AlfaGTV Posted January 12 Share Posted January 12 Jag passar på att göra den 6000:e posten i denna eminenta tråd! Lite gamla vinyler har avlyssnats här på eftermiddan: Lamb lies down on Broadway är ett album jag lärt känna på senare år, trodde jag. Med nya skivspelarkabeln blir det uppenbart att jag inte hört allt som döljs i spåren, och det är roligt! En skiva som är utgåve-mässigt ett mysterium är en betydligt nyare platta från "samma" band: Minns inte var jag köpte denna men det är en UK-pressad dubbel från -91. Vinylen är lite "regnbågsfärgad" och det känns som att graveringen är för "grund", lik förbaskat är det ett sjujäkla drag i ljudet och det slår mina digitala varianter på fingrarna ordentligt, mycket märkligt... P-pan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 12 Share Posted January 12 Genesis var ett bra förslag Med tanke på gårdagens musikval så kunde jag inte låta bli en vända till med Sade... Just denna pressning låter nästa oförskämt bra och jag inser att jag precis har tagit ytterligare ett steg bort från att börja streama Vox, AlfaGTV, Josaa and 2 others 1 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted January 12 Share Posted January 12 Vad är framför och vad är bakom?? Häftigt! Kraftfullt…..🤒 ( på Qobuz ) AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 12 Share Posted January 12 2 hours ago, AlfaGTV said: ...likt förbaskat är det ett sjujäkla drag i ljudet och det slår mina digitala varianter på fingrarna ordentligt, mycket märkligt... Inte märkligt alls tycker jag Jag kunde ju dessutom inte hålla fingrar och öron i styr så det blev dagens 2:a "hands-on"... Mycket riktigt så får cd-versionen se sig slagen, låter lite tunn, steril och basfattig i jämförelse. Nu tror jag i.o.f.s att vinylen vinner lite på högre utsignal och sen vette tusan om inte cd-mediet fortfarande släpade efter alldeles för mycket rent studiomässigt och tekniskt. Året var ju trots allt bara 1991 och cd-skivan var fortfarande i sin hormonella fas. Det kanske finns någon senare digital remaster som kommit ikapp ? Oavsett så var det kul att få lyssna till en Genesis-platta som inte fått snurra på många, många år . AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted January 12 Share Posted January 12 1 hour ago, P-pan said: Det kanske finns någon senare digital remaster som kommit ikapp ? Jag tycker inte det faktiskt, men erkänner min förtjusning: Jag spelade remastern på vinyl som låter helt OK, men tyvärr saknar lite av klippet från originalvinylen. Men i lilla låddan döljer sig CD/SACD-utgåvorna och de låter trevligt, men är drabbade av lite loudness wars-syndrom. Däremot blev jag lite förbryllad när jag kikade i vinylremasterns (We can't dance) matris och det står "Abbey Road 1/2 Speed..."? Jag vet att den första vinylboxen (1970-1975) är utgiven av Rhino så jag får inte riktigt ihop det? Jag kollade discogs och konstaterar att Rhino bara gjorde första delen (70-75) och att Virgin står bakom del 2 (1976-1982) och del 3 (1983-1998)... P-pan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 12 Share Posted January 12 @AlfaGTV, vi får nöja oss med att det kommer musik ur högtalarna med godtycklig kvalité. Efersom jag inte tordes "ugnskoka" mina kablar i ugnen tillsammans med äppelpajen så fortsätter kvällens inspelning av Frey-kablarna med hjälp av Joel Lyssarides, Niklas Fernqvist & Rasmus Blixt... Stay Now Jazz brukar alltid låta lite x-tra bra via Marten Mingus Quintet Hoppas kablarna kan knuffa det hela till en nivå ytterligare vad det lider. figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 12 Share Posted January 12 Jag får nog ge upp för idag. Det blev ett lyssnigsmaraton utan dess like och tills dess att Malia landade på skivtallriken så hann både Tracy Chapman och Mac Miller att passera... Nu rinner det snart vinylmassa ur mina öron så jag får önska en god natts sömn. AlfaGTV, calm, lindvall and 1 other 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 13 Share Posted January 13 Inspirerad av svanparet nere vid bryggan igår em så blev det denna (vald på måfå) nu på morgonen, fast jag hade velat skruva upp volymen lite då jag gillar att känna musiken oxå, i vart fall av klassisk musik av denna typen. /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted January 13 Share Posted January 13 Lite baktakt såhär till helgen Catch A Fire med Bobban på Telefunken maskinen! AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 13 Share Posted January 13 Jag vet inte hur många ggr detta album har snurrat hos mig i min ungdom. Det som förvånar är hur otroligt fräscht det är fortfarande. Fortfarande lika bra. Dyker det upp en vinylrigg hemmavid så småningom är detta en av de första lp-skivor som ska spelas. AlfaGTV, Shamrock, Vox and 1 other 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 13 Share Posted January 13 Nu till något heeelt annat! Deadmau5 gör spännande electronica som få andra. Detta album är inget undantag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted January 13 Share Posted January 13 Sam Brown Stop! på vinyl. Låter kanon. AlfaGTV and Josaa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 13 Share Posted January 13 Lyssnar just nu på en av de unga coming saxofonisterna. Hannes Bennich. Här som ledare för en kvartett med piano, bas och trummor. Men tyvärr ingen information om gruppen. Men välspelat och melodiskt och Hannes spel är mer åt det lyriska hållet i egna kompositioner som plattan innehåller. Det bjuds också på kvinnlig sång. Calm PS Såg att han spelar på Fasching den 18/1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted January 13 Share Posted January 13 BST first album "Child Is Father to the Man". Låter också kanon. Vox and calm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted January 13 Share Posted January 13 3 hours ago, new order said: Jag vet inte hur många ggr detta album har snurrat hos mig i min ungdom. Det som förvånar är hur otroligt fräscht det är fortfarande. Fortfarande lika bra. Dyker det upp en vinylrigg hemmavid så småningom är detta en av de första lp-skivor som ska spelas. Det här var ju lite knäppt! Jag hjälpte en kompis brorsa komma igång med vinyl-rippning häromkvällen, och det var första gången jag hörde detta album. Nu har jag hört det säkert 5ggr på raken, innan vi hittade rätt process för digitalisering av vinylerna. (Ganska poänglöst, jag vet, men min kompis är lovad vinylerna när rippningen är klar. Och just denna var i nära "mint"!) new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 13 Share Posted January 13 2 minutes ago, AlfaGTV said: Det här var ju lite knäppt! Jag hjälpte en kompis brorsa komma igång med vinyl-rippning häromkvällen, och det var första gången jag hörde detta album. Nu har jag hört det säkert 5ggr på raken, innan vi hittade rätt process för digitalisering av vinylerna. (Ganska poänglöst, jag vet, men min kompis är lovad vinylerna när rippningen är klar. Och just denna var i nära "mint"!) Hahaha. Som det kan bli! Mitt exemplar är spelat 1 gång. När jag kopierade det till kassett. Det står i garderoben och väntar på att luftas!🙂 AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted January 13 Share Posted January 13 1 minute ago, new order said: står i garderoben och väntar på att luftas! Oj, vilka skatter det döljs där då, antar jag? Du vet att jag har en vettig vinylspelare ute till försäljning va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 13 Share Posted January 13 Jag älskar verkligen detta album. Detta spår är en av höjdpunkterna. conan and LasseJ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted January 13 Share Posted January 13 new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 13 Share Posted January 13 1 minute ago, AlfaGTV said: Oj, vilka skatter det döljs där då, antar jag? Du vet att jag har en vettig vinylspelare ute till försäljning va? Nä. Visste inte det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 13 Share Posted January 13 Vi fortsätter med Loreena. Ibland glömmer man bort vilken magi som man omgetts sig med. conan and LasseJ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted January 14 Share Posted January 14 mvh P-pan, Josaa and calm 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 14 Share Posted January 14 Gaucho. 96 kHz på Roon/ Qobuz. Mäktigt. Josaa and calm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted January 14 Share Posted January 14 Aja känns som ett måste efter Gaucho. Är det Steely Dans bästa album? Svårt att säga. I den absoluta toppen såklart. calm and figge 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 14 Share Posted January 14 Steely Dan snurrar ofta här hemma. Ett riktigt gott hantverk sett till både musik och studioarbetet Hur det står till med dessa... ... återstår att se. Hoppas på att få fatt i åtminstone Aja eller Gaucho. Lite lätt förhöjd prisbild bara men man får väl hoppas på ett än godare hantverk än originalen... om det nu går calm, Josaa and new order 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josaa Posted January 14 Share Posted January 14 musicus, P-pan and Daniel 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 14 Share Posted January 14 Prefab Sprout Jisses, hela mitt CV från åren straxt efter lumpen spolades precis förbi i mitt inre. Den där tar jag som ett riktigt, riktigt bra speltips... sökandet i skivbiblioteket tar snart sin början. Någonstans står den men var AlfaGTV, Josaa and Daniel 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted January 14 Share Posted January 14 Jag spelar för typ 20:e gången min suveräna Leifur James - A Louder Silence, på vinyl: Grymt skön trip-jazz-pop-electronica-world-music! P-pan, new order and Daniel 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josaa Posted January 14 Share Posted January 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted January 14 Share Posted January 14 Pink Floyd Animals (Vinyl remix) utkom i höstas. Låter väldigt bra. Har dock inte jämfört direkt med mina två andra ex. (svensk resp. japansk, båda från 1977) men ur minnet tror jag att den låter bättre. Animals är det P.F-album jag tycker bäst om. Har lyssnat väldigt lite på det som kom efter The Wall så om dessa alster har jag ingen uppfattning. P-pan, musicus, Josaa and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts