byZan Posted February 3 Share Posted February 3 22 minutes ago, VoicesInMyHead said: det kommer aldrig bli några vingar eller basfällor i vårt vardagsrum. Man ska aldrig säga aldrig /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 3 Author Share Posted February 3 3 minutes ago, byZan said: Man ska aldrig säga aldrig sant, men det är nog troligt att jag behöver skilja mig först isåfall. ...och då skulle ju det mesta av inredningen försvinna och behovet av vingar och basfällor förmodligen öka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnuskan Posted February 3 Share Posted February 3 23 minutes ago, VoicesInMyHead said: skilja mig först Det handlar väl om förhandlingar o mutor så löser det sig😉🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnuskan Posted February 3 Share Posted February 3 Skämt åsido, det är inte så självklart att bygga in permanenta akustiska åtgärder. Man kanske inte ens vet om man bor kvar. Så vingar eller portabla/borttagbara enheter kan vara en god ide. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 3 Author Share Posted February 3 9 minutes ago, magnuskan said: Det handlar väl om förhandlingar o mutor så löser det sig😉🙂 hehe, det är inte riktigt så enkelt hos oss... 4 minutes ago, magnuskan said: Skämt åsido, det är inte så självklart att bygga in permanenta akustiska åtgärder. Man kanske inte ens vet om man bor kvar. Så vingar eller portabla/borttagbara enheter kan vara en god ide. det beror såklart även en del på hur vardagsrummet ser ut och om man har plats för saker och ting eller om man kanske kan gömma undan dem osv. jag är dock inte helt såld på det själv heller och ser inte gärna att vardagsrummet är fyllt av en massa akustikfix. precis som jag inte heller vill ha allt för mycket av hifi prylarna synliga, det räcker med det mest väsentliga. lindvall and magnuskan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 3 Share Posted February 3 1 hour ago, VoicesInMyHead said: hifispecifika akustikåtgärder är ju något som jag inte använder mig av, och kanske går jag miste om något, men jag tror också man får ha i åtanke att alla rum är olika och har olika förutsättningar och olika problem. jag ser ofta bilder i diverse forum som folk lägger upp på sina lyssningsrum som är väldigt kala utan någon naturlig inredning i form av mattor, kuddar, gardiner, hyllor, vasar, blommor, ljusstakar, lampskärmar och allt vad man nu kan ha. jag skulle väl absolut behöva mäta upp mitt rum nån gång i framtiden och se om det faktiskt skulle behöva vidtas några åtgärder men tills vidare så är jag glad över att vardagsrummet har den naturliga fylliga inredning det har vilket jag tror bidrar till ett levande ljud. men jag kan ju ha fel som sagt, det här är nånting som är svårt för mig att testa i praktiken och det kommer aldrig bli några vingar eller basfällor i vårt vardagsrum. Absolut är det så att alla rum är olika och eventuella problem varierar. Mitt är nära nog kvadratiskt vilket är speciellt problematiskt, även om det är stort. Den klassiska skokartongformen är väl motsatsen, mindre problem. Så alla har inte stora problem, men få går opåverkade om man relaterar till ideal- eller optimalförhållanden. Sedan är det frågan vad man vill uppnå och vad ett lyssningsrum har för funktion utöver att lyssna på musik i. Ofta är det också ett vardagsrum som skall tjäna hela familjen och vara estetiskt tilltalande och trivsamt. Kala rum är sannolikt inte helt idealiska heller. Tror att man får kompromissa både med sig själv och partner. Uppmätning tror jag däremot alla skulle ha nytta av, för att definiera rummets karaktär både frekvens- och efterklangmässigt. Mitt problemområde är kring 48-50 Hz som i viss mån hanterats via HH-resonatorer. Klangen, reflektioner hanterar jag via wingar. Allt detta har förbättrat och gjort rummet lyssningsbart i jämförelse med utgångsläget som var tråkigt, dött och bara bumligt och höll på att få mig att sluta med hifi och musiklyssning. Finns naturligtvis andra metoder för att åstadkomma samma slutresultat, elektroniska EQ, högtalarplacering och lyssningsplats. Men tror att en blandning av både reflexion, absorption och diffusion blir det det mest naturliga ljudet. Där kommer absorption och reflexion naturligt genom vanlig inredning. Diffusion kanske man får tillföra. Men för att återgå till min prioritering av