Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

images.jpeg.b7f1bb912fc3eee53a40167d0eba3e90.jpeg

 

Det är något med Stacy Kent som jag älskar. Jag har lyssnar på hennes plattor i många många år och varit på massvis av konserter. Tidigt i deras karriär, från den tid då gruppen var mindre känd och de spelade på en liten hörsal på Göteborgs bibliotek! Stacy sjunger både på engelska och franska, Canadensiska som hon är. För mig är hennes franska bländande...

Hon har en särdeles känslosam mjuk och klar tonsäker röst. Jazz och senare Bossa är hennes hemmaplan. Hennes musikanter, däribland hennes man (Jim Tomlinson) som spelar diverse blåsinstrument, är av högsta klass.

Jag återkommer till hennes plattor ideligen och till kvällens påskmiddag blir det denna.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites


Nu har han käkat lunch ned polarna, blivit uppspikad, dödad och nergrävd. Snart är det dags att bli uppgrävd och äventyret fortsätter.

 

Kom att tänka på detta våldsamma scenario medan jag lyssnar på Rhayader och Flight Of The Snow Goose;


951B233F-127F-4189-A469-0040267C1714.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Stacy sjunger både på engelska och franska, Canadensiska som hon är. För mig är hennes franska bländande...

En liten korrigering. Stacy är amerikanska, uppfödd i New Jersey/New York. Hennes farfar, eller möjligen morfar (grandpa) hade ryskt ursprung men pratade franska som hon lärde från barnsben. (Dock inte kanadensisk franska som är ungefär som australiensk engelska). 

 

Stacey har också studerat litteratur och läst både portugisiska, tyska, italienska och franska på college. Hon är lika vältalig på portugisiska som på franska.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

En liten korrigering. Stacy är amerikanska, uppfödd i New Jersey/New York. Hennes farfar, eller möjligen morfar (grandpa) hade ryskt ursprung men pratade franska som hon lärde från barnsben. (Dock inte kanadensisk franska som är ungefär som australiensk engelska). 

 

Stacey har också studerat litteratur och läst både portugisiska, tyska, italienska och franska på college. Hon är lika vältalig på portugisiska som på franska.

 

Bra @Bebop, det är rätt. Jag blandade ihop det med någon annan. Troligen med Holly Cole jag lyssnat en del på det senaste. 

Link to comment
Share on other sites

R-4069442-1355436423-6437.jpeg.jpg.91684a339f65b8528f923ee67e033da9.jpg

 

De fyra årstiderna av Vivaldi kan nog nästan alla relatera till. Ibland kan jag nästa tycka att det är som en klyscha i den klassiska musiken. Jaja den har man ju hört, men inte nu igen. Frågan är varför det så i så fall? Jo för att det faktiskt är fullständigt makalöst unikt och bra och spelas mycket med all rätt. Tog mig i dag tid att verkligen lyssna in mig på detta verk några gånger. Har hört det sedan barnsben otaliga gånger och märker att jag kan det i stort sätt utantill. Så är det nog för många.

Detta gör för mig att jag ibland när jag hör det bara passivt följer med i svängarna. När jag nu sitter och blundar och följer med i allt som händer blir jag fullständigt förförd. Det är makalöst bra. Jag blir nästan svettig och djupt berörd. Jag hamnar bara här och nu. Helt inne i musiken. Det finns så många fantastiska partier i detta verk.

 

Jag valde denna gång Supercuts fina vinyl-återutgivning med Itzhak Perlman. Som så många gånger med ffa klassisk musik krävs det lite volym för att hitta hela vägen in i verket. Dynamiken i stråkinstrument är häpnadsväckande. Jag hör så många referenser i modernare musik till detta verk.  Det är stundtals hårt brutalt skriande. Hör tex slutet på "sommaren". Det går inte att sitta still. Vilket tempo det stundtals är, variationerna, kraften, botten, sprödheten och takten. Detta kommer inte till sin rätt utan kraftfull dynamik i anläggningen. Visst kan man höra verket i tex hörlurar eller småputtra på låg volym,  men man missar i så fall en avgörande ingrediens för verkets storhet. Man skall tappa andan av kraften. Verket beskriver ju naturkrafter i årstiderna, det skall kännas. Det är också spröda glesa partier där man kan ta på luften för respektive årstid. 

Det är fullständigt genialt gjort av Vivaldi och naturligtvis orsaken till att alla kan detta verk. Mitt råd är att inte göra som jag själv gjort i många år nu,  tagit det som en av den klassiska musikens klyschor. Man måste sitta ner och lyssna ordentligt på hela verket och dessutom skruva upp volymen till kl 12 på volymratten. Då händer det.

 

Denna version är mycket bra, har en bra botten och bra dynamik i inspelningen så förutsättningarna finns för att få höra dessa årstider på bästa sätt.

 

Mitt bästa tips i Påsk-Corona-isoleringen. - Spela Vivaldi så att det ryker från slutstegen. 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...