Jump to content

Recommended Posts

@Bebop de krävs nog att man gräver lite djupare i exakt vilken komponent som gör störningen i fläkten.

 

Är är mekaniska kontakter kan någon av dem vara slitna och ge en gnista vid från/tillslag som ger en störning.

 

Jag har en del filter som ligger skulle kunna bygga ihop det med ett sladdställ om du vill prova mer?

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Låt säga att man har ett ganska väletablerat och känt varumärke, man kanske är verksam i musikbranchen t.ex och släpper påkostade och fina utgåvor av CD's och vinylskivor. Sen får man en vision om att

Svävande högtalare   Kroma Audio Thäis - Judgement day   Jag tänkte bara förtydliga att det aldrig rådigt några som helst tveksamheter från min sida om Kroma Audio högtalarna skull

Efter ca 150+ inspelningstimmar så har saker och ting öppnat upp sig och börjat falla på plats ordentligt. Det här med direkt ur kartong och oinspelat kan vara en känslomässig jobbig berg o dalbana fö

Posted Images

22 minutes ago, Bebop said:

Jag beställde ett APC överspänningsskydd till spisfläkten. Dessvärre utan effekt.

 

Har du någon form av strömregenerering eller strömdistribution till anläggningen? Jag tänker att såna här störningar inte borde få leta sig in i anläggningen oavsett USB kablar eller inte. Min Ansuz strömdistributör t.ex litar jag blint på att den styr bort allt som inte ska vara där, dessutom är det en "ganska" bra ljudmässig uppgradering och lyft för anläggningen i sig.

Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, octavia rs said:

@VoicesInMyHead vissa typer av transient störningar är väldigt svåra att få bort då de kan ta sig genom skydd som kanske normalt filtrerar bort mer konstanta störningar. 

 

Kanske dags att prova att byta spisfläkten?

 

Inte helt samma sak, men inom ämnet störningar så lyssnade jag på ett av PS Audio's videoblog avsnitt häromdan där Paul nämnde att fjärrkontrollen till hans garagedörr hade slutat fungera när han hade installerat en massa LED lampor i taket. Det var ett litet sidospår och jag var inte helt uppmärksam, men det var nåt i stil med att de iaf testade att avlägsna alla lampor en efter en och till slut så kom de fram till att det ändå var 3st tror jag som störde så mycket trots att de var släckta, de var felaktiga helt enkelt. Ganska intressant.

Link to post
Share on other sites

Mängden riktigt usla LED lampor som kommer in på marknaden @VoicesInMyHead är riktigt stor speciellt GU10 fattning där man matar med 230V direkt. 

Redan nu och värre kommer de bli med all elektronik som används i konverters m.m. de blir övertoner och övervelastade nolledare som följd. 

 

Elbilsladdare hos varje Svensson kommer medföra stora problem  i våra elnät.

 

 

Link to post
Share on other sites
Just now, octavia rs said:

Mängden riktigt usla LED lampor som kommer in på marknaden @VoicesInMyHead är riktigt stor speciellt GU10 fattning där man matar med 230V direkt. 

 

Mm... Seriösa lyssningsrum i framtiden kommer endast lysas upp av stearinljus. Jag ska föreslå för min fru att vi kanske borde ha det så i vardagsrummet.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, VoicesInMyHead said:

Har du någon form av strömregenerering eller strömdistribution till anläggningen?

Jo, det finns men det hjälper inte mot detta. Själva fläkten är inga problem, det är fläktens båda halogenlampor som spökarcnär jag släcker, inte när jag tänder. 

 

Jag har svårt att tro företag som Bosch inte har kläm på den här typen av problem. Att byta brytare till något annat kan ju inte vara särskilt knepigt. 

 

Det är också bara USB-anslutningen som påverkas, inte AES eller spdif som är mindre känsligt. 

 

I min båt har jag 11 lampor i taket. Där satt halogenlampor som jag bytt till sk "godkända störningsfria LED". De lyser bra och 11 lampor drar samma mängd ström som en av de tidigare lamporna. Däremot är de inte störningsfria. Radion går inte använda med lampor på. Detta har jag löst genom att koppla in mobilen via AUX och köra internetradio. 

 

 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Bebop said:

Jag beställde ett APC överspänningsskydd till spisfläkten. Dessvärre utan effekt. Jag provade att sätt det borde vid spisfläkten och till Lumin.

Föga förvånande. Det är med 99% sannolikhet en eterburen störning som orsakar ditt problem och ett nätfilter gör inte mer nytta i det fallet än vad ett plåster gör mot huvudvärk.

Det bildas en gnista i brytaren som styr lamporna och det är där som medicinen ska sättas in.

Jag trodde i min enfald att jag hade lyckats förklara det här problemet på ett begripligt sätt och hur man löser det i tråden "Det smutsiga nätet", men jag har bevisligen inte lyckats med mitt uppsåt, så här kommer det en gång till:

 

On 2016-07-27 at 09:22, Peo said:

3. Radiofrekvent störning (RFI). Detta kan vara ett "avlägset" problem. Med avlägset menar jag att störkällan inte ens behöver befinna sig i närheten av det störda objektet. Radiosignaler kan ju som bekant nå ganska långt.

Alla apparater som kan avge radiostrålning ska godkännas enligt EMC-kraven. (Electromagnetic Compatibility)
Du har kanske hört ett "tadada, tadada, tadada" i radion eller datorhögtalarna precis innan mobilen ringer. Det är ett exempel på radiostrålning.
Alla prylar ska ju vara godkända enligt EMC-kraven, men ändå kan man få en klart hörbar störning?
EMC-kraven säger egentligen bara att apparaten inte ska gå sönder, eller att funktionen inte uteblir. Våra krav är nog lite högre ställda än så.

I vårt moderna samhälle har vi fått en övervikt av RFI-störningar i frekvensområdet 2-3GHz.
I det registret finns t.ex. Wifi, Bluetooth, baby monitorer, trådlösa telefoner, trådlös ljud- och bildöverföring och vissa typer av mikrovågsugnar.
Så höga frekvenser stör nog inte vår utrustning i någon större omfattning, men oftast är dessa signaler modulerade med betydligt lägre frekvenser och det är de frekvenserna som kan ställa till med problem för oss.

Även prylar som per definition inte är en radiosändare kan faktiskt vara det.
Så fort det bildas en gnista så avges radiostrålning. Gamla typer av telegraf använde detta fenomen för att skicka meddelanden via etern.

Jag saxar ett stycke från wikipedia.
"Gnistsändaren är den första typen av radiosändare i radiohistorien. Guglielmo Marconi använde den redan 1895 i sina första sändningar. Tekniken var bara lämpad för telegrafi, inte för tal och musik.
Gnisttekniken hade Marconi övertagit från Hertz. En hög spänning fick urladdas över ett gnistgap. Den plötsliga strömstöten skapade en kort elektromagnetisk svängning som via en antenn kunde breda ut sig i rymden. Till en början var man bara intresserad av att åstadkomma ett radiofrekvent ljud, oavsett frekvens, men snart försökte man koncentrera energin till en viss radiofrekvens och få varje radiopuls att vara lite längre. Då kunde man överbrygga större avstånd, skilja sig bättre från naturliga störningar, och flera sändare kunde sända samtidigt utan att störa varandra.

Genom att förse sändaren med resonanskretsar gynnade man en bestämd frekvens. När man skilde gnistgapet från antennkretsen med en induktiv koppling kunde den utsända radiopulsen fortsätta klinga av en stund efter att gnistan slocknat, och nya gnistor skapades i tät följd för att upprätthålla sändningen. Gnisttekniken kunde dock aldrig komma i närheten av en ren och kontinuerlig bärvåg, utan resultatet kan snarare beskrivas som ett radiofrekvent surr. Det var användbart för telegrafi, men inte för tal eller musik.

Telegrafisten använde en telegrafnyckel för att sluta och bryta kontakten mellan gnistgeneratorn och antennen. På så sätt delades strömmen av radiopulser in i korta och långa enheter som bildade morsetecknen i det utsända meddelandet."

Det är väl därför den gamla radiotelegrafisten ofta kallades för "gnisten".
Man hade ju faktiskt en räckvidd över Atlanten med den tekniken.

Vanliga "gnistsändare" i våra hem är t.ex. termostater i kyl, frys, AC, värmepumpar och liknande, brytare till belysning och relä/kontaktorer till motorer.
Burst_1.jpg
Bilden ovan visar en typisk oscillerande störning (en burst) från t.ex en kylskåpstermostat.
Oscilleringsfrekvensen avgörs av apparatens elektriska omgivning.

Den induktiva delen som wikipedia talar om står t.ex. elmotorn, reläspolen, transformatorn eller kylskåpskompressorn för och apparatens kablage bildar antennen.
Kabelkapacitanser och diverse andra s.k. strökapacitanser tillsammans med induktansen bildar en resonanskrets som ökar störningens varaktighet.

I våra analoga apparater hör vi dem som allt från små knäppar till kraftiga smällar i högtalarna.

Olika anläggningar påverkas på olika sätt av dessa eterburna störningar.
Apparatlådornas materialval och uppbyggnad, kretslösningen i sig, kablarnas immunitet mot att plocka upp störningar och vilken signalstandard man valt mellan apparaterna (RCA eller XLR) kan spela stor roll. En välkonstruerad balanserad kretslösning är oftast betydligt tåligare mot den här typen av störningar än en s.k. "single end" lösning. Därmed inte sagt att den låter bättre.

Alla kablar och komponenter kan agera mottagarantenner för dessa eterburna radiovågor.
Tvinnade kablar är definitivt att föredra även här. Antennverkan reduceras till en bråkdel med tvinnade ledare.

Det är faktiskt lika stor risk att en kylskåpsknäpp kommer direkt in i apparater via etern som via strömkabeln.
Är det en eterburen störning hjälper ingen strömrenare i världen mot det här problemet och det hjälper inte heller att flytta runt förbrukarna mellan faserna.

Det enklaste sättet är att angripa källan till problemet.
Det finns s.k. gnistsläckare, eller även kallad "RC-snubber" att köpa och de kostar inte många kronor.

$_35.JPG238-463.jpg

Det är en kondensator och en resistor i serie monterade i samma kapsel.
De finns både med ben och med anslutningskablar.
Snubbern ska monteras parallellt över gniststället, t.ex. över kylskåpets termostat, strömbrytaren, reläkontakten, osv.
snubber_2.jpg?dl=0
Det är nog inget ni ska "trixa" med själva om ni inte vet vad ni gör.

Idag är det ganska vanligt att tillverkaren av t.ex. en kyl/frys redan har monterat en "snubber" över termostaten, men det är sämre med det på äldre utrustning.
Strömbrytare som med åren har bränt kontaktytorna kommer att ge betydligt större störningar än en frisk brytare.
Ni kanske t.o.m. har hört ett bzzzzzzz från någon gammal strömbrytare när ni tänder taklampan, där har ni i så fall den perfekta sändaren.

 

@Bebop Råder det fortfarande några oklarheter om det jag försökte beskriva i texten ovan, så är du välkommen att höra av dig (helst via PM).

Link to post
Share on other sites

Du är en pärla, @Peo :thumbsup:

 

Jo, jag förstår vad du skriver men trodde kanske inte att det var just det problemet jag hade. Prylen som @octavia rs tyckte jag kunde testa påstår sig dessutom hjälpa mot RFI men det visste jag inte när jag beställde. 

 

Jag skall se om jag kan få ut strömbrytaren så kontaktar jag dig via PM eller telefon.

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Bebop said:

Jo, det finns men det hjälper inte mot detta. Själva fläkten är inga problem, det är fläktens båda halogenlampor som spökarcnär jag släcker, inte när jag tänder. 

 

3 hours ago, Bebop said:

Prylen som @octavia rs tyckte jag kunde testa påstår sig dessutom hjälpa mot RFI men det visste jag inte när jag beställde. 

 

Jag fattade inte att det enbart är när du släcker belysningen, nä då är den prylen jag hittade meningslös :blush:

 

Du behöver precis som @Peo skriver en gnistsläckare som ligger parallellt över själva kontakten en RC krets som då både skyddar kontakten från att slitas av gnistan och den luftburna störning som gnistan åstadkommer.

 

Har du möjligtvis din nätverksutrustning i närheten av denna fläkt @Bebop ?

 

Är man intresserad av att fördjupa sig i vad som händer i kontakten var denna artikel rätt informativ.

 

file:///C:/Users/fredr/AppData/Local/Temp/F11%20Kontaktskydd.pdf

 

 

 

 

 

 

 

Edited by octavia rs
Link to post
Share on other sites
2 hours ago, octavia rs said:

när jag tänker på det så hör jag själv en knäppning i mina dator högtalare när man släcker ljuset på mitt kontor

Det märkliga, tycker jag, är att det bara är dacen som som tappar kontakten. Så var det även när jag körde med JRiver via laptop och från den via USB till dacen. Alltså inte via nätverk eller wifi annat än för paddan som styrenhet. Då stod laptopen ca 10 meter från fläkten. Att jag nu har Lumin som nätverksbrygga via ethernet ger samma effekt. Jag har en laptop på mitt kontor också med lite olika tillbehör som kopplas via USB men där händer inget. Det är bara kontakten mot dacen som tappas när jag använder USB-kabel. Som jag nämnt tidigare så är det inga bekymmer med AES eller spdif.

Link to post
Share on other sites

Ja de är ju onekligen lite konstigt @Bebop

 

Nu är jag inte helt hemma i Lumin men kan du spela nått via appen utan att ha laptopen igång/inkopplad på nätverket radio via Tunein eller liknande?

 

Alltså koppla bort laptopen ifrån nätverket och enbart köra Lumin mot dac via USB.

 

Innan du skaffa Lumin och körde usb direkt ifrån laptopen var den även då kopplad med kabel till nätverket? Har du provat att tillfälligt köra laptopen via wifi och se vad som händer då?

 

 

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, octavia rs said:

Nu är jag inte helt hemma i Lumin men kan du spela nått via appen utan att ha laptopen igång/inkopplad på nätverket radio via Tunein eller liknande?

Nej, det går inte. Lumin spelar bara det som överförs via ethernet som i sin tur kommer från en hdd eller nas eller streamas från nätet typ TuneIn. Men innan Lumin hade jag inget nätverk men samma problem. Då körde jag helt lokalt med hdd/laptop/usb/dac.

 

Med tanke på att felet endast uppstår när jag släcker fläktlampan och inga andra strömbrytare så har jag svårt att tro felet finns på annat håll. Vintertid har jag också tappat kontakt någon gång. Misstänker att det kopplat till ett element i mitt hobbyrum i en bod på tomten eller något tillslag i luft/vattensystemet. Jag hade också problem med vinkylen men det fixades genom att byta uttag. Innan satt den i samma grendosa som laptop och router.

Link to post
Share on other sites
55 minutes ago, Bebop said:

Nej, det går inte.

Jag tror du missförstår, eller så tror jag bara att du missförstår och det egentligen är jag som inte fattar! ;)

Har svårt att se att du skulle behöva ditt lokala musikbibliotek för att streama TuneIn-radio via Lumin? Lumin är väl konstruerad precis som Aries, den behöver en server på nätverket för att kunna streama dessa lokala filer, men streamingklienterna för Internetradio, Qobuz och Tidal är ju inbyggda i apparaten i sig. Det enda som krävs är nätverksanslutning och en kontrollapp på samma nät.

 

För övrigt har jag ett liknande problem. När man släcker vår badrumsbelysning får jag ett kraftfullt "pop" i högtalarna om det är phono-ingången som är aktiv. Mycket märkbart med Tom Evans, mindre med Röcklinger och knappt märkbart med Lehmann Black Cube.

Det är dags att prata med "vaktmästarn"!

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Bebop said:

Nej, det går inte. Lumin spelar bara det som överförs via ethernet som i sin tur kommer från en hdd eller nas eller streamas från nätet typ TuneIn. Men innan Lumin hade jag inget nätverk men samma problem. Då körde jag helt lokalt med hdd/laptop/usb/dac.

 

Men Lumin har väl Tunein inbyggt i appen? Det går att spela utan någon dator.

 

Vad jag menar är att koppla bort laptopen från nätverket och använd Lumin via nätverket för att testa om de är laptopen som plockar upp störningen.

 

Sen får man ju givetvis angripa det som skapar problemet vilket du ju har koll på.

Link to post
Share on other sites
50 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tror du missförstår, eller så tror jag bara att du missförstår och det egentligen är jag som inte fattar! ;)

:D

 

Nej, jag missförstod inte men jag trodde jag begrep :( Jag har nu stängt av laptopen och spelar TuneIn via nätverket styrd av appen. Men samma problem med köksfläktens lampa. Kontakten med dacen tappas med USB-anslutning.

 

Det hela åtgärdas snabbt med ett par tryck på fjärrens källväljare där jag trycker på t ex AES och sedan på USB igen så spelar det igen. Så problemet skall inte överdrivas. Det är ju inte så ofta jag släcker fläktlampan men det är en hygienfaktor, vilket är störande.

 

15975673805857206537542738515467.jpg

 

Kontakten med Lumin tappas inte, vilket framgår av dacens display. Det är något i dacens kretsar som bryter kontakten. Några ljud typ "klicks" hörs inte, det blir bara helt tyst.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, VoicesInMyHead said:

Blir det samma problem även om du kopplat ur lampan ur köksfläkten och försöker tända/släcka den?

Ja, jag har provat ”allt”. När vädret återgått till det mer normala skall jag skruva ur brytaren och hålla kontakt  med @Peo och/eller @octavia rs och prova med ”snubbers” eller sätta dit en ny strömbrytare. Bosch har också lovat återkomma. Jag tror felallokeringen är nu klar. Nu handlar det om lösningen.

Link to post
Share on other sites

Om abstinensen att prova nya saker blir för stor efter en ganska intensiv sommar och man inte har något bättre för sig så kan man ju alltid jonglera lite med det man redan har. Efter lite inspelning, tillvänjning och både diverse nya kablar och högtalare fått sätta sig så började jag känna att jag kanske trots allt tappade lite av den mäktiga Ansuz D-TC svärtan, mörkret och dynamiken. När jag först bytte mellan Ansuz D-TC och D2 så upplevde jag ingen jättedramatisk förändring, därför blev jag lite sugen på att stöka om lite idag och byta plats på D2 kabeln och den nya Vertere HBs kabeln som från början fick förtroendet att gå från väggen till strömdistributören.

 

Sagt och gjort, jag blir alltid påmind om hur krångligt det är att byta kablar, det är sån tur att jag har kort minne och lyckas glömma bort det mellan varven bara. Jag tror dock faktiskt att det blev lite bättre balans för hela anläggningen på det här sättet. Även om Vertere kabeln är riktigt bra och bidrar med andra kvalitéer så får den känna sig förpassad till att strömförsörja min kära förstärkare tillsvidare, vilket även det såklart är ett minst sagt hedersvärt uppdrag.

 

Från att tidigare strävat efter nån slags synergieffekt genom att ha samma kablar genom hela anläggningen så känner jag mig nu ganska nöjd med att ha mixat och matchat lite. Vi får se hur det blir i framtiden, men just nu tror jag iaf att jag kan sitta nöjd ett tag (några veckor kanske). :)

Link to post
Share on other sites

Efter lite diskussion i andra trådar, en massa googlande och funderande, och pga ren nyfikenhet och tankar om att man alltid kan förbättra saker och ting så kunde jag inte hålla mig utan beställde till slut den där produkten jag inte trodde att jag behövde. En UpTone EtherREGEN switch är med andra ord på väg! Hade egentligen tänkt beställa direkt från UpTone som jag alltid gjort tidigare, men med tanke på rådande omständigheter i världen och att de själva påpekade att de faktiskt har en svensk återförsäljare vid namn MetaWave i Göteborg numera så bestämde jag mig för att stödja "lokalt" istället. Skönt med lite snabba leveranser när man väl bestämt sig också. Spännande! :) 

 

image.png.6594d0791a59c1c6316ffca4069d9202.png

Link to post
Share on other sites

MetaWave har varit återförsäljare för Uptone en längre tid så de är inte jättenytt när första batchen släpptes fick återförsäljarna en del var och största delen till direkt försäljning.

 

Jag köpte i första batchen direkt av Uptone vilket gick bra det med.

 

Ett litet tips angående etherREGEN @VoicesInMyHead är att den blir varm riktigt varm så bra kylning är ett måste. Jag har ju min i ett ventilerat skåp men våga inte chansa så två kylflänsar sänker tempen på den och vertikal montering för maximal luftcirkulation.

 

Jag har provat olika spänningar och de spelar inte stor roll om man kör 7, 9, eller 12V den blir lika varm.

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, octavia rs said:

Jag köpte i första batchen direkt av Uptone vilket gick bra det med.

 

Jag antar att du gjort firmware uppgraderingen som kom till första batchen?

 

6 minutes ago, octavia rs said:

Ett litet tips angående etherREGEN @VoicesInMyHead är att den blir varm riktigt varm så bra kylning är ett måste. Jag har ju min i ett ventilerat skåp men våga inte chansa så två kylflänsar sänker tempen på den och vertikal montering för maximal luftcirkulation.

 

Ja, jag såg kylflänsarna du använt på din när jag kollade gamla inlägg, jag borde beställa dem direkt. Montering säger du... mm, får fundera på det, kanske kan sätta den på baksidan av bin bänk på nåt sätt så är den iaf ute i fria luften, frågan är väl mest bara hur jag ska få fast den.

 

6 minutes ago, octavia rs said:

Jag har provat olika spänningar och de spelar inte stor roll om man kör 7, 9, eller 12V den blir lika varm.

 

Bra att veta, jag funderar lite kring en Paul Hynes SR5 och om jag ska köra fast 2x12V eller ha dem justerbara. Det är ju såklart lyxigt att kunna justera och man vet aldrig vad man kan behöva i framtiden, men jag är också en sucker för att hålla saker enkelt och minimalistiskt, och det blir ändå minst EN krets till i banan... :) förmodligen allt annat än hörbart i ett blindtest dock, haha.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag antar att du gjort firmware uppgraderingen som kom till första batchen?

 

Ja inte för att de påverka mitt system på nått vis men de gjorde jag.

 

Ända nackdelen med en justerbar är att när du kör lägre spänning än max på den så eldar man upp en del i värme då spänningen ut ifrån kondensatorbanken efter likriktaren är anpassad för den högsta spänningen. Så att tex köra en SR4 på 12V ger lägst spänningsfall över regulatorn vilket ger mindre värme går man ner till 5V så ska reduceringen avges i värme. Som exempel har man i HD Plex PSU med LT3045 satt en DC/DC konverter innan som stegar ner spänningen så man kan köra med minsta möjliga spänningsfall över regulatorn och då få justerbar spänning mellan 3,3-15V en ganska smart lösning.

Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, plind said:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-oborrad-185-cw-p90367

Har 2 sådana på mitt rörförsteg som blir mycket varmt efter modifieringen med sina 6 rör.

Dom där är riktigt bra! Använder själv sådana på jobbet till våra Ino­geni 4K HDMI-USB 3.0 Con­verters, som blev så varma att de sluta fungera då de verkar inte gjorda för 24h drift. Efter modifieringen så blir enheterna ljumna och har fungerat klanderfritt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...