Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

21 hours ago, Josaa said:

Hemma igen efter vacker och varm påsk i Roslagen. Imorgon börjar jobbet igen men en GT till kan väl inte skada…min ”stora anläggning” ger helt klart mer än den i stugan. Har säkert postat detta konvolut tidigare men den tål många lyssningar (en perfekt söndagsskiva).

0DE94786-ECE1-4B31-8419-DC1E41CBF339.jpe

 

Svinbra skiva! 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, parsifal said:

Eaves - what green feels like

image.jpeg.9a8ad5b0c8c5756bb1b7f80fb82252e0.jpeg

 

Supertalangen från Leeds som fanns på många läppar 2015 och jämfördes med många stora. Släppte detta fina album och försvann sedan helt. 

 

Mycket mycket bra!

 

Link to comment
Share on other sites

Ikväll kände jag av skäl jag inte vet, för en mässa. Det händer ibland. Mässor kan vara dödens tråkiga men också oerhört vackra. En av mina stora favoriter är fransosen Gabriel Faurés Requiem från 1888. Som de flesta requime som är komponerade så följer den den katolska mässtexten som är gemensam för de flesta mässor; Introit - Kyrie - Offertoire - Sanctus - Pie Jesu - Agnus Die - Libera me - In paradisum. På motsvarande sätt är det med texten Modern (Maria) vid korset som på latin heter Stabat Mater. Den texten från 1300-talet har också tonsatts av många där Giovanni Battista Pergolesi är mest känd. Just requieme-texten är en hyllning av en död eller generellt till avlidna. 

 

De flesta är skrivna på 16- och 1700-talen men denna är från romantiken. Även Verdi skrev då sitt requiem men är skapad som konstnärligt stycke utan den strikta kopplingen till bibeltexten. Men här är det den latinska ursprungstexten som används.

 

Requiem startar på spår 10. Det är så stämningsfullt och vackert att det nästan gör ont redan på första spåret och Pie Jesu (spår 13)  är, om möjligt ännu vackrare. Ge verket en chans på rätt hög volym. Makalöst vackert. Jag har den på SACD men den finns även på Qobuz i 24/96.

 

4A9F1349-3D73-4BF6-96D8-62F699888EFC.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Jag stod och beundrade den där i smyg i eftermiddags! :smilingeyes: (Eller kanske var det ngn annan av dina rariteter!)

Tack åter för gästfriheten! :)

 

Det var 2 andra som står där nere! Den här har jag gömd i kassavalvet! :-) Tack själv. Kul att ses som vanligt!

Link to comment
Share on other sites

Jag spelar i huvudsak jazz och klassisk musik, kanske till 90%(?). Däremellan får det plats lite blandat americana, blues, soul, r&b när tecknen står rätt. Just nu har jag snöat in på klassiska inspelningar från i huvudsak ca 1956 till början av 60-talet och i huvudsak de RCA Red Label ”Living Voice” gjorde och i synnerhet deras SACD-utgåvor. 
 

Jag tillhör inte de som anser att all klassisk musik var bättre förr, vare sig inspelningar och tolkningar, långt ifrån. Men det som var bra var fantastiskt. CD-boxarna längst bak innehåller totalt 120 CD. Det är mycket fina ommastringar anpassade för cd-formatet. En riktig guldgruva. Men några släpptes även som SACD i början av 2000-talet och de är nästan ”oförskämt” bra och det är de som snurrar nu. Jisses vilka kvaliteter de innehåller både musikaliskt och ljudmässigt. Jag har en del även på vinyl men i detta fallet är det SACD-utgåvorna som jag sätter överst.

 

C5457FB1-B312-4F18-ADE1-5F90D469D8FA.jpeg
 

Inspelningarna är gjorda med tre mikrofoner (vänster - mitt - höger). Om man har multikanal SACD kan man också spela av dem som  3-kanalare, men jag får ”nöja” med stereo. I ”bookleten” beskrivs att ingen mixning gjorts annat än att anpassa ljudet med hjälp av en bra lokal, placering av mickar och orkester. Producenten ”garanterar” att överföringen till DSD/SACD gjorts utan pålägg eller förändringar av det inspelade materialet. ”What you hear is exactly the same audio quality we hear in studio from the mastertapes”. 
 

Kan det vara möjligt? Ja, det kan i vart fall inte vara stora skillnader. Musiken är inspelad på 1/2”-band på rörbestyckad elektronik och bandare från Ampex i 15 eller 30 ips och överförda till 1/4”-tums masters över Ampex eller Studer. 
 

