai Maestro, som sedermera blivit en favorit på piano med sin egen trio. Men här är det dock trumpetaren och flöjtisten vi pratar om på nedan släppta platta. Roon har dock förväxlat de båda Cohens porträtt, så att som medverkande är basisten på bild men angiven som spelande trumpet. Men för att fokusera på plattan som släpptes igår så är den ett lågmält framfört stycke jazz med Avishais trumpet och flöjt. Men också pianospel av rang av, för att föra in ytterligare en Cohen med förnamnet Yonathan vars släktskap med bandledaren är okänt för mig. Sammantaget en bra start på dagen! Quote
Passerati Posted October 12 Posted October 12 Sillbrunch och musik från Naxos utgåva Sköna gröna dagar. 8.503068/ 1, 2 och 3. Quote
AlfaGTV Posted October 12 Posted October 12 Joan As Police Woman - Lemons, Limes and Orchids fr Bandcamp (Ltd Tangerine Vinyl+CD) Riktigt bra, både musikaliskt, ljudet och vinylkvalle! Muffin 1 Quote
Azur Posted October 12 Posted October 12 Denna var en av skivorna som fick följa med hem efter ett besök på Bengans idag😊 Govinda and Richard 2 Quote
conan Posted October 12 Posted October 12 Django Reinhardt, Paris 1953. Troligen den sista inspelningen som existerar. Tack till eliot för tipset. Quote
conan Posted October 12 Posted October 12 Nightwish Yesterwynde. Kanske bandets bästa platta? Låter bra. Kan det vara så att mix och master gjorts av proffs denna gång? Quote
AlfaGTV Posted October 12 Posted October 12 En av mina topp tre vinylinköp under 2024 (so far!)! Progressiv stoner/fuzz/psych metal av galet bra sort! Khan - Creatures P-pan 1 Quote
conan Posted October 12 Posted October 12 En Nightwish till hinns med ikväll. Endless forms most beautiful. Ja, REL subarna får jobba en del på den här plattan ... Quote
P-pan Posted October 12 Posted October 12 2 hours ago, AlfaGTV said: En av mina topp tre vinylinköp under 2024 (so far!)! Progressiv stoner/fuzz/psych metal av galet bra sort! Khan - Creatures Ett par tips i stil med Khan... The Re-stoned och Stoned Jesus. Verkar vara svårt med att registrera namn på grupper inom stonerrocken nu för tiden ? Riktigt "tung" rock oavsett. AlfaGTV 1 Quote
Richard Posted October 13 Posted October 13 Diana Krall dyker inte upp så ofta som förr men nu var det dags: P-pan 1 Quote
ulfsan Posted October 15 Posted October 15 Efter tips från @musicus i hans tråd. Behagligt lyssnande på nattkröken. musicus 1 Quote
Bebop Posted October 16 Posted October 16 Såg på Qobuz att det börjar släppas nymastrade, eller i vart fall nykonverterade, album från Contemporary. Det är ett av mina favoritbolag vid sidan om t ex klassiska Blue Note, Columbia, Riverside, Impulse!, Prestige och ECM; både för musik och ljud. Bl a såg jag denna: Har jag inte den på vinyl…? Jodå, både den och ett par till. Teddy Edwards svänger på bra nu i tidslös mainstream från 60.talet. Govinda, Shamrock and AlfaGTV 3 Quote
calm Posted October 17 Posted October 17 Joel Lyssarides har etablerat sig som en riktigt duktig och flitigt förekommande pianist i olika konstellationer. Här återvänder han till sitt ursprung i grekisk musik tillsammans med Georgios Prokopiou på bouzouki . Sex kompositioner vardera med riktigt bra musik fjärran från turismens bouzouki-barer med krossat glas, eld och Zorba-dans. Klangfullt, harmoniskt och med en klar grekisk ton som röd tråd igenom. Lämpad för stilla morgonstunder som denna soliga torsdag. Quote
Richard Posted October 17 Posted October 17 Inget för jazznybörjare. Helsicke vilka musiker Bebop 1 Quote
