Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?

vita

Recommended Posts

Hade precis börjat avrunda kvällens lyssning med Tanita Tikaram...

20240930_225154.jpg

... när jag hittade en annan skiva jag fick lyssna till hemma hos @Apexorca för någon vecka sedan...

20240930_225235.jpg

Det är väl bara lira en stund till då.

Undrar just om jag törs höja volymen med tanke på klockan  (23:00) och sovandes familjemedlemmar :think:

Bara lite, lite till...

2 hours ago, P-pan said:

Toto hör inte till min vanliga musikdiet nu för tiden.

Men ibland måste man lyssna till gammal musik som går hand i hand med minnenas allé. 

20240930_220348.jpg

Och så en sådan där gammal prislapp också som får en att hajja till...

Med stor sannolikhet albumet jag lyssnat mest på i mitt liv. När Jeff Porcaro öppnar Rosanna med sitt klassiska intro så stannar tiden på min klocka. Det är magiskt och magnetiskt samtidigt. Sällan, eller aldrig, som jag hört ett par trumpinnar dansa så distinkt och samtidigt utan motstånd på ett trumset. 

Mellan mötena fanns det lite tid till tuben, kollade först lite på David Gilmours konsert i Roma för några dagar sen. Helt OK men man märker att han tacklar av vid 78 års ålder - med all rätt såklart.

Ett par knapptryckningar bort ligger upptagningen från Live 8:foldedhands: 2005 och här sjunger han som i fornstora dagar.

Magiskt bra helt enkelt

Märker att jag har lyssnat för mycket på elektronisk musik den senaste tiden då det enbart blivit gamla goda rockplattor i veckan😃

image.png.d1a26d8db4b97f3f54fffa1fc5594056.png

Dinosaur Jr. – Green Mind

image.png.0f74712f777fbc6196449d29db82665d.png

My Bloody Valentine – Isn’t Anything

Med anledning av ett förestående besök i Stockholm av Blicher Hemmer Gadds trio så spelar jag denna platta som naturligtvis är en helt annan sättning än den som kommer att spela på Fasching så kan man ändå ge en eloge åt Steve Gadds spel. Fantastisk klubbkänsla på denna platta och exelent triospel.

RoonShareImage-638635471973121970.png.2c4e9a791bc31e445cc4d4bce551cd1e.png

Charlie Watts skrev @calm om i en annan tråd…Här är ett nyutkommet album aug 2024 med Bill Wyman. Han är alltså nu 87 år gammal!!  Och ger ut en ny skiva 😲
Undrar om han har hörapparat. Om någon borde väl en f d medlem i Rolling Stones vara hörselskadad. 
Skivan är enkel och lite mysig… härligt med den tydligt engelska dialekten!

0NmpJjG.png

Vi gjorde en lite hösttripp med bil ner till Normandie och stannade några dagar i fantastiska Rouen. Strax intill hotellet dök följande vy upp på väg till en krog.

20240926_182724.JPG

Vi gick in en stund och upptäckte då det vankades konsert om ett par timmar

20240926_194556.JPG

Det blev en fantastisk kväll i en fullsatt kyrka med lika fantastisk akustik. Gabriel Faurés Requiem är en av de vackraste i min värld. Den mest kända satsen som de flesta hört är Pie Jesus som här framfördes av med gossopran. Magiskt! Det spelades även del annan musik av Fauré som jag nu fördjupar mig i ytterligare.

20240926_214142.JPG

Mitt bästa tips på Faurés Requime är detta album som jag haft som frukost idag.

IMG_2451.jpeg

P5ypG5l.png

Det är märkligt ändå. Robbie Robertson gjorde makalös musik fram till sin död. Detta album är hans sista. Min dyrkan av min tonårs idol Bruce Springsteen började att avta i samband med att jag upptäckte Robbie 1987ish nånting? Medan Springsteen stelnade och dog musikaliskt, så var och är Robbie fortfarande för mig intressant och givande. 2011 släppte Robbie "How to become clairvoyant". Ett fantastiskt album. Springsteens sista intressanta album var Born in the USA från 1984 i min mening. Ändå flockas folk till Springsteen och Robbie dog med en notis om att vara en av grundarna till the band. Det känns inte rätt.