Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

9 minutes ago, Dala66 said:

Toppen att den fungerade! 😉

Erfarenheten jag har är att Esprit behöver inspelningstid, under en mellan period har mina varit relativt detaljerade men sedan har allt fallit på plats. 

Hoppas du blir lika nöjd som jag! 😊

 

jo, så är det väl med de flesta kablar, jag kommer säkerligen in i en vinyl period så småningom där den får bekänna lite mer färg, just nu känns det bara skönt att ha allting uppkopplat igen. Valet av Esprit Beta var ändå med lite begränsad budget i åtanke och förväntningarna kanske är satta därefter också, men det kändes ändå bättre att satsa på något som jag ändå har lite tilltro till än att bara köpa det absolut billigaste för prisets skull. Av det lilla jag lyssnat så verkar den inte göra bort sig på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Duran Duran

 

Hade det inte varit för att min kompis är ett betydligt större fan än vad jag nånsin varit så hade jag hellre krypit upp i soffan och tittat på i stort sett vad som helst på TV den här regniga och 10-plus gradiga slutet på maj månaden i Stockholm. Jag hade för övrigt helt förträngt att vi tydligen hade biljetter till den inställda konserten den 16:e juni 2011 som förmodligen var en otroligt varm och solig sommardag, dessutom inomhus på Cirkus! Men men, jag kom iväg till Skansens utomhusscen trots allt... 

 

Om Sisters Of Mercy häromveckan spelade merparten okända låtar så gör Duran Duran raka motsatsen, de vet vad deras fans vill ha och levererar, det är hits efter hits efter hits, och man slås verkligen av just hur många hits de faktiskt har. Publiken är gammal nog att varit med från början, jag känner att jag tillhör den yngre skaran. När de första tonerna brakar loss så åker sjukt många mobilkameror upp rakt framför ansiktet på mig och jag undrar över varför folk inte befinner sig i ögonblicket istället för at skymma sikten för mig. Jag hinner under kvällen även fundera lite över om det känns som en after-ski konsert i Åre (kanske pga den neongröna skinnpajen), men med tanke på att jag inte varit i Åre så vet jag inte riktigt, men hur som helst så fungerar det väl ändå på något sätt över förväntan tycker jag. Sångaren Simon Le Bon (my name is Bon, Simon Le Bon) har rösten i behåll och det låter väl ungefär som det borde.

 

Bäst för kvällen är ändå The Chauffeur.

 

 

Link to comment
Share on other sites

ni vet det där man säger om att inte röra något när man är nöjd och det låter himmelskt? :grimacing:

 

jag kan bli lite förundrad över hur annorlunda en och samma anläggning ändå kan låta med bara några små justeringar eller förändringar. sen är ju det knepiga när det kommer till det ljudmässiga hur man egentligen definierar hur "bra" det låter, det är ju liksom ingen spikrak kurva uppåt (eller nedåt) utan ibland blir vissa saker bättre på bekostnad av andra eller tvärtom. jag upplever just nu en ökad "klarhet" eller "öppenhet" i brist på bättre beskrivning, men samtidigt är jag lite förundrad över vad som egentligen hände med mellanregistren, och den lite mörkare presentationen som jag hade och gillade. det som är nu är inte dåligt, men det är annorlunda och jag vet inte vad jag tycker om det riktigt. jag kan sakna lite tyngd i det hela.

 

jag har gjort ett par förändringar nyligen och jag tyckte ändå att jag tog dem stegvis och en och en just för att ha möjligheten att detektera sådana här skillnader, men ibland tar det kanske ett tag innan man inser vad som hänt. nedan är en lista över vad jag gjort nyligen, rangordnade uppifrån hur mycket jag tror att det kan ha påverkat.

 

- Woo Audio 6f8g -> 6sn7 adapters

- Graphite Audio spikes underlägg under högtalare

- Graphite Audio under DAC och Sean Jacobs PSU

- Ansuz Darkz D-TC -> IsoAcoustic Orea under strömdistributören

- liten mjukvaruförändring på servern (tveksamt)

- bytte från ingång 1 till ingång 3 på förstärkaren (tveksamt)

 

med adaptern så känns det som att det faktiskt skulle kunna handla om lite inspelningstid så jag kanske bara behöver ge dem lite tid. med underläggen till högtalarna så skulle det absolut kunna påverka en del, inte minst då kontakten mot golvet förändras en hel del och att högtalarna även kom upp en bit rent höjdmässigt från golvet.

 

som sagt, det är inte dåligt det här, en del skulle säkert föredra det här framför hur det var innan medans en del skulle gilla hur det var innan. svårt, men jag tror jag behöver försöka förstå vad det var som hände och vad som orsakade det, och sedan komma fram till vad jag gillar bäst.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, VoicesInMyHead said:

men jag tror jag behöver försöka förstå vad det var som hände och vad som orsakade det, och sedan komma fram till vad jag gillar bäst.

Ge det tid och sedan har du glömt hur det lät innan och måste då skifta tillbaka för att sedan ge det tid och sedan skifta tillbaka för du glömt hur det lät innan och du är inne i ett sk. pensionärsdilemma:grin:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

ok, det var ju nästan lite för enkelt, jag hittade rätt på första försöket... :rollingeyes:

 

eftersom jag hade behövt stänga av DAC:en för att byta adaptrarna så gick jag på underläggen till högtalarna istället, när jag tog bort dem så föll allting på plats igen! En helt annan tyngd, närvaro, driv och inte minst sväng i musiken. ahhh, det här låter trevligare...... :smilingeyes:

 

återigen misslyckas jag alltså med att skydda vårt kära parkettgolv, Kroma högtalarna verkar väldigt känsliga mot andra fötter eller lösningar undertill. Kanske är det kombinationen trä mot trä de vill ha och inte trä mot någon metall. kanske var det höjdskillnaden som uppstod mot golvet. jag vet inte, men hur som helst så är jag tillbaka på ruta ett där igen. :shrugging:

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, byZan said:

Ge det tid och sedan har du glömt hur det lät innan och måste då skifta tillbaka för att sedan ge det tid och sedan skifta tillbaka för du glömt hur det lät innan och du är inne i ett sk. pensionärsdilemma:grin:

 

hehe, jag har förstått att man kan ha många problem som pensionär, och ett väldigt fullsmockat schema... hur som helst, det var ändå något med det här som inte kändes helt rätt, men jag hittade ju snabbt tillbaka i rätt spår igen som tur var.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

ok, det var ju nästan lite för enkelt, jag hittade rätt på första försöket... :rollingeyes:

 

eftersom jag hade behövt stänga av DAC:en för att byta adaptrarna så gick jag på underläggen till högtalarna istället, när jag tog bort dem så föll allting på plats igen! En helt annan tyngd, närvaro, driv och inte minst sväng i musiken. ahhh, det här låter trevligare...... :smilingeyes:

 

återigen misslyckas jag alltså med att skydda vårt kära parkettgolv, Kroma högtalarna verkar väldigt känsliga mot andra fötter eller lösningar undertill. Kanske är det kombinationen trä mot trä de vill ha och inte trä mot någon metall. kanske var det höjdskillnaden som uppstod mot golvet. jag vet inte, men hur som helst så är jag tillbaka på ruta ett där igen. :shrugging:

Låter som om det kan vara golvet som svänger med och färgar ljudet. I ditt fall så låter det som om du fördrar "extra sväng". Har du betong eller trä under parketten? Själv har jag inte så bra erfarenhet av spikes och trägolv. Absorberande fötter har fungerat bättre på svängiga trägolv när jag provat.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, HQ-Sound said:

Låter som om det kan vara golvet som svänger med och färgar ljudet. I ditt fall så låter det som om du fördrar "extra sväng". Har du betong eller trä under parketten? Själv har jag inte så bra erfarenhet av spikes och trägolv. Absorberande fötter har fungerat bättre på svängiga trägolv när jag provat.

 

kanske, helt klart blev det mer livfullt och trevligt på det här sättet iaf. jag har provat lite absorberande fötter tidigare och känt att det blev lite stelt och tråkigt. nu blev ljudbilden dock lite väl tunn och snäll i jämförelse och jag undrar om det kanske inte hade mer att göra med att de kom upp lite för mycket ifrån golvet, eller en kombination. svårt att säga. 

 

anläggningen står på övervåningen och jag TROR inte att det är betong som underlag här vilket det iaf är på nedervåningen, men jag får kolla upp det.

Link to comment
Share on other sites

Just now, magnuskan said:

Kan du prova Grahpite konerna istället för träkonerna? Så både kon och ISSB-40 underlägget.

 

mm, jag funderade lite på det också, det är förmodligen en bättre kombination. "problemet" är bara att de är så mycket mindre i diameter än Kromas originalkoner som passar perfekt i den urgröpning som är i högtalarna, så jag är rädd att de kommer glida runt lite för mycket eller bli lite mindre stabila. men ska försöka göra ett test, just nu sitter dock konerna under DAC och PSU så jag måste krångla lite för att få fram dem.

Link to comment
Share on other sites

En ny demokabel i omlopp från min favorit tillverkare. Den här gången med palladium plätering! Jag som inte är så bevandrad i olika metaller var tvungen att googla lite på jämförelser mellan palladium, platinum och silver, men jag vet inte om jag blev så mycket klokare.

 

Palladium is about 40 percent lower in density than platinum, with a density of 12.02 g cm³. It also has a lower melting point and lower weight by volume, and is more ductile than platinum. However, these differences do not affect the machinability of palladium compared to platinum significantly.

 

Jag har länge funderat på vad en ÄNNU bättre strömkabel skulle göra till min Sean Jacobs PSU och det var där den hamnade.

 

AM-JKLWDNgFBlKRYo36sXqI7wKKY1dYFLoeU4Cim

Link to comment
Share on other sites

jag funderade på om jag kan ses som opartisk vad gäller Sablon kablar och svaret på det är väl någonstans mittemellan, jag har absolut inga ekonomiska intressen i Sablon men efter att ha varit kund en längre tid och handlat en del så har man ju lärt känna personen bakom kablarna. Faktum är att vi hade lite kontakt för flera år sedan innan jag ens visste vem han var och eftersom Mark dessutom har samma DAC som mig och liknande smak vad gäller högtalare och förstärkare så har det ju funnits en massa saker att diskutera vilket gjort att man kommit närmre varandra, jag har fått möjlighet att testa nya kablar i ett tidigt skede och jag har tjatat på honom att ta fram olika modeller osv, vilket jag såklart tycker är väldigt roligt.

 

jag vill dock vara väldigt tydlig med en sak. jag skulle ALDRIG välja en produkt för att vara snäll eller för att vara "kompis" med någon. alla produkter jag använder kvalificerar sig väldigt bra på egna meriter och inget annat. jag är bara intresserad av en enda sak och det är att ta min anläggning framåt i den riktningen som jag eftersträvar. ibland kanske pris vs prestanda såklart är en del av ekvationen, och lite beroende på vilken roll produkten ska ha i anläggningen osv. allting spelar in i olika beslut, och varierar även över tid.

 

hur som helst, jag ska inte raljera för mycket om de här kablarna, det blir ju lite att man "tjatar" om märkena man brinner lite extra för men jag tror det framgått att jag gillar dem. jag tror inte heller att det är sådan jätteskillnad mot de silver och platinum pläterade kablarna jag redan har. däremot kan man väl säga att jag fick svar på vad en bättre kabel skulle innebära för PSU'n till min server/streamer. jag har länge varit övertygad strömfantast men ibland när man måste prioritera så tänker man ju såklart förstärkare och DAC först, de får de bästa kablarna, men server/streamern förtjänar minst sagt samma omtanke vilket blev väldigt tydligt här om inte annat. sen kanske min PSU och hemma byggda server med Sean Jacobs och Taiko Audio strömkomponenter svarade extra bra på bättre ström, kanske är det en total synergieffekt med resten av anläggningen, vem vet, det blev iaf ett bra lyft! :smilingeyes:

 

jag kommer tyvärr inte köpa den här kabeln just nu, det har varit lite för mycket utgifter på sista tiden och det var heller inte något jag hade planerat att testa just nu. däremot kommer det förmodligen bli jobbigt att leva utan den. men men, jag får skylla mig själv att jag aldrig kan säga nej till att testa saker. :rollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

I mina vidare tester med Graphite Audio så hade jag tänkt placera underläggen tillsammans med konerna under förstärkaren men kände att jag inte riktigt orkade lyfta den och hålla på och krångla nu, så underläggen har fått flytta in under konerna på DAC:en och sen placerade jag de andra tre konerna/underläggen som "blev över" under min Ansuz strömdistributör istället. Det känns som att det här fungerar mycket bättre än med försöket under högtalarna. Jag vet att jag sa att jag skulle testa hela kombinationen med koner/underlägg under högtalarna också men njae, det får vänta då jag känner mig klart skeptisk till den höjdskillnaden som uppstår på högtalarna.

 

Jag skäms egentligen över att visa en sån här bild full med damm under DAC:en och måste verkligen göra rent nån dag, jag antar att jag haft DAC:en längre än vanligt så det har hunnit bli dammigt vilket inte brukar vara ett problem.... :winking:

 

AM-JKLWGWNm5NMzsRKRjVw1u2Y4u5Q_Px5hJmIt6

 

En ganska tydlig effekt av Graphite produkterna är att det känns som att jag behöver/kan/vill(!) spela mycket högre! Volymkontrollen åker gärna upp till kl 12-14 vilket brukade vara mycket. Nästan så jag funderar på att flippa den där high-gain switchen på baksidan som @P-pan varnade mig för :think:. Hur som helst är det lite samma effekt som jag upplevt med t.ex Ansuz kablar och det har väl att göra med svärta och tystnad eller något sådant, i övrigt känns det inte som de har någon negativ inverkan, det låter naturligt, luftigt och härligt.

Link to comment
Share on other sites

Insåg just en lite störande sak med Roon, inget stort problem, men för nån som mig som är otålig och inte tycker om att vänta så är det lite frustrerande.

 

image.thumb.png.827dc393c6bf8d47bc779c8e98d1ee47.png

 

Angel Olsen's nya skiva "Big Time" släpptes idag, om jag försöker hitta den på Qobuz via Roon så finns den inte. Det spelar ingen roll hur mycket jag syncar Qobuz, startar om Roon osv. Går jag in via Qobuz websida så finns den dock där och även om jag favoritmarkerar den där så dyker den inte upp i Roon. Stänger jag ner Roon och startar upp BubbleUPnP och spelar via JPLAY Femto så går det alldeles utmärkt att lyssna på skivan. Men den vill verkligen inte synas genom Roon!

 

Nu är det här garanterat ett övergående problem, den kommer säkert dyka upp förr eller senare, men ändå lite märkligt och samtidigt frustrerande. Det är ju inte första gången jag försökt lyssna på skivor samma dag som de släpps och de inte funnits där.

 

Nu tycker jag inte skivan låter speciellt lovande så här långt så det kanske hade varit lika bra att den inte dök upp.... :rollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Insåg just en lite störande sak med Roon, inget stort problem, men för nån som mig som är otålig och inte tycker om att vänta så är det lite frustrerande.

 

image.thumb.png.827dc393c6bf8d47bc779c8e98d1ee47.png

 

Angel Olsen's nya skiva "Big Time" släpptes idag, om jag försöker hitta den på Qobuz via Roon så finns den inte. Det spelar ingen roll hur mycket jag syncar Qobuz, startar om Roon osv. Går jag in via Qobuz websida så finns den dock där och även om jag favoritmarkerar den där så dyker den inte upp i Roon. Stänger jag ner Roon och startar upp BubbleUPnP och spelar via JPLAY Femto så går det alldeles utmärkt att lyssna på skivan. Men den vill verkligen inte synas genom Roon!

 

Nu är det här garanterat ett övergående problem, den kommer säkert dyka upp förr eller senare, men ändå lite märkligt och samtidigt frustrerande. Det är ju inte första gången jag försökt lyssna på skivor samma dag som de släpps och de inte funnits där.

 

Nu tycker jag inte skivan låter speciellt lovande så här långt så det kanske hade varit lika bra att den inte dök upp.... :rollingeyes:

Det händer mig allt som oftast, att nyutkommet album inte dyker upp i Roon när jag söker via artistens namn.

Men söker jag på albumtitel, så dyker samma album upp i Roon. Likadant med Angel Olsens/ Big Time. :knocked:

Link to comment
Share on other sites

Just now, Muffin said:

Det händer mig allt som oftast, att nyutkommet album inte dyker upp i Roon när jag söker via artistens namn.

Men söker jag på albumtitel, så dyker samma album upp i Roon. Likadant med Angel Olsens/ Big Time. :knocked:

 

Ja, det har jag också märkt att man ibland måste söka explicit efter albumet och att det inte alltid syns i artistens diskografi. I Angel Olsen fallet dock så finns den inte, det finns en "Big Time" med bara de 2 första låtarna dock men inte hela albumet.

 

Jaja, man får väl lugna sig lite bara helt enkelt, men klart frustrerande när man vet att det finns, men ändå inte....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Men den vill verkligen inte synas genom Roon!

 

Upptäckte en närliggande frustrationen som tangerar samma sak: Sökte på ett nytt album i Tidal via Roon. Hittar albumet ifråga. När jag försöker gå till albumet får jag veta att det ännu inte existerar. Det var supernytt, men udda att presentera det i ett sökresultat, utan att låta användare gå till utgåvan.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, VoicesInMyHead said:

Går jag in via Qobuz websida så finns den dock där och även om jag favoritmarkerar den där så dyker den inte upp i Roon. Stänger jag ner Roon och startar upp BubbleUPnP och spelar via JPLAY Femto så går det alldeles utmärkt att lyssna på skivan. Men den vill verkligen inte synas genom Roon!

 

Jag använder sällan Roon längre men mest för att kolla så lade jag till albumet i Qobuz appen och vid synk dök det upp i Innuos Sense men precis som du skriver så vill de inte dyka upp när jag kör med Roon alla andra album jag lade till idag dök upp.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, shifts said:

När jag försöker gå till albumet får jag veta att det ännu inte existerar.

Sådana exempel har jag också varit med om. Beskedet jag fått från Qobuz är att det är skivbolagen som lägger upp filerna inklusive release datum. Ett exempel är Ben Sidran som de la upp ca en månad innan albumet skulle släppas. Däremot var det öppet för att lyssna på ett spår och därmed var det ”Ok”. Jag har inga problem med det. Det framgår ju vilket datum albumet släpps.

 

Mer irriterande tycker jag det är när låtar inte är tillgängliga på vår breddgrad pga rättigheter. Men det kan man ju inte belasta vare sig Tidal eller Qobuz för. Det är inte de som lägger upp albumen. Det är skivbolagen som ansvarar för det material de lägger upp vilket även inkluderar booklets.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, VoicesInMyHead said:

Nu tycker jag inte skivan låter speciellt lovande så här långt så det kanske hade varit lika bra att den inte dök upp.... :rollingeyes:

Jag tror att det har med din server att göra. Du har byggt en så extrem AI att den listat ut att du inte skulle tycka om albumet och därför valde att inte visa det.

 

Jag tycker albumet var en perfekt bekantskap för en trött man en fredagskväll!

Link to comment
Share on other sites

Det här var lååång men väldigt intressant läsning tycker jag, det är en recension från förra året av LampizatOr Amber 3. Lampi DAC:en som jag återvände till efter att gjort lite utflykter åt annat håll ett tag, det är Lampi's lite billigare ingångsmodell och numera är den ersatt av Amber 4.

 

The Lampizator Amber 3 DAC Review. HiFi Hype or the Real Deal?

https://www.stevehuffphoto.com/2021/07/14/lampizator-amber-3-dac-review-hifi-hype/
 

image.thumb.png.e81eefbaa36869608dd4302aca543a22.png


LampizatOr är ju helt klart ett av "mina märken" som jag vurmar lite extra om, man har ju en tendens att göra det med grejer som man gillar. Jag har tänkt lite på det där på sista tiden och det är ju inte så att jag skriver om olika märken för att jag försöker övertyga någon eller sälja in dem till er osv, utan det är helt enkelt bara av ren kärlek. Saker som passar mina preferenser om hur jag vill att det ska låta hemma hos mig. Det spelar inte mig så stor roll vad folk använder för DAC eller kablar osv, men det är ju såklart lite roligt när fler "skådar ljuset" och hör och känner samma saker som jag... :smilingeyes:

 

Recensionen ovan brottas lite med hype och besvikelse och hur det kan vara ibland.... jag tyckte det var intressant att ta del av hans berättelse.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ampalang said:

Det är inte annat än att jag blir sugen, tur för mig att jag bestämt satsa på vinyl så jag slipper fundera ”på riktigt” om jag ska ha en eller inte. 🤓

 

Det löser man genom att köpa en modell med volymkontroll och analog ingång så använder man den som försteg också... :winking:

 

Amber och Baltic med volymkontroll verkar dessutom precis ha fått ärva den lite coolare displayen från storebror Pacific.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...