Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?

vita

Recommended Posts

On 2024-08-31 at 20:32, AlfaGTV said:

Dags att fixa ny el till anläggningen?

IMG_4222.jpeg

Gruvan i Tuna Hästberg, nedlagd 1968 (samtidigt med min nedkomst, som av en händelse!).

Detta handlade alltså om en "promenad" med villkorat deltagande samt undertecknande av ansvarsfrihetsavtal med arrangören.

80 höjdmeter nedåtklättring i både trappor, grus och blött trä.

IMG_4219.jpeg

Väl nere vid vattnet, 80meter under marknivå hittar vi vårat mål:

IMG_4241.jpeg

Vi ska få se och höra en känd komposition, som gjort stort intryck på många människor under åren...

Carmina Burana, sammanställningen av medeltida skrifter, poesi och religiösa beskrivningar av Carl Orff.

Detta handlade om Sofia-kören med orkester och solister samt koreograferat framträdande.🎭 

Det var sjukt häftigt att sitta med några hundra människor i en gigantisk gruvsal och få ta del av ett fantastiskt proffsigt och väl genomfört skådespel.

IMG_4245.jpeg

IMG_4250.jpeg

Väl värt ett besök!!! Läs mer här, och boka in 7:e september!

För den nyfikne, litet reportage med rörlig bild och ljud:

https://www.svt.se/nyheter/video/9cfc058204a1b1a6-carmina-burana-pa-underjordisk-scen-folj-med-pa-opera-i-tuna-hastbergs-gruva?spellista=WyJhc3RyaWQtdmlkZW9wbGF5bGlzdCIsIjN6OTZibCJd

Klockan är 7.00, 5 september. Ute är det nästan 19 grader, nästan amerikansk sydstatsvärme. Vad passar då bättre än att inleda dagen med lågmäld och välspelad blues? Jag tog fram ett album The Well från 2010; det 27:e studioalbumet med Charlie Musselwhite. Jag tror ”alla” har hört honom någon gång men kanske inte haft kontroll på vem det är. T ex med Blind Boys of Alabama, Eric Clapton, Cindy Lauper, Ben Herper, Tom Waits… han finns med på otaliga artisters album med små instick med hans mjuka drillande munspel.

Det här är ett album som jag inte imponerades av när det kom men idag… Albumet har mognat i hyllan. Jag tycker det är ett fint bluesalbum där Charlies lågmälda sång och fantastiska munspel tillsammans med sitt komp skapar ett ett intimt, lugnt och sugande gung som jag gillar skarpt. Det här är inte skränig blues med distade gitarrer utan lugnt och sansat som ibland är precis det jag söker.

IMG_2354.jpeg

Jag fick nys om en för mig okänd engelsk gitarrist vid namn Mike Dawes...

20240905_124826.jpg

En riktigt duktig finger-picker, tror jag spelstilen kallas, i stil  med Michael Hedges.

Kanske att man kan ta med Tommy Emmanuel också så vet man lättare åt vilket håll musiken bär.

Den gode M.Dawes jobbar tydligen även som musiklärare och sämre förebild än Mike kan man nog ha som elev sett.

Jag gillar det jag hör men i långa loppet kan det tentdera till att bli lite långtråkigt och "likadant".

Trots en riktigt snygg produktion kanske det är den tekniska spelstilen som pockar på för  mycket ?

Jag har ett par album till som dök upp i dagarna så jag kanske inte ska döma för hårt innan den genomlyssningen är klar :)

45 minutes ago, P-pan said:

Brian Eno - Another Day on Earth

20240906_142237.jpg

Ibland räcker vare sig glasögon eller kamera för att man ska se vad som spelas.

Får väl vara tacksam så länge jag slipper hörapparater. 

Life sucks, and then you die!😁

Vi får alla acceptera att synen blir så dålig att armarna inte räcker till. Att man får vara tacksam över att det inte gör ont när man sträcker sig ner för att plocka upp något!

Men vi lever trots allt. 👍🙂

Rörmys i all ära... Det är lätt att "rulla bort sig" ibland också.

Appropå Philips eller Mullard så behöver det inte alltid vara någon skillnad med tanke på att det finns Philips-märkta rör som en gång tillverkats på Mullards fabrik i Mitcham... tror jag mig läst någonstans.

Nej, det är hög tid för en T.D.

Det var längesen :)

20240906_172042.jpg

Michael Landau - Liquid Quartet Live.

PXL_20240829_132359886_MP.jpg.651d7b23b1cc30d22e3e96a81c1cfdb2.jpg

Gitarrspel som tilltalar mig. Här lägger jag även till bl.a Scott Henderson, Allan Holdsworth, John Ambercrombie, Greg Howe. Wayne Krantz.
Finns en form av innerlighet i det ekvilibristiska liret som jag gillar.

jPHDu0a.png

Ibland så ramlar man över album som man till slut inser att de kommer att vara med en till slutet av livet. Jag har insett att Love over Gold är ett sådant album. Det är i stort sett perfekt. Ibland behöver man resetta och komma tillbaka till ens rötter. Inte ens Mark Knopfler visste väl vid denna tidpunkt att han skapade historia. Men det gjorde han. Långt före money for nothing.