Bebop Posted Tuesday at 06:11 Share Posted Tuesday at 06:11 9 hours ago, Richard said: Och fantastiskt val av musik i den miljön!! Jag skulle gärna lyssnat också men till annan musik. Jag avskyr körbruset - Carmina Burana, en sorts Stockfish Records motsvarighet för effektsökeri på scen. new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWE Posted Tuesday at 19:36 Share Posted Tuesday at 19:36 Mitt mest spelade album i år för mig blir nog e.s.t. 30. Riktigt bra! Richard, lindvall, figge and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted Wednesday at 14:49 Share Posted Wednesday at 14:49 On 2024-08-31 at 20:32, AlfaGTV said: Dags att fixa ny el till anläggningen? Gruvan i Tuna Hästberg, nedlagd 1968 (samtidigt med min nedkomst, som av en händelse!). Detta handlade alltså om en "promenad" med villkorat deltagande samt undertecknande av ansvarsfrihetsavtal med arrangören. 80 höjdmeter nedåtklättring i både trappor, grus och blött trä. Väl nere vid vattnet, 80meter under marknivå hittar vi vårat mål: Vi ska få se och höra en känd komposition, som gjort stort intryck på många människor under åren... Carmina Burana, sammanställningen av medeltida skrifter, poesi och religiösa beskrivningar av Carl Orff. Detta handlade om Sofia-kören med orkester och solister samt koreograferat framträdande.🎭 Det var sjukt häftigt att sitta med några hundra människor i en gigantisk gruvsal och få ta del av ett fantastiskt proffsigt och väl genomfört skådespel. Väl värt ett besök!!! Läs mer här, och boka in 7:e september! För den nyfikne, litet reportage med rörlig bild och ljud: https://www.svt.se/nyheter/video/9cfc058204a1b1a6-carmina-burana-pa-underjordisk-scen-folj-med-pa-opera-i-tuna-hastbergs-gruva?spellista=WyJhc3RyaWQtdmlkZW9wbGF5bGlzdCIsIjN6OTZibCJd MBP, Richard and P-pan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted Thursday at 06:42 Share Posted Thursday at 06:42 Klockan är 7.00, 5 september. Ute är det nästan 19 grader, nästan amerikansk sydstatsvärme. Vad passar då bättre än att inleda dagen med lågmäld och välspelad blues? Jag tog fram ett album The Well från 2010; det 27:e studioalbumet med Charlie Musselwhite. Jag tror ”alla” har hört honom någon gång men kanske inte haft kontroll på vem det är. T ex med Blind Boys of Alabama, Eric Clapton, Cindy Lauper, Ben Herper, Tom Waits… han finns med på otaliga artisters album med små instick med hans mjuka drillande munspel. Det här är ett album som jag inte imponerades av när det kom men idag… Albumet har mognat i hyllan. Jag tycker det är ett fint bluesalbum där Charlies lågmälda sång och fantastiska munspel tillsammans med sitt komp skapar ett ett intimt, lugnt och sugande gung som jag gillar skarpt. Det här är inte skränig blues med distade gitarrer utan lugnt och sansat som ibland är precis det jag söker. mabron and Engelholm Audio 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted Thursday at 06:56 Share Posted Thursday at 06:56 Jag inspirerade mig själv till ännu mer musik med Charlie Musselwhite. Denna gång tillsammans med Ben Harper som jag också är stor fan av. new order, AlfaGTV and mabron 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted Thursday at 11:15 Share Posted Thursday at 11:15 Jag fick nys om en för mig okänd engelsk gitarrist vid namn Mike Dawes... En riktigt duktig finger-picker, tror jag spelstilen kallas, i stil med Michael Hedges. Kanske att man kan ta med Tommy Emmanuel också så vet man lättare åt vilket håll musiken bär. Den gode M.Dawes jobbar tydligen även som musiklärare och sämre förebild än Mike kan man nog ha som elev sett. Jag gillar det jag hör men i långa loppet kan det tentdera till att bli lite långtråkigt och "likadant". Trots en riktigt snygg produktion kanske det är den tekniska spelstilen som pockar på för mycket ? Jag har ett par album till som dök upp i dagarna så jag kanske inte ska döma för hårt innan den genomlyssningen är klar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted Thursday at 13:46 Share Posted Thursday at 13:46 Den norske basisten Terje Gewelt visade sig ha många strängar på sin lyra. Lite olika stilar, varav denna lite mer fusion-aktig. Kanske en effekt av spel med Billy Cobham group som också medverkar på denna platta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted Thursday at 18:42 Share Posted Thursday at 18:42 Denna lyssnade jag mycket på när den kom: P-pan, Berka, new order and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted yesterday at 05:54 Share Posted yesterday at 05:54 Progressiv Alt-Metal från vårat västra grannland, förbaskat bra i mina öron! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted yesterday at 12:28 Share Posted yesterday at 12:28 Brian Eno - Another Day on Earth Ibland räcker vare sig glasögon eller kamera för att man ska se vad som spelas. Får väl vara tacksam så länge jag slipper hörapparater. new order, YYZ and AlfaGTV 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted yesterday at 13:13 Share Posted yesterday at 13:13 18 hours ago, Richard said: Denna lyssnade jag mycket på när den kom: Ganska jäkla bra, eller hur? Även om det är långt från deras bästa. AlfaGTV and Richard 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted yesterday at 13:18 Share Posted yesterday at 13:18 45 minutes ago, P-pan said: Brian Eno - Another Day on Earth Ibland räcker vare sig glasögon eller kamera för att man ska se vad som spelas. Får väl vara tacksam så länge jag slipper hörapparater. Life sucks, and then you die!😁 Vi får alla acceptera att synen blir så dålig att armarna inte räcker till. Att man får vara tacksam över att det inte gör ont när man sträcker sig ner för att plocka upp något! Men vi lever trots allt. 👍🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted yesterday at 13:33 Share Posted yesterday at 13:33 13 minutes ago, new order said: Life sucks, and then you die!😁 Nej då, Jämföra "rör" är hur trevligt som helst. AlfaGTV and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted yesterday at 14:10 Share Posted yesterday at 14:10 35 minutes ago, P-pan said: Nej då, Jämföra "rör" är hur trevligt som helst. Fan! Mullard! Lite rörmys nu? Jag minns när jag "tuberollade" med min pathos att Mullard helt klart var det "rörigaste" ljudet i jämförelse med Philips och Siemens nos rör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted yesterday at 15:21 Share Posted yesterday at 15:21 Rörmys i all ära... Det är lätt att "rulla bort sig" ibland också. Appropå Philips eller Mullard så behöver det inte alltid vara någon skillnad med tanke på att det finns Philips-märkta rör som en gång tillverkats på Mullards fabrik i Mitcham... tror jag mig läst någonstans. Nej, det är hög tid för en T.D. Det var längesen new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted yesterday at 15:27 Share Posted yesterday at 15:27 Själv provsmakar jag David Gilmours nya, tycker den verka ha skaplig potential! LasseJ, Berka and musicus 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted yesterday at 15:43 Share Posted yesterday at 15:43 Stålmormor levererar. Alltid. Bonnie Raitts förmåga att ständigt leverera är förbluffande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted yesterday at 15:51 Share Posted yesterday at 15:51 Gillar at nån inte känner dom måste "uppfinna hjulet" varje gång, den her er bättre enn några av hans förra solo´s imo! mvh YYZ, Berka and AlfaGTV 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted yesterday at 16:17 Share Posted yesterday at 16:17 Hoppar vidare till en annan favorit från "these days back" nya skivan lagt i beställning mvh P-pan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted yesterday at 16:33 Share Posted yesterday at 16:33 Det är drygt ett år sedan den store Robbie Robertson gick hädan. Sänder en liten hyllning till mäster idag. Detta album är fortfarande lika magiskt. musicus and P-pan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted yesterday at 16:59 Share Posted yesterday at 16:59 Snart genomlyssnad. new order, Muffin and P-pan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted 11 hours ago Share Posted 11 hours ago Den här är riktigt bra i mina öron! MBP 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted 10 hours ago Share Posted 10 hours ago Michael Landau - Liquid Quartet Live. Gitarrspel som tilltalar mig. Här lägger jag även till bl.a Scott Henderson, Allan Holdsworth, John Ambercrombie, Greg Howe. Wayne Krantz. Finns en form av innerlighet i det ekvilibristiska liret som jag gillar. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azur Posted 4 hours ago Share Posted 4 hours ago Precis börjat lyssna. Utgiven igår. Det låter lovande😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted 2 hours ago Share Posted 2 hours ago Ibland så ramlar man över album som man till slut inser att de kommer att vara med en till slutet av livet. Jag har insett att Love over Gold är ett sådant album. Det är i stort sett perfekt. Ibland behöver man resetta och komma tillbaka till ens rötter. Inte ens Mark Knopfler visste väl vid denna tidpunkt att han skapade historia. Men det gjorde han. Långt före money for nothing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted 2 hours ago Share Posted 2 hours ago vilket album!! Makalöst drag. figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts