Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

On 2022-04-15 at 22:35, Ivery said:

Det gjorde dock Ghost nya skiva Impera, som jag lyssnar på nu. Flera av låtarna sög in mig fullständigt redan vid första lyssningen och blir bara bättre för varje gång.

Foto%202022-04-15%2022%2012%2010.png?raw

Jäkla kul skiva!

Som du säger så sätter sig låtarna snabbt och många är väldigt catchy.

 

Till och med damen undrade vilka det var som spelade och satt och diggade hårt. Musik som lyfter humöret.

 

Vi har precis sett serien Peacemaker på HBO där musiken och serien följer samma feelgood-anda:

image.png.3b0f0c5c1a0de83c7485bbe7079bf350.png

 

Link to comment
Share on other sites

image.jpeg.e92a803e0dda1a14320ac7d68d840ea7.jpeg

Yellow days - Harmless melodies

 

”It’s about being in a depressed state for so long that your sky is full of clouds, but then that special someone makes a gap in those clouds and they can light up your world again. Someone beautiful came into my life and showed me how to love again and that’s what the tune is for me.”

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, parsifal said:

Vi har precis sett serien Peacemaker på HBO där musiken och serien följer samma feelgood-anda:

Normalt sett hoppar man ju över introt i tv-serier om man kan, men med detta brukar jag kolla, spola tillbaka och se det igen fem gånger om per avsnitt.

 

Feelgood men med ett känslomässigt djup, som Ted Lasso.

 

Soundtracket är :OK: precis som till andra James Gunn-skapelser, t.ex Guardians of the Galaxyfilmerna.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Daniel said:

De här 5 får avsluta back-fynden

Edison spelade jag igår. Fantastisk jazzplattani mainstreamfacket av med Basie-musiker. Ljudet är också på topp. Basies komp på sidan A är oöverträffat. Det finns många som ”pratar mycket” men säger inte så mycket. Med Basie är det precis tvärtom.

 

Ett tips är att söka efter Basie i London på Verve (som är inspelad live i Sverige).

Link to comment
Share on other sites

Det har ju pratats en del om den här inspelningen. Lyssnade en del på denna högupplöst via Qobuz. Men tyckte den var lite yvig i vissa stökiga passager. Den klassiska "sänka volymen" effekten.

 

Men nyfikenheten vann och jag köpte den på vinyl. Nu vill jag baRA HÖJA VOLYMEN ISTÄLLET!  Den låter grymt på vinyl helt enkelt.

 

image.thumb.jpeg.03e076007e885bf8b23e881e7634555b.jpeg

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, AlfaGTV said:

Ett album jag inte "upptäckt" förrän nu!

 Dags att leta på en vinylutgåva!

vIDRkNu.png

Den här...

 

https://www.jpc.de/jpcng/poprock/detail/-/art/talk-talk-laughing-stock/hnum/8497198

 

... orkar du nog med.

Råkar det vara en sämre återutgåva, ryktet säger i.of.s annat, så tror jag inte pengen är någon jätteförlust. 

Link to comment
Share on other sites

Äntligen fredag… Kolla ny albumsläpp på Qobuz. Spelar just nu nytt album med en av mina favoriter, sedan mitten av 70-talet, som släppt ett mediativt album på ECM där han kompar sig själv. Det handlar om John Scofield. Standardrepertuar  på två gitarrer. Scofield spelar mer som en saxofonist än typisk ”jazzgitarr”. Normalt är jag svårflirtad med den här typen av album men detta går hem. Om jag räknat rätt är detta hans 40:e album i eget namn som spänner från allt från traditionell triojazz, elektrisk fusion till funk/hiphop.

 

EEC302F5-37D2-476E-ACD0-F07329E3A274.jpeg

 

Första gången jag hörde John var på ett album med Jay McShann inspelad 1977.

 

CF908086-982A-4DB9-9D22-0199CE9AF0F5.jpeg
 

Här några andra album där han gjorde intryck på mig.

 

DC639E99-D029-466B-9B3B-FC82C72DC5DD.jpeg
 

FC5B2870-ED47-4185-877D-D3ACFB7B86AE.jpeg
 

BFBF1A5D-99AC-477D-BDB4-3782DDEBEE40.jpeg
 

04F79E34-B421-4EEA-BCC6-8BB9A84160DD.jpeg

 

 

Av hans egna finns massor av fina album. Frågar du mig finns inga direkta bottennapp.

 

 

Link to comment
Share on other sites

För att fortsätta på "äntligen Fredag" temat så är det idag release för ett par skivor jag längtat efter. Vi börjar med den här som Gramophone skrev om redan förra månaden vilket alltid är frustrerande då man får gå och vänta. Alisa Weilerstein hade stor (om inte till och med avgörande) del i att jag efter många försök slutligen lyckades ta mig över trappsteget och uppskatta klassisk musik genom hennes inspelning av Dvorak's Cello Concerto. Gramophone hade bara idel lovord att skriva om denna Beethoven Cello Sonatas samling.

 

MAoVXWJ.png

Link to comment
Share on other sites

En sagolik utgåva, både musikaliskt och ljudet. Lager på lager i både djup och bredd. Fin dynamik och attack. De mjuka passagerna hanteras med känsla och finness. Jag börjar tycka att Pierre Monteaux kanske är den dirigent som passar min själ bäst. Kombinationen av ordning och reda med väl hanterat känslouttryck är alldeles magiskt. Ska spelas på konserthusnivå för att det ska bli åka på riktigt. Den typiska tunnelbanan rullar också på med jämna mellanrum som det gör i många gamla LSO-inspelningar, bra sätt att testa djupbas. :-)

 

 

image.thumb.jpeg.6bb341b5b6d975588eb313ab3904cd39.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Äntligen fredag 3.0

 

Salig blandning som damp ner i går, tog bara 3 dagar från Tyskland med hjälp av DHL/svenska Posten.

Men säg för guds skull ingenting till @new order :shush:

 

Skivor i drivor_625.JPG

 

Det ska bara tas en bit mat här hemma sen så får jag väl se vem/vilka som föräras att få starta upp kvällens lyssning.

Tror det kan bli en väldigt angenäm afton :smile:

Link to comment
Share on other sites

JrWcQ2G.png

Hörde honom första gången som Sarah Klangs förband förra helgen. Då var det bara sång, gitarr och pedal steel guitar (tror jag det heter) och riktigt, riktigt bra. Gissa om jag blev förvånad när jag lyssnade på hans två album och fick höra en stor och härlig ljudbild med många gitarrer, ibland blås och ett härligt driv i musiken. Läste en intervju där han själv kallade musiken för något i still med ”sätta sig i bilen och bara köra iväg-musik” - väldigt passande beskrivning. Under konserten fick vi dock höra att en del av texterna är ganska mörka historier från uppväxten med och om hans alkoholiserade pappa. Titelspåret Paloma handlar t ex om pizzerian Paloma i Örebro där hans pappa kunnat köpa både alkohol och mat.  

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, conan said:

Denna kväll spelas bara den här plattan. Eilen Jewell med Sundown over ghost town.

 

Går inte att låta bli den. Jerry Miller på sin Gretsch ger mersmak. Alt country noir.

 

rps20220507_211506.jpg.a927e33742573e6e8aa19f63a9e8dfec.jpg

Har sett Eilen Jewell live två ggr här i Sthlm och Jerry Miller är en väldigt bra och stilsäker gitarrist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...