Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

22 minutes ago, Apexorca said:

Denna box är värd ett grattis.

Håller med. Det är väl så nära jag kan tänkas komma. Jag ångrar som en syndare att jag inte lyssnade på hela ringen när den gavs på 80-talet i Köpenhamn. Det gick en minibuss från Kristianstad varje kväll en av de fyra operorna gavs och jag var inbjuden… om jag minns rätt tog den sista föreställningen ca 8 timmar inklusive avbrott och middagspaus. Hade varit häftigt att uppleva. Ännu roligare hade varit med i Bayreuth. Kollade deras hemsida. I år ger de Tristan & Isolde. Två biljetter återstår.

Link to comment
Share on other sites

YlG4zwj.png
Jag är väldigt förtjust i detta album. Haim levererar ett komplett album utan svackor. Mycket, mycket imponerande. I klass med Phoebe Bridgers-Punisher. Och det är stort i min värld. Kanske inte Springsteens Born To Run klass. Men på god väg!

Link to comment
Share on other sites

Skivbolaget ECM har gett mängder av fina trioinspelningar med piano i centrum. Man har också lanserat flera nya namn. På senare år har det varit lite tunnare av den varan men nu har de släppt fram en ”ny” pianist, Kit Downes och hans trio som jag inte hört talas om tidigare. Efter lite påläsning är han inte helt ny då han gett ut ett tiotal album tidigare. Men det är i Storbritannien på inhemska bolag utan stor spridning utanför öriket. Jag läser att han gett ut album som korats till årets jazzalbum i England, vunnit nationella musiktävlingar, bl a BBC’s främsta jazzutnämning. Det är lite märkligt att så få engelska jazzmusiker nått internationell stjärnstatus. Dave Holland, John McLaughlin, George Shearing, Tubby Hays, John Surman och Cortney Pine är några undantag.

 

Det här albumet innehåller lugn och tillbakalutad pianojazz med fina klanger och härligt samspel. Det låter dessutom mycket bra. Det här albumet läggs i min nerladdningskön. Det är ett HiRes-album i 24/96.

 

FF22E5F7-0693-4350-9886-23E92B7DC4B6.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vrålande eller brusande tystnad... :think:

Har man begåvats med tinnitus så kan ju bilden vara rätt "talande".

 

 

 

Manfred Mann's Earth Band - The Roaring Silence

 

Manfred Manns_447.JPG

 

Albumet innehåller ju hittlåten - Blinded by the Light... och den är ju bra...

tycker jag :smile: 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har verkligen haft en fullmatad musikdag och kväll här hemma.

Några sista avspeglingar av vad kvällen bestått av och sen så ska jag inte spamma tråden mer i idag.

 

 

Counting Crows:

Counting Crows_449.JPG

 

Cassandra Wilson:

Cassandra Wilson_450.JPG

 

Och nu tänkte jag avsluta kvällen med att gå på "konsert"... så länge jag nu orkar d.v.s...

 

Pink Floyd - Pulse:

PinkFloyd Pulse_451.JPG

 

PinkFloyd Pulse_452.JPG

 

 

Fortsatt trevlig kväll på er...

 

Link to comment
Share on other sites

På Instagram hittade jag ett klipp https://www.instagram.com/tv/CZjfALXg65u/?utm_medium=copy_link och jag skulle vilja höra hela låten. Att det är Blank Space av Taylor Swift har jag klart för mig, men det verkar vara en cover (eller?) och trots att jag dammsugit såväl Qobuz som Spotify och YouTube kan jag inte hitta den här versionen. Är det någon som känner igen den? Ser enligt videon ut att finnas på silverskiva i något format.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...