Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
15 minutes ago, Bebop said:

”Problemet” med mig är att jag har en kritisk hållning till mycket kring hifi.

Jag vet inte om det är ett problem, det låter väl snarare ganska sunt skulle jag säga? Jag förstår precis vad du menar och det är också därför jag skriver det känns dumt att bre på med superlativen på det här sättet, men när skillnaden jag upplever är så pass stor så blir det också svårt för mig att hålla inne och inte säga något.

Medans AES kanske är bäst för Lumin så kanske den mottagande DAC:en har en betydligt bättre USB eller Toslink implementering, vilket blir då bäst i slutändan? Kanske är AES kabeln som jämförs med totalt överlägsen USB kabeln? Även om det är från samma tillverkare. Lumin är en balanserad konstruktion medans min förstärkare prioriterar obalanserat, jag har valt att köra obalanserat. Det är alltid en massa olika faktorer som spelar in och därför får man ju ta allt som skrivs och sägs med en nypa salt och skepsism, det är bara ens egna anläggning som betyder något i slutändan. Däremot är det ju fortfarande väldigt intressant att läsa om vad andra föredrar, så får man fundera om det är något som kan vara aktuellt för egen del.

Edited by rikard
stavfel
  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Låt säga att man har ett ganska väletablerat och känt varumärke, man kanske är verksam i musikbranchen t.ex och släpper påkostade och fina utgåvor av CD's och vinylskivor. Sen får man en vision om att

Svävande högtalare   Kroma Audio Thäis - Judgement day   Jag tänkte bara förtydliga att det aldrig rådigt några som helst tveksamheter från min sida om Kroma Audio högtalarna skull

Efter ca 150+ inspelningstimmar så har saker och ting öppnat upp sig och börjat falla på plats ordentligt. Det här med direkt ur kartong och oinspelat kan vara en känslomässig jobbig berg o dalbana fö

Posted Images

2 minutes ago, rikard said:

Däremot är det ju fortfarande väldigt intressant att läsa om vad andra föredrar, så får man fundera om det är något som kan vara aktuellt för egen del.

Exakt så... fortsätt med det. 

3 minutes ago, rikard said:

Lumin är en balanserad konstruktion medans min förstärkare prioriterar obalanserat

AES har inte så mycket med balanserad koppling att göra. Däremot använder man en XLR- hylsa där du kan koppla stiften hur du vill. Det viktigaste är att den är impedansmatchad till 110ohm. Sådan uttag finns även på cd-spelare som inte är balanserade.

The Digital XLR is AES/EBU - and (for those that might be worried) unlike balanced analog it doesn’t matter what polarity the pins are with AES/EBU.

Nu kanske jag är ute och :outdoor:men tänkte ändå delge de erfarenheter jag har av insatser jag har gjort för att få bra ström till anläggningen och till produkterna jag har och har haft.

Alla som läser på detta forum eller på andra ställen tänkte jag skulle få min syn och resa på ”strömmen”.

Om jag tar det från början så kan jag i princip inget om el alls mer än lite ”allmänt” kanske och definitivt inget tekniskt. Nu kanske detta inlägg hamnar på i fel tråd men jag skriver ändå.

När jag för första gången hörde om att ström inte är lika bra bara för att man har 230V ut från ett vägguttag var vid en lyssning där jag fick lyssna på en installation med en dedikerad lina från proppskåpet till anläggningen och skillnaden var klart hörbar och jag blev förvånad. Nästa gång var med en strömrenare av något slag jag nu glömt bort namnet på och skillnaden var större än med dedikerande linan. Amatör som jag är i detta med ström så tänkte jag att det var något humbug och jag tänkte inte så mycket mer på det. Men tiden gick och jag läste och det skrevs om hur viktig strömmen var och att den inte alltid bara levererade ström, den kunde ta alla möjliga vägar och t o m skita ner om man inte såg över sina kablar, elektronik och en massa annat. Nu blev det jobbigt för mig för jag hängde inte med och var fortfarande skeptisk till vad som skrevs på nätet och vad tillverkare sa. Men jag fungerar nog som så att jag måste få landa i mitt eget för att kunna utvärdera vad jag egentligen tycker, tror, hört etc men visst blev jag påverkad, jag hörde ju skillnader. Hörde mig för lite, läste om olika tekniker etc och blev väl egentligen inte så mycket klokare, teknikintresset var och är fortfarande inte prio ett för mig men visst har jag lärt mig lite.

Så för att göra en lång resa kortare så berättar jag nu i stora drag vad jag har gjort med strömmen för att försöka få bättre ljud (ordningen kanske inte blir rätt men……)

1. En dedikerad lina från proppskåpet till vägguttag vid anläggningen: I princip ingen större skillnad på ljudet mer än att jag slapp höra när frysen slog till och från. I Stugan klar hörbar skillnad.

2. Testade och lyssnade på lite produkter och föll för PS Audio,s regneratorer där jag utan att veta tyckte tekniken var logisk. Där blev det en klart hörbar skillnad och i stugan än mer, om det blev bättre går kanske att diskutera men tystare och lugnare tyckte jag i vart fall.

3. När sedan det digitala (läs strömmad musik) så blev jag tokig på allt nytt som kom i en rasande fart, gav i princip f*n i vad som skrevs och sas, satte ner foten och gav nästan upp med att försöka förstå vad som gjorde vad etc. 

4. Men nyfikenheten tog över då jag vid många tillfällen på mässor och i synnerhet vid hemma-hos hörde att ström påverkar verkligen presentationen.

5. Hur skulle jag hantera detta själv? Jag förlitade mig på mina öron och på personer jag tycker har bra kunskaper och ett logiskt tänk samt som kunde hjälpa mig att räta ut mina frågetecken.

6. Testade massor av grejer under många år, grejer som fungerade hos andra fungerade inte hos mig och tvärtom, så vad skulle man göra? Jo förlita sig på sina öron, sin placebo, tyckte man att det var bra så var det bra, är investeringen värd det, hade jag kunnat gjort annorlunda etc? Har inget bra svar på det men med de prylar jag nu har tycker jag att jag vunnit i form av bättre presentation av ljudet med det jag har gjort. Men be mig förklara rent tekniskt vad som gjort vad kan ni glömma.

Glömde skriva att jag tidigt förstod att ström var viktigt för mig med tanke på att mina öron. Mycket ström så att jag bara behövt köra på tomgång har varit min filosofi genom åren.

Med det sagt så vet jag idag att allt jag skrivit nu är ingen generell sanning utan hänsyn till massor av andra parametrar måste också vägas in och det är något jag överlämnar till andra. Det var bara det jag ville med detta inlägg och vet inte om det tillför något, förmodligen inte till er som kan tekniken men kanske till någon osäker själ som jag var en gång i tiden+

Måste också medge att jag tjuvkikar i trådar som jag egentligen tycker är alldeles för avancerade för mig men jag har snappat upp lite här och där vilket också har gjort att jag har den strömhanteringen jag nu har, så fortsätt tekniksnacket:thumbsup:

/byZan

35 minutes ago, rikard said:

Jag gjorde dock ett väldigt medvetet val här och även om jag inte ska tjata mer om det nu så anser jag personligen att det var värt varenda krona och skulle göra det igen.

Så länge den som köpt saken är nöjd med utfallet så är det väl de viktigaste sen vad andra tycker är kanske mer sekundärt :blush:

Vi prioriterar saker olika och har olika förutsättningar för att göra saker med vår hobby sen upplever vi skillnader olika och framförallt så beskriver vi dem olika vilket ju göra att de blir högst personligt de man upplever.

De är ju svårt att frångå att hifi är en materialsport och att de är kul att skaffa nya prylar, kanske bygga nått själv eller liknande. Jag gillar musik men måste erkänna att själva prylarna är en stor del i det hela ibland är de svårt att låta bli att fundera på vad man kan dona med förutom att lyssna på musik. I mitt fall så kommer det nog till viss del när jag tävlade i bilstereo där själva byggandet och funderingar kring högtalarplacering osv. var en stor del av processen visst var tävlandet kul när man lyckats med allt och man tex vann en tävling men just byggandet var nog roligast :)

Apropå detta med ström, finns det någon teoretisk indikation på att säkra upp från 20A till 25A skulle kunna ge bättre ljud? Eller är det kanske någon som testat och kan uttala sig om det uppstod någon skillnad?

Gäller konceptet "headroom" också i dessa domäner? 

37 minutes ago, bigblue said:

Gäller konceptet "headroom" också i dessa domäner?

De är inte säkringen som bestämmer vad nätet innan den kan lämna, säkringen begränsar bara vad du kan plocka ut i termisk belastning tex 10A i en timme utan att en 10A säkring löser och sen finns det en karakteristisk kurva hur den ska bete sig vid kortslutning (man måste upp i en viss kortslutningström för att säkringen ska lösa ut inom föreskriven tid tex 0,4s i en bostads vägguttag).

En säkring klarar alltid av att släppa igenom mer än vad den är märkt med under korta stunder så att säkra upp sin stereo ifrån 10A till 16, 20 eller 25A kommer inte göra någon skillnad stereon drar vad den behöver de är inte så att säkringen begränsar det så länge där inte är fel i någon apparat.

Vad nätet kan leverera i ström bestäms av transformatorn, kabellängd och areor in till din bostad vilket ger vad vi "elektriker" kallar förimpedans (ZFör). Hos elverket kan man få reda på förimpedans (milliOhm) och kortslutningsström Ik3 (stum trefasig kortslutning) ifrån dessa värden kan man sen räkna ut fler värden som kan behövas för att dimensionera installationen hos en kund.

I mitt hus i ett relativt nytt bostadsområde så har jag runt 800A i kortslutning fas-jord i min list vid stereon och den strömmen är där oavsett vad jag har för säkring.

Edited by octavia rs
1 hour ago, byZan said:

Alla som läser på detta forum eller på andra ställen tänkte jag skulle få min syn och resa på ”strömmen”.

Om jag tar det från början så kan jag i princip inget om el alls mer än lite ”allmänt” kanske och definitivt inget tekniskt. Nu kanske detta inlägg hamnar på i fel tråd men jag skriver ändå.

Absolut ingen fara, "min tråd" är allas tråd som jag ser det... :) Bara trevligt och intressant att ta del av din historia.

För egen del tror jag att jag till att börja med introducerades för bättre ström medans jag hade mina Naim prylar då Naim som flertalet andra tillverkare erbjuder uppgraderingar i form av externa och bättre nätdelar. Men även om jag förstod att det rent tekniskt kunde göra skillnad så upplevde jag då inte några jätte drastiska förbättringar, det var skillnad, men betydligt mer subtilt. På den tiden var min "anläggning" något helt annat dock.

Jag skaffade min första mer seriösa "grendosa" mest för att vi flyttade ut på landet och det var både frekventa strömavbrott och åskväder så om det fanns något som kunde skydda mig från eventuella strömspikar så ville jag ha det, sen om det hjälpte eller inte vet jag inte, ingenting gick sönder iaf. Nu har vi inte längre strömavbrott så fort det blåser eller snöar lite, så inte längre lika nervös.

Supra blev till IsoTek och där insåg jag till slut att saker och ting faktiskt inte blev bättre, utan kanske snarare tog bort saker från musiken som jag uppskattade. IsoTek byttes mot Audience och nu kände jag mig egentligen nöjd, jag hade gjort vad jag ansåg vara en helt okej insatts på den fronten. Det tog sedan ett tag innan jag vågade satsa ordentligt och prioritera ström, jag trodde t.ex fortfarande att signalkablar och högtalarkablar var det viktigaste.

När jag provade lite Ansuz kablar och blev religiös på kuppen så var det mer en slump (efter lite diskussion med @Perfect sense) att jag också valde att gå med deras strömprodukter. När jag väl fick ren och fin "Ansuz ström" i systemet så höll ju topplocket på att fullständigt flyga all världens väg, det var den sjukaste förbättring jag hört, alla dessa Ansuz grejer tillsammans fick min befintliga anläggning att växa, alla mina komponenter presterade långt över vad som borde varit möjligt (min personliga upplevelse och känsla). Sen dess har jag klättrat och klättrat och varje uppgradering på strömsidan har gjort sitt. Framförallt tvivlar jag inte längre vilken inverkan det kan ha. Och nej, det var ingen subtil skillnad.

Jag brukar säga att Ansuz strömdistributör och deras strömkablar ger en fantastisk grund att stå på och bygga vidare ifrån. Välj vilken annan tillverkare ni vill eller föredrar här istället, så länge de producerar bra ström som resten av anläggningen får ta del av så är jag helt övertygad om att det kommer upplevas som positivt. Det är också det här jag menar med att allting addar upp hemma hos mig, alla komponenter får ta del av de här förbättringarna, allting i omgivningen blir bättre, förändringar i kedjan kommer fram på ett helt annat sätt.

Ett direkt och konkret resultat som bättre ström och en lägre brusnivå inneburit i min anläggning är att jag kan spela högt, riktigt högt. Inte med all musik, men med välproducerad musik kan jag ibland komma på mig själv med att fundera på om grannarna på andra sidan sjön njuter av den här låten lika mycket som jag. Det finns nästan ingen gräns för hur mycket jag kan dra på volymen, och då ska sägas att jag är ofta ganska känslig för när det spelas över vad en anläggning egentligen mäktar med. När frugan kör Youtube klipp på mobilen så är jag den första som ber henne sänka.

Så ja, man kan ju såklart välja vad man tror på, och man behöver ju såklart uppleva saker och ting för att bli övertygad, men jag kanske kan tycka att om en massa folk hävdar att de anser att det gör skillnad så kanske man kan vara lite öppen för att det faktiskt kan vara så, och kanske även vara beredd att låta sig övertygas genom att faktiskt testa, sen om man är redo eller villig att göra den investeringen som krävs kan ju vara en helt annan fråga. Jag vågar inte och tänker inte räkna på vad alla mina strömprodukter kostat, men de står för en stor del av anläggningen, den saken råder det inga tvivel om. Har det varit värt det? Självklart! :) 

Posted (edited)

Det är inte bra att vara hemma hela dagarna och ha så mycket tid att lyssna på musik, då kan det tänkas att man råkar känna ett extra stort behov av att testa en sprillans ny USB kabel.

Sablon Audio Panatela Reserva 2020 års modell t.ex.

Det är en USB kabel så förväntade skillnader är därefter, men visst upplever jag en lite annorlunda ton mot tidigare, ouppvärmd och direkt ur påsen. Det kommer nog bli bra det här...

Edit: Som synes på bilden så är kabeln i två delar, det är dock inte 5v i den ena utan den är helt frånvarande i denna modell då min LampizatOr med Amanero USB kort inte behöver den, men Sablon Audio har i sin nya version ändå valt att separera på det här sättet.

image.thumb.png.adc76c4ace399912a0a65edb4de59d0a.png

Edited by rikard
Posted (edited)

När det kommer till USB och ethernet kablar så har jag en väldigt öppen inställning i jämförelse med övriga mer "klassiska" signal- eller strömkablar. Jag inbillar mig, och har verkligen inga fakta eller bevis för mina påståenden, att en del av de traditionella kabeltillverkarna inte "forskat" eller testat kring dessa områden ordentligt, och att det är utanför deras comfort zone. Jag tror att det helt enkelt innebär andra förutsättningar och parametrar med datorer och nätverk än att koppla ihop förstärkare och högtalare osv. Mest en känsla jag har dock.

Jag skulle därmed vilja säga att jag är väldigt nöjd med mitt senaste inköp, jag har provat en hel del USB kablar där jag för ett par år sedan kom fram till att Phasure Lush (och nu senast Lush^2) var snäppet över det mesta jag hört. Många kablar (även rätt dyra sådana) gav inga större skillnader. Utvecklingen har inte stannat av dock utan det verkar som det fortfarande finns mer att hämta.

En av de bästa "USB tweaks" jag haft var Intona Isolator när den kom, de har även tagit fram USB kablar där deras Ultimate modell är väldigt populär och får mycket positiva omdömen. Intona är dock tydliga med att de inte tillverkar utrustning för hifi entusiaster utan i första hand för sjukvården, sen kanske steget där i mellan ibland inte är så långt och en del av oss kanske skulle behöva lite sjukvård... :)

När Mark Coles (Sablon Audio) ville ta nästa steg med sin populära USB kabel så använde han Intona Ultimate som referens där målet var att uppnå Intonas höga upplösning tillsammans med Sablons musikalitet. Enligt honom själv så är några av de förbättringar han åstadkommit en betydligt lägre brusnivå med ökad transparens och dynamisk närvaro. En större ljudbild men ändå med ett tydligare fokus för djupare insikter i inspelningar. Han hävdar också att förbättringarna inte är subtila, utan snarare ganska stora.

Säljsnack till viss del såklart, men ändock. Det här är en riktigt bra USB kabel, skillnaderna mot min Lush^2 som jag personligen redan ansåg vara en av de bättre kablarna är uppenbar. Det är en helt annan luftighet och tydlighet i ljudbilden, utan att på något sätt bli för skarpt eller vasst. Den är också något mer än dubbla priset än Lush^2, medans vi som inte behöver 5v till USB på våra DAC:ar (LampizatOr, Nagra, T+A mfl) kommer något billigare undan. Japp, jag är positivt överraskad och kan bara varmt rekommendera Sablon Audio av 2020 års modell.

Nu är jag lite nyfiken på hans ethernet kabel. Men det får vänta lite.

Edited by rikard
On 2020-03-29 at 16:38, rikard said:

Absolut ingen fara, "min tråd" är allas tråd som jag ser det... :) Bara trevligt och intressant att ta del av din historia.

För egen del tror jag att jag till att börja med introducerades för bättre ström medans jag hade mina Naim prylar då Naim som flertalet andra tillverkare erbjuder uppgraderingar i form av externa och bättre nätdelar. Men även om jag förstod att det rent tekniskt kunde göra skillnad så upplevde jag då inte några jätte drastiska förbättringar, det var skillnad, men betydligt mer subtilt. På den tiden var min "anläggning" något helt annat dock.

Jag skaffade min första mer seriösa "grendosa" mest för att vi flyttade ut på landet och det var både frekventa strömavbrott och åskväder så om det fanns något som kunde skydda mig från eventuella strömspikar så ville jag ha det, sen om det hjälpte eller inte vet jag inte, ingenting gick sönder iaf. Nu har vi inte längre strömavbrott så fort det blåser eller snöar lite, så inte längre lika nervös.

Supra blev till IsoTek och där insåg jag till slut att saker och ting faktiskt inte blev bättre, utan kanske snarare tog bort saker från musiken som jag uppskattade. IsoTek byttes mot Audience och nu kände jag mig egentligen nöjd, jag hade gjort vad jag ansåg vara en helt okej insatts på den fronten. Det tog sedan ett tag innan jag vågade satsa ordentligt och prioritera ström, jag trodde t.ex fortfarande att signalkablar och högtalarkablar var det viktigaste.

När jag provade lite Ansuz kablar och blev religiös på kuppen så var det mer en slump (efter lite diskussion med @Perfect sense) att jag också valde att gå med deras strömprodukter. När jag väl fick ren och fin "Ansuz ström" i systemet så höll ju topplocket på att fullständigt flyga all världens väg, det var den sjukaste förbättring jag hört, alla dessa Ansuz grejer tillsammans fick min befintliga anläggning att växa, alla mina komponenter presterade långt över vad som borde varit möjligt (min personliga upplevelse och känsla). Sen dess har jag klättrat och klättrat och varje uppgradering på strömsidan har gjort sitt. Framförallt tvivlar jag inte längre vilken inverkan det kan ha. Och nej, det var ingen subtil skillnad.

Jag brukar säga att Ansuz strömdistributör och deras strömkablar ger en fantastisk grund att stå på och bygga vidare ifrån. Välj vilken annan tillverkare ni vill eller föredrar här istället, så länge de producerar bra ström som resten av anläggningen får ta del av så är jag helt övertygad om att det kommer upplevas som positivt. Det är också det här jag menar med att allting addar upp hemma hos mig, alla komponenter får ta del av de här förbättringarna, allting i omgivningen blir bättre, förändringar i kedjan kommer fram på ett helt annat sätt.

Ett direkt och konkret resultat som bättre ström och en lägre brusnivå inneburit i min anläggning är att jag kan spela högt, riktigt högt. Inte med all musik, men med välproducerad musik kan jag ibland komma på mig själv med att fundera på om grannarna på andra sidan sjön njuter av den här låten lika mycket som jag. Det finns nästan ingen gräns för hur mycket jag kan dra på volymen, och då ska sägas att jag är ofta ganska känslig för när det spelas över vad en anläggning egentligen mäktar med. När frugan kör Youtube klipp på mobilen så är jag den första som ber henne sänka.

Så ja, man kan ju såklart välja vad man tror på, och man behöver ju såklart uppleva saker och ting för att bli övertygad, men jag kanske kan tycka att om en massa folk hävdar att de anser att det gör skillnad så kanske man kan vara lite öppen för att det faktiskt kan vara så, och kanske även vara beredd att låta sig övertygas genom att faktiskt testa, sen om man är redo eller villig att göra den investeringen som krävs kan ju vara en helt annan fråga. Jag vågar inte och tänker inte räkna på vad alla mina strömprodukter kostat, men de står för en stor del av anläggningen, den saken råder det inga tvivel om. Har det varit värt det? Självklart! :) 

Jag är med dig till 100%. Det finns en knapp handfull tillverkare som går hela vägen. Har man hög ambitionsnivå med ljudåtergivningen och har ett riktigt bra vältrimmat HiFi-system så händer det. Att fixa strömmen kan gör att anläggningen lyfter till nya nivåer. Men även här gäller det att testa sig fram. Det är skillnader på olika märken. Vissa når helt enkelt längre och tar hand om fler variabler i detta. Man skall bedöma det efter hela kedjan av åtgärder tycker jag även om varje litet steg går att uppskatta.

Dagens bekännelse då...

I små paket kommer små saker, som t.ex en bättre DC kabel mellan Paul Hynes PSU'n och Lumin. Det var som sagt var hela tiden min avsikt att köpa en kabel ifrån Ghent Audio i Kina, men då det inte blev möjligt så kände jag mig ändå ganska nöjd över att hitta denna lättare begagnad ifrån Österrike. Inte exakt den modellen jag hade tänkt mig egentligen, men den får "duga" tills vidare.

image.png.1d2a048455d6546087aad992199d7e2e.png

Det är lustigt att resultatet av bättre strömprylar längs hela kedjan kan förbättra den totala upplevelsen trots att de små kablarna internt i Luminen ändå förblir desamma. En dag kanske jag orkar ta mig för att byta dem också, men det känns ganska långt borta just nu.

Nu återstår det egentligen bara 2 saker till att göra med detta Lumin PSU projekt innan jag kan luta mig tillbaka, känna mig helt nöjd och njuta ordentligt... :) 

[x] Paul Hynes PSU

[x] Modifierat Sbooster kit

[x] Neotech DC kabel

[  ] ???? 2m

[  ] ???? 1A

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag drömmer ibland stort och emellanåt får jag för mig en massa projekt som resulterar i stora rokader och att saker och ting byts ut, ibland kanske lite för mycket på en gång, men ibland har man inget val då det ena beslutet möjliggör och ligger till grund för ett annat. Så länge jag vet vad jag vill och vart det tar mig längs min resa så kan jag ändå känna mig nöjd. Kanske till och med mer än nöjd.

