Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

r3gOYfc.png
 

Arvo Pärt - en mycket duktig, nutida kompositör ska prisas i år!

Stämningsskapande, meditativ, upprepande musik på detta album. Digitalt!!! Dynamiken med skillnaden mellan högt och svagt ljud kan ge eftertanke och test av anläggningen.

 

I femte spåret ”Frartres for cello&piano” spelar en stor flygel och en cello vackert tillsammans!

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, 30Hzbone said:

Arvo Pärt är också en favorit som spelas ofta. Jag har några CD och på qobuz finns ännu mer.

Jag tycker om alla spår på denna CD men spår två, The Deer's Cry, skiner lite speciellt i mina öron.

aMC0yOTExLmpwZWc.jpeg:

 

 

Passar utmärkt nu med tanke på Polarpriset. :-)

Link to comment
Share on other sites

HiFi träffar är trevliga tillställningar och så kul när man dessutom kan få musiktips. Ha en trevlig kväll och glöm inte SRV på hög volym:winking: 

 

OT

Spellistor är något jag har trilskats med att få till. Jag började en gång i tiden med att göra namngivna listor typ, jazz, klassiskt, svenskt, pop, rock och referenser o s v men insåg snabbt att de räckte inte till och hade svårt att hitta en låt eller album den vägen. De namngivna listorna utökades med andra namn typ. piano, world, r/b, lyssna in mig på, opera o s v men tyckte inte det blev så mycket lättare att hitta då heller och idag är det ett allmänt kaos under fliken spellistor. Kanske att jag hellre skulle namnge de efter datum och hemma-hos istället vilket kanske vore kul? Jag fortsätter att lägga in under ett de flikar jag har och får kanske en anledning att städa upp där senare.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

anledning att städa upp där senare.

Antar att du pratar i kontexten Roon?

Det är en gigantisk brist i Roon, att den inte tillåter delning av spellistor på ett smidigt sätt, eller export/import av konfiguration för den delen.

Likväl att de spellistor du skapar inte kan synkas tillbaka till Qobuz/Tidal.

Dessutom är ju spellistehanteringen allt annat än utförlig, det finns ju behov av att betrakta spellistor som "album" med möjlighet att sortera, kategorisera och redigera.

Jag hoppas det kommer, när de slutat tramsa med tveksamma lösningar på icke-problem! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del album som jag spelar mer än andra utan att riktigt kunna sätta fingret på varför. Ett av dessa är med israeliska pianisten Annat Fort som är skolad i USA av framför allt Paul Bley och Paul Motian. Hennes album A Long Story på ECM släpptes 2007. Då köpte jag det mesta som kom ut på det bolaget. Men det dröjde nästan 10 år innan jag upptäckte albumet nästan slumpartat. 
 

Det är minimalistisk jazzimprovisation med piano i centrum med en magnetisk dragningskraft hos mig. Något i denna musiken får mig nästan i trans en fredags- eller lördagskväll, lite halvlullig av middagens drycker plus avec. Vackert och stämningsfullt med en del småutflykter bland taggiga snår; musik som berör. Säkert inte allas cup of tea men hos mig är det first class. 

478AD68D-463A-4B0D-9554-600D29FE6AB6.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Bebop said:

Vackert och stämningsfullt med en del småutflykter bland taggiga snår; musik som berör. 

 

Väldigt duktig pianist den där Anat Forte 🙂

Nu kunde jag inte riktigt hänga med på albumet i fråga utan jag får nöja mig med And If.

Trevligt album det också, lite som att lyssna till någon som beskriver en resa... jag lutar mig lugnt bakåt och låter mig svepas med i berättelsen...

 

20230331_231649.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, P-pan said:

 

Väldigt duktig pianist den där Anat Forte 🙂

Nu kunde jag inte riktigt hänga med på albumet i fråga utan jag får nöja mig med And If.

Trevligt album det också, lite som att lyssna till någon som beskriver en resa... jag lutar mig lugnt bakåt och låter mig svepas med i berättelsen...

 

20230331_231649.jpg

 

Skaffat streaming så behöver du inte fundera på vad du vill lyssna på. Allt finns i sjön! :smile::grin: 

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...