rikard

En hifinörds bekännelse

Recommended Posts

2 hours ago, shifts said:

Det kom alldeles för mycket bra musik

För egen del var 2019 ett år där jag kastades mellan att först uppskatta och känna hopp för kommersiell musik genom bland annat Billie Eilish till att ge mig på opera för att slutligen upptäcka, fördjupa och fullkomligt förlora mig i Black Metal.

Det är snudd på så jag undrar om jag egentligen behöver någon high-end anläggning... :Thinking:

Vet inte vad för black metal du intresserat dig för, men det finns en hel del extrem, men ändock hyfsat välljudande sådan: Kan rekommendera att låna ett öra till Blut Aus Nords 777-serie, men även Deathspell Omega - Paracletus. Där finns nyanser och detaljer att upptäcka med en bra anläggning. Rekommenderar!

Posted (edited)
39 minutes ago, shifts said:

Vet inte vad för black metal du intresserat dig för, men det finns en hel del extrem, men ändock hyfsat välljudande sådan

Har som brukligt vid ny genre utforskning försökt hålla mig till klassikerna och lite lättlyssnat till en början, dels för att se hur det började men även vart det har tagit vägen sedan dess, så det är väl band som Emperor, Mayhem, Bathory, Darkthrone, Immortal, Burzum, Venom, Dimmu Borgir och Cradle of Filth mfl som mest fångat min uppmärksamhet så här långt. Det skadar ju inte med bra produktion och mastring för längre lyssnande dock. Tack för tipsen, ska lägga till dem i listan med en gång. 

Jag måste se Lords of Chaos filmen av Jonas Åkerlund (ex-Bathory för övrigt!) också, har bara inte hunnit dit ännu... tyvärr så ÄR det ju "intressant" och lite "spännande" vad de höll på med i Norge när det begav sig, även om man kanske inte vill glorifiera det för mycket.

Tilläggas kan att vi har ett antal långhåriga Black Metal fans på jobbet, och av någon anledning så verkar de som lyssnar på denna typ av musik ALLTID bära band t-shirts, så om man bara lyckas urskilja vad det står på dem så kan det vara en stor källa för inspiration också... :) 

Edited by rikard

5 minutes ago, figge said:

I know what you have done.

haha, det är alldeles för många som vet alldeles för mycket här känner jag... :)

det värsta är att själv vet jag inte alls riktigt om det här var så smart egentligen... framtiden får utvisa!

1 hour ago, byZan said:

Ja nu är det bild men det saknas något på den?

Hm, saknas säger du? Jag tänkte ju prova det här med AirPlay som jag hört så mycket om. Kablarna hänger lite löst dock så jag är osäker på om jag gör rätt? :39:

51 minutes ago, octavia rs said:

Där ska kanske in en X1

Mm, mm... Vart tar man vägen efter en T2 egentligen. Som bekant är det vissa som tar en fasligt tid på sig att utvärdera saker, så vi får väl avvakta lite och se... :)

50 minutes ago, byZan said:

F-n vet om det inte är en Vivaldi-stack?

Mm, kanske, kanske... Det verkar ju bli en ledig snart. Men om den ska få plats i hyllan så blir det nog ingen mer lossless för mig, jag kommer behöva komprimera ordentligt. :cool:

Jaaa, vi får väl se som sagt. Hur det än blir så kommer jag hålla @AlfaGTV ytterst ansvarig för detta. Han började ställa frågor om jag var nöjd med min T2 eller om jag saknade något? Supernöjd var mitt svar, men sen satt jag där och var lycklig i min fåtölj och alla ni andra på forumet höll på att testa och mecka. Det där fröet som såddes började gro och växa till sig. Saknade jag något? Varför sa han så?

21 minutes ago, octavia rs said:

Får väl fortsätta och gissa här då @rikard kan de vara MSB?

Mmm, MSB gör ju väldigt väldigt fina och till utseendet kanske dessutom världens snyggaste DAC:ar... alltid intressanta.

17 minutes ago, bfjohansson said:

Misstänker något av samma sort som förstärkaren

Ypsilons DAC hade varit riktigt läcker att ha tillsammans med förstärkaren, den tanken har jag tänkt många gånger. Men tyvärr har jag aldrig riktigt haft möjlighet att utvärdera den och jag har aldrig riktigt läst om den heller.

