Jump to content

Recommended Posts

Posted

Audes

Plixir

Esprit
Keces

PS Audio

Torus

Shunyata

är väl några märken jag funderat lite löst på, sen hur de står sig mot toppnivån av Ansuz är ju den stora frågan och jag var lite inne på att bara handlöst kasta mig ut och sälja först och prova sedan (enligt ingen minns en fegis synsättet), men det kanske är lite galet egentligen? sen stör jag mig på att flera av dessa använder C19 IEC kontakt så man inte kan använda sina vanliga strömkablar, då blir jag mest bara trött och tappar intresset.

Posted
22 hours ago, Sammy said:

Låter spännande då kan det inte handla om streaming om jag misstänker rätt!

det blir lite nytt på streamingfronten också, men betydligt enklare och mer av praktiska själ som att t.ex upptäcka ny musik osv. annars så spelar jag i @P-pan och @lindome's team numera, även om bandaren fick rulla vidare... :rollingeyes:

• 2 weeks later...
Posted
3 hours ago, AlfaGTV said:

Snälla, snälla Voices, kan vi inte få se lite bilder i tråden? Är ju vansinnigt nyfiken! 😎

haha, det här är väl ingen bildtråd?! det är ju sådant som @byZan håller på med... :winking:

nej, men jag kan väl börja med att berätta vad som INTE finns tillgängligt att fota längre...

Allnic T-2000

Aurender N20

LampizatOr Baltic

Linn LP12

Ansuz Mainz DTC (ev. på väg ut)

Soundsmith MCP-2 (kanske)

Så tja, det har väl hänt en del och mer på gång helt enkelt...

Posted
On 2024-11-13 at 07:35, AlfaGTV said:

Snälla, snälla Voices, kan vi inte få se lite bilder i tråden? Är ju vansinnigt nyfiken!

Jag är mer nyfiken på text i detta fallet.

@VoicesInMyHead har ju varit en av de främsta förespråkarna för digitalsidan på forumet och ständigt tänjt på gränser för vad som varit möjligt att få den sidan av sin anläggning att leverera. Jag kommer aldrig glömma t ex det väldigt avancerade och kostsamma streamer-bygget. Vem gör något sånt? Det kräver att en är lite galen och en otrolig entusiast.

Men vad är det nu som har hänt? Vart är kosan påväg och varför?

Posted
26 minutes ago, parsifal said:

Jag är mer nyfiken på text i detta fallet.

@VoicesInMyHead har ju varit en av de främsta förespråkarna för digitalsidan på forumet och ständigt tänjt på gränser för vad som varit möjligt att få den sidan av sin anläggning att leverera. Jag kommer aldrig glömma t ex det väldigt avancerade och kostsamma streamer-bygget. Vem gör något sånt? Det kräver att en är lite galen och en otrolig entusiast.

Men vad är det nu som har hänt? Vart är kosan påväg och varför?

jaaa, det kan ju tyckas lite märkligt kanske.... :smile: faktum är att det är lite av en galen historia egentligen, och när jag berättar den så kommer det verkligen framstå på det sättet, så jag vill ändå poängtera att oavsett hur det ser ut så tar jag väldigt få beslut utan att gjort ordentligt med research innan, om jag t.ex snöar in på en produkt så finns det efter ett tag ingenting som jag inte läst om den, jag kan nog dessutom vara ganska effektiv och gå snabbare fram än vad många andra kanske är vana vid. jag kan också få en känsla av att nu har jag tagit saker och ting till en nivå där jag inte kommer längre, så var det ju t.ex med mitt serverbygge, och då blir jag nyfiken på att prova en annan väg istället.

nåväl, det började egentligen så här, hur bra jag ändå tycker att Aurender låter så hade jag svårt för mjukvaran i den, detta visste jag om när jag köpte den, men jag tänkte att jag skulle kunna vänja mig. jag vill dock påpeka att jag är extremt känslig här och nu pratar jag från egna preferenser, mjukvaran i Aurender är hundra gånger mer användarvänlig och trevlig än vad t.ex Lumin erbjuder, men med tiden så kände jag ändå att jag ville ha nånting annat.

jag började fundera på olika streaming lösningar, samtidigt som jag hade tankar om att kanske faktiskt dra ner på det digitala och satsa mer på vinylen istället, jag har dessutom kört LampizatOr som DAC nästan så länge jag kan minnas och började öppna upp för alternativ där, och när bollen väl var i rullning så tänkte jag att det finns ju alltid uppgraderingar man kan göra på högtalarsidan också, och även om jag var väldigt nöjd med Allnic förstärkaren så varför låta något begränsa mig om jag ändå är inne på en helrenovering, jag började med andra ord känna mig ganska öppen för det mesta vilket faktiskt var en ganska härlig och befriande känsla! :smile:

jag kunde med andra ord tänka mig lite olika alternativ, det kunde t.ex bli en ny streamer och nya högtalare, där det på sätt och vis handlade om att fördela pengar på ett sätt där jag kunde maximera att få så mycket som möjligt vad jag vill ha ut ur anläggningen, här och nu. det där sista är värt att ha i åtanke, för även om jag tar ett ganska rejält steg tillbaka med streaming för tillfället så är jag övertygad om att jag kommer göra en nysatsning där också så småningom, men inte i år, kanske inte nästa år, vi får se. sedan LP12:an kom in i mitt liv så har vinyl spelandet bara ökat och den senaste tiden mer eller mindre varit det enda sättet jag lyssnat på musik, jag tänker rida på den vågen ett tag framöver iaf.

nu blev det inte fullt så dramatiskt så att allting åkte ut genom dörren, men DAC och streamer tillsammans med förstärkaren gjorde att jag kunde byta upp mig ett bra hack på förstärkarsidan. skivspelaren var sedan länge tänkt att uppgraderas men det var av förståeliga skäl lång väntetid på den nya tonarmen (typ 7 månader).

det roligaste var väl dock när jag vid ett tillfälle var och skulle lyssna på lite olika grejer, där det fanns potential och intresse för både högtalare, streamer, DAC och förstärkare enligt ovan resonemang med öppet sinne, så blev jag så oerhört... besviken!! det var ingenting som lät som jag ville. jag kände mig bara så otroligt frustrerad och avbröt hela sessionen efter bara ett par låtar som jag knappt kunde lyssna igenom ens. det var inte rätt väg för mig, det var inte åt det hållet jag ville ta min resa och jag avfärdade mer eller mindre allt på stående fot, och jag kände mig smått förvirrad över vad jag skulle göra nu.

men som av en händelse så stod det en förstärkare precis bredvid, den var avstängd och förmodligen knappt ens inspelad. jag hade faktiskt spanat in den ordentligt några månader tidigare, men sedan avfärdat den av en hel massa praktiska anledningar, det skulle INTE bli en sådan. när jag ändå var där så kunde jag ju dock inte låta bli att känna en viss nyfikenhet kring den och tänkte att det kunde ju ändå vara kul att LYSSNA på den... :zany:

det var mitt sånt där ögonblick när himlen öppnar sig, solstrålarna skiner i ansiktet och änglarna sjunger. ni vet, när allting liksom bara faller på plats! från den stora besvikelsen till att känna enorm glädje och att det var precis det här jag ville ha. så då blev det helt plötsligt ett ganska enkelt beslut, det var bara att åka hem och bestämma sig för att sälja ALLT! :sunglasses:

Posted
9 minutes ago, parsifal said:

Ok. Då är jag med på banan och nu är jag också redo för bilder. Nu. Tack.

vad bra... :smile: liten sneak peek här ovan, ni som var på mässan i Göteborg i höstas kunde höra den spela ljuvlig musik i ett av rummen under lördagen. jag får vänta några veckor till dock.

Posted

Minst sagt spännande.

Jag håller ganska väl koll på begagnatmarknaden och de senaste månaderna har det varit en våg av säljare som antingen säljer av sina ”vanliga” pickuper och riaa för att de har investerat i DS-audios optiska pickuper. Tar du den vägen med?

Posted
6 minutes ago, parsifal said:

Minst sagt spännande.

Jag håller ganska väl koll på begagnatmarknaden och de senaste månaderna har det varit en våg av säljare som antingen säljer av sina ”vanliga” pickuper och riaa för att de har investerat i DS-audios optiska pickuper. Tar du den vägen med?

nej, det är inget som lockar mig alls faktiskt. jag skrev lite om det häromdagen i tråden om Stylus eventet där det bjöds på lite jämförelser, är man sugen på att höra vad en optisk pickup går för så behöver man kanske göra ett mer ingående test på något sätt, men det jag hörde var inget som gör mig nyfiken på att fördjupa mig mer just nu iaf. i ljudmässiga sammanhang så är det inte alltid den senaste och bästa tekniska lösningen som ger det trevligaste ljudet (tänk rör, rullband, vinyl osv) och jag sitter dessutom mer än nöjd på pickup fronten, faktum är att jag egentligen anser mig ha en alldeles för fin pickup, jag hade egentligen kunnat nöja mig med något "enklare".

Posted
10 hours ago, parsifal said:

Minst sagt spännande.

Jag har valt den vägen och det finns ingen återvändo. 
Det ljud som presenteras via DS-audios optiska pickup och omvandlare är hos mig helt överlägset en traditionell setup på alla parametrar. 
Jag har noterat att flertalet som uttalar sig ”negativt” om optiska pickuper inte har lyssnat via DS-audios omvandlare utan lyssnat via riaa-steg som har en ”optisk” ingång. 
Kan det ha att göra med utfallet eller kan det vara så att stora summor pengar har investerats i traditionella system som ska ”försvaras”?

Posted
18 minutes ago, calm said:

Mot bakgrund av det som du skrev om Gbg och senare demo hos Stylus så finns det nog andra förbättringar som jag kan tänka mig före en optisk pu. Varför inte en ny tonarm t.ex? Eller kanske ett nytt riaa ännu hellre?😉😁

mm, tonarmen kan ju knappt bli nyare än vad den är och för min del så räcker det gott med en... :smilingeyes: nytt riaa står på "kanske-listan" där jag just nu mest bara sonderar marknaden lite för att se vad som finns, men nu har jag ju ingenting mer att sälja så jag får väl börja beta av mindre nödvändiga organ eller sälja min själ till... 😈

Posted
56 minutes ago, calm said:

Varför inte en ny tonarm t.ex? Eller kanske ett nytt riaa ännu hellre?

Kanske se över sina referenser? Vad är det som söks mer än ett skott i natten och se/hör vad som händer?

Det blir ju enklare att leta och krydda om man vet vad man söker och/eller vad som saknas.

Posted
12 minutes ago, Vox said:

Det ljud som presenteras via DS-audios optiska pickup och omvandlare är hos mig helt överlägset en traditionell setup på alla parametrar. 
Jag har noterat att flertalet som uttalar sig ”negativt” om optiska pickuper inte har lyssnat via DS-audios omvandlare utan lyssnat via riaa-steg som har en ”optisk” ingång. 
Kan det ha att göra med utfallet eller kan det vara så att stora summor pengar har investerats i traditionella system som ska ”försvaras”?

Såg en intervju med Ed Meitner som främst ägnat sig åt digitalt (på senare tid), han pratade också om optisk pickup och då DS audio. Tydligen tillräckligt bra för att dom skulle designa DS-EQ1 just för DS audio om jag fattar allt rätt.

Posted
37 minutes ago, Vox said:

jag kanske ska passa på att förtydliga att jag inte är någon politisk aktivist eller motståndare till optiska pickuper som står på barrikaderna och försvarar det traditionella, det känns som att min åsikt kring optiska pickuper har kommit fram väldigt starkt och jag har bara hört några jämförelser fram och tillbaka i en okänd anläggning med olika skivspelare, men jag har egentligen inga direkta känslor kring dem. ni som köpt sådana och sitter nöjda med dem i era anläggningar har ju såklart hört något i dem och gjort ett val som funkar för er, alla väljer vi olika vägar, det finns inga rätt eller fel.

däremot kan man ju konstatera att det är inte helt enkelt att göra en rättvis jämförelse, om man jämför med en traditionell pickup så har man ju kanske även flera faktorer som olika riaa, tonarmar, skivspelare och kablar osv att ta hänsyn till. här var ju Soulnote E-2 som riaa väldigt intressant eftersom den har stöd för både traditionella och optiska pickuper, men som du är inne på så behöver man ju först säkerställa hur Soulnote E-2 står sig mot DS Audios egna equalizer om man ska få något vettigt ut av det, däremot tror jag faktiskt att Soulnote E-2 är lite "mer" än bara en optisk ingång.

har man bara en skivspelare att tillgå så är det kanske dessutom inte så enkelt att byta fram och tillbaka för att validera det man tycker sig höra eller gilla med de olika alternativen. som alltid finns det olika nivåer på allting och optiska pickuper kan säkert låta helt fantastiskt, men som svar på en rak fråga så är det iaf inte något som jag funderar över. jag känner personligen inte heller att jag behöver försvara mina val rent ekonomiskt, det ställer jag mig bara helt förvånad till då det för mig aldrig handlar om någon jämförelse med vad andra har eller inte har, vi väljer alla våra egna vägar av olika anledningar och det vore väl bara jättetråkigt om alla köpte samma prylar? för mig är som bekant dessutom få saker definitiva, vem vet, om några år kanske jag sitter här med en optisk pickup och undrar varför jag inte hoppade på tåget tidigare... :winking:

Posted
13 minutes ago, Bebop said:

Kanske se över sina referenser? Vad är det som söks mer än ett skott i natten och se/hör vad som händer?

Det blir ju enklare att leta och krydda om man vet vad man söker och/eller vad som saknas.

jag hade inte räknat med att du skulle förstå min resa, ovanstående kommentar förvånar inte men känns däremot rätt dryg.

när jag började min resa inom hifi så trevade jag mig absolut framåt, liksom de flesta andra skulle jag tro, att lära sig och utvecklas är ju en del av det hela om man inte föds fulländad. jag skulle aldrig kalla mig fullärd eller anse att jag "kommit i mål", men däremot känner jag mig idag väldigt trygg i just mina referenser, vad jag gillar och hur jag vill att det ska låta. jag har inte varit missnöjd eller känt att något saknats på väldigt länge, men jag vet också att det går att nå nya höjder och jag har därmed valt att göra en nysatsning för att steppa upp en nivå, men det är knappast något skott i natten.

Posted
49 minutes ago, Bebop said:

Jag har en plan! Som Sickan skulle uttryckt det!:grin::winktongue: Min sträcker sig minst 20 år bakåt i tiden. Den röda tråden lyser klart genom hela mitt system Därför blir det tråkigt nog, lite för få byten för att tillfredsställa den kommersiella lobbyn. Men just nu är jag inne i ett generationsskifte. Tror att det var minst 10 år sedan sist någon av huvudkomponenteran byttes och då kan det bli mycket på en gång. Sedan går den tekniska utvecklingen framåt som bekant och då gäller det att plocka upp det som stämmer med den ursprungliga planen och inte falla för locktoner för det som har alla förutsättningar att bli mer eller mindre dagsländor. Jag har inte bråttom! Som när jag sålde min vinylsamling för CD-mediet på 80-talet, något jag ångrar än idag! Det jag däremot inte ångrar är de nyförvärv jag gjort  de senaste åren och som stärks som rätt beslut för varje dag som går. Full musikalisk njutning och utomordentliga praktiska funktioner som streaming som totalt har förändrat förutsättningen att hitta nya musiker och musik. Så slipper man stampa på samma fläck rent musikaliskt. Även den utvecklingen har som bekant gått framåt! Nyfikenhet är något som för utvecklingen framåt och då kan man hitta saker som man gillar. Vad åren har lärt mig och som har blivit mer och mer en framgång är att lita på sin egen hörsel och omdöme och inte ängsligt följa trenderna som man vet kommer och går. 

• 1 month later...
Posted
1 hour ago, parsifal said:

Har du fått din supatrac nu?

jadå, det är några månader sedan.

jag är väldigt nöjd, men har inte så mycket att jämföra med å andra sidan då den monterades direkt på en ny skivspelare. det blir mer spännande att följa @calm’s äventyr då han har lite olika armar att tillgå.

Posted
10 hours ago, VoicesInMyHead said:

jag är väldigt nöjd, men har inte så mycket att jämföra med å andra sidan då den monterades direkt på en ny skivspelare.

Kul! Fick du armen monterad i butik eller gjorde du det själv? Vilken spelare blev det? Kan man följa din resa på något annat forum?

Posted
2 hours ago, parsifal said:

Kul! Fick du armen monterad i butik eller gjorde du det själv? Vilken spelare blev det?

Jag säger precis som @calm att jag föredrar att se på när andra jobbar... :winking: nej, men Bengt a.k.a @SOUND BY VINYL gjorde ett fantastiskt jobb med montering av både skivspelare, tornarm, kablar och pickup. Bara genom att se honom jobba så insåg jag snabbt att det var inget jag hade velat göra på egen hand. Det tog som väntat lite längre tid att få tonarmen pga den stora efterfrågan medans skivspelaren var betydligt mer punktlig med leveransen, men allt som allt så blev det väldigt bra till slut och stort tack även till Marcus och @Perfect sense.

AP1GczO48FPDqFhBnCz_MLgQnT9A21lWswoTG10M

Tonarmskabeln gjorde jag en specialbeställning på från Sablon Audio för att konsekvent ha samma kablar genom hela anläggningen, den finns inte listad i sortimentet på hemsidan men tillverkas på förfrågan och enligt önskemål.

Skivspelaren är en tysk direktdriven historia vid namn STST Motus II DQ och trots kanske lite okänd i Sverige så har tillverkaren Stefan Strohmetz hållit igång sin verksamhet sedan 1985 (hemsidan ser inte ut att vara uppdaterad sedan dess!). Jag hade litegrann hakat upp mig på den efter att ha hört den tillsammans med min pickup i Soundsmiths rum i München, och med en fantastisk tajming så började Perfect Sense sälja STST precis när jag var redo att köpa ny skivspelare. Den har ett klassiskt utseende och påminner litegrann om LP12, men mer minimalistisk och stilren. Dessutom sover jag bättre om nätterna nu när skivspelaren har ett lock, jag insåg inte hur mycket jag saknade det förens det var på plats. 😺

AP1GczOJIGOY6RYi28puAxMKsuAv2bMK8x107rQS

Tanken från början var att kopiera Soundsmiths beprövade setup fullt ut med en Frank Schröder tonarm, men jag kunde till slut inte motstå min egen nyfikenhet och alla lovord kring Supatrac. Rätt eller fel, jag har ingen aning, men jag är nöjd med mina val. Det skulle ju aldrig hända att jag skulle testa olika tonarmar i praktiken utan man får försöka bilda sig en uppfattning på annat sätt och gå på vad som känns rätt.

2 hours ago, parsifal said:

Kan man följa din resa på något annat forum?

Njae, inte direkt. Jag har tröttnat lite på att skriva publikt om allt och ingenting, det blir mest sporadiska inlägg på olika ställen nån gång ibland.

Posted
3 hours ago, VoicesInMyHead said:

Skivspelaren är en tysk direktdriven historia vid namn STST Motus II DQ

Aldrig hört om dem förut - ser jättefin ut! Min ”dröm-spelare” har länge varit Stabi R, denna verkar bygga på lite samma principer med den tunga skivtallriken och direktdriften.  Jag tycker att estetiskt så ser armen ut som om den var gjord för den spelaren!

Posted
14 minutes ago, parsifal said:

Aldrig hört om dem förut - ser jättefin ut! Min ”dröm-spelare” har länge varit Stabi R, denna verkar bygga på lite samma principer med den tunga skivtallriken och direktdriften.  Jag tycker att estetiskt så ser armen ut som om den var gjord för den spelaren!

man vänjer sig snabbt vid det nya normala om inte annat...  :smile: