Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

Plötsligt så händer det... att man får oväntat besök! @P-pan med familj kikade förbi bara sådär med bullar, muffins och kakor i alla dess former och framförallt en hel packe med rör(!) för att rädda mig från nyproduktions tristessen. Mycket trevligt! :smilingeyes:

 

AM-JKLWxrBCxw4jPCd0M_kkrpSko2VaScRsF1b5w

 

Strax efter att de farit vidare så åkte ett par standard 12at7 Brimar från förmodat 1970-tal i Levanten. Kanske inte något superrör eller speciellt så sätt, men betydligt bättre än ett nyproducerat dylika, alltid!

 

Levanten är ingen förstärkare man vill hålla på och rulla för mycket rör i, först ska man ta sig igenom inte mindre än 14(!) st pyttesmå torx skruvar för att komma in i den och sen är det ett stående kretskort som gör det lite halvmeckigt att både få loss och sätta i rören och man får vara lite försiktig. Jag skulle tro att man försöker hitta ett rör man gillar och sen sitter nöjd med det. Det är inte som en LampizatOr som bara står där och väntar på att få sina rör rullade.

 

Blev det någon skillnad? Bättre? Sämre? Säg så här... @figge, säg åt din vän att bege sig ut och shoppa! :winking:

 

Stort tack @P-pan för en trevlig eftermiddag och den snabba rörassistansen!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Strax efter att de farit vidare så åkte ett par standard 12at7 Brimar från förmodat 1970-tal i Levanten. Kanske inte något superrör eller speciellt så sätt, men betydligt bättre än ett nyproducerat dylika, alltid!

 

Stort tack @P-pan för en trevlig eftermiddag och den snabba rörassistansen!

 

En god vän sa för ett par år sedan att... - Man kan aldrig få för många rör :winking:

Eller vad säger du @Daniel  ?

 

Det var ju synd att Mullardisarna inte var uppmätta men jag tror Brimar duger minst lika gott.

Hoppas nu bara att rören inte har allt för hög brusnivå eller andra trix för sig.

 

Väntar med spänning på vad du eventuellt kan utröna utav detta. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, AlfaGTV said:

Varför skaffar man inte en förstärkare som har en ljudsignatur man gillar och dessutom behåller den över sin livstid? Är det för enkelt? ;) 

 

hehe, jaa svaret på det är nog att det ju är en hobby och att vi alltid jagar förbättringar av ljudet om det är möjligt. att byta rör är ju en relativt enkel grej, lite som gjort för att göra just det, och det kan ha ganska stor påverkan på ljudet. det är ju dock spännande att det finns så många olika sätt att spela upp musik och man väljer ju själv vilka saker man vill fördjupa sig i och hålla på och fixa och trixa med, eller så gör man inget och bara sitter nöjd vilket är helt okej det också, så länge det kommer musik ur högtalarna.

 

nu har jag blivit ganska van, men jag minns mitt första lite mer "vintage" rörpar jag köpte, de var från 1959 och jag tyckte det var rätt fascinerande att de var över 60 år gamla. det är ändå lite charmigt och ganska kul att försöka hitta guldklimpar från förr och använda dem i modern teknik och höra hur de påverkar på ett positivt sätt. men det kan nog lätt bli för mycket också, jag skulle egentligen vara ganska nöjd med att bara ha min Lampi för rörbyten.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, VoicesInMyHead said:

att byta rör är ju en relativt enkel grej, lite som gjort för att göra just det, och det kan ha ganska stor påverkan på ljudet.

Det är lite det jag fiskar efter, att olika rör har ganska stor inverkan på ljud, brusnivå, mikrofoni etc. Elektroniken vill jag personligen skall vara en pålitlig referens som INTE förändras efter 500h eller 1500h.  Men visst, jag laborerar med skivspelare, pickuper och RIAA-steg där samma sak sker också, förändring över tid möjlighet att optimera för vissa pressningar etc. Så jag kastar givetvis massor med sten i glashus, erkänns! :D 

 

Jag tänker också på problematiken som tillverkare, man vill att den rörförstärkare man bygger skall låta som om den hade Telefunken från 50-talet men det enda som står till buds är ryss-femmor... Det enda man kan lita på är att rören inte kommer låta lika, bete sig lika eller ens hålla lika länge.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Det är lite det jag fiskar efter, att olika rör har ganska stor inverkan på ljud, brusnivå, mikrofoni etc. Elektroniken vill jag personligen skall vara en pålitlig referens som INTE förändras efter 500h eller 1500h.  Men visst, jag laborerar med skivspelare, pickuper och RIAA-steg där samma sak sker också, förändring över tid möjlighet att optimera för vissa pressningar etc. Så jag kastar givetvis massor med sten i glashus, erkänns! :D 

 

Jag tänker också på problematiken som tillverkare, man vill att den rörförstärkare man bygger skall låta som om den hade Telefunken från 50-talet men det enda som står till buds är ryss-femmor... Det enda man kan lita på är att rören inte kommer låta lika, bete sig lika eller ens hålla lika länge.

 

Jo, jag förstår vad du menar också tror jag. men jag tror att det helt enkelt är väldigt olika, både hur potentiella köpare ser på det och även hur olika tillverkare ser på det. Som vanligt så finns det något för alla helt enkelt. Men som jag skrev ovan så bytte ju Riviera killen själv rör under Take 5 eventet vilket kanske är en indikation på deras förhållningssätt om inte annat, men det finns säkert tillverkare som inte tycker att man ska vara inne och pilla på eventuella rör eller något annat för den delen. Nån surputte finns det ju alltid... :winking:

 

Sen om man tar det hela till dess extrem... LampizatOr som verkligen inbjuder till rörbyten. se t.ex bara alla rörtrådar till Lampisar på andra forum, det bygger ju communityn som skapar lojalitet och begär utan dess like. Folk pratar med varandra och tipsar varandra till höger och vänster, år ut och år in. Det är en väldigt rolig del av en sådan här hobby också, och jag tror inte det är så negativt för dem som tillverkare direkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det finns en osund hype kring rör typ om man sätter in t ex Philips eller Mullard så blir allt bättre. Det enda kring detta jag är överens om är att NOS oftare låter bättre än nytillverkade och framför mer lågbrusiga och håller längre. Men det som inte eller väldigt sällan redovisas är vem som tillverkat rören. Framför allt när rörmarknaden sjönk. Exempelvis tillverkades Siemens både hos Tesla i Slovakien, Ei i Serbien, RFT i DDR. Philips tillverkades i Holland, Indien i Tyskland. Mullard i England, hos RFT i DDR, hos Philips i Holland osv. Mazda i Frankrike, Belgien och hos RFT i DDR. De tillverkade även till Siemens och Telefunken liksom Ei och Tesla. RCA och Sylvana tillverkades både i USA och i Europa.

 

När botten gått ut rörmarknaden satt t ex RFT med stora lager av rör som nu hittat en marknad som NOS. Inte minst rör som tillverkades till Siemens ursprungligen. Det är få rör man med säkerhet vet var de kommer ifrån. Ett undantag är t ex Telefunken med diamantstämpeln i glaset och med tillverkningsnummer som börjar med ”B” som i Berlin eller ”U” som i Ulm. Telefunken med svart text är tillverkade av JJ.

 

Det är kul med rör och det kan låta väldigt olika, men att enbart gå på ”brand” är knepigt. En annan femma är utsorteringen. I princip alla tillverkare hade sorteringsgrader på sina rör och det fanns firmor som levde på det liksom idag typ TAD och BTB som säljer nytillverkade rör i olika sorteringsgrade typ ”Select” eller ”Premium”. Eller för ”HiFi Audio”, ”Guitar amplifiers” osv. De kan också låta bra även om de är nytillverkade men kanske inte lika exotiskt och roligt att ha.

Link to comment
Share on other sites

 

Får inte rören i princip samma egenskaper om de håller sig till märkets specar, oavsett vilken fabrik de tillverkas i?

Jag skulle tänka att det är märkets recept jag efterfrågar (tex Tung-sols 12ax7 gold pin eller Mullards 12AT7 Miniwatt), snarare än exakt var det har tillverkats.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju det här som är både charmen och problemet (förbannelsen) med rör. Det ÄR skillnad på rör, rör från olika tillverkare, rör från samma tillverkare, rör från samma tillverkare olika årtal, rör från samma tillverkare från olika fabriker osv osv. Dessutom som @Bebop skriver så är det ju i stort sett omöjligt att veta med 100% säkerhet numera. För ett otränat öga så ser alla rör likadana ut, men konstruktionerna skiljer sig åt ganska ordentligt (även inom samma märke, modell, årtal, fabrik osv alltså). Sen har vi ju hela soppan med att typ ALLA tillverkade åt varandra till höger och vänster, det handlar inte om att rör är "fake" utan det var så man gjorde, så att ett RCA rör kan se identiskt ut med t.ex TungSol är inget konstigt det heller. Att bara gå på namnet är ingen garanti för nånting. Sen finns det ju dock rör som på riktigt är "fake", skumma handlare som säljer billiga liknande rör för nånting som de inte är. Se t.ex den här och den här sidan för mer info om fakes, just Telefunken är ganska hårt utsatta och även en diamant är inte alltid vad den ser ut att vara.

 

Så hur kan de skilja sig så mycket åt? :think: Säg så här... ge 3 personer ett recept på en måltid och det kommer inte smaka likadant, eller varför låter olika vinyl pressar olika? Det här med "recept" är ju intressant, man försöker ju idag göra replicas, exakta kopior av gamla "legendariska" rör som Western Electric 300B och 274B t.ex, men det blir ändå inte samma sak av någon anledning. Man når inte riktigt hela vägen fram. Jag postade i den glödande rörtråden för ett tag sedan en jämförelse som hade gjorts mellan ett antal olika Sylvania och RCA rör som jag tyckte var intressant.

 

En generell personlig åsikt här, men i stort sett alla så kallade "NOS" (New Old Stock) rör är bättre än nyproduktion, visst kan det såklart finnas undantag och nyproduktion som är "okej", men på det stora hela så är det min uppfattning och erfarenhet. Det var bättre förr helt enkelt. Sen är det inte helt enkelt att hitta riktiga NOS rör idag som inte varit använda. Tidens tand kan även gå hårt åt en del rör beroende på hur de har förvarats osv. Ibland kan det vara en indikation på att rören faktiskt ÄR ifrån 1940, men det kan ju också innebära att det är så slitet att det tappat allt som en gång var så bra med det.

 

I slutändan får man lyssna... och som vanligt för att någon annan tycker si eller så så behöver det ju inte betyda att det är rätt för dig eller mig. Det knepiga är ju att veta om man verkligen lyssnar på exakt samma typ av rör och i vilket skick de är osv. Snabba A/B tester kan vara svårt och det är lätt att döma för snabbt (det misstaget har jag själv gjort), ibland behöver gamla rör flera veckor på sig för att vakna till igen efter att ha legat i dvala i 50 år.

 

Jag börjar nästan se rör lite som en "hobby i hobbyn", det är kul med rör, men det är också en otroligt stor djungel att ge sig in i. För mig har det verkligen varit trappsteg att försöka lära mig och förstå och jag tycker knappt att jag skrapar på ytan, jag tror inte man egentligen kan bli "fullärd" inom området idag. Mycket kunskap, erfarenhet och förståelse är på väg att gå förlorad med äldre generationer och har också tyvärr redan gått förlorad.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Får inte rören i princip samma egenskaper om de håller sig till märkets specar, oavsett vilken fabrik de tillverkas i?

Jag vet inte men jag inbillar mig att det är eller kan vara så om det också är kopplat till ”dikterad” kvalitetskontroll. Det finns så många utsagor så det är svårt att med säkerhet säga hur det är. Jag läste till exempel om Philips ”SQ”-sorterade dubbeltrioder låter i stort lika oavsett vilket år de är tillverkade. Tyvärr har rör också blivit ett samlarobjekt med priser därefter. Det har ju inget med ljud att göra. Det är ren fåfänga och för mig är det en sport att försöka runda den aspekten. Ett exempel är rör gjorda av ungerska Tungsram som under många år ansågs som ”skräp”. Idag är det tvärtom. Sannolikt har de varit lika bra eller dåliga under alla år.

 

Låter retippade pickuper från olika specialister lika om de följer specarna? Det var lite hallå om det för några år sedan när det blev känt att bl a Koetsu skickades till någon fabrik i Schweiz. Om det blev bättre eller sämre vet jag inte men det var inte i enlighet med marknadskommunikationen.

 

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Det ÄR skillnad på rör, rör från olika tillverkare, rör från samma tillverkare, rör från samma tillverkare olika årtal, rör från samma tillverkare från olika fabriker osv osv.

 

Här ett exempel på hur det kunde se ut från Philips fabrik i Herlev:

 

Heerlen plant tubes were sold with different labels like Amperex, Miniwatt, Philips, Bugle Boy and also relabeled by various Philips associates or companies owned by Philips like Valvo, Mullard, La Radiotechnique RTC, Siemens, Adzam.

 

Den sistnämnda är ”Mazda” baklänges. Mazda-brandade rör tillverkades av Mazda i Frankrike, på Mullardfabriken i England, på en fabrik i Belgien och av RFT i DDR. Om alla hade samma konstruktion eller om man gick på mätresultat vet jag inte. Helt klart hade i vart fall militären speciella krav och även rör för medicinsk användning. Oftast anses de ha högre/jämnare kvalitet. Jag har flera Mazda 12au7 och de låter lika men den stora skillnaden är brusnivån. Mazda/Cifte tillverkade 1968 i Frankrike är de tystaste 12au7 jag provat följd av RFT’s Mazdaproduktion. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Bebop said:

Ett exempel är rör gjorda av ungerska Tungsram som under många år ansågs som ”skräp”. Idag är det tvärtom. Sannolikt har de varit lika bra eller dåliga under alla år.

 

Roligt att du nämner de hypade Tungsram... :smile: Nästa vecka får jag förmodligen ett par sådana som jag tydligen "MÅSTE" testa. Jag tror att vi alla förmodligen har vänner vars omdömen vi litar blint på och en av mina sådana vänner är så bombsäker på att jag fullkomligt kommer älska de här Tungsram rören att han beställde ett par åt mig med reservationen att han tar dem om jag inte vill ha dem, och prislappen på dessa är helt galen! Vi har inte helt samma smak ska sägas och vi är verkligen inte överens om allt, han drar betydligt mer åt det neutrala hållet där jag kanske gärna ser lite mer värme, men vi finner trots detta många likheter i vad vi gillar. Hur som helst så ska det bli väldigt intressant och spännande att se om bespottade Tungsram kunde göra något bra de också.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Jag vet inte men jag inbillar mig att det är eller kan vara så om det också är kopplat till ”dikterad” kvalitetskontroll.

Precis.

Det vi ser som konsumenter är ju bara en bråkdel av vad man utövar i kommunikation mellan beställare och fabrik.

Visst tog man säkert många gånger en kalkylerad risk vid oem-tillverkning (innan den var ett begrepp), men de stora fabrikerna i Europa visste vad de höll på med.

Man måste kanske inte blanda in voodoo bara för att historiken är snårig.

Det kanske är de där låtsasrören som vi drabbades av i början av seklet som ställt till det?

 

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant det här med "ljudideal" eller den "bild" man har i huvudet av hur man vill att det ska låta. Jag tyckte väl häromveckan att jag mer eller mindre hade nått nirvana på något sätt, jag var så oerhört nöjd! In kommer sedan Riviera Levante och vänder upp och ner på saker och ting vilket har varit ganska intressant. Jag ska inte försöka mig på att göra några utförliga jämförelser förstärkarna emellan, men när jag tänker på Levante så tänker jag i första hand kontroll, neutral, öppet fönster, insikt, djup, detaljer och med Absolare så blir det mer muskler, kraft, fylligt och värme.

 

Med Levante känner jag igen karaktären lite från passiva försteg, det är som att det inte finns något emellan, bara så oerhört rent och klart. Som jag "minns det" så spelar Absolaren större och kraftfullare, men samtidigt så lyssnar jag på Levanten och undrar nästan vad jag menar för det är ju inte så att det direkt saknas dynamik eller pondus här.

 

Igårkväll infann sig en sån där "wow känsla", Nicolas Jaar's album "Cenizas" har en grym produktion och låter fantastiskt, men nivån av detaljer och realism som Levanten presenterade var minst sagt häftig och annorlunda än vad jag hört tidigare.

 

image.png.30194f5803d788473513d1f2c880b588.png

 

Ljudideal ja... Tidigare har jag dragits mer och mer åt det varmare och mjukare hållet, till Absolaren så funkade det fantastiskt, med Levanten som är ett sådant neutralt detaljmonster så tänkte jag först att jag behövde mjuka upp saker ännu mer, men nu har jag istället matchat den med rör till Lampin som ger än mer neutralitet och detaljer istället, "more is more" så att säga. Kan man få gilla båda? :think:

 

Angående att byta rör från sådant som tillverkare skickar med så sprang jag på ett citat från Riviera (angående deras hörlurs förstärkare), och det var väl lite ungefär så som vi resonerade för ett tag sedan:

 

"we use the absolutely best available today that is in conformity with Rohs and CE regulations. But if you want to really push performance, feel free to use compatible new-old stock. This is a very critical point for any producer. We cannot really officially say that customers are better off substituting our tube because some NOS are better than any current production we could possibly supply. But it's a fact that an NOS Mullard, RT, Philips Miniwatt or RCA black-plate clear top are better than anything produced and legally sellable today."
 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, VoicesInMyHead said:

Ljudideal ja... Tidigare har jag dragits mer och mer åt det varmare och mjukare hållet, till Absolaren så funkade det fantastiskt, med Levanten som är ett sådant neutralt detaljmonster så tänkte jag först att jag behövde mjuka upp saker ännu mer, men nu har jag istället matchat den med rör till Lampin som ger än mer neutralitet och detaljer istället, "more is more" så att säga. Kan man få gilla båda?

Man får gilla vad man vill och t o m ändra sig utan att behöva bli skriven på näsan eller behöva skämmas tycker jag.

@P-pan gillade oxå Levanten på något vis, men jag vet inte riktigt vad det var han gillade/föll för, så den har säkert kvaliteter som tilltalar, kul:smile: 

 

Jag skrev nu en massa om hur jag resonerar kring ljudideal och vad jag tror, men tog bort det för att inte besudla tråden med en massa egna ogrundade funderingar. Så det blev en enklare förklaring om hur jag resonerar; 

Jag tror att mina första år med egen stereo satte någon form av ljudideal, ja redan då! När jag sedan började gå på liveframträdanden så ändrades den och jag kunde nog relativt snabbt konstatera att "Live är live" och "hemma är hemma"! Så jag har nog flera ljudideal och det beroende på…...?

 

Hursomhelst så ska det bli spännande och se vad du bestämmer dig för presentations mässigt?

Om det nu blir ett nytt rum så kanske du ska vänta med tanke på att förutsättningarna förmodligen blir helt annorlunda? :smile: 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Ser du något mönster i musikvalet som kan kopplas till respektive förstärkare?

 

hm, intressant. det är nog inget jag tänkt på riktigt, men medvetet eller omedvetet så kan det säkert finnas sådana mönster. ska försöka ha det i åtanke om det är något som verkar spela in på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, byZan said:

Man får gilla vad man vill och t o m ändra sig utan att behöva bli skriven på näsan eller behöva skämmas tycker jag.

@P-pan gillade oxå Levanten på något vis, men jag vet inte riktigt vad det var han gillade/föll för, så den har säkert kvaliteter som tilltalar, kul:smile: 

 

Jag skrev nu en massa om hur jag resonerar kring ljudideal och vad jag tror, men tog bort det för att inte besudla tråden med en massa egna ogrundade funderingar. Så det blev en enklare förklaring om hur jag resonerar; 

Jag tror att mina första år med egen stereo satte någon form av ljudideal, ja redan då! När jag sedan började gå på liveframträdanden så ändrades den och jag kunde nog relativt snabbt konstatera att "Live är live" och "hemma är hemma"! Så jag har nog flera ljudideal och det beroende på…...?

 

Hursomhelst så ska det bli spännande och se vad du bestämmer dig för presentations mässigt?

Om det nu blir ett nytt rum så kanske du ska vänta med tanke på att förutsättningarna förmodligen blir helt annorlunda? :smile: 

 

jaa, Levante är ju ingen dålig förstärkare på något sätt, tvärtom så har den absolut sina kvalitéer. den är dock ganska annorlunda från Absolare och det är väl kanske inte riktigt frågan om bättre eller sämre utan mer vad man föredrar, Levanten har sina fördelar och styrkor och Absolaren sina. insikten för mig har nog varit lite att jag verkligen kan gilla och uppskatta båda och att det här med ljudideal är något flytande och kanske inget man ska vara allt för låst vid, det är dumt att envist hålla fast vid något för mycket utan det är alltid bra att vara öppen för saker och ting. vilket jag iofs tycker att jag är till viss del, eller iaf försöker vara.

 

just nu så är jag ju inte riktigt i en situation att välja den ena eller andra utan jag har ju bara förmånen att få bekanta mig med Levanten medans Absolaren ska på utflykt. det är ju inte riktigt så enkelt att man alltid bara kan peka på vad man vill ha heller, men det är klart att det väcker vissa funderingar med en annorlunda ljudbild. framförallt är det ganska roligt att det kan skilja sig så mycket åt men ändå vara bra på olika sätt, det är väl kanske lite som att en del har olika skivspelare att välja mellan.

Link to comment
Share on other sites

Efter lite rörbyten (se rörglöds tråden för mer info), i både DAC (Tungsram E80CC nickel plates) och förstärkare (först Brimar ECC81 och sedan GEC 5965), samt en liten tweak på min server så skulle jag säga att det låter magnifikt här hemma. Nästan svårt att tänka sig att det är samma prylar som spelar som för 2 veckor sedan, allting är större, mer dynamiskt och levande, man dras in i musiken på ett helt annat sätt. jag kan fortfarande tycka att det känns lite "konstigt" med en ny förstärkare när jag inte riktigt var förberedd på det, det tar lite tid att vänja sig helt enkelt, men det låter riktigt trevligt nu.

 

Ett av nickel rören gav mig först lite huvudbry, det knastrade och sprakade om det och jag trodde att det var dåligt eller på väg att dö. Jag fick dock lugnade besked om att låta det spela då det är helt nytt, efter ca 50 timmar så hade mycket riktigt sprakandet försvunnit. Det knepiga nu är ju bara att bena ut vad det är som gjort vad ljudmässigt med flera vad jag skulle säga nödvändiga förändringar på en och samma gång, jag är övertygad om att alla har bidragit i en positiv riktning tillsammans, men i Tungsram fallet så måste jag verkligen ta reda på hur stor inverkan är från just dessa då det inte är något man bara slantar upp för utan vidare, där vill jag se att det isåfall är värt det. Men jag har ingen lust att sitta och jämföra och byta nånting just nu, nu vill jag bara låta det spela som det är.... ett tag till! :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sommaren är en väldigt bra hifi period tycker jag, det ges ofta möjlighet till både längre hemlån och tid för att lyssna och utvärdera saker och ting. Sen finns det ju undantag som några dagar denna sommar då det varit så varmt så man knappt vet vad man heter och kanske inte riktigt får ro att sitta inne och lyssna på musik. Jag tänkte att det börjar bli dags att utvärdera sommarens prylar lite....

 

Först ut blev den strömkabel som jag testade till min server/streamer, jag tror jag sagt det förut men av någon anledning så har iaf jag någon slags intern (i mitt huvud) rangordning av att jag prioriterar bästa kablarna till förstärkare och DAC först, medans den till server/streamer brukar hamna lite i skymundan och få vad som blir över. Det tankesättet håller inte längre, denna del av anläggningen förtjänar minst en lika bra kabel som de övriga prylarna. Jag har redan skrivit om hur jag upplevde bytet från Vertere Redline (med pimpade Furutech kontakter) till Sablon Prince palladium versionen. Jämförelsen är inte rättvis pengamässigt men så är det ju sällan vid uppgradering, det kan mycket väl finnas likvärdiga eller bättre kablar i samma prisklass men det är inte en sådan jämförelse i det här fallet. Hur som helst så tänkte jag se om jag kunde verifiera mina intryck så här 2 månader senare eller om det bara var nyhetens behag. :think:

 

Jag kopplade ur Sablon och in med Redline, och min första reaktion och tanke var att kanske hade jag förhastat mig något, det här låter ju väldigt bra, jag vet inte ens om det var någon större skillnad att tala om? Man brukar ju säga att det är när man tar bort grejer ur anläggningen som man saknar nånting, att det är då man hör skillnaden. Jag började därför tänka att jag inte behöver göra någon uppgradering på kabelsidan för tillfället iaf utan att det lugnt kan vänta.

 

Nåväl, i med Sablon kabeln igen. Sådan SJUK skillnad! Det är ju snudd på så man börjar fundera över vad det var jag lyssnade på tidigare och hur jag inte upplevde någon skillnad?! För att sätta det i relation till andra kablar jag testat så kan jag inte minnas att jag upplevt en sådan skillnad med en strömkabel tidigare och då har jag redan 2st sådana här kablar sedan tidigare (iofs platinum och silver pläterade). Precis ALLT blev bättre, på alla sätt. Det är inte subtilt på något sätt och jag kan bara se det som att strömmen till server/streamer i min anläggning har betydligt större betydelse än vad jag tidigare trott. Det är nog egentligen mer intressant än själva kabeln tror jag. Kanske beror det på att jag haft fokus på bra ström hela vägen? Från moderkort, internt kablage, Sean Jacobs PSU'n, Taiko Audio DC DC-ATX modulen, säkringar, DC kablar mellan osv? Jag vet inte, men möjligtvis är det iaf en teori om att hela kedjan kan ta del av bättre ström vilket också bevisligen ger resultat. :shrugging:

 

Mina intryck från när jag kopplade in den här kabeln första gången består med andra ord, det som blev lite jobbigt nu är väl bara att jag inte hade tänkt göra den här uppgraderingen riktigt ännu. Nu blir det väldigt svårt att låta bli...

Link to comment
Share on other sites

Goda nyheter så här sista semesterdagen och förmodligen den regnigaste dagen på hela året, min förstärkare är nu lagad och på väg hem igen... :smilingeyes::notes::rocket:

 

Det ska bli väldigt intressant att se om mitt ljudminne av den består och hur jag upplever den, eller om jag har anpassat mig till något nytt medans den varit borta.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Goda nyheter så här sista semesterdagen och förmodligen den regnigaste dagen på hela året, min förstärkare är nu lagad och på väg hem igen... :smilingeyes::notes::rocket:

 

Det ska bli väldigt intressant att se om mitt ljudminne av den består och hur jag upplever den, eller om jag har anpassat mig till något nytt medans den varit borta.

Kul! Det var lite snabbare än min väntan:thumbsup:

Då blev man ju nyfiken på vad det var som hände…….. och om de gjorde något annat när den ändå var på verkstad?

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

... min förstärkare är nu lagad och på väg hem igen... :smilingeyes::notes::rocket:

 

Yeah, det var ändå snabba ryck med tanke på semestertider och annat.

 

Jag var på vippen och ställa frågan ang status igår men nu vet jag.

Kanske chans för ett nytt lyft rent ljudmässigt igen nu då ? 😎

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...