25 minutes ago, rikard said:

Mmm, MSB gör ju väldigt väldigt fina och till utseendet kanske dessutom världens snyggaste DAC:ar... alltid intressanta.

Ypsilons DAC hade varit riktigt läcker att ha tillsammans med förstärkaren, den tanken har jag tänkt många gånger. Men tyvärr har jag aldrig riktigt haft möjlighet att utvärdera den och jag har aldrig riktigt läst om den heller.

Det kommer en uppdaterad version nu (DAC-1000) ifrån Ypsilon med dedikerad konvertering för PCM och DSD. Vårt demo-exemplar är på väg där förväntan som alltid ifrån Ypsilon är stor.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Edited by Perfect sense

1 hour ago, Perfect sense said:

Det kommer en uppdaterad version nu (DAC-1000) ifrån Ypsilon med dedikerad konvertering för PCM och DSD.

Hamnar den runt 400k i standard utförande för de finns väl en SE modell med på gång?

42 minutes ago, octavia rs said:

Hamnar den runt 400k i standard utförande för de finns väl en SE modell med på gång?

I standardutförande så blir riktpriset 199.000 kr där priset för SE-versionen (med silverlindade transformatorer m.m.) blir 330.000 kr preliminärt.

Värt att tillägga är att priserna i USA är betydligt högre än i Sverige och Europa.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Edited by Perfect sense

Men, det här känns ju bekant... deja vu liksom! :blackeye:

IvYQfP3DsUYPLZtfLmvADoKyOgxCA1VmekgRSK_-dJ1m3vxJvRr2LNdXtA1zaedWQXhuHMZNs1x3O_jV9i9opJlXth7ugCE4gMuny2Sn0R2fNPFTHYXReJdSg2eE9CvhawSMSPac_v76CejW9-5drOUVpw7zWY_RpOon37qTjkJyAlWRKXJlcWUcxDZuTo6mmOxNvcQsQVsBat87Q2QW-kBtCXfjKbCb4dWS8FoKf66G6TMJWpNmm0TxgSxd3Hyx7UoGcS-6z4Ym_Gi12FRKqwtHgSlyOzs6DftAD16n6dJ5gaXGoOV1uB_gluo1ebVwQAMharq82mnIkvGQtGD2EFPenUXuRIxZ0kkzc5ttrqKgQp3MAEMCQlGeRZm0yj70RS3LUaIY8GbvJC4aq_bCuNsEuSZg_oK4kCDKHkIXmIa9Ts9QuAi1qIikpTV0NHOYk892FKU4r3CXypmfdbgUYCTbN_77fWODMFmJ_P0M6IKJg8px54IQxk4m_DYWzK9ThUjKF84A5UgBvwUkZpou4cKaQFH2jhe6g0ky6563MLH5pLr1JCDaiPIIZlZkk9aEx37XHx40-9phAL5e1hsx6U-IH1jIBHgcB4HprQuehbN9SJW9z-mDUfNq4uoogjx4NS1To9PSHS-RI7QgjKWgkMsUUfpkMA2g2RcQsP4JtsF3MhvZbfcSvAUz9XUwLfi5IKt9UFKIx9HRXkjmPRvNULvlD201Gkteg9BlTSOT871c8-dU=w2128-h1596-no

The Lumin is gone, long live the Lumin!

Eller vad säger man? 

Jag som brukar säga att jag tycker det är kul med omväxling och variation, jag får nog snart revidera det uttalandet om mig själv för om jag räknat rätt så borde det här innebära Lumin nummer 3(!) här i mitt egna hem. Allt jag tidigare sagt och lovordat Lumin för är såklart fortfarande sant, jag är fortsatt ett stort fan av deras produkter, även om det lite hastigt och lustigt, oväntat rent ut sagt till och med, ändå blev dags för T2 att lämna mig.

Det ska sägas att jag övervägde ett par olika alternativ faktiskt, det är ju aldrig fel att sondera marknaden och göra nya efterforskningar emellanåt, det händer trots allt litegrann på denna fronten, men i slutändan så kändes det ändå rätt och som att jag vet vad jag får och inte kommer bli besviken.

Väl uppackad och på plats så kan man enkelt konstatera att den inte ger ifrån sig något ljud, inte minsta lilla pip ens.

Det saknas fortfarande något ganska väsentligt...

