octavia rs Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 12 hours ago, AlfaGTV said: Jag kan nog skriva under på det fortfarande, även om de påtagliga defekterna är borta nu. Det låter iaf lite annorlunda mot vad jag är van vid att höra med den typen av musik. Lyssnat igenom den nya versionen nu där var nog mer fel än bara de där knastret för nu tycker jag den låter riktigt bra de gjorde jag inte i helgen. Betydligt tystare/svartare bakgrund nu och helt annan separation i ljudbilden. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 (edited) Lars Sjösten - Selected Notes Intressant läsning 🧐 Edit: Det här var ju hur bra som helst 🕺 Edited February 2, 2022 by Ampalang calm and Bebop 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 3, 2022 Share Posted February 3, 2022 Vox 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 Supertramp - Crime of the century Vinyl, half speed mastered AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 Coldplay. Jag älskar detta fortfarande. AlfaGTV and Ampalang 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 Jag var tvungen kuta ned i "arkivet" (förrådet, där flyttlådorna står med plattor som inte får plats uppe). Från en anna tråd häromdagen så letade jag Tobacco Road och upptäckte då att den här plattan har en sådan låt. Det påminde mig också om att jag tycker det här är en rätt bra platta att rocka på lite med. Så, jag presenterar min Canada-press som är undataget till regeln att Canadapressar låter jädra trist och grått... Jädrar vicken hifi-rökare! Och en klockren platta om man gillar glammig rock! Jag varnar här och nu, med streaming får ni nada, zip, nuttin' av vad vinylen erbjuder! Med mig från samma låda kom en annan David: En UK-press från -72 verkar det. Dyr som stryk också enligt discogs. Men, är det någon här som har en sådan och kan bekräfta att omslaget är rätt "soft" och saknar struktur, såsom om det skulle vara en repress eller så? Edit: Efter lite närmre granskning ÄR det en repress, men tidigt, troligen denna. new order and YYZ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Roger Glover - Elements Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Trip-Hop här... Jag stör mig dock på de "syntetiska vinylknastren" som ligger i mixen på många av dessa spår. Hur tänkte man där? Hade man redan 1994 skaffat sig en nostalgisk vurm för kassa vinylsvarvar? Nä, över till lite Massive Attack! Daniel, lindvall and Danke 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Lördag och gräsis! Loud music on Vinyl! Började med New Order - Blue Monday på maxi, först '88-versionen, sedan mitt "svenska" original och slutligen UK-press av tidig karaktär. Mysigt! Sen blev det Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome, men jag var lite mättad... Så istället blev det: Spelade skivsidor från olika pressar, och konstaterade det var otroligt länge sedan jag spelade Wish You Were Here: Min äldsta pressning åkte på, och jag blev helt medtagen av Shine on You Crazy Diamond! Av okänd anledning står följande på kö: LPL, lindome and lindvall 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 2 minutes ago, AlfaGTV said: Lördag och gräsis! Loud music on Vinyl! Började med New Order - Blue Monday på maxi, först '88-versionen, sedan mitt "svenska" original och slutligen UK-press av tidig karaktär. Mysigt! Sen blev det Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome, men jag var lite mättad... Så istället blev det: Spelade skivsidor från olika pressar, och konstaterade det var otroligt länge sedan jag spelade Wish You Were Here: Min äldsta pressning åkte på, och jag blev helt medtagen av Shine on You Crazy Diamond! Av okänd anledning står följande på kö: Stigande aggressivitet?🤔 AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Behövde nåt "uppåttjack" efter den mörka Wish You Were Here! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 6 hours ago, AlfaGTV said: Jag stör mig dock på de "syntetiska vinylknastren" som ligger i mixen på många av dessa spår. Jag måste säga att jag håller Dummy högt fortfarande Denna är lätt att missa, men en härlig låt... AlfaGTV and lindvall 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 22 minutes ago, LPL said: jag håller Dummy högt fortfarande Absolut, jag gillar den också! Noterade en sak väldigt tydligt idag, på första låten. Minioner eller vad den heter... Trumman där, ligger mixad i mono, väldigt centralt i ljudbilden. Det ger en surrealistisk känsla och hennes röst som också är processad känns obehaglig på nåt sätt. LPL and shifts 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindvall Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Härligt att se lite synthmusik! Mina husgudar var, förutom Depeche Mode, Nitzer Ebb. Vi var till och med ett gäng som åkte ner från Hudiksvall, ett ganska starkt synthfäste när det begav sig, till Fryshuset för att gå på konsert. Vi snälla synthare råkade ut för både skinheads och hip-hopare som ville oss illa, men vi klarade oss helskinnade till slut. LPL, AlfaGTV and shifts 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 Den här dyker upp då och då, ett helt fantastiskt debut-album i mina öron: Daniel, LasseJ and shifts 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 Tror det var @calm som nämnde den i en annan tråd. Det är väl inte min favoritmusik i alla aspekter men det svänger ju ordentligt även detta! Och ljudkvaliteten är ju inte oäven heller! lindvall and calm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 https://open.qobuz.com/album/gicr15gszdmsb En riktigt trevligt live-album. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 "Klassiskt" som vanligt. Är man insnöad så är man... 30Hzbone 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 Vad passar bättre än lite Kyuss på en söndag AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 7, 2022 Share Posted February 7, 2022 12 hours ago, AlfaGTV said: Tror det var @calm som nämnde den i en annan tråd. Det är väl inte min favoritmusik i alla aspekter men det svänger ju ordentligt även detta! Och ljudkvaliteten är ju inte oäven heller! Listad som en av de bästa jazzplattorna någonsin och legendarisk inspelning gjord av Gert Palmcrantz sittandes med en Nagra IV i knät . Ambiensen enastående gör den till en audiofilplatta världen över. Har hittat den på i princip alla hifimässor jag varit på från USA till Sverige förstås. Jag gillar faktiskt musiken också även om swing inte är min favorit genre. Bra testplatta om man vill sätta sitt system på prov. Använder den vid utvärdering. Har den i flera olika medieformat, tyvärr inte i R2R. Men lär finnas som DSD i högupplöst format. Vid 30-års jubileet gjordes en specialversion med medföljande DVD. https://naxosdirect.se/items/3sacd%2bdvd-jazz-at-the-pawnshop-30th-anniversary-133 Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 7, 2022 Share Posted February 7, 2022 Köpte den boxen några efter utgivningen. Låter bra och innehåller lite extra musik och en intervju på DVD. Skickades med en Proprius/Prophone katalog med utgivningar också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 Var egentligen på jakt efter en annan skiva (Clark Terry Quartet) men så hittade jag den här… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 Sådärja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 Amerikanska jazzpianisten Ethan Iverson har blivit en stor favorit för mig. Han har mest varit en del av The Bad Plus som han lämnade för några år sedan. Trots den svåra marknaden för jazz idag har det trots allt kommit några fina album. Det är en höjdare (och även helt i @calm smak, antar jag). Ethan är fantastisk men albumet bärs upp lika mycket nestorn Ron Carter på bas. Det brukar hända något magiskt när han är med, så även här. Det är ett exempel på album som jag köper som fil men i detta fall har jag den på cd som jag rippat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 22 minutes ago, Bebop said: Amerikanska jazzpianisten Ethan Iverson ... Har albumets titel något med frisyren att göra tro ... AlfaGTV and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 On 2022-02-05 at 18:54, AlfaGTV said: Så istället blev det: Spelade skivsidor från olika pressar, och konstaterade det var otroligt länge sedan jag spelade Wish You Were Here: Det där var ju ett jättebra tips.... tackar jag lite x-tra för Länge sedan jag lyssnade på P.F så jag letade fram Animals från 1977... Har ingen vidare koll på skicket på mina gamla Pink Floyd album men den här spelade med förvånasvärt bra kvalité . AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 30 minutes ago, P-pan said: skicket på mina gamla Pink Floyd album Om inte mitt öga sviker mig så är det en Japan-press du blottar där? Men, jo, även de övriga pressarna låter riktigt bra. Tackar för inspirationen också då, och snurrar min US-press! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts