VoicesInMyHead Posted January 8 Author Share Posted January 8 Skam den som ger sig eller vad säger man? Jag har de senaste dagarna försökt bekanta mig med och faktiskt också uppskattat opera på riktigt för första gången. Jag tror att för mig så har det nog handlat det om att vara mentalt redo och mottaglig i en kombination av att ha en anläggning som kan göra framförandena rättvisa. Jag såg den här på ett annat forum häromdan, Georg Solti's massiva projekt att spela in Richard Wagner's "Der Ring des Nibelungen" tillsammans med Wiener Philharmonikers har än en gång remastrats i en 2022/2023 utgåva. Jag har hittills fokuserat på "Die Walküre" men hela cykeln består av fyra delar. - Das Rheingold (The Rhinegold) - Die Walküre (The Valkyrie) - Siegfried - Götterdämmerung (Twilight of the Gods) Vi pratar om runt 15 timmars musik som framförs live under 4 kvällar på operan. "The Decca Ring has always been about the sound. Our endeavour with this new transfer of the original analogue master tapes has been to do the best by Solti, by Culshaw and his chief engineer Gordon Parry, and ultimately by Wagner." https://www.soltiring.com/ Det låter riktigt riktigt bra! Det är här kanske ett magnifikt samlarobjekt, men samtidigt också något som är väldigt smidigt att lyssna på genom streaming istället för att vända skivor stup i kvarten. Allting har remastrats från de inte mindre än 38(!)st analoga masterbanden. Lagom till läggdags igår kväll råkade jag springa på en dokumentär om inspelningen av "Götterdämmerung" på YouTube som jag blev helt fängslad av så jag blev sittandes halva natten, så otroligt intressant att få en inblick bakom scenerna på inspelningen av detta mastodontprojekt och att se en ung Georg Solti agera så passionerat. Om man nu inte orkar ge sig på hela operan på en gång så kan man få en sammanfattning eller valda delar av den i "The Golden Ring: Great Scenes from Wagner's Der Ring des Nibelungen", vilket kanske kan vara en bra början eller introduktion för att se om man blir nyfiken på mer. AlfaGTV, Bebop and Daniel 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 Min relation till LampizatOr DAC:ar är nog lite av en kärleksrelation tror jag , och det roliga är att såhär 7-8 år senare och efter att ha haft inte mindre än 5 olika modeller under denna tid så är det fortfarande lika roligt och som att jag fortfarande är nyförälskad. Det blir ärligt talat bara roligare och roligare. Det kan verka galet att byta DAC så ofta, men det är tillfälligheter och möjligheter som lett från det ena till det andra, plus att jag varit nyfiken och så har det såklart varit en spännande resa, jag har från att jag introducerades för en extern DAC första gången alltid varit lite fascinerad av vad de kan göra. Det sägs ibland att det inte händer så mycket på DAC fronten, det är inte min erfarenhet, men sen kan man såklart debattera vad det är i en DAC som utvecklas, kanske är det inte just den digitala/analoga konverteringen i sig, utan allting runtomkring? Men för mig är det bagateller, det är slutresultatet som räknas och som spelar någon roll. Jag minns när jag fick hem Baltic 3, den var nummer två nerifrån i rangordning i LampizatOr sortimentet, nästan instegsmodell altså och den mottogs med lite försiktig skepticism för det lovades väldigt mycket i jämförelse med dåvarande näst högsta modell! Men det var något speciellt med den, det var något som hade påbörjats med den faktiska instegsmodellen Amber 3 redan året innan, ett generationsskifte! Idag är det ingen som pratar om Baltic som någon instegsmodell och folk använder den i high-end anläggningar tillsammans med t.ex Taiko Extreme som streamer. Idag har klassiska toppmodeller som Big 7, Golden Gate 3 och Pacific istället förpassats till historieböckerna när man till slut har städat upp i produktlistan. Jag har alltid känt mig lite "ensam" i Sverige som Lampi frälst även om det idag finns det mer Lampi ägare än någonsin i vårt avlånga land. Tidigare när jag sålt mina Lampisar så har de förutom till 2x Årsta(!) bland annat gått till Italien och Ryssland, och nu när jag har annons ute igen så har jag återigen fått respons från Italien men även Nya Zealand. Även om det idag nästan är mer lönsamt att sälja till Europa pga den svaga svenska kronan så kan jag