Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Så fick jag äntligen göra ett hemma-hos (tillsammans med @figge), ett besök jag har velat gjort sedan länge, men kanske tur att det inte blev av förrän nu? I detta hem har det testats och bytts prylar ganska frekvent, med stor noggrannhet och med teknisk kompetens hittat fram till ett system som lät riktigt bra och som även jag gillade.:winking:

Nu är det tänkt att det skall byggas om lite och systemet ska få en annan plats i huset vilket jag tror kommer att gynna soundstaget som i mina öron inte har de allra bästa förutsättningarna där det spelas idag, men det är ju högst individuellt!

 

Oj, kanske skulle skriva om besöket i kronologisk ordning och inte bara som det poppar upp i hjärnan?!

 

Okej!

Träffade @VoicesInMyHead för första gången för något år eller två hemma hos p-pan i samband med tite Riaa testande, det var mycket snack om vinyl då. Men hade följt hans förehavanden via forumet och blev imponerad av både kunskap, skrift, engagemang, ödmjukhet etc och det trots sin ringa ålder:winking::winking:

Det var den gången jag frågade om det skulle vara möjligt med en hemma-hos och svaret var ja med en passus, vänta lite tills jag blir klar! Pandemin kom emellan och det byttes mer grejor under tiden, grejor jag trots min ringa tekniska kunskap blev intresserad av att få höra irl. 

 

Så jag PM:ade om att jag var dubbelbesprutad och hade inga problem med att träffas men följa restriktionerna. Sagt och gjort! En perfekt sommarkväll med en tur genom Roslagen i min sommarbil, nercabbat så man hör motorljudet och med bra skön musik på bra volym, så var tanken inför besöket. Dagen kom och precis innan jag skulle åka kom regnet (hade inte regnat på veckor innan) och det blev bara musik i takt med vindrutetorkarna och regnets smattrande på cabben, surt!

 

Väl framme så möttes vi av en glad värd med kockmössan på och hans kära som hälsade oss välkomna. Maten var i stort sett klar och det dukades upp utomhus med en vacker utsikt över sjön, under en markis även om regnet hade slutat redan. Lite snack, nja mycket snack (figge var ju med, haha) om ditt och datt innan det var dags för lyssning på övervåningen i ett lite speciellt rum (min tolkning). Det blev en presentation av systemet och jag hängde med i allt utom det digitala där det hänt grejor och som var extra intressant för mig och min nyfikenhet, hur hade han tänkt och gjort? Den utförliga beskrivningen tackar jag för och fick lite svar på funderingar jag haft själv, tackar:smile:

 

Det är nog bäst att värden presenterar sina grejor och specar så att det blir rätt, själv kunde jag bara konstatera att det lät förbaskat bra, organiskt, avslappnat och skönt, precis så som jag gillar att få musiken framförd:sunglasses:

 

Timmarna gick och det var dags att åka mot stugan, 19gr och med en himmel som visade sig tillåta nercabbat. Sagt och gjort så for jag genom Roslagsskogarna i en hastighet av ca 30km/tim för fort trots lite lätt dimma, jag fick mitt tänkta lystmäte tillfredställt under de 30min resan tog och jag la mig glad, mätt och belåten att få ha fått avverkat ett hemma-hos och som jag gärna gör om med de de förutsättningar som ska förvekligas framöver.

 

Tack för denna kväll och du! Det är inte längre för dig än för mig om du känner för en sommar lyssning i en sommarstuga via en sommaranläggning! 

 

Allt gott!

 

/byZan

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Stort tack @byZan och @figge för en härlig kväll... :smilingeyes:

 

Vädret kanske inte var det bästa på denna Roslagens flaggdag och allt, men det gjorde å andra sidan att det var möjligt att sitta inomhus utan att brinna upp.

 

Rummet är ju lite speciellt som sagt, men det är som det är, det är alltid en fråga om kompromisser på ett eller annat sätt. Den framtida utbyggnaden kommer göra vissa saker bättre samtidigt som det med all säkerhet kommer medföra nya problem. Man ska väl alltid ha något att brottas lite med helt enkelt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, byZan said:

Glömde den ”obligatoriska” matbilden på en mycket god och välsmakande rätt, till det drack vi vatten då vi skulle ta oss hem med bil.

