Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

5 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

jag frågade ju om det var okej och fick ju typ ett ja på det till slut... :shrugging:

 

 

Slår det väl ut så får du väl skicka en räkning till Lampi.

"Utvecklingsarbeten" i den här branschen är ju rätt höga har jag hört :closedeyes:

 

Vad är det för rör ni far efter ?

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, P-pan said:

Slår det väl ut så får du väl skicka en räkning till Lampi.

"Utvecklingsarbeten" i den här branschen är ju rätt höga har jag hört :closedeyes:

 

typ... :winking: fast det finns ingen nyproduktion på dessa så det är nog inte aktuellt. däremot har de ju faktiskt övergett ecc82/12au7 för 12bh7 nu vilket är kul då det är samma erfarenhet som flera av oss också gjort att både 12bh7 och e80cc låter roligare än nästan alla ecc82/12au7.

 

14 minutes ago, P-pan said:

Vad är det för rör ni far efter ?

 

schhhh, det kan jag ju inte säga här... :winking: närå, det är ett visst 6n7g rör som lockar, men det är alltså inte någon direkt ersättare till t.ex 6sn7 så ta det lugnt i stugorna. det behövs också adapters som sagt, och är inte säkert att det funkar. garanterat inte med XLR.

Link to comment
Share on other sites

Idag är det pysseldag! :smile: Lite knep och knåp på en högst amatörmässig nivå med sax och helt utan ordentliga hjälpmedel. Jag snålade och ville inte lägga 500 kr på ett "splicing block" och en ordentlig skalpell på det. Även om jag kan känna att det skulle göra saker och ting så mycket smidigare så funkar det ändå, jag tycker jag lyckas få ihop det hyfsat för personligt bruk och när det bara handlar om några enstaka band då och då så får det bli så här tills jag blir mer varm i kläderna.

AL9nZEUWRG3dsXPi5cxWsXXYgl_xATnxOpCeuy1K

Link to comment
Share on other sites

Just now, Daniel said:

Jag hade också pysseldag, och konstaterar att vi har samma stenskiva i soffbordet? Min andra hobby är också analog. :-)

 

haha, jaa, jag har sett en del gemensam inredning på dina bilder tidigare... :smilingeyes: den där #"!€%&# stenskivan dock, satan i gatan vad tung den är. vi fick ta hjälp av inte mindre än två grannar för att bära den upp för trappan. den dagen (om vi någonsin) bygger ett nytt vardagsrum så ska den ner igen dessutom, det är nästan så det stoppar hela bygget på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

haha, jaa, jag har sett en del gemensam inredning på dina bilder tidigare... :smilingeyes: den där #"!€%&# stenskivan dock, satan i gatan vad tung den är. vi fick ta hjälp av inte mindre än två grannar för att bära den upp för trappan. den dagen (om vi någonsin) bygger ett nytt vardagsrum så ska den ner igen dessutom, det är nästan så det stoppar hela bygget på egen hand.

 

Ja, fy fan. Det går ju knappt att rubba den. Och vår är på bottenvåningen. 😂 Bra jobbat, snälla grannar.

Link to comment
Share on other sites

Varför leader tape, lead-in och lead-out, kan man kanske fråga sig? Tja, det är nog helt enkelt av den enkla anledningen att @lindome sagt att så ska det vara! :winking: Nej, men det handlar väl såklart om att skydda banden, när man håller på och fipplar med bandet för att trä det runt i maskinen och sedan fästa det i spolbandet där man kanske viker det lite mot kanten för att det ska sitta fast osv gör ju att bandet slits, vilket även leader tapen gör, men den kan man ju byta ut utan att göra åverkan eller äta sig in på själva bandet. Nu har man ju ofta inte någon musik så nära slutet av bandet ändå kanske, men det finns säkert någon bra anledning mer än att det blir lite tjusigt.

 

Jag tänker mig i första hand grönt i yttre änden av bandet och rött i den inre änden, även om jag ska erkänna att den inre änden får vänta tills en annan dag. Vill man vara lite spexig så kan man ju välja färger efter eget bevåg som att t.ex matcha till albumet ifråga, gult till Kraftwerk's "Computer World", rött till "Man Machine" och blått till John Coltrane's "Blue Train" vore ju otroligt snyggt, precis som man gjort t.ex med vinylutgåvor som nedan. Men då kanske vi var inne på det här med att vara lättroad igen... :rollingeyes:

image.thumb.png.c378fa2725ea3311ce3729e8b024d9f2.pngimage.thumb.png.fce220e8973d3fb91476518bf7481500.pngimage.png.e334a7b881951fa6d13cb7c264619a4a.png

I början kändes det lite udda att behöva börja med att spola tillbaka hela bandet till början för att kunna lyssna, men det vänjer man sig snabbt vid. Överlag så passar det mig ganska bra med band för jag lyssnar i regel från början till slut på ett album, men visst blir det minst sagt lite meckigt om man ska ta sig till en viss låt. Jag är väldigt försiktig när jag spolar mot slutet dock, jag vill helst inte att bandet ska lossna men det är ju såklart sådant som kan hända. Jag har ju min bandspelare ståendes, mest för att jag tycker det är snyggt, men också av utrymmes skäl. Det gör ju dock att själva band hanteringen blir lite krångligare.

 

Dags att byta band och spola igen... spola spola spola..... 

Link to comment
Share on other sites

Jag har flera band som jag måste skydda med lead tape, men har inte ens skaffat dessa tape’s än vilket är både slarvigt och dumt, men skyller det på vattenskadan:winking: 

 

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Jag snålade och ville inte lägga 500 kr på ett "splicing block" och en ordentlig skalpell på det.

Där är en fördel om man har bandaren liggande eller halvliggande för att utnyttja den befintliga på maskinen och sedan endast köpa ett rakblad om det nu är billigare än en skalpell?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, byZan said:

Jag har flera band som jag måste skydda med lead tape, men har inte ens skaffat dessa tape’s än vilket är både slarvigt och dumt, men skyller det på vattenskadan:winking: 

 

jo, det är lätt att tänka att man kan göra det senare.... vilket man också kan... :winking:

 

1 minute ago, byZan said:

Där är en fördel om man har bandaren liggande eller halvliggande för att utnyttja den befintliga på maskinen och sedan endast köpa ett rakblad om det nu är billigare än en skalpell?

 

helt klart, det är ju ytterligare en nackdel med att ha bandaren ståendes. men jag kanske bara kan skruva bort den och använda den när jag behöver den å andra sidan... hade ju varit smidigt om det bara gick att "klicka" i och ur den. men allting ska vara så robust och rejält... hehe...

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, byZan said:

är billigare än en skalpell?

Jag lägger bandändana om lott och klipper 45 grader med sax. Grönt ändtape där musiken börjar och rött i slutet. Då har man koll på om bandet är skall spolas tillbaka eller inte.

 

Allra bäst är att ha ett par meter ändtape och ca 2 dm folietape mellan ändbandet och tapen. Då stannar bandet i tid så att man slipper trä om. Funkar på Studer B67 men jag vet inte hur det är med andra spelare. Det var rätt så vanligt förr att köpta kvalitetsband typ BASF LPR hade sådana förmonterade.

Link to comment
Share on other sites

På min gamla Revox A77 var det istället transparenttape som gällde, då en fotocell satt monterad som stoppade bandet. I min Studer A807 finns inte motsvarande, utan då stoppar bandet när bandspänningen ändras. Därför skaffade jag en fjärrkontroll så att jag kan lättare kan manöverera från lyssningsstolen. Både spola, stoppa och starta. Inte enbart av lättja utan faktiskt riktigt bra när maskinen står upprätt. Den är trådlös och fungerar utmärkt. Tyvärr verkar den inte finnas längre på nätet. Sannolikt byggd av någon tekniskt begåvad person.

Långa ändtaper löser väl det mesta och bra för att markera början och slutet på banden särskilt när man spolar om dem så att man undviker bandekon.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Bebop said:

Allra bäst är att ha ett par meter ändtape och ca 2 dm folietape mellan ändbandet och tapen. Då stannar bandet i tid så att man slipper trä om. Funkar på Studer B67 men jag vet inte hur det är med andra spelare. Det var rätt så vanligt förr att köpta kvalitetsband typ BASF LPR hade sådana förmonterade.

 

7 minutes ago, calm said:

På min gamla Revox A77 var det istället transparenttape som gällde, då en fotocell satt monterad som stoppade bandet. I min Studer A807 finns inte motsvarande, utan då stoppar bandet när bandspänningen ändras. Därför skaffade jag en fjärrkontroll så att jag kan lättare kan manöverera från lyssningsstolen. Både spola, stoppa och starta. Inte enbart av lättja utan faktiskt riktigt bra när maskinen står upprätt. Den är trådlös och fungerar utmärkt. Tyvärr verkar den inte finnas längre på nätet. Sannolikt byggd av någon tekniskt begåvad person.

Långa ändtaper löser väl det mesta och bra för att markera början och slutet på banden särskilt när man spolar om dem så att man undviker bandekon.

 

ja, jag var lite fundersam till om bandet stannar om den når lead-out eller inte, men oavsett så håller jag med er båda om att man inte bör snåla på det, då hinner man iaf förhoppningsvis med att se i god tid när bandet tar slut.

 

fjärrkontroll lät ju lyxigt... :smile: det tror jag aldrig att jag sett faktiskt, men inget jag saknar jättemycket då jag sällan spolar fram o tillbaka utan kör från början till slut, och då måste man ändå resa på sig.

Link to comment
Share on other sites

Leadertape använder inte alla och det är naturligtvis som Östersjön - Valfritt:grin:

 

Jag tycker det är bra för att skydda det riktiga bandet, det har hänt att spolning inte fungerar som det ska utan det rycker till och då riskerar man att bandet sträcks alternativt går av. Då är det bättre att det sker med leadertape och inte med det "riktiga bandet"

 

Ett tips är att låta bandet gå ca 15-20 sekunder innan man börjar inspelningen och likadant efter sista låten. Då är man relativt säker tror jag.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, lindome said:

riskerar man att bandet sträcks alternativt går av.

Inte bara det... man slår av småsmulor av det magetiska skiktet som lägger sig som fint mjöl på vitala delar som damm. Därför skall ändbanden vara tillräckligt långa så att det magnetiska skiktet är på spolen innan bandet är slut. Med tanke på hur dyrbara banden är och hur rara spelarna är är jag rätt så pedantisk med banden. Det är lärdom som är nerlärd sedan gammalt.

 

Så här såg det ut på BASF's original av LPR35: Först 3-4 meter ändtape följt av 2 dm transparent tape och därefter 2 dm folierad rensa för att täcka olika typer av stoppsystem.

 

20230113_134850.jpg  

 

 

20230113_134747.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

När jag hörde att Madonna är på gång till Sverige igen så tänkte jag att det är ju bara typ 3-4 år sedan eller nåt sedan jag såg henne i Tele2 Arena, men ur led är tiden som man säger, det är helt ofattbart hela 8 år sedan! Det kanske förklarar alla de grå hårstråna. Backa bandet till 2015 så är vi ju inne i en helt annat tidsålder, kan jag haft en Lampi Level 4 DAC, Norma förstärkare och PMC högtalare? Den här tråden var t.ex långt ifrån ens påtänkt. Jag får inte ihop det riktigt när vissa saker känns som de hände igår och andra som en evighet sedan.

 

Hur som helst, det sägs vara en Greatest Hits turné och det är väl kanske en sådan man skulle vilja ha sett. Oavsett så tror jag det kan bli grymt, det var ett rejält spektakel och en grym upplevelse senast. Jag känner väl egentligen själv att jag sett henne och att det räcker, men vi får se. Jag kan tycka att hon helt klart hör till kategorin superstjärnor som är värda att upplevas live medans det fortfarande är möjligt.

 

image.png.f01b20904280ee2c38df0dd263f12e49.png

Link to comment
Share on other sites

När man upptäcker album eller artister för den delen som man gillar väldigt sent på året så är det väl lätt att glömma bort allt annat som varit bra under året, men oavsett så är belgiska Brutus "Unison Life" en oerhört stark kandidat till årets album 2022 för mig. Jag hade inte hört talas om bandet innan utan jag plockade bara upp det som ett tips från Blut Aus Nord som listade sina årsfavoriter på sin Facebook sida, men jag blev helt fångad, framförallt av Stefanie Mannaerts sång vars desperation och inlevelse fullkomligt drar mig in i musiken och håller mig fast! Albumet håller samma höga klass rakt igenom.

 

image.png.02239600d9c071f5103e57679af34371.png

 

Normalt sett skulle jag säga att det här är för mycket rock för mig, men jag lyssnar å andra sidan på väldigt mycket olika typ av musik i olika sammanhang och försöker vara öppen för det mesta. Man kan väl säga att det här är perfekt när jag kör bil eller sitter på tåget, men kanske inte riktigt spelas så mycket i anläggningen här hemma. Var plats har sin musik som man säger?

 

 

En annan situation som det här kan fungera fantastiskt fint i är på en livescen! Jag ser fram emot den stundande europa turnén som passerar Stockholm, Göteborg och Malmö i mars månad.

 

image.thumb.png.b23cb324430814dadc3b605a04c39d8e.png

Link to comment
Share on other sites

@HQ-Sound postade det här på min profilsida, jag flyttar diskussionen hit istället...

 

Quote

Kanske något för R2R fans?
 

 

Och visst är det så! Riktigt tjusiga utgåvor det där, och förmodligen också väldigt välljudande! :smilingeyes: Men priserna de begär för dessa är ju oftast lite väl spexiga, inflation eller inte, man förstår ju att det är mycket jobb, blod svett och kärlek nerlagda på dessa, det är en del manuellt jobb med att kopiera band osv, men 25.000 kr är lite väl kan jag tycka. Dessutom finns band med serienummer #2 tillgänglig att köpa fortfarande för ca 10.000 kr mer om man tycker det känns motiverat.

 

rullband tar definitivt saker och ting till en ny nivå vad gäller kostnader, här tyckte man att vinylskivorna skenat iväg lite väl mycket, men band är i en helt egen liga. man får väl fråga sig själv om man tycker det är värt det, eller hur mycket det är värt, som alltid.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, VoicesInMyHead said:

@HQ-Sound postade det här på min profilsida, jag flyttar diskussionen hit istället...

 

 

Och visst är det så! Riktigt tjusiga utgåvor det där, och förmodligen också väldigt välljudande! :smilingeyes: Men priserna de begär för dessa är ju oftast lite väl spexiga, inflation eller inte, man förstår ju att det är mycket jobb, blod svett och kärlek nerlagda på dessa, det är en del manuellt jobb med att kopiera band osv, men 25.000 kr är lite väl kan jag tycka. Dessutom finns band med serienummer #2 tillgänglig att köpa fortfarande för ca 10.000 kr mer om man tycker det känns motiverat.

 

rullband tar definitivt saker och ting till en ny nivå vad gäller kostnader, här tyckte man att vinylskivorna skenat iväg lite väl mycket, men band är i en helt egen liga. man får väl fråga sig själv om man tycker det är värt det, eller hur mycket det är värt, som alltid.

Jättefin förpackning - är det ju. 🫣Jag har lyssnat mycket på volym 1 . Min bror köpte senast alla volymer i den SACD utgåva. Hade hoppats på större skillnad ljudmässigt. Vore kul o höra rullbandsutgåvan så klart.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, magnuskan said:

Jättefin förpackning - är det ju. 🫣Jag har lyssnat mycket på volym 1 . Min bror köpte senast alla volymer i den SACD utgåva. Hade hoppats på större skillnad ljudmässigt. Vore kul o höra rullbandsutgåvan så klart.

 

ja, jag minns att när jag körde hårt med DSD för ett par år sedan så var ju "Jazz at the pawnshop" en av höjdpunkterna, det var liksom svårt att sitta still med foten även om jag vid det tillfället inte var så bevandrad inom jazzen. Det är riktigt fint inspelat till att börja med och man har lyckats få fram riktigt välljudande utgåvor. Jag kan tänka mig att den låter fantastiskt på rullband.

 

jag tyckte dessutom det var lite extra roligt då jag i samma veva hamnade på Stampen här i Stockholm på en after-work med några kollegor och insåg att det faktiskt var där som den spelades in en gång i tiden och satt och myste av bara vetskapen, även om det kanske hänt en del sedan dess. när en kollega från Australien var på besök så ville han ta med sin fru ut på klubb och jag rekommenderade dem att gå dit, men det var tydligen inte alls uppskattat av nån anledning.... :shrugging::think: han hade nog inte lyssnat på "Jazz at the pawnshop".

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, magnuskan said:

Hade hoppats på större skillnad ljudmässigt

Om en utgåva är näst intill fulländad både vad gäller inspelning, mixning, master och själva slutprodukten är det inte märkligt att det låter rätt lika på de olika utgåvorna. Just det albumet har ju prisats i det avseendet redan från början. 
 

De album som hörs störst skillnad på i olika utgåvor är där grundinspelningen haft hög kvalitet men där mixning och mastring haft sämre kvalitet och därmed högre förbättringspotential oavsett om det ges ut på t ex CD, SACD eller vinyl. Ett exempel jag läste om i senaste Stereophile är om Clifford Curzons klassiska Decca-inspelning av Mozart på CD som gavs ut 1995. LP’n låter kanon men det gör även denna CD (som jag också har). De har gjort en förstklassig pcm-mastring för digital återgivning och då blir det bra. Om den ges ut på SACD så är det en konvertering från pcm till dsd och det kan låta bättre beroende på vilken dac man har. De mest sålda idag har dac-chip som först konverterar tillbaka till pcm. Jag tvivlar på att det tillför något för just SACD/DSD i dessa fall.

7774994A-618D-4C82-B1B5-3468019AA2C0.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Det som är speciellt med denna inspelningen är väl dess enkelhet. Tror bara Gert Palmqrantz använde 3-4 mikar totalt. En bland annat på Georg Riedels basförstärkare. Soundet blir ju efter det väldigt naturligt som att man sitter på första parkett. Vibrafonen som hörs låter kanske lite för mycket ibland och pianot skulle jag vilja ha tydlligare.Det låter väldigt rått och oförstört såsom det låter innan musik processas med compressorer och limiters osv. Detta är väl ganska ovanligt åtminstone vad jag känner till. I många fall när man pratar remastrat som ex Beatles som George Martin gjort har man ju verkligen försökt putsa bort allt brus och nästan "modernisera" alla spår i originalbandet. Rätt eller fel det låter annorlunda. 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, VoicesInMyHead said:

satt och myste av bara vetskapen

Jag är mest nyfiken om du "out'ade" detta för dina kollegor? :D 

Och för egen del skulle jag gärna köpa utgåvan utan vibrafon... djävulens påfund, tillsammans med dragspel o säckpipa... ;) 

Link to comment
Share on other sites

Just now, AlfaGTV said:

Jag är mest nyfiken om du "out'ade" detta för dina kollegor? :D 

 

jo då, jag vill minnas att jag berättade för dem om en legendarisk jazz inspelning, men jag tror inte de förstod riktigt hur många gamla gubbar som sitter och stampar takten till den och knappt kan sitta still där hemma i sina fåtöljer.... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Ja "Jazz at the pawnshop" är en i vida audiofilkretsar känd och uppskattad inspelning för sin autensitet och mysiga atmosfär. Inspelningen är verkligen en fullträff trots sin uppenbarligen simpla teknik. Gert sittande med en Nagra i sitt knä och några enstaka mikrofoner så att man kan fånga hela lokalen. Då blir balansen mellan instrumenten beroende på placering sinsemellan annorlunda. Kan ändå tycka att detta är att föredra framför att flermikrofonstekniken  fångar varje liten enskild detalj som saknar betydelse för det musikaliska och känslan. Det är mest vi audiofiler som intresserar oss för att kunna höra dammråttorna leka i studiohörnen brukar jag skämtsamt säga.

 

Som kuriosa så kan jag nämna att Jazz at the pawnshop var den enda svenska skiva som fanns på RMAF-mässan i Denver när jag blev bjuden dit av familjen för att fira en jämn födelsedag. 

 

Vet inte hur Stampen står sig idag som jazzscen? Det var mycket länge sedan sist. Verkar som inriktningen gått mer mot blues

.http://www.stockholmblues.se/hostprogrammet-pa-stampen/

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fascinerande och inspirerande intervju med Fabio Camorani. Snacka om att vara dedikerad sitt yrke. Intressant ny kunskap för mig både vad gäller produktion av band men även CD-skivor och vinyl. Skillnaden mellan de så kallade ”Session tapes” och ”Master tapes” var nytt för mig. Det är en tidskrävande och fokuserad process att skapa en produkt för att nå de där sista 5% innan han är nöjd. Är det någon/några här på forumet som har erfarenhet av Audio Nautes produktion på CD, vinyl eller tape? 

Link to comment
Share on other sites

Taiko Audio's nya switch kan nu förbeställas av alla, dvs man behöver inte vara Extreme ägare. Det sägs att den är väldigt bra och det finns väl ingen anledning att tvivla att så inte skulle vara fallet. Men smakar det så kostar det, €4800+moms och sjukt svag svensk krona gör det kanske inte till dagens fynd riktigt (typ 67.000 kr).

 

image.thumb.png.3d6da53587d7255fae2b784af1bfbc76.png

 

Däremot, så kanske det skulle vara intressant att uppgradera från JCAT XE NET nätverkskortet till Taiko's nya nätverkskort. Även här en del pengar såklart (typ 18.000 kr), men ändå något mer överkomligt, det tåls att funderas lite på.

image.png.11baf0f382175d27aaa8a42347dba71a.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...