Jump to content

Sweetspot 2018


Taxmannen

Recommended Posts

Ljudmakarn och Arva Trading var två ganska oinspirerande rum. Ljudmakarn var bara snack och ingen musik, och inne hos Arva lirades hårdrock på alldeles för hög nivå på högtalare och elektronik från ATC - tinnitusvarning...tyvärr.

 

20180421-DSC_3344.jpg.6e22d67ec6c50026707227d46bbc479b.jpg

 

20180421-DSC_3345.jpg.bc9a052c6cea9aeb16544eebf9f22b62.jpg

 

20180421-DSC_3346.jpg.ac84a7de099fbbc95b2f8498406204a6.jpg

Edited by Taxmannen
Ändrat MYC till Arva. Sorry för sammanblandningen.
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, kenneth said:

Danmark iofs. Alexander, mannen bakom Aulluxity, och Lukas, Norden-ansvarig för Connaisseur

 

Danska är som holländska för mig. Killen som lirade på Kuzma pratade danska i ett rasande tempo och förväntade sig att alla skulle förstå. Jag uppfattade ungefär vart fjärde ord :D

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Just now, Taxmannen said:

 

Danska är som holländskaför mig. Killen som lirade på Kuzma pratade danska i ett rasande tempo och förväntade sig att alla skulle förstå. Jag uppfattade ungefär vart fjärde ord :D


Jag ska snart göra ett kök hos en dansk, hoppas alla uttag blir där han ville ha dem.. :unsure: (:D)
 

 

7 minutes ago, kenneth said:

Danmark iofs. Alexander, mannen bakom Aulluxity, och Lukas, Norden-ansvarig för Connaisseur

 

Kenneth


Rättat!

Link to comment
Share on other sites

Jag pratar engelska med dem. Lättare att förstå än danska från Midtjylland ?

och de förstår min engelska bättre än svenska från Götet. Skulle tro att danskar och skåningar förstår varandra bättre  - förlåt Taxmannen att jag tar upp detta utrymme i din intressanta tråd ?

Link to comment
Share on other sites

Soundots presenterade en ny (?) kul liten livsstilsprodukt. Det som var fräckt var att den enkelt kunde stackas för att öka på/förbättra ljudet. Tydligen hade man ställt up på CES i Las Vegas och då visat en "ljudvägg" bestående av 66 sammanlänkade högtalare. Ljudet var väl inget att skriva hem till mamma om, men för att förbättra ljudet från en vanlig TV så sitter den nog som hand i handske.

 

20180421-DSC_3352.jpg.5cf69ed1f59d81645efebbeaaf88f028.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, JWE said:

Kul att få följa med! Connaisseur Audio lät väldigt bra på HEM. Håller dock med om samspelet med besökarna, kan ju dock ha sin förklaring i att de är från Nederländerna Danmark - de låter musiken göra jobbet! :D

 

10 hours ago, Taxmannen said:

Vidare till Connaisseur Audio som spelade på urläckra högtalare från Estellon driven av lika läcker elektronik från Alluxity - båda i Ferrarri-rött :tongue:

Trots en ganske oengagerad demo där man bara växlar spår utan att interagera med besökarna så tyckte jag att det spelade fint och jag blev sittande en god stund i sweetspot och bara lät mig omslutas av musiken.

 

Utöver detta hade man ett en fräck hörlursförstärkare med en front i något som såg ut som drivved, en riktigt häftig vinylspelare och ett för mig okänt pick up-sortiment på display.

 

20180421-DSC_3334.jpg.ff49b2c7266baff8d1a2886251ab60cc.jpg

 

20180421-DSC_3335.jpg.94c4cb5ed2971e86a80a314e39c99973.jpg

 

20180421-DSC_3337.jpg.c5bf760dc640f5898376e85192c769fe.jpg

 

20180421-DSC_3338.jpg.67a5125fc6bf0078efcf809c8050140f.jpg

 

20180421-DSC_3339.jpg.d50e3fab089f7423e3ae9496d132df55.jpg

 

20180421-DSC_3340.jpg.f518407077e19976d8eff7165819818a.jpg

Detta system hade jag gärna avlyssnat!:tongue: Bland det bästa systemen på HEM i vintras. Gillar också att de tar ut svängarna med annorlunda färger.  Beträffande musikval så var det inga problem att få requests bara man sade till. Dessa vill jag gärna höra mer av, men saknar vad jag förstår svensk representant. Högtalarna tillverkas någonstans i Baltikum vad jag förstår. Fantastisk läckra i formgivningen också. Inga fyrkantslådor precis.

Calm

 

C

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Kim och Henrik (väljud-EAR/Kuzma/Airtight/Benz/ Koetsu mm) även har Oyaide-importen, har jag mycket med dom att göra. 

Det tar ett tag att ställa in hjärnan, sen hänger jag med hjälpligt. Men Kim pratar snabbt och för oss svenskar mer artikulerad dialekt medans Henrik pratar normalfart med svårare dialekt. Ibland blir vår dialog dock på engelska, speciellt på telefon.

Danskar måste tro att vi svenskar är lite dumma i huvudet, vi fattar inget men dom förstår oss utmärkt?

De är dock mycket trevliga och roliga killar.

En intressant lite ”demo” Kim gjorde för oss var att lägga sin iPhone med appen vibSensor på Kuzma stabi Ref 2 och sedan hamra loss REJÄLT med knytnävarna på hyllan den stod på. En veritabel misshandel så tillbehören som stod på hyllan lättade och for iväg.

inte minsta utslag i varken z y eller x led! Andra fjädrande spelare kan få rejäla problem, självsvängning av vanlig gång, tom fina spelare har hoppat rejält vid en demo jag gjort, vi var tvungna att välja en spelare med stum plint eftersom den visade sig ha mindre problem.

Stabi ref2 var grymt imponerande även ljudmässigt. Brutal är bara förnamnet. Ändå har den både pondus och lugn samtidigt som dynamiken och attacken är i världsklass, en riktig drömspelare.

samma test med appen på stabiS ska vi inte nämna....... säger sig själv dock.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

Ljudmakarn och Arva Trading var två ganska oinspirerande rum. Ljudmakarn var bara snack och ingen musik, och inne hos Arva lirades hårdrock på alldeles för hög nivå på högtalare och elektronik från ATC - tinnitusvarning...tyvärr.

 

 

20180421-DSC_3344.jpg.6e22d67ec6c50026707227d46bbc479b.jpg

 

 

 

 

Det var synd. Jag vet av egen erfarenhet att i alla fall QLN-stativarna kan låta ruggigt bra.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

 

Detta system hade jag gärna avlyssnat!:tongue: Bland det bästa systemen på HEM i vintras. Gillar också att de tar ut svängarna med annorlunda färger.  Beträffande musikval så var det inga problem att få requests bara man sade till. Dessa vill jag gärna höra mer av, men saknar vad jag förstår svensk representant. Högtalarna tillverkas någonstans i Baltikum vad jag förstår. Fantastisk läckra i formgivningen också. Inga fyrkantslådor precis.

Calm

 

C

Högtalarna heter Estelon och tydligen finns de även i Sverige. Har dock aldrig sett dem i butik. Men skulle vara kul att lyssna på dem igen.

 

Brand information:
Estelon is a global high-end speaker brand in pursuit of a dream to achieve complete aesthetic and acoustic perfection through the fusing of high art and cutting edge science. Estelon is designed by Alfred Vassilkov and build in Estonia.

http://www.connaisseur-av.eu/da/139794-Portfolio

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Det var synd. Jag vet av egen erfarenhet att i alla fall QLN-stativarna kan låta ruggigt bra.

 

Ja, verkligen.

 

Jag är nog lite "grinig" när jag går på mässa. Det är företagens representanter som skall övertyga mig - inte tvärt om. Lyckas man inte fånga mitt intresse relativt omgående när jag dyker in i ett rum tappar jag intresset rätt snabbt om det nu inte råkar vara en produkt jag har siktat in mig på att få veta mer om - då kan jag möjligen hjälpa dem med deras jobb ;)

Link to comment
Share on other sites

Efter att i flera år ha spelat på Line Magnetic på mässor med ett antal olika högtalare så har dem gemensamma nämnaren i princip alltid varit att vi spelat "hifi-musik" på låg till normalt volym. När vi nu så har fått in Bryston i vårt sortiment och deras egna högtalare så är det något helt annat. Här blir det inte sämre av att spela lite högre, snarare tvärt om! Och högtalarna verkar älska effekt. Så till den grad att Peter lyckades att få ett 4B3 att klippa under en låt (där kunden uttryckligen ville höra "hård" musik). 