akustiken så tror jag att de flesta skulle ha nytta av fakta om rummet och sedan ta det därifrån. Så var det i vart fall för mig, att slippa famla i mörker och sätta in fel åtgärder. Calm byZan, calle_jr, VoicesInMyHead and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 3 Share Posted February 3 8 hours ago, byZan said: Man ska aldrig säga aldrig /byZan Jo, när det gäller streaming. R2R är nog mycket svårare att värja sig emot skulle jag tro lindome 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 8 Author Share Posted February 8 Kanske världens bästa högtalare?! Iaf en av de nyaste bästa? New Kroma Atelier Mercedes Speakers. "Following the successful launch of the Turandot flagship speaker at Munich in 2022, our Head Engineer, designer Javier Millan and Miguel Carvalho wanted to create a new loudspeaker which shared many of the qualities of the Turandot in a smaller footprint and lower price point and therefore accessible to a wider audience. The research in our lab started and with the use of components from our partners Purifi Audio, Mundorf and Duelund our new loudspeaker Mercedes was born." https://www.monoandstereo.com/2023/02/new-kroma-atelier-mercedes-speakers.html Hoppas på att få se och höra dem i sydliga delar av Tyskland till våren. parsifal, juha, P-pan and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 8 Author Share Posted February 8 "You have never enjoyed such an overwhelming, realistic sound . . . such rich timbres. . . and such high level of detail that, up until now, seemed impossible to achieve." väger sisådär 138 kg/st dock, så det kan bli knepigt att smuggla ut dem och få med på planet hem. parsifal 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted February 8 Share Posted February 8 1 hour ago, VoicesInMyHead said: "You have never enjoyed such an overwhelming, realistic sound . . . such rich timbres. . . and such high level of detail that, up until now, seemed impossible to achieve." väger sisådär 138 kg/st dock, så det kan bli knepigt att smuggla ut dem och få med på planet hem. Bara 60 cm högre än nuvarande, kommer knappt att märkas.😉 juha and VoicesInMyHead 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 8 Author Share Posted February 8 4 minutes ago, figge said: Bara 60 cm högre än nuvarande, kommer knappt att märkas.😉 nää, och i vårt eventuella nya framtida lyssningsrum vardagsrum så ska vi ju ha ännu högre i tak, så bra att kompensera lite tänker jag? figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 8 Share Posted February 8 Du får vara noga med att välja färg på väggarna där hemma. Alltid bra när högtalarna försvinner ur "synbilden" ... tror det kan finnas väldigt mycket "Waffliga" fördelar med. Kul också att du verka ha fått en ordentlig löneförhöjning VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 8 Author Share Posted February 8 9 minutes ago, P-pan said: Du får vara noga med att välja färg på väggarna där hemma. Alltid bra när högtalarna försvinner ur "synbilden" Kroma har ju en egen lösning där... figge and P-pan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 8 Share Posted February 8 Aaah, det är därför de har vågformade stativ VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 9 Share Posted February 9 Kroma Mercedes har "smyglanserats" i dagarna och är en ovanligt vacker skapelse om ni frågar mig. VoicesInMyHead and juha 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted February 13 Share Posted February 13 On 2023-02-09 at 11:11, Perfect sense said: Kroma Mercedes har "smyglanserats" i dagarna och är en ovanligt vacker skapelse om ni frågar mig. Med element från våra danska vänner på Purify? Läste några inlägg till ovan och där står det ju att det är det! Prisbild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted February 13 Share Posted February 13 7 minutes ago, Engelholm Audio said: Med element från våra danska vänner på Purify? Läste några inlägg till ovan och där står det ju att det är det! Prisbild? Då storebror Turandot kostar 1890000kr och lillasyster Elektra kostar 1190000kr, så blir det väl någonstans där mitt emellan Perfect sense and Engelholm Audio 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 13 Share Posted February 13 4 minutes ago, Kilgore said: Då storebror Turandot kostar 1890000kr och lillasyster Elektra kostar 1190000kr, så blir det väl någonstans där mitt emellan Priset är inte satt riktigt än, men det är ett högst rimligt antagande. / Marcus Engelholm Audio 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 14 Share Posted February 14 (edited) Kan man få dem skräddarsydda eller är valet av grått bestämt på förhand? Kollade precis på materialet de använder, om jag kan lita på 6moons artikel förstås. Det verkar vara materialet Krion som används. Artificiell sten som man bygger badkar, tvättställ, golv och annat med. Verkar finnas i alla tänkbara färger och utföranden. Då borde man kunna välja vad man vill som köpare av en sådan högtalare. Edited February 14 by conan Tillägg Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RGB Posted February 15 Share Posted February 15 On 2023-02-13 at 13:33, Kilgore said: lillasyster Elektra Min privata spådom är att Kromas "övre mittfält" i dagsläget är deras minst "framtidssäkrade" produkter. Jag baserar detta bl.a. på hur flankerna utvecklar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 15 Share Posted February 15 17 hours ago, conan said: Kan man få dem skräddarsydda eller är valet av grått bestämt på förhand? Kollade precis på materialet de använder, om jag kan lita på 6moons artikel förstås. Det verkar vara materialet Krion som används. Artificiell sten som man bygger badkar, tvättställ, golv och annat med. Verkar finnas i alla tänkbara färger och utföranden. Då borde man kunna välja vad man vill som köpare av en sådan högtalare. Kabinetten är helt riktigt i Krion (som har stora likheter med Corian) och går att få i svart eller vitt. Sidopanelerna finns i flera färger och fanér. https://www.krion.com/us/news/sounds-kroma-speakers-krion?amp=1 / Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 15 Share Posted February 15 1 hour ago, RGB said: Min privata spådom är att Kromas "övre mittfält" i dagsläget är deras minst "framtidssäkrade" produkter. Jag baserar detta bl.a. på hur flankerna utvecklar sig. Ja, så kan man absolut se det. Mimi, Thais och Stella har alla kommit i nya (Xtreme) versioner med ännu bättre element, där det även har tillkommit två nya modeller på den allra högsta nivån under det senaste året. / Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 15 Author Share Posted February 15 äsch, vem bryr sig om det senaste, jag kör old school element och vita paneler.... jag vill tro att vita paneler tillkom efter att jag beställde mina "custom" på det sättet och så såg de hur mycket snyggare det blev. AlfaGTV, Ivery and Perfect sense 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RGB Posted February 15 Share Posted February 15 8 hours ago, Perfect sense said: Ja, så kan man absolut se det. Mimi, Thais och Stella har alla kommit i nya (Xtreme) versioner med ännu bättre element, där det även har tillkommit två nya modeller på den allra högsta nivån under det senaste året. Visst, men jag såg mycket trevliga tendenser till denna flankutvecling redan innan elementfabrikantbyten blev pouplärt hos denna tillverkare. Mer renskuret på ett närmast WestminsterLab-sätt, som bara är. ”Den nye” verkar ta upp denna aspekt. Trevligt! Perfect sense and VoicesInMyHead 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RGB Posted February 16 Share Posted February 16 On 2023-02-15 at 10:19, Perfect sense said: nya (Xtreme) versioner I Mimis fall är säkert förbättringen "Xtreme"-stor Spänd på hur mycket bättre, eller annorlunda, Xtremeversionen är i Thais fall. On 2023-02-15 at 11:01, VoicesInMyHead said: äsch, vem bryr sig om det senaste, jag kör old school Jag ser som sagt på Thais som starten på Kromas new (minimalist sort of) school Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 16 Author Share Posted February 16 11 minutes ago, RGB said: I Mimis fall är säkert förbättringen "Xtreme"-stor Spänd på hur mycket bättre, eller annorlunda, Xtremeversionen är i Thais fall. ska man köpa nytt idag så vill man säkert ha Xtreme versionen, men det känns inte som jag orkar uppgradera. det skiljer ju iofs en del pengar, så om nån tänker köpa så kan de ju köpa mina istället då så köper jag Xtreme modellen... 