Ibland när jag får upp ögonen för nånting så har jag svårt att släppa det, och oftast slutar det med att jag till slut sitter med prylen i min ägo, ibland kanske det tar lite tid bara. Jag vet inte om jag är dåligt uppfostrad eller bara blev allmämnt bortskämd som barn och fick allting jag pekade på. Jag minns iaf att vid ett tillfälle att jag ville ha svarta gardiner i mitt pojkrum och det gick ju minsann inte för sig, inte förrän en klasskompis och även gemensam vän till familjen fick det hemma hos sig så gjorde mina föräldrar mig till lags.

Just nu håller jag på med ett av dessa projekt. Jag håller till en början på och stökar om och säljer av lite grejer. Jag skulle vilja säga att jag uppgraderar, nergraderar och gör om på en och samma gång, flyttar insatser till där de kanske gör större skillnad och betydelse och där jag kanske får "nöja" mig med vissa andra lösningar på annat håll. Jag är egentligen öppen för lite olika scenarion beroende på vad jag blir av med och inte vilket är lite roligt på ett sätt. Det är inte så att vissa pusselbitar är dåliga direkt, bara annorlunda.

Jag har sedan i vintras gjort en del ändringar som jag redan tycker resulterat i en helt annan ljudbild med små förbättringar (eller bara förändringar) hela tiden. Ibland kan jag slås av tanken att det här är riktigt bra, att det egentligen inte finns någon större anledning att ta det hela så mycket längre. Jag kan också tänka att om jag nu skulle sälja mina högtalare t.ex, vad någon annan skulle få möjlighet att köpa dem för vore ett sådant fynd att det nästan känns som jag vill behålla dem. Likaså med kablar och annat jag gör mig av med för att själv kunna ta mig till nästa nivå.

Med det sagt så är de fantastiska monoblocken ovan fortfarande tillgängliga, de ingår inte i mina planer just nu. Inte ännu i alla fall.... :cool:

Nästa vecka kommer det ett paket på posten, ännu ett exempel där jag bytt ut en ganska dyr sak mot en lite billigare. Om det blir bättre, sämre, eller ingen skillnad blir spännande att se (och höra)!

@VoicesInMyHead, känner igen mig i mycket av det du skriver ovan, kul hobby i vart fall:thumbsup:

När jag har haft svårt för att bestämma mig för köp/inte köp så brukar jag ta till - man lever bara en gång - när jag vill köpa, men som tur är så stoppar min fru mig ibland med bra argument för att inte köpa. 

/byZan

5 minutes ago, byZan said:

När jag har haft svårt för att bestämma mig för köp/inte köp så brukar jag ta till - man lever bara en gång - när jag vill köpa, men som tur är så stoppar min fru mig ibland med bra argument för att inte köpa. 

Ja, men precis, man vill ju inte ligga där på dödsbädden och ångra att man inte köpte den där förstärkaren och bara har en samlat på sig en massa pengar på banken till ingen nytta.

Min fru stoppar mig också allt som oftast, inte för att jag kanske alltid förstår eller håller med om argumenten dock, men jag har också lärt mig att där en dörr stängs kan en annan öppnas istället. Det är en sådan dörr vi ska ta nu tänker jag...

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Min fru stoppar mig också allt som oftast, inte för att jag kanske alltid förstår eller håller med om argumenten dock, men jag har också lärt mig att där en dörr stängs kan en annan öppnas istället. Det är en sådan dörr vi ska ta nu tänker jag...

:D - när öppnas dörren så man får se vad som gömmer sig bakom eller är det så att du inte riktigt vet vilken dörr du ska ta? Antar att du själv vet vad som döljer sig bakom dessa eller gör du som jag, chansar hej vilt?;)

/byZan