Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

Tord Gustavsen Trio - The Other Side

 

Tord Gustavsen Trio_627.JPG

 

Som jag skrev tidigare så blir det ju inte tal om någon vinylutgåva av Tord Gustavsen Trio's senaste alster förrän till hösten.

Men som tillsvidare tröst kan man ju nöja sig med det förra släppet och jag är mycket nöjd med denna.

Deras vanliga lugna, lätt porlande och nästan släpiga jazz med nordisk påbrå i folkmusiken är riktigt bra här också.

ECM's pressning och ljudkvalite är som vanligt på toppnivå... :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

Hippa Hoppa eller Rap-musik hör verkligen inte till min vardagliga musikaliska diet men den här killen får undantagstillstånd.

"Softish" hip-hop/rap kan ju vara rätt bra det med.

Får kanske försöka att tänka om lite här :think:

 

Mac Miller - Circles 

 

 

Link to comment
Share on other sites

CV6Av0X.png
Kan du acceptera att Orville Peck alltid uppträder med en fransad mask framför sitt ansikte så har du fantastisk country framför dig. En djup röst som kan flytta berg och nå höga toppar samt en fin inspelning med en härligt torr basåtergivning. Tipset kommer från senaste Hifi&Musik där albumet fick 4/5. 

Link to comment
Share on other sites

Ibland vet jag inte vad jag skall spela; vare sig genre eller artist. Då kan jag fastna rätt så länge vid skivhyllorna och försöka få inspiration och ”rota” bland lite inköp. Idag ”rotade” jag fram en gammal Impulse!-inspelning från mitten av 60-talet. Jag köpte den en gång bara för att det var just Impulse! och med originaletikett.

 

Musikern lockade inte särskilt. Pee Wee Russell, en gammal dixielandmusiker lockar inte normalt. Men det här något annat. Mot slutet av sin levnad intresserade han sig både för bebop och freejazz och spelade lite tillsammans med Thelonious Monk. Även ett Newport-album där han gästade Monk och Miles.

 

Det här är långt ifrån dixieland med tolkningar av musik både av John Coltrane, Thelonious Monk och Ornette Coleman. Klangen har lite släktdrag både mot Ellington och Mingus. Jag tycker det är suveränt bra och dessutom en bra inspelning rent tekniskt.

 

9BB75BAF-6466-4C6B-B929-0C0F70CCBBF3.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Spelar Cande y Paolo nu på morgonkvisten och inser att jag varit lat…

Skivan kom med endast pappinnerfodral ”eller vad det heter” och jag slarvade med att inte sätta den i ett riktigt innerfodral på direkten.

 

En lär så länge en lever men det känns lite surt.

 

D131A7D0-DFC7-439F-A903-DD3B9BED0650.jpeg.8308f25af79561b90aa72d507a54711d.jpeg


Jag får trösta mig med att det inte hörs vid avspelning 🤪

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En vinylplatta som jag verkligen uppskattar i min lilla samling är denna:

bZLxJys.png

Min gode vän Jojje66 var över på en lyssning igår och då åkte denna fram. En fantastisk platta av Marianne Faithfull i samarbete med PJ Harvey och Nick Cave bl.a.

Utgiven av Naïve 2004 och inte så billig längre på discogs.com, men väl värd en genomlyssning även på streaming om den kan hittas. (Finns på Qobuz iaf)

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, AlfaGTV said:

En fantastisk platta av Marianne Faithfull

Ett sådant sammanträffande… jag spelade denna innan sängdags igår. Jag tycker även denna har några riktigt fina spår. 
 

8A0E3B9D-BDD8-43FF-8A54-46656C181580.jpeg

 

Min streamer har jag skickat till min handlare och väntar på den nya modellen skall komma. Så just nu är det CD som gäller. Det går riktigt bra det också. Just nu mest över min Marantz SA-10, vilket innebär att allt omvandlas till DSD256 och där musiken tas ut via en LP-filtrering. Det låter utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Ett sådant sammanträffande…

Då var det flera sammanträffanden för Jojje66 höjde ögonbrynen när jag lade plattan på tallriken och hojtade till "Spooky, den där tänkte jag på precis!" Vi har inte spelat den gemensamt på iaf två-tre år! :openmouth:

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-10 at 13:42, Daniel said:

Ytterligare en otroligt fin ECM inspelning, med en otroligt fin närvaro och dynamik.. Musiken är åt det mer lättsmälta hållet. Skön avkoppling en lördag eftermiddag innan drink-o-clock.

 

image.thumb.jpeg.938ae6868ce6aa06a1c14a5bc170a703.jpeg

Det blev denna till kaffet i morse, skönt och avslappnat efter en hektisk vecka.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig fastnat för Johnny Cash.

Men den här plattan tog jag till mig. Den gick rakt in i mitt emotionella system.

Gillar sorgen och vemodet, för att inte tala om sårbarheten i den maskulina rösten. På något konstigt sätt så skapar den lugn och ro för mig.

 

Bör tilläggas att jag inte lyssnar på och analyserar texter, rösten är en del av den musikaliska upplevelsen. 

 

Rekommenderas varmt om din omgivning är för munter! :smile:

 

az8eW3q.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Audionet said:

Jag har aldrig fastnat för Johnny Cash.

Men den här plattan tog jag till mig. Den gick rakt in i mitt emotionella system.

Gillar sorgen och vemodet, för att inte tala om sårbarheten i den maskulina rösten. På något konstigt sätt så skapar den lugn och ro för mig.

 

Bör tilläggas att jag inte lyssnar på och analyserar texter, rösten är en del av den musikaliska upplevelsen. 

 

Rekommenderas varmt om din omgivning är för munter! :smile:

 

az8eW3q.png


Inte fastnat för Cashs musik i övrigt men alla American I-V är riktigt starka album som har känslan av vemod och en man som ser tillbaka på ett långt liv, väl medveten om att livet är ändligt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...