Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

Värmer upp lite inför nästa fredag (13:e)... :cool:

 

Det var antagligen det här...

 

DraculaDSC_5648_10718_003676.JPG

 

... Police menade när de skrev ihop "Ghost in the Machine" ?

 

En något mindre skrämmande resa ???... med Black  Sabbath och jag lugnar ner mig en smula...

Black SabbathDSC_5650_10720_003677.JPG

 

... och för att inte koppla av allt för mycket avslutar jag med ...

MarillionDSC_5651_10721_003678.JPG

 

Yeah... det blir nog lagom med mardrömmar i natt... :NailBiting:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra tråd det här så man får anledning att slita sig från invanda "spår" :D

 

Mitt bidrag för kvällen får bli... av det lite "mörkare" slaget... färgmässigt med tanke på formatet som spelas...

 

Santana - Abraxas MFSL45UD1S-001

SantanaDSC_5657_10727_003680.JPG

 

... och bara för att det är lite "black magic" så behöver det ju faktiskt inte handla om en kvinna...

 

SantanaDSC_5652_10722_003679.JPG

 

... vinyl räcker väldigt långt det också :cool:

Den här pressningen har jag inte lyssnat till förrän ikväll och den är makalöst bra får jag lov att säga... :thumbsup:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-19 at 08:57, rikard said:

Det som slog mig är att det finns ju flera instrumentala partier som är väldigt trevliga och eftersom man sällan är först med en tanke i världen nu för tiden så började jag googla lite på just Wagner utan opera rösterna.

Vilken bra idé!

Jag tycker likadant och brukar söka efter orkester med kör och hoppa över sångpartierna.

Men jag har inte tänkt på att operorna kan finnas utan sång.

 

On 2019-08-19 at 08:57, rikard said:

Stowkowskis verk sägs dock vara de absoluta favoriterna, och då såklart de inspelningar som han själv dirigerar, vad annars? Enda problemet med detta är att han dog 1977 och hans aktiva karriär förmodligen tidigare än så. Därav blir det svårare att hitta inspelningar med bra ljudkvalitet, och just ljudkvalitet känns ju som något vi som hänger här på Euphonia helst inte vill göra avkall på.

De inspelningar som gjordes med Stokowski och RCAs orkester i Los Angeles är oöverträffade än idag.

Jag ska inte säga att "det var bättre förr", men få moderna utgåvor kommer i närheten av de klassiska inspelningar som gjordes av RCA, Decca, Columbia, Mercury mfl på 60-talet.

Jag har ingen Stokowski Wagner utan sång, men det finns :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tek said:

nån som har nåt tips på sökmetodik?

Här är den:

https://www.discogs.com/Sidney-Bechet-WillieThe-LionSmith-Leo-Warney-And-His-Orchstra-Original-Haitian-Music/release/5899407

 

Men det är en ganska usel sub som behöver förbättras.

 

 

1 hour ago, tek said:

Ytterligare en luring att bestämma utgåva på Discogs. På LP'n anges årtal 1956, medan skivomslag anger 1958. Enligt Discogs finns ingen utgåva från 1958 utan endast 1956 och 1961

Årtalet på etiketten är det år den fick fonografisk copyright, normalt första gången originalet gavs ut.

Utgåvor på Discogs läggs upp av medlemmarna efterhand som någon av oss gör detta. Så det är inte på något sätt komplett. Där är bara 7 miljoner utgåvor upplagda och det finns säkert 4-5 gånger fler än så, om det räcker.

Kolla matrisnumret i det döda vaxet samt etiketten. Den ser amerikansk ut. Alltid en start. En gissning är att det är en tidig amerikansk återutgåva, men från ditt foto verkar den vara i väldigt fint skick och om det "vågiga" nere till vänster är cellofan så är det antagligen betydligt senare.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Här är den:

https://www.discogs.com/Sidney-Bechet-WillieThe-LionSmith-Leo-Warney-And-His-Orchstra-Original-Haitian-Music/release/5899407

 

Men det är en ganska usel sub som behöver förbättras.