 

Det ser ut som nån varit och petat och rört runt i maten... :openmouth::winking:

 

Tur att det gick ner iaf... det är minst sagt stor press på både matlagning och lyssning vi sådant här finbesök. :hotface:

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Kul att träffas på "riktigt"! :) Jag är lite nyfiken på hur det går för dig med serverbygget, för inte var du väl klar där än va?

Gärna lite om vad du upplever för skillnader från föregångaren (ROCK?) också!

 

Jag kan svara!

 

det går som tänkt och kommer att komplettera med ett x67(@kort och även titta om inte en bättre ström går att få till med en aktiv handling av bättre sort😉 Hahaha och enligt mig rappakalja men med hörbar förbättring förmodligen?

 

Blev lite sugen på att bygga själv🤔

Om så sker så är jag rädd för att några får joursamtal som kan dra ut på tiden och då har det väl redan kommit något nytt😉

 

52 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Det ser ut som nån varit och petat och rört runt i maten

Ja tyvärr han jag peta i den proffsiga uppläggningen innan @figge sa att vi borde ta ett kort, sorry!😉

 

/byZan 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Kul att träffas på "riktigt"! :) Jag är lite nyfiken på hur det går för dig med serverbygget, för inte var du väl klar där än va?

Gärna lite om vad du upplever för skillnader från föregångaren (ROCK?) också!

Vi fick t.o.m titta under locket och som byZan sade så vet vi vad som kommer att hända i framtiden. Allt snyggt presenterat på ett Exel-ark.

Skulle jag ha gjort på samma sätt hade det inte blivit många inköp i hifiväg.😂

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, AlfaGTV said:

Kul att träffas på "riktigt"! :) Jag är lite nyfiken på hur det går för dig med serverbygget, för inte var du väl klar där än va?

Gärna lite om vad du upplever för skillnader från föregångaren (ROCK?) också!

 

Trots att jag är ganska osocial av mig så är det väldigt trevligt att träffa likasinnade hifinördar får man ju ändå säga... :smilingeyes:

 

Nej, klar blir man väl kanske aldrig egentligen? Det återstår dock fortfarande att fixa den passiva kylningen som dragit ut alldeles för länge på tiden och precis som @byZan skrev ovan så funderar jag på Taiko DC-ATX kortet. Det är väl mest att det springer iväg en del i pengar och bygget är redan uppe på en nivå av en bättre Ansuz kabel, så jag försöker hejda mig något och tänka att man inte behöva ta alla steg på en gång. Men man vet ju hur det brukar sluta... :grinsmilingeyes: 

 

Nu vet jag inte om jag riktigt minns och kan beskriva skillnaderna på ett bra sätt, men det har varit väldigt roligt och intressant att successivt addera eller byta komponenter och höra hur det utvecklas längs vägens gång. Strömförsörjningen är av stor vikt och något som jag satsat ordentligt på, likaså JCAT USB och NET korten har tillfört mycket. Rent ljudmässigt så kan jag bara säga att det är på en helt annan nivå än innan, det låter bättre på alla sätt. DAC:en spelar stor roll i en anläggning, men man ska inte underskatta streamern/servern heller är väl slutsatsen.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att några av er har haft möjlighet att ses.

Jag hade gärna hängt på men eftersom jag inte har nått fram till pensionsåldern än så fick jag jobba istället.

Men sammankomsternas tid är väl snart på schemat får jag hoppas... så nästa gång är jag säkert på spåret.

 

Det var det...

 

Kommer det några  hifi-bilder då :tongue: ?

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, P-pan said:

Härligt att några av er har haft möjlighet att ses.

Jag hade gärna hängt på men eftersom jag inte har nått fram till pensionsåldern än så fick jag jobba istället.

Men sammankomsternas tid är väl snart på schemat får jag hoppas... så nästa gång är jag säkert på spåret.

 

Det var det...

 

Kommer det några  hifi-bilder då :tongue: ?

Lugnt med vaccinationen nu från 16 år, så du är väl inom det spannet?

Vi var nog tyvärr så upptagna av upplevelsen.😉🤔

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite sent men bättre än aldrig.

Var inbjuden till Rikard här på Forumet redan innan midsommar en fin måndagskväll i Roslagensfamn.

Besöket inleddes i köket och vid en måltid på altanen med en vidunderlig utsikt över vatten. Pasta i gräddig sås med kött, svamp och lite Dijonsenap toppat med haricot vertes, en stark inledning.😋

Sen var det dags att flytta upp på övervåningen och den egentliga orsaken till besöket, en anläggning som bara setts på bild fram till dagens besök.

En anläggning i ”ständig” förändring, Rikard är en man som inte drar dig för att testa nya saker. Nu med fokus på det digitala, men på väg att överge det analoga? Började med inriktning på att lösa mysteriet med bra ström som har tagit lika olika vägar. Säkert med väldigt god kunskap om vad som sker när man ändrar något i anläggningen, från en stark anhängare till Anzus till Vertere, nu finns båda kvar i anläggningen. Men med övervägande Vertere.

Tyvärr blev det inte någon lyssning på det analoga då det var brist på kablar.🤔😂

Så direkt in på det digitala med han LampizatOr Baltic3 som införskaffades strax innan julen 2020 med ett antal boxar innan, där får nog värden själv gå i och förklara vad han gjort.

Navet i anläggning är en integrerad förstärkare från Grekland, Ypsilon Phaethon en som jag varit nyfiken på länge men aldrig haft förmånen att lyssna på inte ens hos Marcus på Perfect Sense. Så väldigt spänd på vad den presterade. Högtalare ett par spanska Kroma Thais, gjorda i ett exotiskt material som heter Krion.

Som oftast så tror man sig veta hur en anläggning kommer att låta redan när jag sett på bilder, men det kommer väldigt ofta på skam.

Ljudet är väldigt ”analogt” en behaglig presentation av musiken, med bra botten och fina detaljer. En anläggning som mycket väl skulle kunna ersätta min egen.

Återigen tack för att vi fick besöka ditt vackra hem. Kommer några saker som gör att du kan underhålla din anläggning på posten vilken dag som helst.☺️

Du är välkommen på ett besök hemma hos mig när tillfälle ges.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, figge said:

Tyvärr blev det inte någon lyssning på det analoga då det var brist på kablar.🤔😂

 

Ja det är en konstig och lite oväntad känsla att få slut på kablar, hehe, men då jag försöker att inte bli sittandes med grejer så kan det bli så ibland. Jag tror nog att vinylriggen kommer bli kvar så får nog komplettera med lite fler kablar så småningom helt enkelt. Just nu tar digitalsidan fortfarande upp 110% av min tid. 

 

6 hours ago, figge said:

Återigen tack för att vi fick besöka ditt vackra hem. Kommer några saker som gör att du kan underhålla din anläggning på posten vilken dag som helst.☺️

Du är välkommen på ett besök hemma hos mig när tillfälle ges.

 

Stort tack själva, och tack för de fina orden. :smilingeyes: Det var väldigt trevligt att ha er här, tiden flyger iväg och jag kommer självklart gärna och lyssnar på vad ni hittat på också.

 

Hmm, några saker för underhåll av anläggningen alltså.... :think: det låter ju minst sagt spännande!

 

Det kan ju sägas att jag även fick en del synpunkter och förslag på förbättringar från @figge, utvärdering där pågår väl fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag tror nog att vinylriggen kommer bli kvar

Det gillas! :grin::thumbsup:

...vad ska du annars ha den annalkande skivtvätten till? Att tvätta skivor och sen inte kunna lyssna till dem, måste ju kännas ju lite tråkigt, imo. :think:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, triomio said:

 

...vad ska du annars ha den annalkande skivtvätten till? Att tvätta skivor och sen inte kunna lyssna till dem, måste ju kännas ju lite tråkigt, imo. :think:

 

jag undrar hur stort mitt behov av att tvätta skivor egentligen är, jag vet att jag har EN skiva som verkligen behöver tvättas. börjar nästan mer oroa mig över var själva skivtvätten ska få plats nånstans och hur mycket jag kommer använda den. det finns risk att det blir som med motionscykeln jag köpte för ett tag sedan, jag såg framför mig hur jag tänkte cykla en mil varje dag, hittills har det hänt en gång, dagen efter jag fick hem den. men jag skyller på semester där.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

jag undrar hur stort mitt behov av att tvätta skivor egentligen är, jag vet att jag har EN skiva som verkligen behöver tvättas.

Ok, men du måste prova med att tvätta någon av dina "rena" skivor, om inte annat för att avgöra om du upplever någon ljudmässig skillnad.

Vem vet vad det kan få för följder? :openmouth:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, triomio said:

Ok, men du måste prova med att tvätta någon av dina "rena" skivor, om inte annat för att avgöra om du upplever någon ljudmässig skillnad.

Vem vet vad det kan få för följder? :openmouth:

 

Jo, alltså jag tvivlar ju inte på att man "behöver" tvätta skivor, det är nog mest att jag egentligen inte känner mig så sugen på att inkludera den processen i mitt musiklyssnande. Återigen, en Degritter hade nog varit mer rätt för mig ur ett handhavande perspektiv, men det är fel nivå för mig. Nåväl, vi får väl se när/om jag "tröttnar" på min underbart roliga DAC och börjar spela lite vinyl framåt vintern igen kanske.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, VoicesInMyHead said:

jag undrar hur stort mitt behov av att tvätta skivor egentligen är

Det tycker jag är en berättigad fråga. Mitt tips är att köpa en skivtvätt om man i huvudsak köper begagnad vinyl. Numer köper jag näst intill enbart ny vinyl där jag har några luckor. Min vinylsamling består nästan uteslutande av jazz inspelad under ”vinyltiden” och den samlingen är ganska komplett numer. Begnad vinyl tvättar jag alltid innan de avspelas oavsett hur rena de ser ut. Men det mesta jag har köpt genom åren är nyinköp med ”allvarlig” start i början av 70-talet och de tvättar jag bara om jag hör lite sprak vilket är rätt sällan, men det händer.

 

För egen del ser jag inga större behov av en sofistikerad tvätt. Men visst tusan gör det skillnad om skivorna är nerbekade. Även tillsynes rena skivor brukar låta bättre men inte så mycket bättre att det påverkar min upplevelse dramatisk. Däremot är jag känslig för knaster och sprak. Då åker de ut i tvättstugan. Det händer kanske 10 gånger per år. Till det duger Okki Nokki i min värld.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bebop said:

Det tycker jag är en berättigad fråga. Mitt tips är att köpa en skivtvätt om man i huvudsak köper begagnad vinyl

 

Jo, som med allt så gäller det väl att lägga sig på rätt nivå, jag har ju skivor som helt klart behöver tvättas även om jag inte upplevt det som något jätteproblem, men så här på förhand innan jag fått hem skivtvätten så känns det för mig mer som nånting som jag bara behöver testa helt enkelt. Jag kanske blir en flitig skivtvättare, eller inte, men utan att ha testat så är det svårt att veta... :smile:

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Bebop said:

Mitt tips är att köpa en skivtvätt om man i huvudsak köper begagnad vinyl.

Jag har köpt några få begagnade skivor och hade även ett par nya som behövde en tvätt. Tänkte att då räcker det med en billig och enkel Knosti för min del, för det blir förmodligen inte så mycket tvättande. Men nu åker alla skivorna genom tvätten. Det är kanske bara jag som upplever det så, men jag tycker att de flesta skivorna låter behagligare och inte lika hårda efter en tvätt. Skulle vilja påstå att de låter mer analoga.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Återigen, en Degritter hade nog varit mer rätt för mig ur ett handhavande perspektiv

Men det är ju det du har köpt? Fast i plastförpackning och med aningen sämre specifikationer.

 

Det är iallafall så jag ser på Humminguru-tvätten. Eller har jag missat någon avgörande faktor där?

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, j_bloom said:

Men det är ju det du har köpt? Fast i plastförpackning och med aningen sämre specifikationer.

 

Det är iallafall så jag ser på Humminguru-tvätten. Eller har jag missat någon avgörande faktor där?

 

Jag ser Degritter mer som en fin brödrost som kan stå framme hela tiden och som man stoppar i en skiva i förbifarten och så är det klart sen.

 

Humminggurun kommer jag behöva gömma undan och plocka fram och dalta med. Men ja, annars så är det väl en budgetvariant kanske.

Link to comment
Share on other sites

Då den eviga frågan om att Roon låter sämre än allt annat dök upp på forumet igen i en annan tråd så kände jag att jag får väl testa lite själv också, och för att inte ta den tråden längre off-topic så postar jag mitt inlägg här "hemma hos mig" istället.

 

Jag kör Euphony OS med Roon och sedan Euphony Stylus som uppspelare genom HQPlayer interfacet i Roon, så på sätt och vis använder jag en form av hybrid av Euphony Stylus och Roon till vardags. OBS att det inte sker någon som helst upsampling eller konvertering på något sätt, HQPlayer är inte inblandat utan det används bara som ett sätt att "jacka in" i Roon på. Jag testade med musik strömandes från Qobuz. Euphony har en del inställningar som t.ex buffring innan uppspelning och annat som kan tweakas, men jag körde med default.

 

image.thumb.png.71cae92dde1f397d6b09236160dcc8c2.png    image.thumb.png.57e0992111140c77bc7234eba191faad.png

Till vänster: Roon. Till höger: Euphony Stylus

 

Eftersom jag är uppväxt på Depeche Mode så är det musik som gör sig bra för snabba jämförelser i mina öron. Vid ett första test så låter Roon hos mig mer kompakt och fokuserat, mindre i storlek, men mer bas medans Euphony Stylus på egen hand låter bredare, större, öppnare och mera "live" som min fru uttryckte det. Jag skulle inte vilja påstå att något låter dåligt, och det kan även handla om tycke och smak, men jag måste nog tyvärr sorgligt nog sålla mig själv till att jag föredrar Euphony Stylus framför Roon. Det läskiga var kanske att skillnaden ändå var så pass stor som den var, jag har ändå försökt att ignorera detta faktum ett tag nu så det känns tyvärr lite trist.

 

Mmmmm, vi får se hur jag kommer lyssna framöver. :think:

 

Roon är för mig så mycket mer än det ljudmässiga. Mina ögon fullkomligt blöder när jag använder Euphony Stylus. UX mässigt är det en ren och skär mardröm, och här är väl Innuos OS 2.x kanske något av det starkaste alternativet till Roon. Sen kan man ju fråga sig hur mycket tid man vill spendera på att "titta" på musik eller om man ska lyssna, men för mig handlar det ändå om någon slags helhetsupplevelse.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Eftersom jag är uppväxt på Depeche Mode så är det musik som gör sig bra för snabba jämförelser i mina öron. Vid ett första test så låter Roon hos mig mer kompakt och fokuserat, mindre i storlek, men mer bas medans Euphony Stylus på egen hand låter bredare, större, öppnare och mera "live" som min fru uttryckte det. Jag skulle inte vilja påstå att något låter dåligt, och det kan även handla om tycke och smak, men jag måste nog tyvärr sorgligt nog sålla mig själv till att jag föredrar Euphony Stylus framför Roon. Det läskiga var kanske att skillnaden ändå var så pass stor som den var, jag har ändå försökt att ignorera detta faktum ett tag nu så det känns tyvärr lite trist.

Stämmer väl överens med mina upplevelser mellan ROON och Sense. Jag var inte riktigt förberedd på att skillnaden var såpass påtaglig. Håller även med om att helhetsupplevelsen är viktigt. Just nu är Sense tillräckligt bra för att jag inte skall bränna alla säkringar i skallen, men det kan absolut bli bättre.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, ishoot said:

Stämmer väl överens med mina upplevelser mellan ROON och Sense. Jag var inte riktigt förberedd på att skillnaden var såpass påtaglig. Håller även med om att helhetsupplevelsen är viktigt. Just nu är Sense tillräckligt bra för att jag inte skall bränna alla säkringar i skallen, men det kan absolut bli bättre.

 

Jag ville verkligen inte föredra Euphony Stylus så mycket som jag gjorde och jag hade önskat att skillnaden var mindre. Tyvärr är det väl så att när man väl hört skillnaden är det svårt att bortse från den. Jag ser mig själv som Roon fantast, jag tycker ofta Roon får oförtjänt mycket kritik i jämförelse med alternativen som finns, rent UI/UX mässigt tycker jag det är överlägset allt annat jag sett. Det ljudmässiga är ju dock svårt att bortse från inom den här hobbyn. Det går ganska smidigt att växla mellan dem, men jag kan inte riktigt säga just nu hur jag kommer lyssna framöver. Jag kan förstå att Innous appen känns som ett acceptabelt alternativ om ljudet är bättre. Euphony har en del att jobba på dock.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Ge mig en Innuos Statement utan CD spelare och hårddisk tack... :smilingeyes:

Jag är nyfiken på din musikservers status? Är du "klar" eller är det fortfarande komponenter som saknas eller skall kompltteras??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...