13 minutes ago, RGB said: Jag ser som sagt på Thais som starten på Kromas new (minimalist sort of) school jag tycker Stella känns spännande, men tyvärr så börjar det bli lite för mycket pengar (för mig) redan på denna nivå. jag är dock väldigt nöjd med Thais och behöver inte större högtalare som det är just nu. En sak med Thais Xtreme är att den INTE har något av de här Purify elementen som ser skadade ut som folk alltid för på tal så fort Kroma högtalare visas på bild, men jag antar att de måste urskilja modellerna på nåt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RGB Posted February 16 Share Posted February 16 Ett tankeexperiment: Lek med tanken att detta "bara" är exempelvis arkitekturmodeller. Väljs en "moralmodernistisk" och minimalistisk blick så framstår "Xtreme" som ett stort lyft i Mimis fall. Saken framstår annorlunda angående Thais. Ursäkta detta lite smala spår. Men jag tycker att även denna del är intressant i Kromas utveckling. Tillbaka till hur det hela faktiskt låter Har någon kunnat jämföra de två Thaismodellerna (helst i samma rum/system) så vore det mycket spännande att ta del av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted February 17 Share Posted February 17 8 hours ago, RGB said: Ett tankeexperiment: Lek med tanken att detta "bara" är exempelvis arkitekturmodeller. Väljs en "moralmodernistisk" och minimalistisk blick så framstår "Xtreme" som ett stort lyft i Mimis fall. Saken framstår annorlunda angående Thais. Ursäkta detta lite smala spår. Men jag tycker att även denna del är intressant i Kromas utveckling. Tillbaka till hur det hela faktiskt låter Har någon kunnat jämföra de två Thaismodellerna (helst i samma rum/system) så vore det mycket spännande att ta del av. Jag ser också en ökad tydlighet och stringens hos de nylanserade modellerna även om elementbestyckningen varierar en del där utvecklingen delvis går hand i hand med den som pågår hos Purifi. Jag har Mimi och Thais Xtreme här med Stella Xtreme på väg lite längre fram. Skillnaderna mellan Mimi och Mimi Xtreme blir allt mer tydliga och värdefulla ju mer man lyssnar och lär känna den nya versionen. Thais Xtreme har dedikerade bas- och mellanregisterelement i jämförelse med den tidigare Thais som har ett gemensamt för bas/mellanregister. Xtreme versionen har också den nya AMT banddiskanten. / Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted February 17 Author Share Posted February 17 8 hours ago, RGB said: Ett tankeexperiment: Lek med tanken att detta "bara" är exempelvis arkitekturmodeller. Väljs en "moralmodernistisk" och minimalistisk blick så framstår "Xtreme" som ett stort lyft i Mimis fall. Saken framstår annorlunda angående Thais. Ursäkta detta lite smala spår. Men jag tycker att även denna del är intressant i Kromas utveckling. jag vet inte om jag riktigt hängde med på det där, men om man ser till utseendet så tycker jag klassiska Thais är "snyggare" än Thais Xtreme, den nya banddiskanten gör inte saker och ting bättre och jag tycker det ser mer ut som vilken högtalare som helst, medans den klassiska modellen har ett lite mer eget och också minimalistiskt uttryck. 8 hours ago, RGB said: Tillbaka till hur det hela faktiskt låter Har någon kunnat jämföra de två Thaismodellerna (helst i samma rum/system) så vore det mycket spännande att ta del av. det där är ju alltid lite knepigt, så tyvärr blir det ju mest spekulation. hade det inte varit så bökigt att hantera högtalare så hade jag gärna lånat hem ett par Thais Xtreme, men det känns lite meckigt och då behöver jag nog vara lite mer sugen på att uppgradera för att det ska kännas relevant. å andra sidan kanske jag aldrig blir sugen om jag inte vet vad jag får istället... klassiskt moment 22. Kroma har faktiskt uppdaterat sin hemsida med lite mer specifikationer vilket de var dåliga med från början. Man får 4 kg mer av allting med Xtreme där den stora skillnaden verkar ligga i frekvens responsen och till viss del känsligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RGB Posted February 17 Share Posted February 17 14 hours ago, VoicesInMyHead said: om man ser till utseendet så tycker jag klassiska Thais är "snyggare" än Thais Xtreme, den nya banddiskanten gör inte saker och ting bättre och jag tycker det ser mer ut som vilken högtalare som helst Just så! Utan tvivel i mina ögon. (Till skillnad från Mimi där Xtreme versionen lyfter på flera plan.) Men kanske inte kalla Thais klassisk, där den ståtar med sin underbart sköna och närmast personliga assymetri samt renskurna nyminimalism VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts