Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

On 2022-02-05 at 14:28, AlfaGTV said:

Trip-Hop här...

QUR0yGj.png

Jag stör mig dock på de "syntetiska vinylknastren" som ligger i mixen på många av dessa spår. Hur tänkte man där? Hade man redan 1994 skaffat sig en nostalgisk vurm för kassa vinylsvarvar?

 

Nä, över till lite Massive Attack!

Hadde så tur att hitta denna på loppis i mint, min utgåva från 90 talet var sönderspelat... Portishead Live in NYC med orkester är också bra..

 

Link to comment
Share on other sites

Ikväll blir det mer Florence Welsh som är en av mina absoluta favoritartister som jag ofta spelar. Hon har inte bara släppt ett samlingsalbum som jag skrev för några dagar sedan utan har släppt tre st! Hon är makalös sångerska och låtskrivare.

Här med ledmotivet till filmen Cruella. Höj volymen och digga.

 

yBR5yT9.png

 

Och här med "Jenny of Oldstones" från Game of Thrones. Och ja, Florence kan sjunga.


ncP0B6P.png

En annan favorit.

P6KzpCp.png

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar gärna på denna.

 

RoonShareImage-637805074805587410.png.daa867c4720cac0af62e1264796c349f.png

 

Hans röst och texter kan jag omöjligt vara oberörd inför. Började att lyssna på hans sista skiva Thank´s for the dance, men den blir lite för tung i dessa pandemins tider, med folk som går bort i tid och otid.

Gillar också att det är nerv i live-inspelningen, blir så autentiskt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Läste om ett album i en tysk Hifi-tidningen som gått mig spårlöst förbi. Det är en av mina stora ungdomshjältar Stevie Winwood som jag upplevt live ett par gånger. Första gången 1967 (tror jag) i Karlshams folkpark då han spelade i Spencer Davis Group och några år senare i Landskrona med sin egna grupp Traffic. Han var en av de största i branschen då.

 

Efter Traffic lierade han sig med Eric Clapton i Blind Faith och sedan Traffic igen några år innan han gick över i en solokarriär med rätt ojämna produktioner, men det finns en del pärlor där också.

 

Detta album är inspelat 2016 eller 2017 och innehåller de flesta av hans hits i fräscha versioner inspelade ”live” med ett tight band. Jag går normalt inte igång på live-inspelningar då de många gånger flippar ut i oändliga solon. Om man är där blir det en annan sak. Jag tycker Stevie gör det bra här. Inspelningen är också rätt bra. Det här musik 40- och 50-talister går igång lite extra på, tänker jag. Många minnen poppar upp.

 

707E4DA6-D773-4DDA-B56F-F01045A7047C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Okej, ordning på torpet igen:

Tillbaka till mina kära neo-prog, rock, progressiv hårdrock-grupper och denna gång Anathema:

F23VgSr.png

Så fagert att det nästan gör ont! 

 

Jag upptäcker många nya trevliga bekantskaper via Porcupine Tree, The Pineapple Thief, Motorpsycho, Pure Reason Revolution och liknande, dessa är bara en av många!

Link to comment
Share on other sites

Tänk vad mycket musik jag har som nästan aldrig blir spelad. Idag valde jag nedanstående album från 1990 på italienska etiketten Soul Note som get ut många fina album. Här med en av mina basfavoriter Charlie Haden med skön pianojazz i trioformat. Jag har inte ens något minne av att jag hört den tidigare. När jag köpte som mest album blev det inte alltid att jag hann ”spela in” dem tillräckligt innan de åkte in i hyllan och nya laddningar av album anlände. Detta är förmodligen ett sådant album. Kanonmusik och bra ljud.


BE2D5522-3DBC-43AB-9EDD-3B116FECC13A.jpeg
 

Och när jag ändå var igång tog jag ett Soul Note-album till med samma trio förstärkta med Chet Baker. Även det en höjdare. Ljudkvaliteten mellan mina rippade CD och streamade filer från Qobuz brukar vara jämbördiga. Men här är ett exempel där min rippade CD låter betydligt bättre än den bolaget lagt upp på Qobuz.

 

A9273C3C-83E1-480F-A109-F132E0ADBA34.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...