Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

Igår lyssnade jag på en dubbel-lp med gruppen Rymden. Det var ett tag sedan jag lyssnade på den skivan, men efter ett tag insåg jag varför det var länge sedan jag senast lyssnade på den. Det var ingen musik jag gillade. Trots det lyssnade jag på alla fyra sidorna. 

 

När sista sidan var spelad och jag tog av skivan från skivtallriken såg jag något märkligt - på skivetiketten stod det 45 rpm. :weary: :grin:

Inte konstigt att jag inte gillade musiken då jag spelade skivorna på 33 rpm. Så kan det gå!:rolllaughing:

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Vox said:

När sista sidan var spelad och jag tog av skivan från skivtallriken såg jag något märkligt - på skivetiketten stod det 45 rpm

Jag har inte heller fastnat riktigt, kanske ska kolla etiketten innan jag lyssnar nästa gång! :)  

Coolt att erkänna blundern! 

Jag får väl erkänna en liknande historia;

För några år sedan höll jag på med någon jämförelse mellan skivspelare och spelade in "needle drops". Vid ett tillfälle blev jag väldigt förvirrad när jag skulle "frisera" inspelningen? Jag hade spelat in andra låten som tänkt, men på A-sidan istället för B! Men inte f-n reagerade jag på det när jag tryckte på Rec! :blush:

Link to comment
Share on other sites

 

Natacha Atlas släppte albumet Strange Days 2019, men det har landat här först i år.

Jag tycker att hon har en osedvanlig genremässig bredd och experimentlusta.

Skulle gärna se henne live, och man får hålla utkik efter konserter i Europa... 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, conan said:

Vienna Teng - Waking hour från 2002 och Dreaming through the noise från 2006.

 

Utmärkta musikval som genast får mig att tänka på att mitt musikbiblioteket endast kan leverera ett av hennes album, den redan nämda - Dreaming through the noise.

 

... och... näh... jag tänker inte skaffa någon streaming-tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat till Billie Eilies senaste och Lalehs Vatten på Stereoen och Glenn Gould Bach Goldberg Variations 1955

På Sennheiser så har jag fortsatt att lyssna på nogåt mycket bra jazzig som jag skal prova att skriva mer omm i morgon...

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Ampalang said:

Upptäckte en ny bekantskap när jag spanade in turnédatum för Joep Beving, som förband i Sthlm den 24 April hittade jag Teodor Wolgers. 
Hur spännande som helst.

 

wVJQVEO.png

23 hours ago, Ampalang said:

Upptäckte en ny bekantskap när jag spanade in turnédatum för Joep Beving, som förband i Sthlm den 24 April hittade jag Teodor Wolgers. 
Hur spännande som helst.

 

wVJQVEO.png
 

 

Jättebra! tack för den.

Link to comment
Share on other sites

I kväll har jag vilat lite från deltagandet i Mässtråden men jag har väl inte varit helt uppåt vägarna lat när det gäller musiken.

Detta album, från 1998, har jag säkert nämnt förut men jag tycker den tål att tas upp igen, om man nu gillar musik med lite mer 

mindfullnesshet och ambientare betoning...

 

Jon Jenkins - Flow

Jon Jenkins Flow_550.JPG

 

 

Gillar man det här så kan det också vara gott att lyssna till David Helpling som tillsammans med Jon Jenkins gjort en del musik ...

 

David Helpling - Sleeping on the edge of the world 

David HelplingDSC_2978_000012.JPG

 

I övrigt har här också passerat lite akustiska toner via b.l.a Neil Stacey och Antonio Forcione

 

Acoustic Mania - Talking Hands

Acoustic Mania_551.JPG

 

 

Och sist, men inte minst på något sätt, så blev det ett par svängar med...

 

Fleetwood Mac - Tango in the night 

Fleet Wood Mac Tango_552.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Frukost i nordisk folkton och spelmanstradition och fantastisk ljud!
 

Norska Tord Gustavsen Trio har släppt ett nytt album på ECM. 
 

DA582503-492E-4FBB-B74A-FE34FC034168.jpeg
 

Älskare av Jan Johansson, ”nordisk klang”, folkvisor och liknande kommer att gilla detta. Samtidigt är tolkningarna väldigt ”Tord Gustavianska”. Ömsom försmäktande vackert och ömsom sökande genom Finnmarken i norrskenets gnistrande vinternatt där kylan bara hålls tillbaka av klangerna. Jag gillar detta skarpt. Inte så mycket att stampa foten till utan snarare för kontemplation att försjunka in i och för reflektion. Livet består inte enbart av fullt ös.

 

Med Sublime-abonnemang hos Qobuz kostar den bara 90:- i hi-res 24/96 (180 kronor utan).

 

2B12B593-0BF9-4EBF-9229-C29C53517F9F.jpeg
 

Går du igång på detta så finns det fler med samma ”grundämne” från Tord Gustavsen Trio, framför allt dessa:

 

CA9C4649-3565-41EE-9B9B-5CEF4D204BA8.jpeg
 

F1034D39-C5C2-49A2-9653-36415B024572.jpeg
 

61329105-EA95-465D-892E-B8A7FBA03082.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, conan said:

Vilken platta är mest lik Johanssons nordiska folkmusik?

Prova i första han ”Changing Places” eller ”The Ground”. Men även nya ”Opening” har det även om en del låtar går lite utanför. Viktigt också att komma ihåg att Jan Johansson inte enbart var ”Jazz på svenska”. Han var bredare än så och täckte även in t ex ryska folksånger.

Link to comment
Share on other sites

Red Hot Chili Peppers - Unlimited Love

Foto%202022-04-07%2010%2057%2025.jpg?raw

Enligt Flea är vinylen skapad från inspelningsbanden utan datorinblandning.

 

Känns som en sån skiva som kommer att kräva några genomlyssningar innan den sätter sig, men det låter dynamiskt och som att musiken framförs med stor inlevelse. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...