Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

13 hours ago, P-pan said:

Precis dammat av en gammal P.G

 

20230204_220226.jpg

 

Nu är det en cd som snurrar men jag tror att So-albumet var den sista vinylskivan jag köpte innan jag helt gick förlorad i cd'ns förmodade förlovade land.... arghhhh tänk om man hade fortsatt med vinyl istället 😒

 

Det var det första album jag köpte på CD. Har den nu även i några versioner på vinyl och på rullband. För mig är det en klassiker. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Ja, du hade levt ett musikfattigt liv de närmaste 20 åren därefter.. ;)

 

 

Mmm, men tänk dig alla låga upplagor under 90-talet som jag idag skulle kunna sälja för att istället skaffa en Taiko Extreme :think:

 

... näh, skulle antagligen inte hända om jag tänker efter :winktongue:

Link to comment
Share on other sites

ChatGPT håller med på frågan om bästa Shoegaze album:

 

 

”If I had to pick one, I would choose "Loveless" by My Bloody Valentine as the best shoegaze album. It's widely considered a masterpiece and has had a major influence on the genre and beyond. Its blend of lush soundscapes, distorted guitar work, and ethereal vocals have made it a classic and timeless record.”

Link to comment
Share on other sites

On 2023-02-05 at 12:56, P-pan said:

Osså' en Mahler...

 

20230205_123552.jpg

 

Den här har stått ospelad sedan den införskaffats och när det skedde har jag förträngt.

Lite synd att jag inte har möjlighet att spela sacd-formatet dock.

Oavsett så är det ett fantastiskt trevligt verk 🙂

Vad är det som ligger under? Notpapper i aluminium? :think::grin::sunglasses:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Vad är det som ligger under? Notpapper i aluminium? :think::grin::sunglasses:

 

Calm

 

Nä, det är bara ett par vanliga Mono Filament Stereo Highway filer.

Lite av vad som snart kommer i en annan tråd nära dig.

 

Har du köpt ny monokel förresten :monocle: ... bra spanat :winking:

Link to comment
Share on other sites

Dagen har ägnats åt en tur till Söderhamn (och åter) med besök på Svarta Börsen, en riktig guldgruva för musik och ljudentusiaster. Både nytt och begagnat finns att välja bland, avseende både CD, LP och elektronik och skivspelare.

Så nu lyssnar jag till lite inköpt vinyl (och 2 CD faktiskt!) medan Humminguru jobbar med nästa platta!

Billigt? Nä, det kan man inte påstå, men bra ordning och service/koll!

 

8524DEFE-6B49-4BF9-8B97-0AD29E2C56C3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, HansW said:

Talking Heads

Denna är en amerikansk förstautgåva, min gamla Hollandspress är i ganska anskrämligt skick. 

 

I övrigt är det ju ganska stor spridning på det hela:

Blues Pills - Devil Man (Örebroband med en galet skön sångerska med en ton som skulle få Janis J att lyfta ögonbrynen)

Jimi Hendrix - Are You Experienced? (Reissue)

Genesis - Land Of Confusion (12", demokvalitet!)

Genesis - We Can't Dance (UK) Den här har jag redan, men kände att den här kan jag skänka till någon som vill ha en bra platta med oväntat hög ljudkvalitet. Den låter tokbra!

En trippel-box med Puccinis Madame Butterfly under ledning av Karajan, inspelad i Sofiensaal 1974, mycket bra.

En gammal Decca från -57 med Ruggiero Ricci och LSO, orange ffrs-label, mycket trevlig.

George Thorogood & The Destroyers - Born to be bad (Lite rockabilly nästan här, bra sväng)

Joan as Police Woman - Real Life (En udda artist och en platta jag inte räknat med att hitta? Förvånande bra ljud och jag gillar hennes musik!)

Slutligen:

g7FqiPM.png

På Bluenote Ltd numrerad vinyl fr 2009, 2*180gr 45rpm, grym musik och inga klagomål på ljudet här inte!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Phil Collins mästerverk Face Value. Tänk att det var så länge sedan som 1981 den släpptes. Minns det (nästan) som igår när jag hörde "In the Air Tonight" för första gången. Jag och min blivande fru åkte bil en sen lördagskväll med bilradion på (Knutsson bilstereo!) när den spelades. Köpte albumet direkt efter helgen.

Hela albumet är bra!

1LxVjC6.png

Link to comment
Share on other sites

Blev inspirerad av AkfaGTV och lysnnade på Joan as Policewoman - fast To Survive, hennes andra album som jag haft sedan den gavs it 2008 men aldrig lyssnat ordentligt på. Sedan blev det lite DAF och nu avslutas kvällen med Khonnor - Handwriting. Denna och Sakamotos senaste får nog betraktas som höjdpunkterna idag. 

 

Khonnor spelade in detta debutalbum på en dator i sitt pojkrum när han var 16 år- Han sjunger mjukt och ganska tyst, för att inte väcka föräldrarna. Datorgenererade ljud kompleteras med lite akustisk gitarr. Kan varmt rekommenderas. 

 

Hans

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...