Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

8 minutes ago, octavia rs said:

En DAC kanske :39:

 

YES! :D

 

Det kanske kommer någon mer kartong att öppna snart... tyvärr sägs det att jag måste vänta lite till bara... :( 

 

Som alternativ till Lumin så övervägde jag faktiskt starkt en begagnad dCS Network Bridge. Du och jag har ju gjort lite liknande val längs vägen och det vägde faktiskt ganska tungt till dCS fördel där ett tag, men sen landade jag ändå i en Lumin.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, rikard said:

Trots detta så är jag ändå inne på att köra AES/EBU eller SPDIF istället för USB, jag är rädd att om jag går USB vägen så kommer jag snart sitta med diverse USB tweaks mellan prylarna.

 

Jag saknar inte usb min TAD tycker jag personligen låter bäst med AES.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, octavia rs said:

Jag saknar inte usb min TAD tycker jag personligen låter bäst med AES.

 

Sånt där kan ju såklart vara olika för olika prylar, men min tanke är att satsa på AES i första hand, men jag ska väl försöka få till nån slags utvärdering när jag väl har allting på plats och se vad som funkar bäst för mig. Men det känns just nu iaf inte som att de högre frekvenserna är något som kommer fälla avgörandet.

Link to comment
Share on other sites

Angående AES/EBU vs SPDIF förresten, är det möjligtvis nån som gjort någon jämförelse tidigare eller har nån åsikt om den ena eller andra? Jag läste nånstans om nån som tyckte att för honom lät AES/EBU alltid något vassare/tydligare/skarpare än motsvarande SPDIF, medans den sistnämnda var lite varmare/behagligare. Och nåt påstående där jämförelse mellan AES/EBU och SPDIF kunde ses som motsvarande (o)balanserad XLR/RCA analogkabel? Jag har aldrig kört nåt av det själv så det blir något nytt, har bara fåt för mig att AES är det man väljer i första hand, men SPDIF kanske inte ska underskattas?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker bäst om AES men ljudet kontra USB tycker jag är rätt likvärdigt. Om det är någon skillnad är det snarare åt det varmare hållet hos mig. Det tror jag inte har så mycket med kablarna att göra utan har mer att göra med hur stegen före och efter är bygda. Idag har jag provat även rca coax och toslink. De låter också bra. Jag tycker alla dessa tre är bättre än USB men för mig handlar det mer om stabilitet och seriösare kontakter. Det största argumentet för AES är väl annars för studiobruk där man lägger 100-talsmeter. Även toslink klarar rätt långa längder men skall helst ligga utan för mycket böjar. RCA Coax helst inte över en meter. Så har jag lärt mig en gång.

 

Det finns dock ett stort "aber" och det är att de klarar inte dsd. Inte med min dac. Det innebär att jag måste konvertera till pcm, vilket i sig är ok men jag får "kanonskott" mellan varje låt, låter som en liten kortslutning när jag konverterar dsd till pcm. Dock inte med alla album. Nerladdade dsd-album från Pentaton är tysta men inte från Chandos. Med USB-kabel är det problemet löst. Jag funderar på att konvertera om alla mina dsd-filer till pcm till fil för att slippa detta och sedan köra med AES eller SPDIF. Högre än 24/192 känns omotiverat i min bok.

 

Att välja digitalkablar pga ljudskillnader tror jag inte riktigt på generellt sett om vi håller oss till längder kring 1 meter, i vart fall inte på någorlunda vettiga kablar med bra kontakter och isolering. Om det trots allt är stora skillnader tror jag att det är något annat som spökar. Men detta är ju omtvistat. Jag har suttit i sammanhang där en tycker det är stor skillnad och övriga hör ingen skillnad alls. Ibland hör man vad man vill eller inte vill.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, rikard said:

åsikt om den ena eller andra?

Om jag inte är fel ute så är AES/EBU SPDIF i botten, men överfört via XLR-kontakterade kablar med fasvänd signal i ena.

Alltså, i princip samma sak, men anpassat för just proffs- och studiobruk, med tydligt definerad impedans etc.

 

Jag är nog inne på @Bebop linje med rejäla kontakter och termineringar och föredrar (jodå) XLR kontakterna. Hör jag nån skillnad på likvärdiga kablar och anslutningar? Njae, det kan jag inte utlova. Möjligen att jag kan uppleva koaxial RCA SPDiF som att dessa kan uppvisa hörbara skillnader oftare än motsvarande XLR...


 

 

5DE2B667-764D-4DDA-AD90-9D675CE54DA1.jpeg

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag tycker bäst om AES men ljudet kontra USB tycker jag är rätt likvärdigt

 

Mmm, jag kanske har varit lite väl snabb att räkna bort USB, och kanske är det där jag till slut kommer landa av olika anledningar. Det skulle dessutom göra det väldigt enkelt för mig då jag vet precis vilken USB kabel jag vill ha (och den är dessutom inte så dyr). Och precis som du säger så är nog skillnaderna mellan AES och SPDIF så marginella så det är meningslöst att lägga tid på att jämföra dem, däremot kommer jag testa AES och USB, men tyvärr kommer det nog bli med olika kabel modeller så inte helt rättvist.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag är nog inne på @Bebop linje med rejäla kontakter och termineringar och föredrar (jodå) XLR kontakterna

 

Jag ska kanske något kontroversiellt på ett sådant här forum då påstå att jag i regel föredrar obalanserat RCA framför balanserade XLR när det kommer till analoga kablar... :) Vare sig min förstärkare eller framtida DAC är dessutom av balanserade modeller, Lumin är det dock. XLR kontakterna däremot är ju svåra att argumentera mot, de är helt klart bättre. Enda nackdelen med dem är att med Lumin så är det rätt tight att komma åt och lossa dem, men det är ju ingen avgörande faktor på något viss.

 

Tack båda för grym input och tankar! Jag tror faktiskt jag kommit kommit till lite insikter här ikväll... :) 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

i regel föredrar obalanserat RCA framför balanserade XLR när det kommer till analoga 

Det pratas mycket kring detta utan att först ha koll på förutsättningarna.

 

Förr hade jag en mycket fin förstärkombination från numer nerlagda Bow Technologies. Jag saknar dem fortfarande. De hade både balanserade och RCA-ingångar. Jag frågade Bow om råd och de sa att den enda anledningen till att de hade xlr-kontakter var att det var ett måste för att kunna sälja i Japan. Konstruktionen var med andra ord inte balanserad.

 

DSC_2056.jpeg

 

DSC_2082.jpeg

Foto: calle_jr

Till slut kunde jag inte hålla mig så jag provade XLR med några kompisar och vi hörde ingen skillnad som vi med säkerhet kunde fastställa. 2007 gick jag över till VTL som också hade balanserade ingångar men mina första VTL var heller inte balanserade så jag blev kvar med RCA. När jag sedan bytte upp mig till den VTL-rigg jag har idag så var budskapet från VTL att om jag fortsatte med RCA vad det ingen mening att byta och betala för fullt balanserade steg som de beskrev så här: 

Upgrades include a fully balanced differential input stage driving a differential phase splitter and a lower impedance push-pull output stage with a dramatically improved, fully balanced and enhanced interleaved and coupled output transformer. 

 

Att köra dessa med RCA är ungefär som att bara använda halva förstärkare. Jag bytte till XLR och visst blev det annorlunda. Budskapet kring att välja mellan XLR kontra RCA är alltså att det beror på. Att betala extra för XLR till en setup som inte är balanserad känns som att strö pärlor för svinen.

 

När det gäller AES och coaxial anslutning så har det inte så mycket med balansering att göra. Däremot använder man RCA- respektive XLR-kontakter men kablarna är annorlunda (coaxial - en ledare i mitten och med en flätad strumpa ytterst). Det går förvisso el i kablarna men de representerar bara ettor och nollor. AES/EBU startade med max 48 kHz samplingfrekvens men standarden har ändrars i takt med förändrade behov i studiovärden och maxar idag 24/192 plus att de har möjlighet att skicka annan info typ Dolby och liknande. Deras specar skall klara längder på flera kilometer.

 

RCA Coax har många likheter med AES (eller AES3 som jag tror är det rätta namnet idag efter senaste uppgraderingen av standarden) men de skickar lägre spänning och kräver bra kontakter för att inte introducera jitter. Det duger inte med ett par avlagda rca-kontakter på en 110-ohms coaxkabel. Om jag minns rätt är de specade till max 10 meter men ofta rekommenderas max 1 meter. Denna standarden togs fram av Philips och Sony som en "konsumentlösning". Toshiba tog fram en fiberkabel som modulerar det digitala flödet med hjälp av rött ljus. Nackdelen är att kablarna skadas lätt vid ovarsam hantering och skall helst ligga stilla så raka som möjligt. Den största fördelen (tror jag) är att de har ingen elektrisk förbindelse vilket kan vara en fördel om man har lite jordproblem. 

 

I grunden, om de yttre förutsättningarna är rätt, så skall de leverera exakt samma information. Problemet är bara att veta hur de yttre förutsättningarna är, t ex hur mycket jitter som introducerats i avsändande steg genom kabeln och hur mottagande enhet behandlar inkommande flöde i t ex sin DSP. Det kan ju skilja mellan USB och RCA Coax. Det får man testa själv. Sedan har vi då USB-lösningen. Hur den standarden funkar har jag inte läst på så mycket kring. 

 

Förutsättningarna i hela kedjan beroende på tillverkare, teknik och lösningar kan skilja sig en del. Därför är det svårt eller omöjligt att säga vilken typ av kabel som är bäst. Hos mig är de olika typerna likvärdiga med undantag för att SPDIF och AES3 tar max 24/192 och klarar inte dsd. USB är det mest universella men är känsligare för dropouts. I vart fall hos mig. Det kan räcka med att någon öppnar frysen eller tänder lampan över fläkten så tappas kontakten ibland. Det har aldrig hänt med AES (hos mig).

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Att köra dessa med RCA är ungefär som att bara använda halva förstärkare. Jag bytte till XLR och visst blev det annorlunda. Budskapet kring att välja mellan XLR kontra RCA är alltså att det beror på. Att betala extra för XLR till en setup som inte är balanserad känns som att strö pärlor för svinen.

 

Återigen, tack för utförlig beskrivning. Och precis som du skriver så beror det på vad man har för grejer och det är ingen universallösning för allt och alla, och det blir definitivt inte automatiskt bättre med balanserade kablar. Är produkterna inte balanserade så blir det ju dessutom ett extra steg internt för att hantera det.

 

Nu börjar det till slut bli ganska glasklart hur jag ska göra på kabelfronten efter lite tillfällig förvirring... :) 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Hos mig är de olika typerna likvärdiga med undantag för att SPDIF och AES3 tar max 24/192 och klarar inte dsd.

Livet är ett ständigt lärande och sanningarna växlar skepnad. Idag lärde jag mig att ovanstående inte är helt sant.

 

Det finns dacar som klarar dsd via AES/EBU-ingången (dsd64 via DoP). Hörde av Lumin att senare modeller av Esoteric och Mytec fixar detta. Finns kanske fler. När jag tänker mer på det borde ju detta inkludera alla dacar som kör över DoP där dsd transporteras i en pcm-container. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bebop said:

Det finns dacar som klarar dsd via AES/EBU-ingången (dsd64 via DoP). Hörde av Lumin att senare modeller av Esoteric och Mytec fixar detta. Finns kanske fler. När jag tänker mer på det borde ju detta inkludera alla dacar som kör över DoP där dsd transporteras i en pcm-container. 

 

Jag trodde att de flesta DAC:ar hanterar det, men däremot klarar de då i regel bara DSD64/PCM192. dCS (mfl) har möjlighet att använda två AES kablar parallellt för att dubbla frekvensen till DSD128/PCM384, tydligen ska detta vara en standard men i mina snabba efterforskningar kring just dCS så var det lite otydligt om de faktiskt höll sig till denna standard eller om de hade en egen påhittad lösning.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, rikard said:

Jag trodde att de flesta DAC:ar hanterar det, men däremot klarar de då i regel bara DSD64/PCM192. 

Nej, det är väldigt få än så länge, men det kommer säkert fler. Jag vet inte hur krångligt det är, t ex om det räcker med en firmware-uppdatering eller om det också kräver nya kort. Jag tror marknaden för dsd är rätt begränsad så jag tror inte att bolagen spenderar allt för mycket utveckling på detta..

 

DoP är lika "native" som s k "pure dsd". Man kan säga att DoP använder pcm som en bärvåg, container eller taxi för att transportera dsd-signalen. DSD-informationen packeteras i en 16-bitars box och lägger till 8 bitar med bl a information till dacen att boxen innehåller pure dsd så dacen vet att informationen är dsd och inte pcm. Överföringen för dsd64 kräver 24/176.4 pcm-överföring och max för AES/EBU är 24/192. Med dCS lösning med paralella kablar blir det ju då det dubbla. Inte konstigt att det är just dCS som kommit på en sådan lösning. Det var ju de som uppfann DoP-möjligheten.

 

Standarden ligger i att AES/EBU enbart hanterar pcm vilket är faller vid överföringen av DoP. Men det är inte standard att mottagande enhet avkodar dsd från pcm-strömmen.

 

The original idea for DoP was invented by dCS in 2011. It involves taking groups of 16 adjacent 1-bit  samples from a DSD stream and packing them into the lower 16 bits of a 24/176.4 data stream. Data from the other channel of the stereo pair is packed the same way. A specific marker code in the top 8 bits identifies the data stream as DoP, rather than PCM. The resulting DoP stream can be transmitted through existing 24/192-capable USB, AES, Dual AES or SPDIF interfaces to a DoP-compatible DAC, which reassembles the original stereo DSD data stream COMPLETELY UNCHANGED.

If something goes wrong and the data stream is decoded as PCM, the output will be low-level noise with faint music in the back ground, so it fails safely. This can happen if the computer erases the marker code by applying a volume adjustment.

(källa: dCS)

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, ulfsan said:

Kan du berätta vad det är för en..?

 

Nu går vi händelserna i förväg här litegrann, men eftersom jag faktiskt efter lite funderingar hit och dit kom fram till att det med största sannolikhet blir USB av olika anledningar som jag vill köra så beställde jag kabeln från Holland idag, och jag har redan fått leveransbesked av UPS i början på nästa vecka, så kan jag väl dela med mig av detta här och nu...

 

Ni som hänger på AudiophileStyle har säkert sett den förut, och ni andra har förmodligen inte sett någon konstigare USB kabel... :unsure:

 

DSC00829c_1024x1024@2x.JPG?v=1533920947

 

Det här är en Phasure Lush ^2, den är ful, den är bångstyrig och den har sjuka konfigurationsmöjligheter för att ändra karaktären på den. Det är dock inte vad jag är ute efter i första hand, men jag har haft föregångaren till denna tidigare, Phasure Lush, som jag efter att ha jämfört och ägt en hel del olika USB kablar från världens olika hörn i alla dess prisklasser fann som den mest musikaliska och trevligaste USB kabeln av dem alla. Den här sägs vara ännu bättre och dessutom med John Swenson Shielding Guidelines teknik (aka JSSG 360), John Swenson är ett känt och väldigt respekterat namn för alla AudiophileStyle hangarounds.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, ulfsan said:

Berätta mer om den när du fått hem och testat den! Vilken längd köpte du?

 

Det tråkiga i kråksången är att jag förmodligen inte kommer ha så mycket att säga om den då både min streamer, DAC och USB kabel kommer vara splirrans nya. Jag vet bara sedan tidigare att det här är kabeln för mig då jag minns att jag blev väldigt nöjd sist (men det är några år sedan nu). Jag köpte 1 meter, vilket kanske var aningen för kort kom jag på, det vill verkligen till att den böjer sig som jag hoppas annars kan det bli problem och kanske en 1m kabel till salu... :)

 

1 minute ago, octavia rs said:

Nu har du kvällarna räddade @rikardmed att prova olika skärmkopplingar

 

Hehe, ja det kan man lugnt säga... :Cry: Nej, jag kommer nog hålla mig till standardkopplingen till en början, och sen beroende på kanske prova några av de andra rekommenderade konfigurationerna. Prova mig fram på vinst och förlust känns inte så lockande faktiskt, men vem vet, jag kanske blir helt besatt... :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man hängt med från början genom hela "min tråd" så har jag säkert nämt mycket av detta tidigare men jag tänkte ändå bjuda på en liten tillbakablick och "nostalgisk" sammanfattning.

 

Om man räknar mina tidigare två Lumins så kommer min nästa DAC att bli den 10:e(!) i ordningen (Hegel, Wadia, Naim, Chord, LampizatOr x 3, Lumin x 2). Redan den första Hegel HD10 när den lanserades var en stor uppgradering för mig och i jämförelse med andra betydligt billigare DAC:ar som jag hade inom mitt räckhåll där och då, men framförallt såklart att gå från datorns interna DAC till en dedikerad sådan.

 

I början av DAC:arnas entré i så var det mycket den berömda "slöjan" som avtäcktes, lager efter lager, gång på gång. Wadia 121 var också den ett stort lyft, jag minns särskilt hur ett lite komplicerat parti i en viss låt passerade genom Wadian som smält smör där det tidigare hade varit tjockt som havregrynsgröt. Jag vill också minnas att Wadian stod för ett av flera berömda tillfällen då min fru kommit hem och frågat vad jag gjort med anläggningen för att det lät annorlunda. Det här är dock något hon kommit att vänja sig vid eftersom frekvensen på grejer som bytts kommit att drastiskt öka med tiden.

 

2617392_thumb.jpg

 

Naim och Chord DAC:arna var väl kanske båda lite "sidogradering" mer än uppgradering, helt ärligt så kan jag inte minnas att de gjorde några större avtryck i min hifi-resa, men de fyllde väl nån slags behov av förnyelse och omväxling. Kanske lite tråkigt så här i efterhand, men ändå kul att ha testat lite olika prylar.

 

Med LampizatOrs intåg i bilden så blev det något helt annat, en ny dimension och insikt till vad en DAC kunde betyda i en anläggning. Jag började med en specialbyggd Level 4, monterad på en träskiva med point-to-point lödning. Resan gick vidare till Atlantic och Golden Atlantic modellerna, med varje modell så blev det lite proffsigare, lite mindre "hemmabygge" och mer seriöst på alla sätt (prislappen ökade också en del för varje nivå). Ljudmässigt så var det enormt musikaliskt, glädjefullt och trollbindande. Det var ju dock fortfarande långt ifrån någon MSB eller dCS nivå på design och bygg-kvalitét. 

 

7109276.jpg

(OBS, inte min DAC, lånad bild för inspiration)

 

Sen kom hela mitt skala-ner-på-antalet-prylar projekt och jag tog ett beslut om att satsa på en integrerad DAC/streamer med Lumin istället. Känslan är att det händer inte så jättemycket på DAC-chip fronten längre, men däremot har ju tillämpningarna blivit bättre och bättre med åren och nånstans kände jag att en integrerad Lumin lösning var så pass bra, spännande och fullt tillräcklig att jag var redo för en sådan super-minimalistisk uppsättning (men kanske inte ändå?). Steget från D2 till T2 var också rejält även om D2 kändes som extremt värde för pengarna och är en väldigt spelglad instegsmodell. D2 var lite varmare i uttrycket men T2 hade en något större och finare kostym.

 

Så där befann jag mig, alldeles lycklig och nöjd utan något direkt att anmärka på, funderade mest lite smått på nya högtalare men hade ingen direkt brådska med det heller. Och så kom då helt oväntat frågan från @AlfaGTV, frågan som jag var helt oförberedd på... "var jag nöjd eller saknade jag något?"

 

Man kan väl alltid sakna något tänker jag, bara sakna att testa nya grejer t.ex, kanske kan man ändra ljudkaraktären något hit eller dit, bli någon erfarenhet rikare, upptäcka något nytt, något oväntat osv. Nånting saknar man säkert alltid.

 

Det kommer bli väldigt spännande för jag har själv fortfarande ingen aning om vad jag gett mig in på(!), jag har inte hört min kommande DAC, den är beställd helt olyssnad(!) på vinst eller förlust. Visst, jag kanske har en liten idé om vad jag kan förvänta mig, men om det blir som jag tänkt mig, om det är värt det, det återstår fortfarande att höra :39:. Lite oturligt så har den dessutom blivit försenad vilket såklart är "något" frustrerande :icon_khoc:, det är väldigt väldigt jobbigt när det är helt tyst här hemma. Men men, den som väntar på något gott osv... kanske med lite tur till nästa helg?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, rikard said:

min nästa DAC att bli den 10:e

:D Jag har min första på ca 8 år men uppgraderades för 5 år sedan med helt ny DSP, kondensatorer och lite annat smått och gott. Däremot har jag haft en jäkla massa förstärkare och högtalare genom åren. Bytte sådär vartannat, var tredje år. Men den kampen är nu över. Det tar för mycket fokus från musiken plus att jag tycker jag är framme. Men det är rätt kul med nya prylar.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Men det är rätt kul med nya prylar

 

Det ÄR ju det... :D

 

Vad gäller DAC:ar så tyckte jag nog att det var enklare att byta än en förstärkare eller högtalare, och samtidigt lite förbluffad och fascinerad över vilken skillnad det ändå kunde göra. Sen har ju DAC:arna utvecklats med åren och även om det alltid kommer finnas "bättre" modeller som man kan höra subtila skillnader med om man lyssnar ordentligt och jämför (som med allt annat) så känns det ändå som att lägstanivån är satt rätt högt idag. När jag tänker på hur en sak leder till en annan så tror jag att min "bytescirkus" inte hade tagit samma fart om min Wadia inte hade gått sönder, då hade jag nog hållit fast vid den ett bra tag.

 

Sen är det ju viktigt med balans och inte ge DAC:en större betydelse än den kanske förtjänar, jag skenade ärligt talat iväg lite väl mycket på DAC fronten ett tag i relation med resten av anläggningen, i samband med mitt nerskalningsprojekt så fick jag bättre total balans i systemet. Men ibland är det svårt att tacka nej eller hålla sig undan när det uppstår spännande och intressanta möjligheter ... :) 

 

Jag hade en ganska stark idé och tanke om att jag hade köpt min sista DAC utan inbyggd streaming (Roon) möjlighet, då jag egentligen tycker att det är en bra fördelning, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Bebop said:

Det tar för mycket fokus från musiken

Alla dessa "förlorade" lyssningstimmar som du lägger på att rippa DC-skivor, organisera (tagga) dina musikfiler, förkovra dig i formatdjungeln, installera operativsystem + mjukvaror + uppdateringar och dessutom lägger på att få fil-avspelningen att fungera som du vill ha det tar väl också fokus från musiken, eller? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Peo said:

Alla dessa "förlorade" lyssningstimmar som du lägger på att rippa DC-skivor, organisera (tagga) dina musikfiler, förkovra dig i formatdjungeln, installera operativsystem + mjukvaror + uppdateringar och dessutom lägger att få fil-avspelningen att fungera som du vill ha det tar väl också fokus från musiken, eller? :unsure:

:D Jo, jag har lagt en del tid på det i perioder men det är roligt och lärorikt. Om levefantörerna hade klarat den biffen hade jag sparat mycket tid. Jag får kommunicera med USA för vissa frågor, med HongKong om andra. Den fasen är över just nu (tror jag). Mitt administrativa arbete är förmodligen en fjärt universum jämfört med all tid du lagt på dina elbestyr, hembyggen och tester... :cool: 

Link to comment
Share on other sites

Jag har all tid i värden numer. Hellre lite pill med databaser och digitala nyckfullheter än att sitta på macken och spela V75 eller gnäll i sällskap med unket kaffe i pappmugg och torra mazariner på shoppingcentrat. 
 

Det har också betalat sig. Idag tycker jag min digitala rigg har kört om den analoga i välljud (även om den också låter utmärkt). Det satt inte i dacen utan i allt runtikring. Sporten idag tycker jag är att få ut max av det jag har. Det finns mer att göra. Frälsningen ligger inte alltid i en ny burk men denna gång krävdes även det.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

Jag har all tid i värden numer. Hellre lite pill med databaser och digitala nyckfullheter än att sitta på macken och spela V75 eller gnäll i sällskap med unket kaffe i pappmugg och torra mazariner på shoppingcentrat. 

 

Förhoppningsvis själv där snart:) All tid i världen för att göra vad jag nu vill sysselsätta mig med?

 

5 minutes ago, Bebop said:

Det har också betalat sig. Idag tycker jag min digitala rigg har kört om den analoga i välljud (även om den också låter utmärkt). Det satt inte i dacen utan i allt runtikring. Sporten idag tycker jag är att få ut max av det jag har. Det finns mer att göra. Frälsningen ligger inte alltid i en ny burk men denna gång krävdes även det.

 

Undrar faktiskt om jag någonsin kommer att få uppleva det? Pillrar nog hellre med den analoga elektroniken och mjukvaran, men man ska aldrig säga aldrig!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett riktigt dilemma, jag har en strömkabel för lite... :Cry:

 

Det bär mig emot att använda en medföljande "standardkabel" till min Lumin. Jag funderar på en tillsvidare lösning som jag kan leva med ett tag (men kanske inte för evigt), där jag helst hade velat sätta ett maxtak på ca 1000 kr.

 

Nån som har någon rekommendation? Något bättre/roligare alternativ än t.ex Audioquest NRG-Y3 för 1298 kr? :39:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...