Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

6 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Vilket kanske iofs ger cred till Furutech (och MIG?!?!?!

Du får kanske börja räkna in din Furutech:D Vill minnas att Furutech inte lät så pjåkigt när jag provade strömkablar även om de föll bort i urvalet för min del.

Intressant är väl då om hur det låter med din Furutech med och utan skarvsladd före:)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, LPL said:

Du får kanske börja räkna in din Furutech:D Vill minnas att Furutech inte lät så pjåkigt när jag provade strömkablar även om de föll bort i urvalet för min del.

Intressant är väl då om hur det låter med din Furutech med och utan skarvsladd före:)

 

det går inte, kabeln är för kort. däremot så fick ju RIAA't sig en rejäl boost av klass 2 kabeln när den ersatte Furutech kabeln.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, VoicesInMyHead said:

det går inte, kabeln är för kort. däremot så fick ju RIAA't sig en rejäl boost av klass 2 kabeln när den ersatte Furutech kabeln.

….och jag som bara har Furutech i alla enheter i både stuga och hem:blush: Kan bli dyrt för mig att läsa vidare om dina förehavande:grin:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

AL9nZEWJeBoXHXej_O15rtDg62ZvI2QUkQVg9Rjv

 

De här är en av mina "sämsta" kablar, likväl är det en stor favorit som konkurrerat ut flera betydligt dyrare kablar på olika positioner i anläggningen och definitivt förtjänat sin plats, en prisvärd kabel som spelar engagerat och roligt. Tanken jag haft med Vertere Redline i anläggningen har i första hand varit att ha dem till elektronik som jag inte velat lägga för mycket pengar på i kabelväg, t.ex switchar, re-clockers eller olika "småprylar". Observera att jag vill ha bra ström överallt, det är jätteviktigt för mig, men det finns ju gränser för allt.

 

Jag kan även nämna att jag under en period mer eller mindre hade Redline genom hela anläggningen då jag tog ett beslut om att "backa" lite på kabelsidan, hitta en ny bas i Redline för att sedan satsa uppåt igen där jag ville ge framförallt förstärkare och DAC bättre förutsättningar med ännu bättre, men fortfarande prisvärda kablar. Hur som helst, jag har alltså stort förtroende för denna kabel, jag hade kanske inte riktigt tänkt att jag skulle ha den från väggen, men nu sitter den där och lyser upp tillvaron.... :smilingeyes:

 

Vad det här innebär är att det ger mig ytterligare en kabel av ännu "bättre" modell att använda på elektroniksidan vilket jag ser fram emot att testa snart....

Link to comment
Share on other sites

Att ha den ”bästa" kabeln först eller sist är och har varit en resa i sig för mig, ibland har jag tyckt si och ibland så. I o m en del elektronikbyten genom åren så har det testats ett antal ggr och i olika kombinationer. Idag kan jag inte generellt säga att det ena är bättre än det andra då jag har samma ”skit” kablar i hela anläggningen, kanske måste testa något nytt i kabelväg? Testa skulle jag iofs kunna göra men något nytt verkar bli alldeles för dyrt för att få ut någon promille till ljudmässigt, men säger - aldrig ska man säga aldrig:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Hur som helst, jag har alltså stort förtroende för denna kabel, jag hade kanske inte riktigt tänkt att jag skulle ha den från väggen, men nu sitter den där och lyser upp tillvaron.... :smilingeyes:

 

När ska du skaffa ett uttag som matchar kontakten på kabeln :39: :cool:

 

Ett Elko Plus 1v uttag för 100kr är inte det lite snålt ;) 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, byZan said:

Att ha den ”bästa" kabeln först eller sist är och har varit en resa i sig för mig, ibland har jag tyckt si och ibland så. I o m en del elektronikbyten genom åren så har det testats ett antal ggr och i olika kombinationer. Idag kan jag inte generellt säga att det ena är bättre än det andra då jag har samma ”skit” kablar i hela anläggningen, kanske måste testa något nytt i kabelväg? Testa skulle jag iofs kunna göra men något nytt verkar bli alldeles för dyrt för att få ut någon promille till ljudmässigt, men säger - aldrig ska man säga aldrig:winking:

 

jag tror ju alltid man ska passa sig för att vara allt för "övertygad" om det ena eller andra, jag ser de här övningarna lite som ett sätt att utmana ett tankesätt jag levt med under många år och det kan alltid vara både nyttigt och intressant att testa eller verifiera sin övertygelse, vad den än må vara. vad som är rätt för någon behöver heller inte vara rätt för någon annan osv, men jag gillar att vara öppen för att saker och ting kanske inte behöver vara som jag alltid trott.

 

strömkablar är ju lite jobbigt att byta och testa, och kanske behöver man ibland testa flera på en gång för att se vad det kan göra. olika komponenter svarar dessutom på olika sätt, en teori jag har är också att ju mer tillverkaren satsat på bra ström inuti apparaten, desto mer kan den tillgodose sig denna genom bättre kablar (bättre förutsättningar).

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, octavia rs said:

När ska du skaffa ett uttag som matchar kontakten på kabeln :39: :cool:

 

Ett Elko Plus 1v uttag för 100kr är inte det lite snålt ;) 

 

haha, jag började skriva att nån kommer ju anmärka på mitt fina vägguttag... :grinquint: det finns helt klart mer att önska här, men jag har sett projektet att komma åt och byta som övermäktigt för tillfället och tänkte att det får vänta tills utbyggnaden av huset är klart, och då förhoppningsvis även kunna dra en bättre kabel i väggen också.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, VoicesInMyHead said:

jag tror ju alltid man ska passa sig för att vara allt för "övertygad" om det ena eller andra, jag ser de här övningarna lite som ett sätt att utmana ett tankesätt jag levt med under många år och det kan alltid vara både nyttigt och intressant att testa eller verifiera sin övertygelse, vad den än må vara. vad som är rätt för någon behöver heller inte vara rätt för någon annan osv, men jag gillar att vara öppen för att saker och ting kanske inte behöver vara som jag alltid trott.

Jag är med på den filosofin och jobbar själv så i tanke och handling:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, VoicesInMyHead said:

det finns helt klart mer att önska här,

 

De var mest menat som ett skämt vilket jag tror du förstod ;)

 

Jag är väl sådan att väljer man nu att köpa fina kablar och tycker att bättre kontakter gör en skillnad värd pengarna så ska man kanske gå hela vägen oavsett vad som sen sitter i väggen till centralen :)

 

Ett uttag går ju alltid att flytta med till ett annat rum när de blir aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, octavia rs said:

De var mest menat som ett skämt vilket jag tror du förstod ;)

 

Jag är väl sådan att väljer man nu att köpa fina kablar och tycker att bättre kontakter gör en skillnad värd pengarna så ska man kanske gå hela vägen oavsett vad som sen sitter i väggen till centralen :)

 

Ett uttag går ju alltid att flytta med till ett annat rum när de blir aktuellt.

 

hehe, jag håller med och jag har ju varit inne på att göra det tidigare. Tänkte att det är väl bäst jag beställer ett uttag och fixar det nu direkt och gick in på Svalandes sida... men så började jag fundera, NCF eller inte NCF, Rhodium eller Gold, Furutech eller inte Furutech osv.... jag ska nog fundera lite över alternativen iaf, men får se till att fixa det där inom överskådlig framtid, det går ju flytta på kontakten sedan som sagt så det är en dålig ursäkt.

Link to comment
Share on other sites

Som ett första steg så bytte jag alltså plats på min klass 1 kabel och klass 3 kabel, Vertere Redline till väggen och Vertere HBS till Innuos Phoenix USB.

 

Jag kan väl sammanfatta det så här, jag tror många har en alldeles "för dålig" kabel till sin Innuos Phoenix. Förbättringen med den många gånger dyrare Vertere kabeln till Innuosen var slående.

 

Jag har ju sedan tidigare även bytt säkringarna i alla mina produkter, inklusive de bägge Phoenixarna vilket också kan ha del i de upplevda förbättringarna. Men hur som helst så mådde USB re-clockern väldigt bra av bättre ström och det är ju också sista anhalten innan DAC:en i uppspelningskedjan så kanske inte så konstigt heller.

 

Jag känner mig bara mer och mer övertygad om att den här disponeringen av kablar är rätt i min anläggning. När jag får de nya Sablon kablarna ska jag testa att köra Sablon till all elektronik medans jag behåller Redline kabeln i väggen.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AlfaGTV said:

Du har använt uttrycken lite då o då, men vem är det som klassat dina kablar? Och vad innebär detta? Och är klass 3 den "bättre" kabeln än 1:an? 

 

kanske svårt att hänga med i klassificeringen om man inte läser inläggen i ett streck men klassificeringen gjorde jag häromdan enbart baserat på kostnad för att hålla isär dem, där klass 1 är "dyrast/bäst" och klass 3 är "billigast/sämst". avsikten är att se om den "bästa" kabeln ska vara från väggen eller på elektroniksidan.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, VoicesInMyHead said:

kanske svårt att hänga med i klassificeringen om man inte läser inläggen i ett streck men klassificeringen gjorde jag häromdan enbart baserat på kostnad för att hålla isär dem, där klass 1 är "dyrast/bäst" och klass 3 är "billigast/sämst".

Intressanta tester:thumbsup:
 

Vad är syftet med själva klassningen av kablarna? Förstår inte riktigt då den är baserat på prislappen och inte på prestanda eller konstruktion.

Olika konstruktioner är (kan vara) bättre lämpade för vissa apparater än andra, t.ex. "Första kabel", strömkrävande förstärkare medans andra saker kan vara viktigare till ett riaa-steg som jobbar med låga nivåer och hög förstärkning eller en server som kan tänkas grisa ner o.s.v.

Personligen är kostnaden viktig men jag är i grunden skeptisk till kopplingen mellan prislapp och prestanda på olika tillverkares kablar:sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

Kanske bäst att låta @VoicesInMyHead svara på frågorna ovan men jag tolkar det som det ska förtydliga vilken kabel som sitter var utan att behöva namnge de hela tiden och att ”X”-tecknen är om den billigaste är sämst eller tvärtom och vilken kabel som gör sig bäst i en specifik produkt, så tolkar jag det, men kan ha fel?

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, LPL said:

Intressanta tester:thumbsup:
 

Vad är syftet med själva klassningen av kablarna? Förstår inte riktigt då den är baserat på prislappen och inte på prestanda eller konstruktion.

Olika konstruktioner är (kan vara) bättre lämpade för vissa apparater än andra, t.ex. "Första kabel", strömkrävande förstärkare medans andra saker kan vara viktigare till ett riaa-steg som jobbar med låga nivåer och hög förstärkning eller en server som kan tänkas grisa ner o.s.v.

Personligen är kostnaden viktig men jag är i grunden skeptisk till kopplingen mellan prislapp och prestanda på olika tillverkares kablar:sunglasses:

 

Jag skulle kanske varit tydligare med kablarna, jag såg det egentligen inte som ett test mellan olika kablar utan mer hur jag skulle placera dem. Jag vill utmana tankesättet om att den "bästa" kabeln ska sitta i väggen eller om man ska ha den till elektroniken. Olika elektronik har dock olika krav och svarar på olika sätt, helt klart, därför är detta ochså ett test i min anläggning och det behöver inte vara representativt för någon annan. Vad jag funnit hittills är att mina Sean Jacobs PSU baserade produkter svarat oerhört bra på en bättre kabel. Vad som är bäst är ju dock inte alltid så lätt att säga så därav klassificeringen baserad på kostnad.

 

Jag har 3st olika typer av kablar...

 

1. Vertere HBS

2. Sablon Prince

3. Vertere Redline
 

Visst är det sant att pris inte alltid slår prestanda, i Vertere fallet så är HBS kabeln 7 gånger(!) dyrare än Redline kablarna. Prisvärt eller inte kan man ju alltid diskutera, men den är hur som helst bättre än Redline kablarna, tyvärr! Redline kablarna tycker jag är prisvärda, men de är helt enkelt inte i paritet med HBS och Sablon kablarna.

 

Sablon Prince är ju min senaste favorit, jag har ännu inte gjort några jämförelser lyssningsmässigt mellan dessa och HBS kabeln men det kommer eventuellt, prismässigt ligger de nånstans mitt emellan HBS och Redline. Här upplever jag också att de är oerhört prisvärda för vad jag får av dem.

 

Nu var FedEx precis här med ett stort paket.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, byZan said:

Kanske bäst att låta @VoicesInMyHead svara på frågorna ovan men jag tolkar det som det ska förtydliga vilken kabel som sitter var utan att behöva namnge de hela tiden och att ”X”-tecknen är om den billigaste är sämst eller tvärtom och vilken kabel som gör sig bäst i en specifik produkt, så tolkar jag det, men kan ha fel?

 

precis så, men jag snurrade kanske bara till det.... :winking:

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Vad jag funnit hittills är att mina Sean Jacobs PSU baserade produkter svarat oerhört bra på en bättre kabel.

Man kan även vända det, att produkten är känslig och det behövs en bra (och dyr) kabel:)

 

33 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Visst är det sant att pris inte alltid slår prestanda, i Vertere fallet så är HBS kabeln 7 gånger(!) dyrare än Redline kablarna. Prisvärt eller inte kan man ju alltid diskutera, men den är hur som helst bättre än Redline kablarna, tyvärr!

Ser inget konstigt med att man får valuta för pengarna om man klättrar i nivå i en tillverkares modeller.

 

35 minutes ago, VoicesInMyHead said:

men de är helt enkelt inte i paritet med HBS och Sablon kablarna.

Betydligt mer intressant tycker jag hur kablar från olika tillverkare (eller konstruktioner) står sig mot varandra (oavsett prislapp).

 

37 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Sablon Prince är ju min senaste favorit, jag har ännu inte gjort några jämförelser lyssningsmässigt mellan dessa och HBS kabeln men det kommer eventuellt, prismässigt ligger de nånstans mitt emellan HBS och Redline. Här upplever jag också att de är oerhört prisvärda för vad jag får av dem.

Kul, vad är det för prislapp på Sablon Prince? Antar att man måste köpa Sablons kablar på vinst och förlust?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, LPL said:

Man kan även vända det, att produkten är känslig och det behövs en bra (och dyr) kabel:)

 

kanske, men i det här fallet tror jag ändå det omvända... :smile:

 

15 minutes ago, LPL said:

Kul, vad är det för prislapp på Sablon Prince? Antar att man måste köpa Sablons kablar på vinst och förlust?

 

Sablon är baserad i UK men anger sina priser i US dollar, förmodligen för att det är hans största marknad.

 

Sablon Prince strömkabel ligger på $2995 (plus moms/tull/avgifter). Det är inga billiga kablar på något sätt, men beroende på vad man använt innan så är ju allting relativt.

 

Om man är intresserad så kan man höra av sig till honom och kanske få möjlighet att låna en demo kabel, det finns i regel alltid någon som cirkulerar i Europa.

 

https://www.sablonaudio.com/

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut just nu, bortsett från att Absolaren fortfarande är en Riviera Levante då, men snart så kanske.... (hallå DHL!?! jobba!)

 

Två nya Sablon kablar anlände igår vilket tillsammans med en lånekabel gör att jag har förmånen att testa den här "lyxiga" setupen med kablar som kostar mer än produkterna de är inkopplade till (Innuos prylarna). Även om det låter väldigt väldigt trevligt just nu så är det nog tyvärr lite för utsvävat även för mig, jag tror nog att jag behöver/måste hålla mig till Redline kablarna där, alternativt kanske "bara en" bättre kabel till Phoenix USB. Vi får se hur det blir och beroende på vilken kabel jag väljer att köra från väggen i slutändan så påverkar det ju övriga möjligheter/anslutningar också.

 

Två nya kablar innebär att det behövs lite inspelningstid innan mina tester och slutsatser fortsätter, men det som är bra är att jag tog tillfället i akt att plocka ut alla kablar och sätta i dem igen och på så vis få något bättre ordning i oredan, fortfarande inte så man kan ta bilder på det dock... :smile: HBS kabeln är just nu utanför kedjan vilket är bra för då kan jag testa med den istället för Redline kabeln till väggen så småningom utan att behöva byta plats på dem.

 

image.thumb.png.8b0d669c1cd5189d05fc1af07c46fa97.png

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, byZan said:

Prydlig kabeldragning på bild duger gott och kul att du testar runt för att få lite mer att stoppa i ryggan👍

 

tänk om det bara var lika enkelt i verkligheten som det är på bild. men att dra alla strömkablar först hjälper faktiskt lite iaf...

Link to comment
Share on other sites

när jag jobbar om dagarna så sitter jag i "foten" av vårt L formade vardagsrum och lyssnar på musik som kommer ifrån andra änden av rummet, dvs inte i sweet spot, men jag insåg idag att jag kanske borde spendera lite mer tid just där... :rollingeyes:

 

jag har tänkt emellanåt att den vänstra högtalaren verkar låta lite mer än den högra, men har viftat bort det lite som tillfälligheter eller att det kanske har med olika förutsättningar i rummet vad gäller placering, en högtalare har en vägg på ena sidan medans den andra har ett fönster, eller att jag kanske behöver justera högtalarna lite eller nåt som jag får ta tag i "vid tillfälle".

 

hur som helst, idag fick jag för mig att gå till botten med det där och började med att byta plats på högtalarkablarna och mycket riktigt så flyttade sig det "braiga" ljudet mellan högtalarna. högtalarna, rummet eller placeringen hade med andra ord inget med det att göra och inte heller var det någon tillfällighet. det visade sig vara ett par rör på DAC:en, de senaste RCA 6F8G rören som jag köpte där ett av dem helt klart inte presterade så bra.

 

Nu när jag lyssnar på det väldigt luftiga och trevliga introt i "Så länge vi har varann" med Ratata och Frida så inser jag att det inte bara är en rolig effekt mixad i vänster högtalare utan att det faktiskt är en väldigt trevlig stereobild! :winktongue: det blev med andra ord väldigt mycket bättre av att byta rör, tur att jag hade ett par likadana som backup!

 

wfiJZta.png

Link to comment
Share on other sites

Just now, byZan said:

Jaha och….?

 

Musiken svävar tyngdlöst i luften... :winking:

 

Nej, nu är ju Absolaren tyvärr lite tung och otymplig att lyfta och krångla med och jag är så nöjd med att bara ha fått den på plats, så att testa olika fötter mot varandra är inget som jag har på agendan riktigt. jag tror starkt på dessa sedan mina tidigare tester där de fungerat bra och varit bättre än allt annat, så jag kommer köra med dem här under också till att börja med iaf så får vi se om jag "orkar" testa mer vid tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...