Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

4 hours ago, byZan said:

Jag blev inspirerad av dina förehavanden om Basie och har spelat honom både igår och nu på morgonen👍

Äras den som äras bör… det var @Daniel som började… :clapping: Basie har en fantastisk discografi att ösa ur, inte minst från Pablo där Norman Granz samlade bl a sina gamla Verve-artister som Milt Jackson, Zoot Sims, Clark Terry, Dizzy Gillespie, Sarah Vaughan, Eddie ”Lockjaw” Harris, Harry ”Sweets” Edison, Ella Fitzgerald, Oscar Peterson, Freddie Hubbard, Duke Ellington med flera… de flesta med med förflutet hos Basie. Inspelningarna och pressningarna brukar vara mycket bra oavsett om de gjordes i Tyskland eller USA. Jag föredrar faktiskt de tyska som gjordes av dåvarande Polygram där även Deutsche Grammophone, Polydoor, ECM med flera pressades.

 

Om jag kommer över ett Pablo-album som jag inte har så klipper jag den direkt. Der brukar vara riskfria köp och dessutom lågt prissatta. Det kan ju knappast ha något med musiken eller kvaliteten att göra. Fåfängans samlarbeteende har helt enkelt inte greppat om Pablo ännu till skillnad mot t ex Impulse! och Verve. 
 

Just nu snurrar denna med en Basie-oktett med kända musiker som ofta förknippas med Count Basie på ett eller annat sätt. Även detta en utmärkt platta och en förnämlig inspelning; som om de stodo i rummet.


A09CAE90-7DE0-4CD9-8E48-AA26BAFFAA7C.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Tips och inspiration smittar av sig... :smilingeyes: för oss som inte sitter med gamla svarta guldversioner så verkar den här motsvara "jam" skivan på Qobuz i en remastrad utgåva från 1989 och inte 1973 (vilket hade varit läskigt då inspelningen gjordes först 1977?!)

 

QQCsUE1.png

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, VoicesInMyHead said:

Tips och inspiration smittar av sig... :smilingeyes:

Kul... När det gäller mycket av jazzen har vi passerat någon form av peak som höll sig i drygt 50 som formade många självlärda musiker som tog sig fram på småklubbar, på gatan, via jam sessions och inte sällan skolning i storband. Idag utbildas de på musikhögskolor och lär sig samma teknik och det blir inte riktigt samma sak. Väldigt skickliga men lite själlöst. I takt med att de gamla mästarna lämnat scenen får vi botanisera bland klassiska mästerverk.

 

Den CD du visar är samma som @Daniel inledde med. Däremot gav Pablo ut en Montreux-serie även 1973. Jag har även dessa. Basie Jam såg då ut så här med Louis Bellson och Eddie "Lockjaw" Davis på omslaget.

 

115409611.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är novis i Jazzland och slänger mig mest med Miles och Chet men suger i mig tips längs vägen. När vi var med jobbet i New York för ett gäng år sedan så hade jag EN sak som jag ville göra och det var att gå på en jazzklubb! det roliga är att när jag träffar kollegor från den resan än idag så lyfter de fram det som det bästa med hela resan (och jag kan bara hålla med). Jag TROR att det här är ifrån Smalls Jazz Club i Greenwich Village, en liten pittoresk och mysig källarlokal i all sin enkelhet. Oförglömligt, även om det såklart inte går upp emot vad de höll på med på 50-60 talet...

 

AM-JKLX6qf9Vk1pqM-JHjOCZNJCU2VEZllMpOw96Ns2il70uNQX7tbjF1V32nZxsguX5MR1Fy75dZ32zCXTY85aeEtPISzHnWGutOXAn7gIYePAe0AFI8ZNJsNxheLsqLymuPbQTp5sa1TgAy_wnkD5q7T0G7A=w1675-h1247-no

 

Jag har lyssnat på och lagt till de Count Basie skivorna som nämnts ovan i biblioteket och nu är jag inne på AllMusic's rekommendation "Count Basie at Newport" från 1957.

 

ipPPor2.png

Link to comment
Share on other sites

On 2022-04-08 at 21:17, Ivery said:

Red Hot Chili Peppers - Unlimited Love

Foto%202022-04-07%2010%2057%2025.jpg?raw

Enligt Flea är vinylen skapad från inspelningsbanden utan datorinblandning.

 

Känns som en sån skiva som kommer att kräva några genomlyssningar innan den sätter sig, men det låter dynamiskt och som att musiken framförs med stor inlevelse. 

Jag har haft min första genomlyssning av skivan nu.

 

Hade som många kanske orimligt höga förväntningar iom John Frusicantes comeback och hade hoppats på att albumet skulle visa upp en hungrig John som i forna glansdagar med gudomliga gitarrmelodier och änglalik bakgrundssång.

 

Tyvärr så är det inte riktigt det som jag hör på denna skivan. Den börjar riktigt lovande med låten Black Summer men därefter dröjjer det ända till  näst sista låten Heavy Wing innan jag känner samma samlade engagemang från hela bandet.

 

 Inspelningskvaliten är hög som du nämner, hela skivan genom. Fleas bas och Chad Smiths trumljud är riktigt mustiga och köttiga  - för min del är det de två som bär denna skivan, de spelar riktigt tight. Frusicante har på de flesta låtarna en mer tillbakadragen roll men hans geni glänser genom då och då, jag hade hoppats på mer av den varan. Skivan är  17 Spår(1h15min) lång vilket i mitt tycke är för långt, hellre högre kvalitet och färre låtar över kvantitet alla gånger. 
 

Trotts min besvikelse så är det inget dåligt album! Får se var jag känner efter några fler lyssningar som du säger @Ivery

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, parsifal said:

Skivan är  17 Spår(1h15min) lång vilket i mitt tycke är för långt, hellre högre kvalitet och färre låtar över kvantitet alla gånger. 

När jag skaffade Spotify 2009 ökade otåligheten och mer sällan gav jag ett helt album chansen med en hel genomlyssning (undantag finns givetvis). Förr var det ju valuta för pengarna att cd-skivorna fylldes till max, t.ex. med Guns n’ Roses Use Your Illusion-skivor och jag lyssnade från början till slut.

 

Jag har under våren hållit i en (icke-)tävling för några vänner där vi alla anonymt (utom för mig) valt en skiva från varje årtionde från 70-talet fram till nu och röstat fram den ”bästa”. När vi kom till 10-talet för att inte säga 20-talet blev det svårare än tidigare. Det görs fortfarande bra skivor, men kanske är vi i en tid i livet där vi inte har tid att lyssna på hela skivor utan nöjer oss med highlightsen. 


Apropå Unlimited Love så har jag lyssnat på den några varv på jobbet under veckan och det låter RHCP och finns bra bitar, men de vill inte riktigt fastna ändå.

Det gjorde dock Ghost nya skiva Impera, som jag lyssnar på nu. Flera av låtarna sög in mig fullständigt redan vid första lyssningen och blir bara bättre för varje gång.

Foto%202022-04-15%2022%2012%2010.png?raw

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag blir mer o mer förtjust i Marillions nyare alster. Både senaste släppet men också denna:

OKglLjW.png

 @P-pan, tror du brukar snurra den här på vinyl? Är den värd att jaga?

 

Allt med Marillion är värt att jaga... :sunglasses:

 

Glöm nu inte - An Hour Before It's Dark 

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter vacker och varm påsk i Roslagen. Imorgon börjar jobbet igen men en GT till kan väl inte skada…min ”stora anläggning” ger helt klart mer än den i stugan. Har säkert postat detta konvolut tidigare men den tål många lyssningar (en perfekt söndagsskiva).

0DE94786-ECE1-4B31-8419-DC1E41CBF339.jpe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...