Varje morgon mellan ca 08.00 - 11.00 råder fullt fokus på dessa underbara SACD-utgåvor ett tag framöver. Sedan råder utomhusaktiviteter …

Link to comment
Share on other sites

UllWr7D.png

Jag tyckte att Själ och hjärta del 1 och 2 var var ganska ojämna och inte några av mina favoriter med Winnerbäck. Här är det en ovanligt positiv Lasse som försöker hjälpa en kär vän att, just det, släppa det där mörkret. Allt till en vacker melodi.
 

Link to comment
Share on other sites

Det har varit mycket klassisk musik i veckan. Nu svidar jag om till lite annat. Inleder med ett nyinköpt album som fallit mig i smaken. Det handlar John Mellencamps senaste album Strictly a One-Eyed Jack som släptes för några veckor sedan.

 

För detta album bjöd han in bästa kompisen Bruce Springsteen med sin gitarr. Han sjunger också med på ett spår. Men John klarar sig bra på egna meriter. Det här är en reflekterande 70-årig Mellencamp som funderar över det som varit och hur man bäst förvaltar det som är kvar, alltså normal åldersnoja som även jag kan känna ibland. Det handlar om en mix ”americana”, folk och ”singer/songwriter” med en del skitiga inslag som i vissa stycken kan spegla sig med John Hiatt, Tom Waits, Bruce Springsteen och några till. Jag gillar det skarpt.

 

7538690D-05A7-44E5-A37B-B66BEAAEB593.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Började gårdagskvällen med lite finstämd jazz...

 

Arve Henriksen - Carthography

 

Arve Henriksen_617.JPG

 

 

Följt av Mike Garson - The Oxnard Sessions

 

Mike Garson_618.JPG

 

Mike Garson_619.JPG

 

Och för en liten stund sedan så åkte Diana Krall AV och Cell - Onwards System PÅ...

 

Cell - Onwards system_620.JPG

 

Cell tillhör en av favoriterna i genren dark ambient electronica, mycket bra enligt mig.

Djupa härliga basgångar med en pondus som inte helt går en gipsvägg förbi... om volymen råkar vara lite för hög :monkey-hear-no-evil:

Albumet Onwards Systems är rykande färskt och låg i brevlådan igår... härligt när leveranserna dyker in så där lagom till helgen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, P-pan said:

Började gårdagskvällen med lite finstämd jazz...

 

Arve Henriksen - Carthography

 

Arve Henriksen_617.JPG

 

 

Följt av Mike Garson - The Oxnard Sessions

 

Mike Garson_618.JPG

 

Mike Garson_619.JPG

 

Och för en liten stund sedan så åkte Diana Krall AV och Cell - Onwards System PÅ...

 

Cell - Onwards system_620.JPG

 

Cell tillhör en av favoriterna i genren dark ambient electronica, mycket bra enligt mig.

Djupa härliga basgångar med en pondus som inte helt går en gipsvägg förbi... om volymen råkar vara lite för hög :monkey-hear-no-evil:

Albumet Onwards Systems är rykande färskt och låg i brevlådan igår... härligt när leveranserna dyker in så där lagom till helgen.

 

Den Arve Henriksen skivan er en klassiker å mycket uppskattat skiva her hemma!

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det ska inte vara lätt alla gånger... :think:

 

Cassandra Wilson_623.JPG

 

Och vad är det för artist/grupp på den här'å ?

 

Cassandra Wilson_621.JPG

 

Tur att det fanns en vanlig kontorsskrivare på presseriet...

 

Cassandra Wilson_622.JPG

 

Låter faktiskt riktigt, riktigt bra rent ljudmässigt... Cassandra Wilson är ju som oftast

också bra... väldigt bra t.o.m :rolleyes2:

Link to comment
Share on other sites

SXi59nP.png
Jag fortsätter att frottera mig med lite Ryan. Är tydligen en sådan period igen. Har börjat fundera runt vad som är 70-talets bästa låt. Alla topplistor sätter Zeppelins Stairway på topp. Men allvarligt, hur går det ens att göra det valet? Sjuttiotalet innehåller så mycket bra musik att det är omöjligt att göra en topp tio ens!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, P-pan said:

 

Huuuuur bra som helst, om man snubblar in på rätt album från början s.a.s 

 

Kör en vända med Brave eller Holidays in Eden så tror jag att du är på banan igen :thumbsup:

Hmm. Ok. Marillion var ju rätt bra med Script, clutching och fugazi. Med Fish.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...