Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hoppas alla såg kopplingen till min spexiga (och lätt modifierade) väderprognos? :winktongue:

Hur som helst, eventet hos Stylus i september förra året lämnade avtryck hos mig på flera sätt, Touraj Moghaddam från Vertere var där och presenterade sitt nya RIAA, och även om det är svårt eller snudd på omöjligt att säga vad man lyssnar på vid sådana här tillfällen så var det ändå nånting som kändes annorlunda och speciellt. Känslan var att det där nya RIAA’t kanske faktiskt hade en ganska stark bidragande orsak till det, och om inte annat så var det väl för att Touraj pratade och beskrev sin nya skapelse på ett väldigt övertygande sätt.

Jag har sedan dess varit väldigt nyfiken på Vertere CALON som RIAA på absolut toppnivå, och när möjligheten uppstod att prova hemma så kunde jag inte låta bli.

AP1GczMQdu2FYEZLpvxJvzIv4DCZeU-0Mw-E2ouZ

Vertere är en nygammal bekantskap för mig, jag har sedan tidigare haft flera modeller av deras kablar och jag har i omgångar varit hyfsat intresserad av deras skivspelare och deras mindre RIAA har även det varit med i funderingar till och från. CALON är dock nästa nivå. Eller näst, näst, nästa nivå eller vad man ska säga. Några nivåer upp!

Jag kommer inte skriva någon proffsig recension, det är jag inte kapabel till och det finns dessutom gott om sådana redan, som de nedan t.ex som ni kasta er över redan nu om ni är nyfikna på vad det här är för en best egentligen, men jag kanske iaf kan dela med mig av lite intryck efter att ha lyssnat lite mer. Jag kan avslöja att det låter redan GANSKA lovande dock…

Recensioner:

Posted

Förresten, om man gillar The Doors så finns Rhino High Fidelity utgåvorna att beställa hos t.ex iMusic mfl nu. Vill man ha dem så bör man nog inte fundera för länge.

Liksom "Black Sabbath" och "Paranoid" albumen med Black Sabbath.

Och Talking Heads "More Songs about buildings and food" finns som förköp, släpps 25:e juli. :rocket:

Samma gamla skivor så här 50 år senare...

Posted
11 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag hoppas alla såg kopplingen till min spexiga (och lätt modifierade) väderprognos? :winktongue:

Hur som helst, eventet hos Stylus i september förra året lämnade avtryck hos mig på flera sätt, Touraj Moghaddam från Vertere var där och presenterade sitt nya RIAA, och även om det är svårt eller snudd på omöjligt att säga vad man lyssnar på vid sådana här tillfällen så var det ändå nånting som kändes annorlunda och speciellt. Känslan var att det där nya RIAA’t kanske faktiskt hade en ganska stark bidragande orsak till det, och om inte annat så var det väl för att Touraj pratade och beskrev sin nya skapelse på ett väldigt övertygande sätt.

Jag har sedan dess varit väldigt nyfiken på Vertere CALON som RIAA på absolut toppnivå, och när möjligheten uppstod att prova hemma så kunde jag inte låta bli.

AP1GczMQdu2FYEZLpvxJvzIv4DCZeU-0Mw-E2ouZ

Vertere är en nygammal bekantskap för mig, jag har sedan tidigare haft flera modeller av deras kablar och jag har i omgångar varit hyfsat intresserad av deras skivspelare och deras mindre RIAA har även det varit med i funderingar till och från. CALON är dock nästa nivå. Eller näst, näst, nästa nivå eller vad man ska säga. Några nivåer upp!

Jag kommer inte skriva någon proffsig recension, det är jag inte kapabel till och det finns dessutom gott om sådana redan, som de nedan t.ex som ni kasta er över redan nu om ni är nyfikna på vad det här är för en best egentligen, men jag kanske iaf kan dela med mig av lite intryck efter att ha lyssnat lite mer. Jag kan avslöja att det låter redan GANSKA lovande dock…

Recensioner:

Spännande val.

Posted
26 minutes ago, figge said:

Spännande val.

jaa, jag kan förstå att du tycker det, du har ju förmodligen mest Vertere prylar av oss alla här... :smile:

men jag håller såklart med, det är en väldigt spännande produkt och den skiljer sig på en del sätt mot de flesta andra RIAA som jag förstått det. Där man utmärker sig genom att förstärka signalen även innan själva RIAA kurvan appliceras, och även konfigurerbart vilken nivå man önskar (eller kanske snarare behöver) för extra flexibilitet. mmm..... spännande!

Posted

När det kommer till hifi grejer så är jag ett stort fan av enkelhet och minimalism. Eftersom jag bara har EN skivspelare och EN tonarm och inte har några planer på att skaffa fler så ser jag gärna att att ett RIAA bara har en ingång, det är allt jag behöver och nånsin kommer behöva. Jag behöver heller inte några XLR ingångar (eller utgångar) eller en massa finesser som stöd för optiska pickuper, mono pickuper eller fjärrkontroll osv. En pryl som gör det den ska och inget mer, “keep it simple” så att säga. Jag förstår ju dock att sådana produkter som Vertere CALON i det här fallet går bort direkt för en del då man har andra behov. Det finns produkter för olika ändamål helt enkelt.

Att ha de vanligaste inställningar man behöver tillgängliga på framsidan kan ju dock vara smidigt och slippa hålla på och öppna upp och flytta små DIP switchar. Reglagen på CALON påminner mig faktiskt om Göteborgs stolthet Röcklinger med sina rejäla vred i silver. En liten nätt LED indikator gör det tydligt att se vad som är valt, däremot kan jag tycka att alla inställningarna på fronten ger ett lite plottrigt intryck. Men annars gillar jag utseendet skarpt.

AP1GczP7nqrSOfSRXJyPx2QDL1THOkCvwrPE39dj

Jag gillar även själva "handhavandet" av CALON, den känns rejäl och gedigen men ändå oerhört nätt i sin utformning. Jag tittar på lite andra produkter i samma "klass" där kanske den för mig allra mest intressanta är Aries Cerat Hermés som väger in på 40 kg och har ett 10-tal rör eller hur många det nu var, den är lika stor som min förstärkare och dessutom med en extern PSU. CALON väger 7(!) kg vilket nästan är “unheard of” när det kommer till high-end på den här nivån känns det som. Men den är inte för lätt, eller för liten, och den blir inte varm, det känns bara helt lagom och rätt på nåt sätt. I jämförelse så känns det väldigt smidigt.

Posted
Just now, fredrik said:

Ozzy sjunger oförskämt bra.

väldigt, det är nästan så man funderar på om han sjunger på riktigt eller om han får hjälp på nåt sätt? han sjunger till och med bättre än han pratar, men han kanske har det i blodet på nåt sätt... :smile:

jag tyckte det var en magisk spelning och väldigt fin hyllning till en av de största på hans hemmaplan och hade så gärna varit där. det finns en klipp där Ozzy kör solo innan Black Sabbath börjar spela också och man kan se att både han och publiken är väldigt emotionella, tacksamma och tagna.

Times have changed and times are strange
Here I come but I ain't the same
Mama, I'm coming home

Posted
2 hours ago, fredrik said:

Ozzy sjunger oförskämt bra.

Håller med, men det är nära nog att jag hellre endast hört framförandet. 

Jag är grymt impad av Geezer, Bill och Tony dock, får intrycket att de servar Ozzy på ett ytterst värdigt och osjälviskt sätt.

Och Geezer får en extra guldstjärna för det rappa och snygga basspelet! 🤩

Posted
47 minutes ago, Bebop said:

Hos mig blev det så här…

det var nog för att @AlfaGTV skrev att han helst hade sluppit se framförandet. 😉

nej, men det var ju lite synd att den inte fick vara kvar då det känns som en historisk viktig händelse när ett av de mest inflytelserika hårdrocksbandet genom tiderna (Black Sabbath) förmodligen gjorde sitt sista framträdande.

Posted

AP1GczOGdVDU5SlsFqlv-RTO2FKLcWFh93xd7c-Y

Jag tycker alltid det är svårt att beskriva hur nånting låter, men jag tänker göra ett försök. Det första man slås av med CALON inkopplad är en enorm tystnad, det är utan konkurrens det tystaste phonosteg jag någonsin hört (eller snarare INTE hört), det är nästan kusligt hur musiken bara börjar flöda ur högtalarna från ingenstans medans man undrar om saker och ting ens är igång. Detsamma gäller även mellan olika spår, helt knäpptyst! Med tystnaden så kommer dessutom en ordentlig svärta, där allting målas upp med en otrolig klarhet och detaljrikedom.

Det blir lite klassiska floskler som att jag hör saker jag aldrig hört förut i välbekanta inspelningar. Det låter lite annorlunda mot vad jag är van vid helt klart, och ett av mina första intryck var att “jag kommer närmre musiken” eller hur man ska beskriva det, och det är en känsla som kvarstår. Det är som att det inte finns någonting mellan mig och musiken. Man brukar prata om glasrutor och öppna fönster osv för att beskriva den här känslan, men här är det liksom bara... ingenting. Det blir väldigt intimt och närgånget. Återigen en klassiker, men det är väldigt roligt att lyssna och det är svårt att sluta, jag vill bara spela igenom hela min skivsamling och återupptäcka alla mina skivor.

Om jag ska peka på nånting litet negativt så är det nog att det känns som att knaster på vissa skivor framträder tydligare än vanligt, sen om det verkligen är så eller om det helt enkelt är för att jag spelar mycket högre än vanligt pga att det tillåter mig att göra det vet jag inte. Det är dock inget jätteproblem och lite knaster kan man leva med till vinyl tycker jag.

Jag var lite orolig för att jag kanske skulle tycka att CALON var lite för neutral och "kall" i jämförelse med VTL:en, där allting såklart även handlar om matchning, men det är ingenting som jag upplevt som något problem alls. Det låter snarare bara väldigt rätt.

Jag måste nog faktiskt medge att jag gillar CALON, och det ganska mycket till och med. Både rent fysiskt, funktionsmässigt, handhavande och sist men absolut inte minst, ljudmässigt. Det låter väldigt trevligt. Det är inte för inte som jag redan börjar fundera på vad det är jag gett mig in på... :rollingeyes::grimacing:

Posted
9 hours ago, VoicesInMyHead said:

Det låter snarare bara väldigt rätt.

👍🏻 Jag har försökt beskriva mina bättre RIAA i väldigt lika ord, de liksom "försvinner" och kvar blir bara det som graverats och framförandet. Samma upplevelse fick jag även av Viella.

Jag har inte lyssnat tillräckligt till Calon för att göra någon bedömning, men det jag hört hos @Daniel har pekat entydigt mot en mycket hög kvalitet på återgivningen! 

Kul! För några år sedan hade jag inte gissat att det var i den här riktningen "Voices.." var på väg! 😅

Posted
50 minutes ago, AlfaGTV said:

👍🏻 Jag har försökt beskriva mina bättre RIAA i väldigt lika ord, de liksom "försvinner" och kvar blir bara det som graverats och framförandet. Samma upplevelse fick jag även av Viella.

Jag har inte lyssnat tillräckligt till Calon för att göra någon bedömning, men det jag hört hos @Daniel har pekat entydigt mot en mycket hög kvalitet på återgivningen! 

Kul! För några år sedan hade jag inte gissat att det var i den här riktningen "Voices.." var på väg! 😅

Precis, det är väl lite det jag försöker få fram på nåt sätt. Att det ÄR en annan nivå. Man kan stirra sig blind på prislappar osv, men när resten av anläggningen är tillräckligt transparent och på en nivå som kan matcha eller åtminstone tillgodose sig en högre nivå så är det svårt att bortse från att det faktiskt är ett steg (eller flera) upp. För några år sedan så hade jag lite problem med att förstå var jag skulle satsa nånstans, skivspelare, pickup, tonarm, RIAA osv, vilket var viktigast? jag är fortfarande ingen expert på det här så ni får stoppa mig om ni tycker annorlunda, och egentligen så tror jag inte man kan negligera någon av de här komponenterna riktigt, men jag undrar jag om inte RIAA't trots allt är en av de viktigare delarna i den analoga kedjan. Det bör ju dock alltid finnas en viss form av balans i en anläggning, och det är väl också så man når högre nivåer när de olika delarna tillåts lyfta varandra, man kan inte enbart förlita sig på ett RIAA, en DAC eller vad det nu kan vara.

Jag tycker CALON är riktigt trevligt vilket nog framgått vid det här laget, sen är det ju såklart så att upp till den här prisklassen så finns det en hel del att välja på. För egen del t.ex så är ju Aries Cerat Hermés ett otroligt spännande alternativ som jag hade varit väldigt sugen på att höra, men där blir det genast ett så mycket större projekt då den väger in på hela 40 kg och är lika stor och otymplig som min förstärkare, fullsmockad med rör vilket ger en helt annan värmeutveckling osv vilket gör att min nuvarande uppställning har lite svårt att husera den. CALON är ju löjligt smidig i jämförelse. Men ja, det har varit oerhört intressant och givande att faktiskt testa den här nivån.

Posted
3 hours ago, VoicesInMyHead said:

Men ja, det har varit oerhört intressant och givande att faktiskt testa den här nivån.

Kul! Alltid roligt att testa oavsett nivå, resultatet är bara att stoppa i ryggsäcken medans man funderar vidare på om det är/blir rätt eller inte för ens öron och plånbok. 

Jag kommer snart förbi och lyssnar……min medföljare ska bara få börja sin semester först:winking:

Ska bli spännande!

/byZan

Posted
48 minutes ago, byZan said:

Kul! Alltid roligt att testa oavsett nivå, resultatet är bara att stoppa i ryggsäcken medans man funderar vidare på om det är/blir rätt eller inte för ens öron och plånbok. 

Jag kommer snart förbi och lyssnar……min medföljare ska bara få börja sin semester först:winking:

Ska bli spännande!

det största problemet är

väl att musiken går in genom öronen och sedan även måste passera hjärnan på väg mot hjärtat och vidare ut till plånboken. Det gäller att få hjärtat och öronen att prata direkt med varandra, utan mellanhänder.

men ja, väldigt kul, sen kan man även se det lite som självplågeri och fundera på vad man gett sig in på som sagt, och hur man ska kunna ta sig ur det?! Precis som jag förstått att Wadax duger ganska bra till att ha i sommarstugan… 😉

Posted

nu är ju inte 50-tals musik riktigt min grej, men det här var ändå hur kul som helst.... :grinquint:

Youtube kontot marceve76 har gjort om en massa olika skivor från 80-talet till att låta som om de hade givits ut på 50-talet. Det finns Depeche Mode, U2, Black Sabbath, Kiss, The Doors, Europe, Twisted Sisters, Guns'n'Roses osv. Se länken nedan för fler videos.

https://www.youtube.com/@marceve76/videos