Jump to content

Vad lyssnar du på just nu?


vita

Recommended Posts

 

Ludwig Göransson är inte först med afrikanska rytmer... men grattis till en Oscar så klart.

 

513775144_Skrmavbild2019-03-02kl_14_05_11.thumb.png.9a2ae39796b4a9d10573b45ac03f5e4f.png

 

Miles tar musiken till nya höjder. Kanske inte något de breda massorna lyssnar sönder, men det är riktigt coolt och sköna repetitiva afrikanska rytmer som svänger in i funkområdet och rockigt blir det också. Musikerna är hel drös av de bästa som finns. Coolt säger jag bara igen, jag gillar det, men man får fokusera och gå in i det.

 

 

 

1173635807_Skrmavbild2019-03-02kl_13_48_25.thumb.png.e7825a4eb2505d0d0afb909d9d4ec36f.png

Klockren soul, R&B och en fruktansvärt duktig sångerska. En röst med kraft, energi och klangfullhet i bra kombination.

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

"Text och musik med Eric Schüldt" är ett mycket bra program på P2 med företrädesvis klassisk musik. Eric har en intressant personlig stil och tankar kring musiken som är mycket bra. Eric är mycket kunnig och ger kloka analyser.

Efter att lyssnat på Eric Schüldts förträffliga program på P2 om i dag "Den gåtfulle Mahler" blev det Mahlers  Symfoni nr: 3 och 5 på masterbankopia på rullbandaren. Mäktiga som bara den. Man får en storlek på orkestern och hela scenen som är mycket svårslagen på andra medier. Det gör dessa verk mer rättvisa. När tex trummorna rullar på med full orkester känner man detta i hela kroppen lika mycket som man hör det. Precis som det skall vara. Fysisk klassisk musikupplevelse när den är som bäst. Det är ju så det är tänkt att vara för att få hela upplevelsen av verket. 

 

Som en inbiten ivrare av public service neutrala hållning kommer nog vissa tycka att det är viktigt att poängtera att det är bra på CD och Vinyl också. - Visst kan det vara det, men inte alls lika bra. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, lindome said:

Köln - den låter riktigt bra tycker jag:cool:

Egentligen rätt märkligt med tanke på att de av misstag fick dit en miniflygel i dåligt skick. 

 

The piano they had was intended for rehearsals only and was in poor condition and required several hours of tuning and adjustment to make it playable.[ The instrument was tinny and thin in the upper registers and weak in the bass register, and the pedals did not work properly. Consequently, Jarrett often used ostinatos and rolling left-hand rhythmic figures during his Köln performance to give the effect of stronger bass notes, and concentrated his playing in the middle portion of the keyboard. ECM Records producer Manfred Eicher later said: "Probably [Jarrett] played it the way he did because it was not a good piano. Because he could not fall in love with the sound of it, he found another way to get the most out of it."

(Wikipedia)

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bebop said:

Egentligen rätt märkligt med tanke på att de av misstag fick dit en miniflygel i dåligt skick. 

 

The piano they had was intended for rehearsals only and was in poor condition and required several hours of tuning and adjustment to make it playable.[ The instrument was tinny and thin in the upper registers and weak in the bass register, and the pedals did not work properly. Consequently, Jarrett often used ostinatos and rolling left-hand rhythmic figures during his Köln performance to give the effect of stronger bass notes, and concentrated his playing in the middle portion of the keyboard. ECM Records producer Manfred Eicher later said: "Probably [Jarrett] played it the way he did because it was not a good piano. Because he could not fall in love with the sound of it, he found another way to get the most out of it."

(Wikipedia)

Det styrker min uppfattning att goda pianoupptagningar i första hand handlar om mellanregisterklangen och inte om extrem diskantupplösning eller för den delen motsvarande i basen och att naturligtvis en framstående musiker kan förvandla ett mediokert instrument till något annat än vad det egentligen är. Jarret är kanske inte min första favorit, men att han är en duktig pianist kan man inte ta ifrån honom. Allt vad han gör blir inte guld, men Kölnkonserten tillhör absolut hans bästa onekligen. Annars gillar jag mer hans triosättningar.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nucleus är en av mina favoriter med "Elastic Rock" inspelad 1970, som min absoluta toppskiva. Ian Carr, bandledare var inspirerad av Miles Davis och det märks i gruppens musik. En annan LP är, "Let´s talk about it later" också den från skivbolaget Vertigo. Önskar att jag kunde finna den första LP på masterband men tycker nog att den första pressningen låter förträffligt och klart bättre en den japanska nypressen.

41-skKdMRAL.jpg

20160910_e1e164.jpg

R-279855-1537872918-4035.jpeg.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Gigas said:

Önskar att jag kunde finna den första LP på masterband

Lite lustigt, för jag ställde exakt den frågan till Jazzman Records för några månader sedan. De har ju gett ut katalogen för Don Rendell/Ian Carr Quintet på LP, och kanske kunde tänka sig ge ut dessa även på band.

 

Instämmer helt om Elastic Rock.  

Alleycat är också ett suveränt album, men de däremellan är jag inte så tänd på.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...