Tack! 

 

Ska se om jag kan skicka in bilder så ska jag göra det. 

 

3 hours ago, calle_jr said:

Årtalet på etiketten är det år den fick fonografisk copyright, normalt första gången originalet gavs ut.

Utgåvor på Discogs läggs upp av medlemmarna efterhand som någon av oss gör detta. Så det är inte på något sätt komplett. Där är bara 7 miljoner utgåvor upplagda och det finns säkert 4-5 gånger fler än så, om det räcker.

Kolla matrisnumret i det döda vaxet samt etiketten. Den ser amerikansk ut. Alltid en start. En gissning är att det är en tidig amerikansk återutgåva, men från ditt foto verkar den vara i väldigt fint skick och om det "vågiga" nere till vänster är cellofan så är det antagligen betydligt senare.

 

Beträffande årtal tryckt på etiketten/konvolut så finns en liten bok med sångtexterna och lite annat som jag hade missat då det också var en bit papp med oklart syfte som gömde boken. Hursomhelst, i boken är också årtalet 1961 angivet. 

 

Det stämmer att det är cellofan/plast runt. Innerfodral fanns inte med utan det har jag gett den efter den tvättning. När började man använda cellofan runt skivfodralen?

 

På skivan anges FP2481 x FP 78/1 x, x=A och B.

 

FP 78/1 finns inlagt på discogs med lite blandade årtal. Men på min är inte FP78/1 tryckt på fodralet. Det hade varit roligt att veta pressningens år.

 

IMG_20190908_202218-800x600.jpg

IMG_20190908_204335-800x600.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, tek said:

På skivan anges FP2481 x FP 78/1 x, x=A och B.

Står detta och endast detta i det döda vaxet?

Står det inte FA2481?

Det borde finnas en stamper och jag skulle tro att det även är ett plastylite-öra etsat, som det vänstra här;

 

Relaterad bild

 

Vid eftertanke började man nog ganska tidigt med cellofan.

Det står inte "mono" nånstans, vilket tyder på en tidig utgåva.

Pressringen är inte samma som det amerikanska originalet, men den kan ju ha pressats på olika fabriker.

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, calle_jr said:

Står detta och endast detta i det döda vaxet?

Står det inte FA2481?

Nej, jag är i princip 100% säker att det är FP och inte FA. Det finns fyra P:n att titta på så jag känner mig säker. 

 

Det var ett par symboler till, 2st på varje sida. YW och YW eller YV och 'örat' som är en slags blandning av de två du visade. All text och symboler är ristade är gjorda för hand i något läge så skulle kunna vara den vänstra, men jag tycker att prickarna i örat är tydliga.

 

Jag har försökt rita hur det ser ut. De ser lite olika ut på A, resp B sida. Hur tusan fotar man en LP-skiva? :)

 

49 minutes ago, calle_jr said:

Det borde finnas en stamper

Ursäkta min okunskap, men vad är det? Jag ser inget mer tryckt på vinylen. Får tyvärr bara upp skräp när jag googlar på ämnet, vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

 

 

IMG_20190908_222723-800x600.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, tek said:

vad är det? Jag ser inget mer tryckt på vinylen.

Det är alltså numret eller koden för vilken pressmatris det är.

FP78/1 anger endast modermatrisen, som används av alla utgåvor av denna inspelning.

Folkways är inte så välkända och jag har nog inget från dem.

Men de använde i detta fall Plastylite för tillverkning av den amerikanska utgåvan här.

Plastylite användes även av BlueNote och Argo, och jag skulle säga att det är en kvalitetspressning.

 

YW är antingen stampern eller initialerna för ingenjören. Jag vet inte, men om inget mer står så sannolikt stampern.

 

Det borde stå "3T" också i vaxet, som är en rättighetskod för Folkways. Antingen etsat eller stämplat. Det kan vara mycket tunt och svårt att se.

 

 

8 hours ago, tek said:

Jag lyckades få fram foton. Dock inte på symbolen 'YW'

Plastylite-örat är ju handetsat så det kan se lite olika ut beroende på vilken av ingenjörerna som gjort det.

Örat är egentligen ett "P", initialen för Plastylite.

Örat användes fram till mitten av 60-talet, så det hjälper för bestämning av utgåva.

 

Jag skulle säga att ditt ex är en reissue från '61 eller '62. Egentligen en repress, dvs från samma produktionsserie som originalet, bara en annan pressring och senare stamper. Men man använder normalt inte benämningen "repress" för utgåvor som getts ut mer än 1 år efter originalet.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calle_jr said:

Jag skulle säga att ditt ex är en reissue från '61 eller '62. Egentligen en repress, dvs från samma produktionsserie som originalet, bara en annan pressring och senare stamper. Men man använder normalt inte benämningen "repress" för utgåvor som getts ut mer än 1 år efter originalet.

 

7 hours ago, calle_jr said:

Det är alltså numret eller koden för vilken pressmatris det är.

FP78/1 anger endast modermatrisen, som används av alla utgåvor av denna inspelning.

Folkways är inte så välkända och jag har nog inget från dem.

Men de använde i detta fall Plastylite för tillverkning av den amerikanska utgåvan här.

Plastylite användes även av BlueNote och Argo, och jag skulle säga att det är en kvalitetspressning.

 

YW är antingen stampern eller initialerna för ingenjören. Jag vet inte, men om inget mer står så sannolikt stampern.

 

Stort tack! 

 

Försökte hitta nåt om en ingenjör med yw men gick bet.

 

7 hours ago, calle_jr said:

 

Det borde stå "3T" också i vaxet, som är en rättighetskod för Folkways. Antingen etsat eller stämplat. Det kan vara mycket tunt och svårt att se.

 

 

Har kollat igen men kan inte hitta det, men det betyder ju inte att det inte finns där.

 

Tack igen, jag antar att man lär sig hitta information om dessa koder, men som nybörjare önskar man sig nästan en wiki.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tek said:

Stort tack! 

 

Försökte hitta nåt om en ingenjör med yw men gick bet.

Jag tror att YW är stampern.

 

Det är lite intressant för Woody Guthrie representerar musikhistoriskt USA jämte den svarta befolkningens blues, jazz, soul och gospel. Utan Woody Guthrie ingen Dylan, Jonny Cash, Pete Seeger, Grateful Dead, Springsteen osv osv. Och de tidiga originalen är ganska eftersökta.

FA-2481 original i fint skick är värd $150. I sådana sammanhang kan man inte bara titta på Discogs. Det mesta som säljs av det är G eller VG eller också är det inte ett original.

Om det hade varit tidigare utgivet med FP-NN (vilket det i viss mån tyder på) så är värdet kanske mer än så.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Det är lite intressant för Woody Guthrie representerar musikhistoriskt USA jämte den svarta befolkningens blues, jazz, soul och gospel. Utan Woody Guthrie ingen Dylan, Jonny Cash, Pete Seeger, Grateful Dead, Springsteen osv osv. Och de tidiga originalen är ganska eftersökta.

 

Har läst nån Dylan biografi för länge sedan och jag minns att det Guthrie nämndes ofta och mycket. Tog aldrig tag att lyssna på något på den tiden. Det slog mig när jag lyssnade på Bound For Glory att det fanns likheter mellan nån av låtarna (Talking Fish Blues?) och låtar från Freewheelin', som jag inte kommer på nu. 

 

4 hours ago, calle_jr said:

FA-2481 original i fint skick är värd $150. I sådana sammanhang kan man inte bara titta på Discogs. Det mesta som säljs av det är G eller VG eller också är det inte ett original.

Om det hade varit tidigare utgivet med FP-NN (vilket det i viss mån tyder på) så är värdet kanske mer än.

 

Intressant! även om den stannar hos mig. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...