 

Vi försöker alltid att fråga kunder vad de vill höra under mässorna och flera gånger lämnade jag över vår padda (med tusentals album att välja på) till kunder som satt kvar i fler än ett par låtar eller när det var färre besökare i rummet. Tyvärr så är det mycket sällan som man får önskningar eller förfrågningar från besökare trots att vi gärna tar emot input. Så då blir det lätt att man istället spelar de spår som man har fått önskningar av. Hårdrock och Infected Mushrooms.... Och att volymen blir rätt hög då sådan musik gärna gör sig bra lite högre med tryck och bas-energi. 

 

Jag har efter mässan av flera fått kommentaren att de inte helt uppskattade vår demo pga detta och till dem vill jag be om ursäkt. Jag hade själv nog bara lite för roligt och rycktes med... :-) 

 

Nästa gång så säg gärna till om musik och volym så är jag säker på att vi ska komma bättre överens! Brystons produkter är i det stora hela extremt neutrala i klang (utan att bli tråkiga) och spelar därför all typ av musik lika självklart. 

 

På lördagen så spelade vi nästan uteslutande på den stora Model T (97 000kr) högtalaren helt enkelt för att den var mer inspelad. Stativaren Mini T (39 000kr) kom på onsdagen innan mässan och lät ännu lite hårt på lördagen. Men efter lördag natt med massage så började den öppna upp. Så under söndagen så spelade vi istället nästan bara på den då den på många sätt fungerade bättre totalt i rummet. Vi fick då också betydligt mer positiv feedback från besökare. 

 

Jag hoppas att vi får en ny möjlighet att visa upp Bryston med sin bästa sida på nästa mässa framöver! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Transient Design said:

Jag har efter mässan av flera fått kommentaren att de inte helt uppskattade vår demo pga detta och till dem vill jag be om ursäkt. Jag hade själv nog bara lite för roligt och rycktes med... :-) 

 

Du behöver inte be om ursäkt - alla gillar vi olika saker och det jag skriver representerar självklart bara min åsikt. Tidigare års presentationer med bl a Line Magnetic har helt klart etsat sig fast i mitt minne, så jag vet vad ni kan :thumbsup:

 

När det gäller musikval i form av förutbestämda spellistor och/eller önskemål från publiken så är det självklart en avvägning och ett ständigt återkommande ämne för debatt. Jag uppskattar väl sammansatta spellistor med spännande musik som kan ge mig input presenterade av en engagerad presentatör, samtidigt som jag kan gilla att få en egen låt eller två spelad som jag känner igen väl, men som du säger, då företrädesvis om man är ensam eller ett fåtal medlyssnare i lokalen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Inne hos MYC Audio spelades det på deras "egna" märken i form av högtalare Taga Harmony Diamond och kompakt elektronik från Nuprime. Streamer/Dacen Lumin D2 tilldrog sig mitt intresse - inte minst för att den både klarar Roon, MQA och DSD 128. Om det var den senares förtjänst och uppspelningen av MQA-filer var svårt att avgöra, men ljudbilden som presenterades var trivsam utan att vara soft men ändå detaljerad med ett tydligt utmålat perspektiv.  

 

20180421-DSC_3349.jpg.03f8498379d6a6934210b39ce09e689f.jpg

 

20180421-DSC_3351.jpg.35e65c0a3f65ab3789bd3a13c91e32f3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Årets vintagerum bjöd på en Pioneer-rigg som i vart fall förde mig tillbaka till en broschyrdreglande finnig 13-åring med Kiss-planscher på väggarna i tonnårsrummet. När jag var på plats bjöds det på vinyl och presentationen, om än lite mullig i det relativt dämpade rummet, lämnade inte mycket övrigt att önska. Apparaterna är otroligt läckra med sina träsidor och en STOR eloge till dem som tar sig an och vårdar dessa gamla klenoder och bevarar dem för framtida generationer :thumbsup:

 

20180421-DSC_3358.jpg.74ab21bf018c584099fd28fa757110ab.jpg

 

20180421-DSC_3357.jpg.1173eb5858a424579749c0ac326bb3ec.jpg

 

20180421-DSC_3356.jpg.93e70bff787af0de13e1473205421926.jpg

 

20180421-DSC_3363.jpg.7669b5a71ac2d886fef30c951a67d4b8.jpg

 

20180421-DSC_3359.jpg.1f91a889a3372e03037f4b0c546fe9b4.jpg

 

20180421-DSC_3362.jpg.eb433ab020497df943c44efb22eaf4e7.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-04-23 at 13:39, Taxmannen said:

Inne hos Transient Design spelades det på Bryston, men det var hårdrock och en volym som snabbt skrämde iväg mig på nya äventyr.