URAXdT438bNxJu_3uCi7KwOpxBmCapXm6SnfaxF0-b42am5y1OJvx7GocC6koF7mLFMLkVLebAHZJQCscSaxxKpWPAZhjYGiG7KKPww0YHA9APwVkJXy2E-1hG0c5s_fGO3HIvV2YsFRUMTUDidr_FSWJJ8WFkQQUjjuMIK4pmW2ty1GTnHmgsfx8Mu5ezIJ797B2FMr7pXZM6x2klXgV3sAnGUNJxkjmc4InZ44iRs4heTNKXEcXr8LgN4ZupHkI6bg4LlE-jbp7zix3v3SSSGr9ryjWbXkKcPU-eRs-esJ_vP86A1GCOa8uLa9tH7GZWIeKhDEGtHx7D4PBct4DZDwI1bxu6vyDRagxSQIh-Jk0Y2IIY8oFBSzdeLvhYJdMoMtEJdoJ1oScsRR3NLkaaheT3-J2U96u91OobV5l3nE_x2FQGLEHq9DDMIEG6eFlIuOk7fhmWKNyI2tiq0NhcnuKK4bSwPVZ_6JYZ2GPT7ggTi4DrZWCZSLducKCvoCms9j41vdMzkkt5c9T87K2sn2FfE1CPh3rXO7n1qcjy8jhFhU83BJfXMoczAuiNFsfz5Nk9p8XTVz21TUzhWyhOy8v-dzJ6_Bm41uJzXLnzB2VDFVj_yhfwVB8GWyQQC2cNfW87ckU4X5ZCR5PjdO8D7O9kPSlKLFYlOEovjlQ0zCnytssTpVV3Jak7l5viNaA517KblSMLc7POFB-3b9yNIhmAE2GXA_ol3x6Kp7U159lWFk=w1230-h1596-no

Min Lumin no. 3 är nämligen Lumin U1 Mini, en renodlad streamer utan DAC.

Här har jag under det senaste året lite drygt gjort mitt yttersta för att skala ner antalet burkar och sitta nöjd i båten alltså tagit några steg tillbaka igen. Det är lätt att falla in i gamla vanor eller vad ska man skylla på? När jag ser vissa andra anläggningar här på forumet så känner jag ändå att jag har en relativt minimalistisk uppsättning och tänker inte skämmas för att det nu blir EN liten låda till åtminstone. Bara en liten...

Detta FÅR ju dock vissa konsekvenser, och eftersom jag känner mig själv så kommer jag ju inte kunna låta bli att uppgradera ström och signalkablar vad det lider, men en sak i taget.

11 hours ago, rikard said:

Min Lumin no. 3 är nämligen Lumin U1 Mini, en renodlad streamer utan DAC.

Kul... :)

Man skall ta recensioner lite med en smula salt men när de går ens egen väg är de ju utmärkta... :thumbsup: Jag har surfat nätet på vad som sägs kring Lumin och framför allt då U1 Mini. Bl a tog jag till mig en recensent som menar att U1 Mini har 99 % av de streaming-/bridgekvaliteter, både funktionellt och ljudmässigt, som Lumins finaste produkter. De skriver att det är samma grundenhet med samma CPU. Det övriga produkter tillför är olika nivåer på dacar, analogdelar med tillhörande nätdel, förpackning (typ cnc-frästa chassi) och de är betydligt viktigare för hur det låter än själva bryggan som finns i varje enhet. Vad som saknas i U1 Mini är pcm 768 och dsd512. Det tycker jag man kan leva utan.

Om den dagen kommer att jag vill byta min dac, så ligger Lumin högt på listan. Än så länge vill jag dock inte släppa möjligheten att spela cd (ett löfte till fru Bebop). Därför föredrar jag integrerad cd/dac typ den jag har.

1 hour ago, Bebop said:

Vad som saknas i U1 Mini är pcm 768 och dsd512. Det tycker jag man kan leva utan.

Definitivt. Sen tror jag att just när det kommer till upsampling att sådant är väldigt DAC specifikt och nu kommer jag köpa en DAC som jag tror svarar bättre på detta än vad Lumin gjorde. Trots detta så är jag ändå inne på att köra AES/EBU eller SPDIF istället för USB, jag är rädd att om jag går USB vägen så kommer jag snart sitta med diverse USB tweaks mellan prylarna. Detta kommer ju begränsa möjligheterna något, men det känns inte som en stor grej, något som jag definitivt kan landa i efter att ha experimenterat under några år.