Bebop Posted October 18 Posted October 18 Aaron Parks är en amerikansk pianist som hörs och ses allt oftare med t ex Joshua Redman, Lage Lund, Terri Lyne Carrington m fl. Dessutom på det utmärkta albumet svenska trummisen Cornelia Nilssons utmärkta album som har spelats frekvent hos mig sista tiden. Nu har Aaron Parks skrivit på för Blue Note som släppt albumet Little Big III, som jag spelar just nu. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker ännu men det verkar ha kvaliteter som passar mig med lagom dos av inspiration av dagsaktuella genrer. Dessutom välproducerat. calm 1 Quote
Bebop Posted October 18 Posted October 18 Det här blir ett inköp. Jag gillar det mesta Thåström gett ut. Här en mer lågmäld och reflekterande Thåström. Livet har olika skeden som även märks i musik… Synd bara att det är helt sönderkomprimerat. Dynamik är nästa ”noll”. Det blir mer ljudmatta typ dammsugare än behaglig musikupplevelse i hifi stereo. byZan, VoicesInMyHead, new order and 1 other 4 Quote
VoicesInMyHead Posted October 18 Posted October 18 1 hour ago, Bebop said: Det här blir ett inköp. Jag gillar det mesta Thåström gett ut. Här en mer lågmäld och reflekterande Thåström. Livet har olika skeden som även märks i musik… Synd bara att det är helt sönderkomprimerat. Dynamik är nästa ”noll”. Det blir mer ljudmatta typ dammsugare än behaglig musikupplevelse i hifi stereo. bästa texten... De bygger om här på stationen mitt emot, som en Neubauten soundcheck hela natten, men jag sov som en stock, magiskt oändligt! Quote
calm Posted October 18 Posted October 18 Även om man har lagt yrkeslivet bakom sig så håller vissa rutiner i sig. Som fredags- AW efter en veckas jobb inför helgen. I mitt fall blir dock lite annorlunda men fredagen fortsätter att vara dagen för att inhandla diverse. Vad är då skönare att sjunka ner i lyssningsstolen med en glas vin eller en väl kyld drink och lite snacks och spela något avslappnande och vilsamt som denna platta från Copenhagen Jazzexperience, Med den gode Claus Waidtlöw på tenor, den habile Jacob Christoffersen på piano, den basunderstödande Daniel Frank på kontran och den taktfaste Jeppe Gram på trummor. Med idel klassiska jazzkompositioner med passande albumtitel. lindvall and plind 2 Quote
AlfaGTV Posted October 18 Posted October 18 Rätt tungt detta, lite som att se dem live och bli överkörd av de feta riffen som hösten -22 på Tele2 Arena. YYZ 1 Quote
AlfaGTV Posted October 18 Posted October 18 Lite tung electronica: Grammy nominerad 2022, välförtjänt tycker jag! Quote
AlfaGTV Posted October 18 Posted October 18 Galet bra, och en fin vinylproduktion! Joe Henry - Blood From Stars Richard 1 Quote
Richard Posted October 18 Posted October 18 3 minutes ago, AlfaGTV said: Galet bra, och en fin vinylproduktion! Joe Henry - Blood From Stars Joe Henry får det bli alldeles strax. Länge sedan. Och har inte den plattan.. AlfaGTV 1 Quote
P-pan Posted October 18 Posted October 18 1 hour ago, Richard said: Ursäkta röran. Jag akustikmäter… Vem gör inte det... Richard, plind and Terminator 2 1 Quote
Richard Posted October 18 Posted October 18 43 minutes ago, P-pan said: Vem gör inte det... Både Chapman och akustikmätning alltså…? Quote
AlfaGTV Posted October 18 Posted October 18 49 minutes ago, Richard said: Både Chapman och akustikmätning alltså…? Jag noterade samma sak? Har jag missförstått syftet med hennes plattor? 😅 Richard 1 Quote
Recommended Posts