Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

5 minutes ago, VoicesInMyHead said:

sen kanske titeln eller själva frågan kändes lite som ett meddelande från ovan just nu också, "when to stop...." :rollingeyes:

Ja när ska galenskapen ta slut...:think: Det är som min sambo säger till mig att det här med HIFI-sjukan verkar nästan omöjlig att bota när man väl har börjat med HIFI..:bandage:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sammy said:

Ja när ska galenskapen ta slut...:think: Det är som min sambo säger till mig att det här med HIFI-sjukan verkar nästan omöjlig att bota när man väl har börjat med HIFI..:bandage:

 

det är ju synd att försöka bota.... tänk på alla andra obotliga sjukdomar som bilar, båtar, motorcyklar osv som folk lider av, men det verkar på något sätt mer accepterat. jag tror det var @figge som sa något av det klokaste jag hört om att folk köper båtar för sjuka pengar, sen är de ute på sjön ett par dagar eller nån vecka om året som max, medans HiFi'n i jämförelse nästan ger oändlig glädje flera timmar om dagen, varje dag år ut och år in.... man kan fundera lite ibland hur mycket pengar man lägger ner i det här, men det finns ju ingenting jag gör mer än lyssnar på musik.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

det är ju synd att försöka bota.... tänk på alla andra obotliga sjukdomar som bilar, båtar, motorcyklar osv som folk lider av, men det verkar på något sätt mer accepterat. jag tror det var @figge som sa något av det klokaste jag hört om att folk köper båtar för sjuka pengar, sen är de ute på sjön ett par dagar eller nån vecka om året som max, medans HiFi'n i jämförelse nästan ger oändlig glädje flera timmar om dagen, varje dag år ut och år in.... man kan fundera lite ibland hur mycket pengar man lägger ner i det här, men det finns ju ingenting jag gör mer än lyssnar på musik.

Har jag sagt något så förståndig?😉🤔

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, VoicesInMyHead said:

det är ju synd att försöka bota....

Det borde väl gå att ställa en diagnos hur långt sjukdomsförloppet fortskridit och omvänt med tillfrisknandet. Säg en skala 1-10 där man utvärderar olika beteenden och tankemönster, har man väl passerat en viss nivå får man anse individen vara en obotlig audiofil:D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Det borde väl gå att ställa en diagnos hur långt sjukdomsförloppet fortskridit och omvänt med tillfrisknandet. Säg en skala 1-10 där man utvärderar olika beteenden och tankemönster, har man väl passerat en viss nivå får man anse individen vara en obotlig audiofil:D

Är man inte försiktig kan man bli audioholic.

Link to comment
Share on other sites

Det är ändå märkligt, när jag som minst tänker på uppgraderingar så dyker det upp saker som helt enkelt är för svåra att motstå. Jag skrev något höromveckan om att jag var väldigt nöjd och kanske snarare i lugn och ro kunde börja fundera och drömma lite om att ta nästa stora steg om nåt år eller så. För hur man än vänder och vrider på det så tycker jag att det är roligt att byta lite prylar, förändra ljudbilden, karaktären, se vart olika vägar leder mig osv. Det är en stor del av den här hobbyn och intresset för min del. Under lite drygt 3 år så har jag varit både tacksam för att jag kunnat vara på denna nivå men inte minst otroligt nöjd och glad med min förstärkare.

 

Ypsilon Phaethon har för mig varit som ett litet konstverk, en vacker pjäs som jag under lång tid aldrig trodde att jag skulle få ha i mina ägor, ljudmässigt har jag inte haft något att klaga på över huvudtaget. Jag minns fortfarande när jag lånade hem den och allting bara kändes helt rätt från första tonerna som spelades. Det här är absolut en förstärkare som jag hade kunnat sitta nöjd med för lång tid framöver, det fanns på inga sätt något behov av att byta.

 

Men var sak har på nåt sätt ändå sin tid, det är med lite sorg i ögat som den nu får fara vidare till en ny lycklig ägare och lämna plats för något annat. :smilingeyes:

 

AM-JKLX63bm-7uYg69yhB_ZkYTW0ZkajgDFVkK5w

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, byZan said:

Nu vet jag ju vad som är på G och säger GRATTIS!:sunglasses:

 

En del vet alltid för mycket konstigt nog... men tackar! :winking::smilingeyes:

 

Nu kanske jag både är ute på djupt vatten och har tagit mig vatten över huvudet, vi får väl se, men en sak är väl iaf säker och det är att en ny resa och nya äventyr absolut väntar. Det känns väldigt spännande och roligt detta.

Link to comment
Share on other sites

Bredvid Ypsilon så har det alltid funnits en annan tillverkare som också tilltalat mig väldigt mycket, vilka om möjligt kändes ännu mera "utom räckhåll" dock. Med sitt lite karaktäristiska utseende som verkligen sticker ut på alla sätt så har de ALLTID imponerat vid de tillfällen jag haft förmånen att få lyssna till deras produkter.

 

Ibland känner jag nästan att jag kanske studerat @Perfect sense produktlista lite för väl, men att gått ifrån att jag knappt kände till ett enda märke han representerade så har jag genom åren lärt mig uppskatta många av dem och bygga ett förtroende för dessa produkter. Extra kul kände jag för ett tag sedan när jag blev väldigt nyfiken på en tillverkare som han sedan kort därefter tog in utan att jag ens pratat med honom om det. Det måste ändå tyda på exceptionellt bra smak från någons sida... :winking:

 

Nu är det ju dock inte denna tillverkare (Pilium) som det här ska handla om utan en annan gammal favorit, nämligen Absolare! Jag minns faktiskt inte första gången jag hörde dem, om det var på HEM mässan tillsammans med Kaiser högtalarna eller om det var hos just @Perfect sense vid något annat tillfälle, hur som helst så har de alltid känts som någon ouppnåelig dröm mer än att jag tänkt att "en sådan ska jag ha någon dag".

 

AM-JKLUC4LwfPkF1mUMeFRt-pnoRdZn6rGO4NFrb

 

Egentligen så ställer en Absolare förstärkare till det ganska rejält för mig, den är nämligen så stor så den får inte plats!!! Jag blir tvungen att frångå mina principer om att ha saker och ting dolda, men det räcker inte bara med det utan den får ju inte plats på bänken ens, den hänger i luften! Jag behöver dessutom dra ut bänken en bra bit från väggen för att kablarna ska få plats. 67 cm djup ÄR inget bra format på en förstärkare.

 

Allt ifrån utseendet i sig till den synliga och långt ifrån optimala placeringen har såklart behövts lyftas med inrednings ansvarige här hemma. Jag ska väl inte citera allt som sades då detta är ett publikt och anständigt forum, men jag tog hur som helst till världens bästa trick - jag började spela musik... :notes:

 

Helt plötsligt så var det inte längre bara jag som stod där med ett stort flin, hon utbrast direkt och jag citerar...

 

- "jag hör ju hur BRA det låter!"

 

och lite senare...

 

- "det känns som det är LIVE, som att musikerna verkligen står där framför oss i rummet!"

 

Det behövdes inte sägas så mycket mer efter det. :shrugging:

 

Det är väl lite så jag känner också. Ypsilon Phaethon var fantastisk, inget snack om den saken och det var ett väldigt svårt beslut att göra mig av med den, men jag vet att den har fått komma till ett nytt fint hem till någon som uppskattar den. Men hur bra Ypsilon Phaethon än må vara, så är Absolare Integrated Signature v2 i en annan klass. Rent pengamässigt så skiljer det också en hel del ska sägas, det är helt enkelt inte två produkter som utvärderas eller ställs mot varandra.

 

Nu ska jag fortsätta att njuta av musiken här... :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

 

Stort grattis @VoicesInMyHead !

 

Kan vi inte få se insidan innan du möblerar om i racket?

 

 

3 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag behöver dessutom dra ut bänken en bra bit från väggen för att kablarna ska få plats.

:grin:

Jag ser det som en positiv trend.

Om man flyttar fram racket så måste man flytta fram högtalarna för att inte skära av soundstage.

Bara plustecken!

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, calle_jr said:

Stort grattis @VoicesInMyHead !

 

Kan vi inte få se insidan innan du möblerar om i racket?

 

Tack! :smilingeyes:

 

Insidan? På Absolaren? Den har jag inte för avsikt att öppna, faktum är att jag vet inte ens hur man gör... :shrugging::winking: det kanske bara är att "lyfta på locket", men jag föredrar att googla istället... nedan bild är från The Absolute Sound recensionen.

 

image.png.8981c0551bbe7f076ee7a598ba1a0d5f.png

 

8 minutes ago, calle_jr said:

Jag ser det som en positiv trend.

Om man flyttar fram racket så måste man flytta fram högtalarna för att inte skära av soundstage.

Bara plustecken!

 

mmm, det funkar ju tyvärr inte riktigt för min del, en av många kompromisser med nuvarande placering.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att gratulera till en riktigt fin pjäs som jag också av någon anledning gillar:thumbsup::sunglasses:

Dags för en lyssning i det snaraste med tanke på vad @figge skrivit tidigare:winking:

Tror du kommer bli sittande i sweetspot oftare nu än tidigare, om inte senare då du bygger om/till. Den kommer att bli en snygg inredningsdetalj i skenet från de stora fönstren ut mot vattnet:sunglasses:

 

/byZan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Det är bara att gratulera till en riktigt fin pjäs som jag också av någon anledning gillar:thumbsup::sunglasses:

Dags för en lyssning i det snaraste med tanke på vad @figge skrivit tidigare:winking:

Tror du kommer bli sittande i sweetspot oftare nu än tidigare, om inte senare då du bygger om/till. Den kommer att bli en snygg inredningsdetalj i skenet från de stora fönstren ut mot vattnet:sunglasses:

 

Tack... :smilingeyes: ja, det är ju lite roligt ändå för jag har ju hört Absolare både hos dig och hos @P-pan och i flera andra sammanhang men det låter ju aldrig likadant, rum, högtalare och övrig elektronik sätter ju sin karaktär på det hela också såklart.

 

Nu ska det väl inte bli så mycket förändringar framåt iaf, det här är en luuuugn period vi har framför oss, det enda jag vill köpa är en ny säkring eller två (kanske tre) och eventuellt några nya rör. Men sen måste det vara stopp för i år! Men visst måste det här höras, det låter ju fantastiskt!! (i mina öron). :smilingeyes::notes:

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, VoicesInMyHead said:

Bredvid Ypsilon så har det alltid funnits en annan tillverkare som också tilltalat mig väldigt mycket, vilka om möjligt kändes ännu mera "utom räckhåll" dock. Med sitt lite karaktäristiska utseende som verkligen sticker ut på alla sätt så har de ALLTID imponerat vid de tillfällen jag haft förmånen att få lyssna till deras produkter.

 

Ibland känner jag nästan att jag kanske studerat @Perfect sense produktlista lite för väl, men att gått ifrån att jag knappt kände till ett enda märke han representerade så har jag genom åren lärt mig uppskatta många av dem och bygga ett förtroende för dessa produkter. Extra kul kände jag för ett tag sedan när jag blev väldigt nyfiken på en tillverkare som han sedan kort därefter tog in utan att jag ens pratat med honom om det. Det måste ändå tyda på exceptionellt bra smak från någons sida... :winking:

 

Nu är det ju dock inte denna tillverkare (Pilium) som det här ska handla om utan en annan gammal favorit, nämligen Absolare! Jag minns faktiskt inte första gången jag hörde dem, om det var på HEM mässan tillsammans med Kaiser högtalarna eller om det var hos just @Perfect sense vid något annat tillfälle, hur som helst så har de alltid känts som någon ouppnåelig dröm mer än att jag tänkt att "en sådan ska jag ha någon dag".

 

AM-JKLUC4LwfPkF1mUMeFRt-pnoRdZn6rGO4NFrb

 

Egentligen så ställer en Absolare förstärkare till det ganska rejält för mig, den är nämligen så stor så den får inte plats!!! Jag blir tvungen att frångå mina principer om att ha saker och ting dolda, men det räcker inte bara med det utan den får ju inte plats på bänken ens, den hänger i luften! Jag behöver dessutom dra ut bänken en bra bit från väggen för att kablarna ska få plats. 67 cm djup ÄR inget bra format på en förstärkare.

 

Allt ifrån utseendet i sig till den synliga och långt ifrån optimala placeringen har såklart behövts lyftas med inrednings ansvarige här hemma. Jag ska väl inte citera allt som sades då detta är ett publikt och anständigt forum, men jag tog hur som helst till världens bästa trick - jag började spela musik... :notes:

 

Helt plötsligt så var det inte längre bara jag som stod där med ett stort flin, hon utbrast direkt och jag citerar...

 

- "jag hör ju hur BRA det låter!"

 

och lite senare...

 

- "det känns som det är LIVE, som att musikerna verkligen står där framför oss i rummet!"

 

Det behövdes inte sägas så mycket mer efter det. :shrugging:

 

Det är väl lite så jag känner också. Ypsilon Phaethon var fantastisk, inget snack om den saken och det var ett väldigt svårt beslut att göra mig av med den, men jag vet att den har fått komma till ett nytt fint hem till någon som uppskattar den. Men hur bra Ypsilon Phaethon än må vara, så är Absolare Integrated Signature v2 i en annan klass. Rent pengamässigt så skiljer det också en hel del ska sägas, det är helt enkelt inte två produkter som utvärderas eller ställs mot varandra.

 

Nu ska jag fortsätta att njuta av musiken här... :smilingeyes:

 

Här kommer ett grattis till ifrån en redan invigd ambassadör :).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...