ändå tycka det är lite tråkigt att intresset i Sverige inte är ännu större. För mig har det känts super roligt att rutinerade svenska rävar som @byZan och @Ladadar och @Sammy(???) mfl valt LampizatOr, och även om vi är tillbaka internationellt så bara häromdan så hoppade ingen mindre än Ron Resnick från WhatsBestForum på det digitala tåget med hjälp av LampizatOr och en av de nya Innuos Pulse streamers. Jag kan inte låta bli att tycka det är väldigt roligt när starka "analoga profiler" gör dessa val på sina digitala resor. Nåväl, jag tyckte bilden ovan som jag tog häromkvällen blev så fin så jag kände mig lite inspirerad till lite nostalgisk tillbakablick. Känslan av att ha "valt rätt" och känna sig nöjd, även om jag såklart aldrig kan sitta riktigt still i den där båten. Matts, juha, P-pan and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 9 Share Posted January 9 1 hour ago, VoicesInMyHead said: För mig har det känts super roligt att rutinerade svenska rävar som @byZan och @Ladadar mfl valt LampizatOr Ungefär som när en "digital-nisse” slår till på en R2R Att det blev LampixatOr för min del var faktiskt din förtjänst. När jag lyssnade hemma hos dig så var det något som fick mig tänka - att detta skulle kunna vara något att testa hemma. Jag var ju redan beredd på att gå vidare på den digitala sidan och det var för att försöka få det digitala att närma sig det analoga rent ljudmässigt. Även om det låtit bra tidigare så var jag ändå inte riktigt "hemma". Det skulle bli separata enheter dac/streamer denna gång hade jag bestämt mig för, Eftersom jag är urusel på det digitala så blev det några frågor till hugade "digital-nissar” och frågetecknen blev kanske inte helt uträtade? Men efter tester hemma och med tanke på satt budget så föll valet på LampizatOr Baltic 3 i den då nyaste versionen och lite senare en Innous Statement Next Gen. Ett val som jag är supernöjd med och att det sedan gick att hitta andra rör en originalen så blev både jag och plånboken ändå nöjdare. Längtar hem för att lyssna där och fortsätta spela in både rör och streamer, undrar hur bra det kan bli? Att jag sedan har en R2R som också ska ta plats så ser jag fram emot att få sätta mig ner i fåtöljen och fortsätta lyssna på musiken som som spelades och tystnade i o m vattenskadan. /byZan VoicesInMyHead and Sammy 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 6 minutes ago, byZan said: Ungefär som när en "digital-nisse” slår till på en R2R haha, ja så det kan gå ibland... nu ska man kanske inte jämföra för mycket, olika media har sin plats på olika sätt, men faktum är att när jag gjort några direkta jämförelser här hemma så har jag hittills alltid föredragit DAC:en. nu är det ju otroligt svårt och orättvist att jämföra, dels är det olika volym, dels är det olika utgåvor av skivor som remastrats och framförallt så har jag kostat på och trimmat allting runt omkring DAC:en väldigt mycket mer under en längre tid. hur som helst så kom jag av mig lite i mitt R2R:ande av olika anledningar, jag ska försöka återuppta det igen! ja, det var väldigt roligt att du fastnade för Lampi tycker jag. sen hade du verkligen maximal otur med vattenskadorna och allt som kom emellan mitt i den digitala revolutionen! men snart kan den resan förhoppningsvis fortsätta och jag är övertygad om att det kommer bli väldigt bra till slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 9 Share Posted January 9 13 minutes ago, VoicesInMyHead said: nu ska man kanske inte jämföra för mycket, olika media har sin plats på olika sätt Nä och jag håller med. Men när man har en bra inspelning på band så får man så ”mycket” mer som berör tycker jag och sällan om än aldrig att jag hört något streamat låtit bättre än på R2R av de band jag har till förfogande. Men så är jag kanske lite färgad eller känslig i öronen/kropp? Jag gillar alla källor jag spelar ifrån och är på humör att bara lyssna på musiken så spelar källan ingen roll alls i den stunden!? /byZan VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sammy Posted January 9 Share Posted January 9 4 hours ago, VoicesInMyHead said: så kan jag ändå tycka det är lite tråkigt att intresset i Sverige inte är ännu större. Jag kommer att återkomma med intryck på min tråd men det lilla jag han lyssna igår hemma var riktigt bra, kändes som att äntligen så spelar det så som jag har haft en tanke att anläggningen ska göra!! Man missar nog rätt enkelt att en Dac kan ha en så stor påverkan, men den här dacen låter verkligen analogt. Vågar man säga att intresset att spela vinyl känns som den svalna rejält när jag börja lyssna på den här lindome, P-pan, byZan and 3 others 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 1 minute ago, Sammy said: Jag kommer att återkomma med intryck på min tråd men det lilla jag han lyssna igår hemma var riktigt bra, kändes som att äntligen så spelar det så som jag har haft en tanke att anläggningen ska göra!! Man missar nog rätt enkelt att en Dac kan ha en så stor påverkan, men den här dacen låter verkligen analogt. Vågar man säga att intresset att spela vinyl känns som den svalna rejält när jag börja lyssna på den här Snyggt! Stort grattis! Ska bli spännande att höra mer om dina intryck så småningom.... byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 Nu känns det inte lika ensamt längre.... P-pan, byZan and lindome 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 9 Share Posted January 9 10 minutes ago, Sammy said: Jag kommer att återkomma med intryck på min tråd men det lilla jag han lyssna igår hemma var riktigt bra, kändes som att äntligen så spelar det så som jag har haft en tanke att anläggningen ska göra!! Grattis och kul att den verkar passa i smaken Välkommen till klubben /byZan PS snygg i svart DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 9 Share Posted January 9 46 minutes ago, Sammy said: Vågar man säga att intresset att spela vinyl känns som den svalna rejält när jag börja lyssna på den här Det vågar man, men jag får nog försöka glömma att jag läste den raden Skulle du skaffa ett nytt riaa-steg vad det lider så blir det väl återgång till vinylen kan jag tänka Grattis till en fin "analog-avkodare" i alla fall VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sammy Posted January 9 Share Posted January 9 Nja nu blev det lite fel och ber om ursäkt för att jag gjorde ett lite slarvigt inlägg , borde börjat inlägget med att denna är på test och den är på låns för utvärdering som apstubetech.se Anders som har agenturen för Lampizator orda och Martin var snäll nog som låna sin till mig för utvärdering! Men så här långt är det den mest trevliga dacen jag haft hemma och skulle inte förvåna om det hamnar en Lampzator på bänken! Men @Perfect sensemarcus vill att jag ska testa en som han tycker att jag bör testa men då handlar det om en dac för en helt annan summa! Men så här långt tycker jag om man gillar analog ljud så vore det en generalfel att inte testa Lampizatorn då den lär spela och konkurrerar med dacar som kostar mångdubbelt! VoicesInMyHead, ishoot, byZan and 2 others 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 1 minute ago, Sammy said: Nja nu blev det lite fel och ber om ursäkt för att jag gjorde ett lite slarvigt inlägg , borde börjat inlägget med att denna är på test och den är på låns för utvärdering som apstubetech.se Anders som har agenturen för Lampizator orda och Martin var snäll nog som låna sin till mig för utvärdering! Men så här långt är det den mest trevliga dacen jag haft hemma och skulle inte förvåna om det hamnar en Lampzator på bänken! Men @Perfect sensemarcus vill att jag ska testa en som han tycker att jag bör testa men då handlar det om en dac för en helt annan summa! Men så här långt tycker jag om man gillar analog ljud så vore det en generalfel att inte testa Lampizatorn då den lär spela och konkurrerar med dacar som kostar mångdubbelt! haha, oops! jaja, jag får gratulera till ett fantastiskt hemlån till att börja med då... Sammy 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 9 Share Posted January 9 8 minutes ago, VoicesInMyHead said: haha, oops! jaja, jag får gratulera till ett fantastiskt hemlån till att börja med då... Jag gör detsamma /byZan Sammy 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 9 Share Posted January 9 Perfekt, då är det ju ingen skada skedd sett till att ångra sig och satsa pengen på vinylsidan istället byZan, Sammy, VoicesInMyHead and 1 other 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 9 minutes ago, byZan said: Jag gör detsamma /byZan jag såg liksom framför mig hur alla mellan Ystad och Kummavuopio helt plötsligt köpte LampizatOr DAC:ar och vi blev en enda jättestor Lampi familj i Sverige.... poff! jaja, vi har iaf varandra @byZan... byZan and Sammy 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 kanske fråga Anders angående RIAA också då när du pratar med honom nästa gång... han verkade lite uppspelt kring något sådant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 9 Share Posted January 9 6 minutes ago, VoicesInMyHead said: jag såg liksom framför mig hur alla mellan Ystad och Kummavuopio helt plötsligt köpte... ... byZan, VoicesInMyHead, Sammy and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 9 Share Posted January 9 @P-pan har knaprat lyckopiller tror jag /byZan P-pan and Sammy 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 Jo pappa har lovat mig, att jag ska få en present när jag konfirmerar mig, för det är det största som hänt mig Vi har talat om moppar som man kan trimma vi har talat om bilar varenda timma Allt som pappa tycker är bra, men inte det jag helst vill ha.. Refräng: Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när du gratulerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi för då ska jag spela så öronen kräks då ska jag spela så grannarna vräks.. ..om jag får en Lampi farsan, om jag får en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi! Jag vill ha en Lampi, farsan! Jag vill ha en Lampi, farsan! Jag vill ha en Lampi, farsan när jag konfirmerar mig! Motor med hög effekt, dubbla förgasare Får jag det så blir jag knäckt, jag har ju sagt vad han ska ge mig Vi har talat om Porschar och Puchar och Chryslar men han kan inte stava till LampizatOr Farsan, med din smälfeta lön, hör på konfirmandensbön! Refräng: Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när du gratulerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi för då ska jag spela så öronen spyr Det blir musik så oblaterna yr.. ..om jag får en Lampi farsan, om jag får en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi! Jag vill ha en Lampi, farsan! Jag vill ha en Lampi, farsan! Jag vill ha en Lampi, farsan när jag konfirmerar mig när jag konfirmerar mig! Terminator, Josaa, byZan and 5 others 2 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 Ett tips @Sammy, det är lätt att hamna i att lyssna på "fin musik" med bra produktion när man testar nya grejer, been there done that, tror jag vi allihop kan säga. Jag vet inte om du har några rötter i 80-tals musiken men jag kan tycka att gammal elektronisk musik från tidigt 80-tal kan låta fantastiskt trevligt med Lampin, trots ibland lite bristande produktion, medans en del musik från denna guldålder är som att den nästan legat i dvala och väntat på att kunna reproduceras på ett ordentligt sätt och låter mer analogt och härligt än någonsin tidigare... Lyssna på t.ex Adolphson & Falk "Med rymden i blodet" och Grace Jones "Nightclubbing", eller Imperiet, Ratata, Pet Shop Boys, Alphaville osv.... ishoot and juha 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted January 9 Share Posted January 9 21 minutes ago, VoicesInMyHead said: Adolphson & Falk "Med rymden i blodet" Den har jag köpt genom mitt LTS-medlemskap på CD, låter riktigt bra i den utgåvan! (rippad till FLAC) Sammy and VoicesInMyHead 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sammy Posted January 9 Share Posted January 9 2 hours ago, VoicesInMyHead said: kanske fråga Anders angående RIAA också då när du pratar med honom nästa gång Jag har hört det även från annat håll som jag har stort förtroende för, personen i fråga har en imponerande anläggning med panelhögtalare som nämnde att Lampizator RIAAT ska vara riktigt bra! Nu ska jag bara försöka få honom att bli lite digital också och inte bara köra med sådana dumheter som vinyl och R2R spelare! VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sammy Posted January 9 Share Posted January 9 1 hour ago, VoicesInMyHead said: Jag vet inte om du har några rötter i 80-tals musiken men jag kan tycka att gammal elektronisk musik från tidigt 80-tal kan låta fantastiskt trevligt med Lampin, trots ibland lite bristande produktion, medans en del musik från denna guldålder är som att den nästan legat i dvala och väntat på att kunna reproduceras på ett ordentligt sätt och låter mer analogt och härligt än någonsin tidigare... Om jag har rötter i 80 talet har några backar med 12” singlar från tiden när jag börja med att diska skivor på dansställen, det var tider det! Jag vurmar för 80 talet kan inte bara bestämma om det är 85, 86, 87 eller 88 som jag tycker man släppte bäst musik från 80 tal! 😁 VoicesInMyHead and lindvall 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 3 minutes ago, Sammy said: Jag har hört det även från annat håll som jag har stort förtroende för, personen i fråga har en imponerande anläggning med panelhögtalare som nämnde att Lampizator RIAAT ska vara riktigt bra! Nu ska jag bara försöka få honom att bli lite digital också och inte bara köra med sådana dumheter som vinyl och R2R spelare! Lampi RIAAT är säkert väldigt bra, det vet jag ingenting om dock. Jag syftade på något nytt som Anders själv var väldigt stolt över, men jag vet inte mycket mer än så. Jag offrade ju min skivspelare för ett tag sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sammy Posted January 9 Share Posted January 9 31 minutes ago, VoicesInMyHead said: Jag syftade på något nytt som Anders själv var väldigt stolt över, Där ser man verkar inte riktigt vara min dag att kommunicera idag! Hade faktiskt ingen koll på att Anders håller på med ett RIAA men det kan klart vara intressant! Egentligen rätt trevligt att vi har såpass många duktiga tillverkare här på västkusten tänkte även på Mårten, Respons, Qln, Röcklinger mm. VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 9 Author Share Posted January 9 1 hour ago, Sammy said: Där ser man verkar inte riktigt vara min dag att kommunicera idag! Hade faktiskt ingen koll på att Anders håller på med ett RIAA men det kan klart vara intressant! Egentligen rätt trevligt att vi har såpass många duktiga tillverkare här på västkusten tänkte även på Mårten, Respons, Qln, Röcklinger mm. väldigt trevligt, och helst skulle man ju vilja gynna dem på något sätt, ett begagnat Röcklinger RIAA räknas ju kanske inte riktigt. jag har väl dessutom alltid varit lite med allting dock att gräset är grönare på andra sidan, och för en gammal synthare så lockade väl den gråa vackra betongen ifrån Polen ännu mer... Sammy and lindvall 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 11 Author Share Posted January 11 apropå hur nördigt kul man kan ha med sin Lampi.... i 2 dagar nu har jag och en vän suttit och dividerat om man kan använda ett visst rör, dvs rörernas rör, det BÄSTA röret!! i en första kontakt med Mr. LampizatOr så var svaret blankt nej då detta rör bara har en gemensam katod men där det egentligen behövs två separata, eller något sådant, jag är inte helt med på det tekniska alltid, men skam den som ger sig som sagt! Nu är adaptrar beställda från Kina och planen är att testa med ett billigare rör av samma modell för att se om en teori om att det trots allt kan fungera med RCA men inte XLR kablar! Ytterligare kontakt med Lampi verkar backa upp denna teori också, även om han kallade det för en radikal form... hur som helst, ska bli väldigt spännande att så småningom se om det funkar och hur bra det kan tänkas bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted January 11 Share Posted January 11 Hur går det med eventuella garantier från Lampi nu då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 11 Author Share Posted January 11 7 minutes ago, P-pan said: Hur går det med eventuella garantier från Lampi nu då ? jag frågade ju om det var okej och fick ju typ ett ja på det till slut... de drar lika mycket ström så borde inte vara någon fara. men det är alltid bra att fråga först om man ska ge sig på tokigheter... och ännu bättre om min vän provar först... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 11 Author Share Posted January 11 idag har det annars varit lite av en rullbands dag... jag upptäckte ett nytt sätt att spola band utan att passera tonhuvudet vilket kändes roligt... . tänk vad lite det krävs för att roa en gammal man nu för tiden. sen har jag flyttat lite kablar, jag vet inte om jag är beredd att hålla med om att kablar inte spelar någon roll till rullbandaren, men ska testa lite mer och flytta om lite så strömkabeln når också. byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts