Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

On 2022-05-18 at 08:23, VoicesInMyHead said:

ja, jag har inte hängt med i Taiko tråden på sistone men de har ju mycket spännande på gång, vi får väl se vad som blir tillgängligt för oss som inte sitter med en Extreme och till vilket pris. men alltid intressant att följa utvecklingen och se vad de hittar på...

 

Mässan är ju igång nu så de kom mer info idag. Var kanske inte direkt det man trodde skulle komma.

 

The top PCB is a DC input powersupply enabling the useage of an external powersupply. This utilises GaN (Gallium Nitrate) Fets, can supply up to 11.500 watts and run cool while doing it. Obviously this is overkill, but overkill is sortoff our thing I guess.

The middle PCB is a BMS (Battery Management System), this allows the usage of a battery pack to power the top DC input powersupply. Why did we go through the trouble of designing this while a BMS is widely available and/or included in virtually every battery pack? Because they sound bad and severely degrade battery supply audio performance to below an elaborate high-end AC-DC supply, that is now no longer the case.

The bottom PCB is a battery charger / controller with a remote control interface controlling the BMS.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Ampalang said:

Passa på att köp en lott, ungefär samma odds att paketet kommer fram som vinst tänker jag. 🥸

 

typ... :smile: jag räknar inte med något paket på måndag, men vi får väl se... 

 

jag köpte något väldigt onödigt och dyrt för vad det är, jag glömde att jag hade köpstopp för mig själv...

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, byZan said:

FedEx har hittat mitt paket och säger att de har mycket att göra men och att jag kan hämta själv?????

 

Det är nog det tryggaste/snabbaste, om de vet att paketet ligger på terminalen och väntar. alternativt måste du ju åka hem från stugan och sitta och vänta den dagen de tänkt leverera, vilken dag nu det blir.... och nästa vecka var det väl andra aktiviteter planerade dessutom? nog bäst att svänga förbi Upplands Väsby imorgon helt enkelt.

 

smart affärsidé av dem att konvertera verksamheten till utlämningsställe, då behöver de varken chaufförer, bilar eller bensin längre.... :winking:

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-19 at 18:19, VoicesInMyHead said:

Det är nog det tryggaste/snabbaste, om de vet att paketet ligger på terminalen och väntar.

Alternativt får han cykla runt i villakvarteren och leta efter Fedexbilar :biking:

 

De kan skrota utkörning.

Under pandemin har det ju fungerat i teorin, men i normaltillstånd är upplägget med utkörning slöseri rakt igenom.

Företag och arbetsplatser är ju också utlämningsställen. Det är sällan personen som ska ha godset som tar emot det.

Spedition behövs såklart om man har köpt 4st HH och ett GH-tak, men för den stora mängden gods är det slöseri.

 

 

On 2022-05-19 at 18:19, VoicesInMyHead said:

smart affärsidé

:grin:

Ja, eller no-brainer.

 

Link to comment
Share on other sites

AM-JKLVphQv7tP2YtIXBnwUCzkIkkVbAf_iRuE0A

 

Jag har sett Sisters of Mercy ett par gånger tidigare och hade väl egentligen inga större förväntningar då vi alla blir äldre och slitna med åren och de ändå hade sin "storhetstid" för sisådär 35 år sedan. Deras spelningar historiskt sett har ofta bjudit på så mycket rök att man knappt kunnat urskilja några personer på scen, det har man dock tonat ner rejält på den här turnén.

 

Sisters of Mercy har väl också alltid haft en lite kantad relation till skivindustrin och har egentligen bara släppt 3 riktiga fullängdare, men det sägs att de alltid fortsatt skriva musik och att det finns låtmaterial för att fylla ett antal album om man skulle vilja, vilket man dock inte riktigt vill eller har för avsikt att göra vad det verkar. På ett sätt kan jag ha förståelse för det då det i regel sätts otroliga förväntningar på band som gör comeback efter så många år och det är alltid svårt att leva upp till dessa.

 

Saken är dock den att när de spelar live så framför de faktiskt de här nya låtarna, ganska många av dem dessutom. Uppskattningsvis så består HALVA setlistan av nya vs gamla låtar och det kan man ju tycka vad man vill om, men på ett sätt ganska modigt. Jag kom på mig själv med att nästan stå och försöka föreställa mig att det var ett nytt och okänt band jag såg för första gången på en liten klubbspelning innan de släppt några skivor. De nya låtarna funkar förvånansvärt bra, men det blir ju såklart inte samma jubel och entusiasm som till de gamla hitsen.

 

För mig var höjdpunkten att de klämde in "Giving Ground" som egentligen är en Sisterhood låt (invecklad historia om ett band som splittrades och inte riktigt kom överens, där den andra halvan så småningom kom att bli mer kända som The Mission).

 

Allt som allt så var det en trevlig kväll och jag tyckte nog det var bättre än jag hade väntat mig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alla har vi våra preferenser för högtalare där mitt hjärta sedan några år tillbaka ligger hos spanska Kroma Audio som tydligen heter Kroma Atelier nu för tiden(?!). Efter hemlån och lyssning på den smått fantastiska lilla stativaren "Mimi" så landade jag till slut i mellanmodellen och golvaren "Thais". Tillsammans med storebror "Stella" så utgör de tillsammans den lägre "instegsnivån" i Kroma's produktsortiment, men märk väl att de också tillhör en nyare generation och lite av en nystart hos Kroma och jag tror faktiskt inte att deras prestanda ska underskattas gentemot de äldre och ännu dyrare syskonen (och dyrare är inte alltid bättre?).

 

Hur som helst, 3 år efter lansering så får hela den här serien sällskap av en respektive "Xtreme" modell som jag tidigare skrivit om i Mimi's fall, men nu är specifikationerna släppta tillsammans med bilder även för Thais och Stella, och som jag förstår det så finns samtliga att beskåda och lyssna till i München just nu (det är ju nästan så man börjar kolla efter när nästa flyg går).

 

Det har väl egentligen inte varit aktuellt för mig att ens fundera över uppgradering på högtalarfronten, men man ska väl kanske aldrig säga aldrig, det har ju hänt konstigare saker och det är ju mycket man aldrig tänkt att man skulle uppgradera... :winktongue:

 

Väldigt spännande, och jag kan knappt vänta tills dessa finns att lyssna på hos vår svenska återförsäljare i Bromma!

 

https://kromaatelier.com/

 

Sidopanelerna ska väl i nedanstående renderingar illustreras som att det går att få dem i lite olika utföranden, mina är dock helvita.

 

image.thumb.png.8f09b9fbf16a5ba83df84921ca34889a.pngimage.thumb.png.6e30d9d3a1250ccfd16884e26369233d.pngimage.thumb.png.3a3c2c55c2afcf1711255414d8d21894.png

Link to comment
Share on other sites

Man ska vara nöjd med det man har och inte sukta efter nytt hela tiden. Låt bli att googla och läs inte vad andra håller på med - det blir dyrt!

Så skulle jag resonera iaf……host, host!

 

Tycker ditt system låter förträffligt och nu ska du ju bygga ut huset så småningom och då få ett ”musikrum/vardagsrum”, vänta och se hur det blir i alla dess former och akustik mässigt innan du ens funderar på ett högtalarbyte - så nu sparade du pengar:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Just now, byZan said:

Man ska vara nöjd med det man har och inte sukta efter nytt hela tiden. Låt bli att googla och läs inte vad andra håller på med - det blir dyrt!

 

mmm, det är ju inte så att jag googlar mig fram... sånt här liksom bara kommer till mig!!! jag hinner inte blunda snabbt nog.... :weary:

 

närå, jag är väldigt nöjd som det är! :smilingeyes:

 

1 minute ago, byZan said:

Tycker ditt system låter förträffligt och nu ska du ju bygga ut huset så småningom och då få ett ”musikrum/vardagsrum”, vänta och se hur det blir i alla dess former och akustik mässigt innan du ens funderar på ett högtalarbyte - så nu sparade du pengar:winking:

 

japp, så är det. det finns ingen anledning att göra något innan dess.... men, ibland uppstår det ju "situationer" som kan vara svåra att ta sig ur.... :winking:

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Dala66 said:

Är så nyfiken hur nya Xtreme serien låter, längtar tills de dyker upp i Bromma! :63:

Har haft mina Mimi ca 2½ år och är galet nöjd, de har vuxit i takt med att elektronik/kablar bytts ut. 

Vi som är Kroma frälsta får sammanstråla hos Marcus när Xtreme dyker upp! :sunglasses:

 

jag ser framför mig en medelhavsafton i Brommas somriga solnedgång tillsammans med Kroma, Pilium och Esprit samtidigt som det bjuds på sangrias, souvlaki och crème brûlée och kanske lite nyanserat italienskt vin på det som Torqueo Audio tar med sig!

 

helt brilliant koncept för alla sinnen om du frågar mig, jag borde ju jobba med events! :smilingeyes:

 

vi får kämpa på lite med rekryteringen till Kromas fan-club bara....

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Dala66 said:

Ser fram mot den aftonen, låter som ett perfekt event att kicka igång intresset för Kroma hos fler audiofiler! :smile:

När @Perfect sensefår in fler modeller för visning måste intresset öka, annars ger jag upp hoppet om Sveriges hifi vänner, hehe! ;)

 

hehe, äsch, det är så mycket som ska stämma med köp av högtalare, elektronik kan man alltid gömma i lite i hyllan, men högtalare måste passa in på ett annat sätt och gillar man inte utseendet på högtalarna så kanske man inte vill sitta och blunda varje gång man lyssnar på musik. som tur är så finns det en högtalare för alla där ute! :smile:

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag har sett Sisters of Mercy ett par gånger tidigare och hade väl egentligen inga större förväntningar då vi alla blir äldre och slitna med åren och de ändå hade sin "storhetstid" för sisådär 35 år sedan.

Blir nostalgisk när jag hör det här, var på fiskesemester i Norge slutet åttiotalet, ingen lax infångades men det jag minns är Temple of Love dånandes i bilen, att jag inte blev hörselskadad! :rolllaughing:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

 

... gillar man inte utseendet på högtalarna så kanske man inte vill sitta och blunda varje gång man lyssnar på musik.

 

Lösningen kan ju vara att plocka ner alla speglar i huset och köpa hörlurar...  :think:

Link to comment
Share on other sites

Dubbelkommentar:

MYCKET komplicerat mellan involverade aktörer ja. Sisterhood var nog först till kvarnen får först mala. Minns att Hussey önskade namnet, men Eldritch trumfade. Har/hade på känn att Andrew Eldritch mest gjorde plattan för att säkra sig bandnamnet. Är ingen kalenderbitare (längre) så detta är endast ut min minnesbild.

Minns att vissa renläriga ogillade plattan när det begav sig. Men mitt exemplar, som inhandlades bums när det gavs ut, går absolut ingenstans. Även om vinylsvarven vilar nuförtiden. Fxn. Skulle vilja ha varit hemma i Svedala till detta. Denna riffigare version funkar ju oxå.

 

Thais 4ever

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, RGB said:

MYCKET komplicerat mellan involverade aktörer ja. Sisterhood var nog först till kvarnen får först mala. Minns att Hussey önskade namnet, men Eldritch trumfade. Har/hade på känn att Andrew Eldritch mest gjorde plattan för att säkra sig bandnamnet. Är ingen kalenderbitare (längre) så detta är endast ut min minnesbild.

Minns att vissa renläriga ogillade plattan när det begav sig.

 

när det hela begav sig så fanns det ju inget Internet eller informationssamhälle som idag utan var mycket mun till mun eller kortare tidningsartiklar, så det var lite kul att nu läsa en utförligare beskrivning från bådas sidor av vad som hände på Wikipedia. Jag kom på att jag köpte ju iofs en bok om Sisters sen, men minns inte hur mycket av Sisterhood grejen som togs upp där men det var väl förmodligen en del iaf.

 

image.png.1480a3914f06faff10ccab5255d802ea.png

 

Sisterhood skivan har ändå några ljusglimtar och är ju inte helt dålig, men som sagt, tyckte det var kul att han körde Giving Ground iaf.... och förhoppningsvis så har han äntligen kunnat gå vidare på äldre dar... :smile:

 

7 hours ago, RGB said:

Thais 4ever

 

Word! :thumbsup::smile:

Link to comment
Share on other sites

God morgon. Jag bjuder på en bild ifrån ett av tre Kroma rum på mässan varav ett på den större och två på den mindre (Hifi Deluxe).

Mimi och Thais Extreme är vidareutvecklade versioner av dagens modeller vilka kommer att samexistera, där man ibland annat använder sig av en ny banddiskant ifrån Mundorf vilka också var på plats under helgen.

Vidareutvecklingen av Thais Extreme (vilken numera är en 2,5 vägare med ett ytterligare baselement) känns väldigt intressant där man också har lyckats att hålla ner priset i nivå med den tidigare Thais modellen. En perfekt högtalare i storlek för många typiska svenska hem som samtidigt känns väldigt komplett och heltäckande.

Vi kommer att ha dem båda hos oss för demonstration i soliga Bromma framöver :).

/ Marcus, www.perfect-sense.se


 

Munchen_2022-7.jpg

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Perfect sense said:

Jag bjuder på en bild ifrån ett av tre Kroma rum på mässan varav ett på den större och två på den mindre (Hifi Deluxe).

 

verkar som de satsar stort i år... jag ser även att Mimi får ytterligare ett nytt stativ.

 

40 minutes ago, Perfect sense said:

Mimi och Thais Extreme är vidareutvecklade versioner av dagens modeller vilka kommer att samexistera, där man ibland annat använder sig av en ny banddiskant ifrån Mundorf vilka också var på plats under helgen.

 

det verkar smart tycker jag att inte förstöra marknaden för sig själv, och jag fick även lite intryck från testet av Mimi Xtreme som kom för ett tag sedan att Xtreme nödvändigtvis inte behöver vara "bättre", utan att de kan dra åt lite olika håll och beroende på vad man gillar så kan man föredra den ena eller andra. eller så var det bara ett fint sätt att säga att man inte ska bli ledsen för att man inte har en Xtreme modell... :winking:

 

rent utseendemässigt så föredrar jag "tyvärr" dagens diskant framför Mundorfs gula dito... för alla vet ju vad som rimmar på gult. men jag kan säkert leva med den om det låter bra. utseendet i nuvarande modellen är väldigt sobert och fint och ger dem ett lite eget utseende som det är placerat.

 

59 minutes ago, Perfect sense said:

Vidareutvecklingen av Thais Extreme (vilken numera är en 2,5 vägare med ett ytterligare baselement) känns väldigt intressant där man också har lyckats att hålla ner priset i nivå med den tidigare Thais modellen.

 

ahh, så inbyte rakt av... :grinsmilingeyes: nej, men det låter ju också lovande om de nuvarande modellerna samtidigt kan bli mer "tillgängliga".

 

1 hour ago, Perfect sense said:

Vi kommer att ha dem båda hos oss för demonstration i soliga Bromma framöver :).

 

det ser vi fram emot! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Oj! Apropå att satsa stort i år... :knocked: jag missade på hemsidan att det kommit inte bara en ny modell i det övre segmentet utan två! Turandot och Violeta! Med tanke på att den tidigare toppmodellen Elektra kostade lite norr över miljonen så är det väl ingen idé att ens fråga om priser på dessa, men kul att se att de satsar både i de lägre och högre nivåerna.

 

Turandot verkar spela tillsammans med Gryphon och Wadax mfl på mässan just nu.

 

image.thumb.png.8fc5d00f0f815b8ce8ec8d8c830be0f2.pngimage.thumb.png.155a027d0e7a55b215c59017008a7c8f.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...