Utanför fanns stora delar av ifi-sortimentet till beskådan och hörlurar till avlyssning.

 

Jag är ledsen att du blev besviken på musikurvalet! Men jag orkar inte spela "Fittjazz" mer en en gång varje timme, rock'n'roll skall var högljudd och kul! Eftersom jag är väldigt snäll (det finns massor av karaktärsvittnen på Euphonia som kan intyga detta!), så nästa gång du ser mej dema så kan du väl be om annan musik så skall jag "fundera" på att spela nått som passar dig bättre! :cool:

 

Bra bilder för övrigt!

 

over and out/ptr

Link to comment
Share on other sites

Thomas Audio var en helt ny bekantskap för mig. Dacen/förförstärkaren Matrix X-Sabre Pro (16 000) verkar spännande - inte minst med tanke på att den klarar DSD 1024 :o

För mig okända högtalare som drevs av förstärkare Matrix mini-i AMP.

 

20180421-DSC_3364.jpg.d2610dfa4af6d6f0da2d51f0a63311b3.jpg

 

20180421-DSC_3365.jpg.ccbc62583d46eda2d31ccfe2b5b614de.jpg

 

20180421-DSC_3366.jpg.bc1ec7981688db915cb9c1f41e7976b4.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, plundin™ said:

 

Jag är ledsen att du blev besviken på musikurvalet! Men jag orkar inte spela "Fittjazz" mer en en gång varje timme, rock'n'roll skall var högljudd och kul! Eftersom jag är väldigt snäll (det finns massor av karaktärsvittnen på Euphonia som kan intyga detta!), så nästa gång du ser mej dema så kan du väl be om annan musik så skall jag "fundera" på att spela nått som passar dig bättre! :cool:

 

Bra bilder för övrigt!

 

over and out/ptr

Jag kan intyga Plundin är snäll ;)

Link to comment
Share on other sites

Halländska APS Tubetechnique presenterade sina 60W rörmonoblock AirArt 60 tillsammans med försteg från ARC och högtalare Focal Sopra. Personligen har jag aldrig riktigt kommit överens med Sopra-serien som jag inte tycker lever upp till samma kvaliteter som de större/dyrare modellerna i Utopia-serien, och så även vid denna lyssning, så jag hade tyvärr svårt att bedöma vad slutstegen gick för. Obestridligen är de i alla fall rasande vackra och ser väldigt välbyggda ut. Det hade varit väldigt intressant att lyssna på dessa skapelser i en mera bekant miljö!

 

20180421-DSC_3368.jpg.b8e9df7b93b732a5ffaac188b1b90dde.jpg

 

20180421-DSC_3371.jpg.d94dce6916ae55455c8c8f33c7fe34a8.jpg

 

20180421-DSC_3373.jpg.880d74453a3c6a01827da00c78f4502d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo APS var spännande. Väldigt fint komponentval och vettigt pris. Dom har förstått att som ny tillverkare måste man vara dubbelt så bra för halva priset. 58 000 kr skulle monoblocken kosta i butik med det lackade chassiet, lite dyrare i sten. Givetvis måste vi testa detta lokalproducerade alternativ i butiken framöver :-)

 

Tack för dom fina bilderna och kul att vårt rum uppskattades. / Stefan

Link to comment
Share on other sites

Inne hos @kennethblev det (tyvärr) mest diskussion om den nya skiljetrafon som verkligen låter spännande. Säkerhetsaspekten som diskuteras i annan tråd är självklart central men vi pratade även en del om utformningen. Med tanke på den höga vikten, tror det var 55 kg, och det i sammanhanget kompakta formatet skulle det inte göra mig något om det fanns ett par rejäla handtag för att hantera den. Monteringsplåten i ovankant är säkerligen lämpliga för väggmontage i t ex en krypgrund.

 

Jag ser fram emot testdata som utlovats till senare i vår och sen vore det verkligen spännande att om möjligt försöka få till en test hemma!

 

Om någon spenderade mer tid hos Kenneth och faktiskt lyssnade på Peak och kanske även jämförde med/utan skiljetrafo så får ni gärna dela med er av intrycken!

 

20180421-DSC_3375.jpg.31ca689a887fe1790a939c3a983a0062.jpg

 

20180421-DSC_3374.jpg.da30996b802559d35d791ddcb89c10d5.jpg

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

 

Ja, verkligen.

 

Jag är nog lite "grinig" när jag går på mässa. Det är företagens representanter som skall övertyga mig - inte tvärt om. Lyckas man inte fånga mitt intresse relativt omgående när jag dyker in i ett rum tappar jag intresset rätt snabbt om det nu inte råkar vara en produkt jag har siktat in mig på att få veta mer om - då kan jag möjligen hjälpa dem med deras jobb ;)

 

Det ligger en hel del i detta. Ibland lyser klanteriet igenom tydligt dessvärre. All demonstratörer är inte skickliga nog. Det är inte lätt men vill man sälj och gör bara ifrån säg så måste man lära sig demonstrera. Det är demonstratörens uppgift att visa vad prylarna går för. I bland lyckas de erbarmligt dåligt med bra prylar. Okunskap, ointresse men sällan otur handlar det om när bra prylar låter dåligt. Därför kan man bara dra tydliga slutsatser om det som låter mycket bra på en mässa. Det som låter dåligt kan var bra, men upprepade tillfällen med dåliga demonstrationer kan visa på något. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

 

Du behöver inte be om ursäkt - alla gillar vi olika saker och det jag skriver representerar självklart bara min åsikt. Tidigare års presentationer med bl a Line Magnetic har helt klart etsat sig fast i mitt minne, så jag vet vad ni kan :thumbsup:

 

När det gäller musikval i form av förutbestämda spellistor och/eller önskemål från publiken så är det självklart en avvägning och ett ständigt återkommande ämne för debatt. Jag uppskattar väl sammansatta spellistor med spännande musik som kan ge mig input presenterade av en engagerad presentatör, samtidigt som jag kan gilla att få en egen låt eller två spelad som jag känner igen väl, men som du säger, då företrädesvis om man är ensam eller ett fåtal medlyssnare i lokalen.

 

 

 

Självklart måste du skriva om hur du upplevt det @Taxmannen. Man kan inte göra på annat sätt. Keep up the good work. :D

Link to comment
Share on other sites

VälLjud med den "obegripliga dansken" växlade mellan två fina Kuzma-spelare, en Stabi S med Stogi arm och en Stabi Ref med 4-Point arm och roadrunner motorstyrning. Jag är osäker på vilka puppor som användes, men uppfattade det som att det var cirka en faktor tre i pengar som skiljde mellan de två riggarna. Elektroniken kom från Ear och högtalarna som var nya för mig kom från Graham. Om skillnaden i pris var stor mellan de två spelarna så upplevde jag inte skillnaderna i återgivning som astronomiska. Båda upplevde jag spelade fint och dynamiskt med stor scen och fast kontrollerad bas. möjligen ännu mera kontrollerat och med mera "klipp" med Ref:en, men det var olika plattor som spelades så det är knepigt att göra direkta jämförelser. Helt klart ett av de bättre rummen, och jag blev sittande en god stund!

 

20180421-DSC_3377.jpg.0804d4c9856e99c162f8996c4022c4d5.jpg

 

20180421-DSC_3379.jpg.dd8cf9644c06601f45324a708a993ccc.jpg

 

20180421-DSC_3382.jpg.0930d9a90feac76d6d5b89579ae6a2db.jpg

 

20180421-DSC_3381.jpg.ffbfb52bcb229004d74e112006e9b31d.jpg

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, plundin™ said:

 

Jag är ledsen att du blev besviken på musikurvalet! Men jag orkar inte spela "Fittjazz" mer en en gång varje timme, rock'n'roll skall var högljudd och kul! Eftersom jag är väldigt snäll (det finns massor av karaktärsvittnen på Euphonia som kan intyga detta!), så nästa gång du ser mej dema så kan du väl be om annan musik så skall jag "fundera" på att spela nått som passar dig bättre! :cool:

 

Bra bilder för övrigt!

 

over and out/ptr

 

Jag kan intyga att Plundin är snäll som ett Gottländskt får... och lika hårig.

Puss @plundin™:rolleyes2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...