Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

Apropå Vaya Con Dios. Denna platta kan man hitta för 10 spänn på nästan alla loppisar. Kan tycka den förtjänar bättre öde än att stå i skivbackarna tillsammans med dansband man glömt bort ...

 

Låter bra!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2015 släppte Melody "Currency of Man". Med detta album så frångick hon till stor del jazzen och det är en del rock och RB samt några riktigt fina lugna spår.
Nu lyssnar jag bl.a. på singelsläppet "Preacher Man" som har en sorglig men viktig text men låten är en rökare i krysset. Efter den kommer en av de vackraste låtar Melody har gjort, "Morning Sun".

Nc0VVIl.png

3ashjyp.png

Link to comment
Share on other sites

Tash Sultana, ung multiinstrumentalist (spelar ett 20-tal instrument. Gitarr fr.o.m. 3 års ålder) från Australien blev känd efter att ha lagt ut några klipp på tuben (över 100 milj visningar för "Jungle" där hen (Tash tilltalar sig själv som hen/they) briljerar med gitarr och pedal loops. Fick skivkontrakt och har släppt två album. Det senaste är fullt med skön R&B. 

duHrqX7.png

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Idag är det en Black Keys-dag!

jZghKBD.png

Gillar du skitig blues och rock är det här givet! Kanske lite åt LowFi-hållet men det betyder inte att det låter dåligt.

 

Black Keys är ju grymt bra! Har du lyssnat något på deras senaste album som släpptes för bara några veckor sedan?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Joajan said:

 

Black Keys är ju grymt bra! Har du lyssnat något på deras senaste album som släpptes för bara några veckor sedan?

Delta Kream?, jamän! Älskar det också, lite mera delta blues och inte riktigt lika tillgängligt som t.ex. El Camino, men ruggigt sväng. Låter fint på vinylen också!

Link to comment
Share on other sites

Just now, AlfaGTV said:

Delta Kream?, jamän! Älskar det också, lite mera delta blues och inte riktigt lika tillgängligt som t.ex. El Camino, men ruggigt sväng. Låter fint på vinylen också!

Yes, Delta! Håller med, låtarna var inte lika lätta att greppa som tidigare alster men kul med nya produktioner från dem!

Link to comment
Share on other sites

Årets varmast dag hos mig men nu sjunker tempen ute och jag har slagit om till en Mozart-afton i och med Leif Ove Andsness nya album där han tränger in ett av Mozarts mest kreativa år, 1785.

 

 

3025899A-7BB8-494F-82E4-DAF3AF90B8A3.png
 

Det är ett dubbelalbum utgivet i som mest 24/96 (download eller Qobuz streaming). 
 

1785 är ett viktigt år för alla Mozart-vänner. Han hade lösgjort sig från sin far och flyttat till egen lya något år tidigare. Hans kreativitet lyfte till helt nya nivåer och nådde en ny peak just 1785. Då skrevs mycket av ”Figaros bröllop” men även pianokonserterna 20, 21 och 22 som finns med här plus lite annan musik. Nu började han komponera med större dramatik och nya vindlingar i sin musik, bl a i moll (20 och 21). Innan var hans musik mer ägnad för konsumtion och för underhållning i tidens anda, men här fick hans musik ett djupare innehåll. För Beethoven blev just nr 20 en ögonöppnare och det finns likheter med Beethovens tonspråk i klangerna. Den första cadenzan i nr 20 bär också Beethovens signatur.

 

Detta album kommer att följas upp i höst med MM (Mozart Momentum)1786.

 

Enligt albumtexten har Andsness medvetet valt ett lättare anslag än vad han brukar ha. Detta för att inte låta flygeln ta över för mycket. Musiken är skriven för fortepiano och för en liten ensemble (med dagens mått) och han ville ha detta lite nättare uttryck. Det  är en mycket fin inspelning som kompletterar andra Mozart-tolkningar väl. Den har också tagits emot väl av recensenter runt om i världen.
 

En bra ingång till Mozart och i synnehet hans pianomusik.

Link to comment
Share on other sites

SBqLXnA.png

Första gången jag spelar den här skivan sedan jag skaffade Roon och jag noterar att de mäter upp dess dynamiska omfång till 16, tror aldrig jag sett en så hög siffra på någon av mina skivor tidigare. Kanske är vanligare bland klassisk körmusik? Det finns en lite rolig historia bakom just den här cd-skivan, jag köpte den på plats i samband med en konsert av samma kör i just den här katedralen i St Petersburg när jag studerade ryska sommaren 2003 när jag var 24. En kursare, ca 40 år äldre genomtrevlig italienare, tipsade mig om konserten då han varit där en tidigare kväll och jag kände att jag gick dig på vinst och förlust men biljetter till lokala kulturella evenemang var billiga. Åtminstone om jag kom undan med mitt stundenleg men om de listade ut att jag var utlänning så ville de gärna att jag skulle betala enligt den taxan istället… Jag blev helt golvad av och gick dit även kvällen efter för att höra samma konsert igen. Att köpa skivan och samtidigt få den signerad av dirigenten Vadim Afanasiev var ett av mina enklare beslut här i livet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...