Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Ge mig en Innuos Statement utan CD spelare och hårddisk tack... :smilingeyes:

Det är nog ganska lätt ordnat:D

image.png.430728171f0d3df6ca1cdb5bae729850.pngimage.png.d74b2a3b4081c1730650acd76519074c.png

 

Nä, håller med. Förstår inte varför Innuos envisas med släde på alla modeller.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Förstår inte varför Innuos envisas med släde på alla modeller.

Det tilltalar mig om det går att rippa. Det kan man ju rippa direkt till Innous HD istället för att först rippa vid en dator och sedan exportera. Frågetecknet är om man påverka taggarna och omslagsbilder. Om inte så är det inte mycket till hjälp.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Jag är nyfiken på din musikservers status? Är du "klar" eller är det fortfarande komponenter som saknas eller skall kompltteras??

 

Det som återstår att få på plats är det nya passiva kylsystemet som jag fick först idag(!) faktiskt efter låååång försening. Tyvärr har jag lite annat att stå i nu i dagarna så kommer få vänta med att montera det.

 

AM-JKLXCxcAJLJQfic9ONeBsOwjPn_rvIfP3lylM

 

Annars så är väl statusen relativt klar, även om man såklart alltid kan byta ut eller ändra något om man skulle få för sig det.

 

Jag är väldigt nöjd med den ljudmässiga uppgraderingen som det har blivit. Kostnadsmässigt så har den väl allt som allt landat på ca 3x mot vad jag hade tidigare så jämförelsen är ju inte riktigt rättvis, men det har definitivt varit värt det kan jag tycka. Det sprang iväg lite med JCAT NET XE kortet och strömförsörjning till det som inte var planerat. Jag har också valt att hittills inte hoppa på Taiko DC-ATX spåret, mest av ekonomiska skäl, men jag har inte helt uteslutit det ännu.

 

Efter dagens övning så har jag väl aldrig varit så sugen på en jämförelse med en Innuos Statement för att se hur min server står sig och om Innuos OS 2.x möjligtvis kanske skulle tippa över bägaren till dess fördel. Men men, jag ska väl inte gå händelserna i förväg här nu, Roon är fortfarande Roon.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det tilltalar mig om det går att rippa. Det kan man ju rippa direkt till Innous HD istället för att först rippa vid en dator och sedan exportera. Frågetecknet är om man påverka taggarna och omslagsbilder. Om inte så är det inte mycket till hjälp.

 

4 hours ago, LPL said:

Förstår inte varför Innuos envisas med släde på alla modeller.

 

Vi har ju alla olika behov, jag tycker Innuos har hittat en målgrupp med sina produkter och gjort det väldigt bra. Jag kan definitivt förstå att en del vill ha möjlighet att rippa skivor. För min egen del så skulle jag gärna haft möjligheten att välja bort dem, men det kan ju vara jag som är lite känslig... :smile:

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag kan definitivt förstå att en del vill ha möjlighet att rippa skivor.

Det är nog en liten åldersgrej. Jag har ca 10,000 cd-skivor och långt ifrån allt går att streama och vilka av de som finns idag finns kvar om 5-10 år?
 

Det kommer att finnas miljardtals cd-album kvar i många år och en del börjar t o m bli riktigt efterfrågade, framför allt de som inte går att streama. För min del handlar det främst om rara jazzalbum. När jag spelar digitalt är det ungefär 80% från min egen databas. Hör jag något riktigt bra från Qobuz köper jag albumet. Den vanan är svår att bli av med. Det är dock sällan det dyker upp något intressant numer. Främst är det klassisk musik. Spännande ny jazz är det sällsynt med idag. Den har konkurrerats ut i volymjakten. Många jazzmusiker har hoppat av. Även skivbolagen droppar av. En av dem som står på tur tror jag är ECM. Det mesta som säljs idag är återutgåvor i boxar eller nymastringar av redan utgivet. Det mesta av dessa har jag redan.
 

Det finns massor av fantastisk bra musik på cd från ca 1985-nutid och det mesta av detta finns inte på vinyl för den som vurmar för det och det som finns kostar 2-10 gånger mer än begagnad cd.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Det är nog en liten åldersgrej. Jag har ca 10,000 cd-skivor och långt ifrån allt går att streama och vilka av de som finns idag finns kvar om 5-10 år?

 

Jo, så är det nog. Själv rippade jag alla mina skivor för 14 år sedan (det var långt ifrån några 10,000 st) och det är extremt sällan jag köper något på CD nu för tiden. Men min poäng är väl lite att även om jag skulle ha behov av att rippa CD skivor så skulle jag inte vilja göra det i min hifi anläggning, det är en procedur som jag anser bör ske på andra ställen. Men jag förstår ju givetvis smidigheten i det, och återigen så tror jag att majoriteten av Innuos användare förmodligen uppskattar det också. Det är nog mest jag som kanske har ett extremt minimalistiskt tänk. Man får ju ha förståelse för att ens egna idéer, intressen eller smak inte alltid är förenliga med vad den stora massan vill ha eller vad som är kommersiellt gångbart.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Det är nog mest jag som kanske har ett extremt minimalistiskt tänk. Man får ju ha förståelse för att ens egna idéer, intressen eller smak inte alltid är förenliga med vad den stora massan vill ha eller vad som är kommersiellt gångbart.

Tänker precis likadant så då är vi två i alla fall:)

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, figge said:

Har inte mitt tips om förbättring anlänt ännu?

 

Du tänker på de små fossingarna? Jodå, jag har inte riktigt haft inspirationen att skriva om det bara. Jag tänker också att de fortfarande är under utvärdering då jag inte riktigt gjorde en ordentlig jämförelse när jag installerade dem. Musiklyssnandet minskades drastiskt här i takt med att värmen ökade de senaste veckorna, och jag har tänkt att jag ska byta fram och tillbaka och lyssna ordentligt innan jag fattar ett beslut. Jag får återkomma i ärendet helt enkelt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ifall jag skulle handla en musikserver (igen) så vore det mycket trevligt att samtidigt som man lyssnar är skivan rippad också. Det vore bekvämt.

 

Men jag har alltid gillat processen att manuellt botanisera i skivhyllan och upptäcka något att spela. Inga register, bara en någorlunda ordnad bokstavsordning på artist.

 

Provade att bygga en server på 90-talet med MP3, ett låtregister och fjärr till detta, men det blev tråkigt efter några veckor. Kanske borde testa igen med högupplöst material. Vi får se.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, conan said:

Men jag har alltid gillat processen att manuellt botanisera i skivhyllan och upptäcka något att spela. Inga register, bara en någorlunda ordnad bokstavsordning på artist.

 

Det är få saker som slår detta. Streaming kommer aldrig ge samma känsla igen, däremot har det andra fördelar.

 

3 minutes ago, conan said:

Provade att bygga en server på 90-talet med MP3, ett låtregister och fjärr till detta, men det blev tråkigt efter några veckor.

 

Musik från en dator var ingen höjdare på 90-talet. Det vi har idag är definitivt mer användarvänligt och en bättre integrering i hifi anläggningarna, men processen av att botanisera i skivhyllan som du nämner ovan är ju svår att ersätta.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, VoicesInMyHead said:

Efter dagens övning så har jag väl aldrig varit så sugen på en jämförelse med en Innuos Statement för att se hur min server står sig och om Innuos OS 2.x möjligtvis kanske skulle tippa över bägaren till dess fördel. Men men, jag ska väl inte gå händelserna i förväg här nu, Roon är fortfarande Roon.

Det verkar vara ett intressant test! Låt inte oss hindra dig! :D 

 

Jag blev lite nyfiken och skaffade mig ett SOtM TX-USB Ultra PCIe-kort, som jag vill prova i min "stora" server. Det hade varit skoj om det funkat i Roon OS, men kan väl för all del tänka mig trolla lite med Windows om det krävs. Eller Euphony för den delen!

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, AlfaGTV said:

Jag blev lite nyfiken och skaffade mig ett SOtM TX-USB Ultra PCIe-kort, som jag vill prova i min "stora" server. Det hade varit skoj om det funkat i Roon OS, men kan väl för all del tänka mig trolla lite med Windows om det krävs. Eller Euphony för den delen!

 

Det borde väl inte vara några problem kan jag tycka? Mitt JCAT kort funkade utan problem med Roon ROCK. Jag hade ett av de första SOtM USB korten till min så kallade C.A.P.S. server jag byggde för ca hundra år sedan, och av någon besynnerlig anledning så råkade jag ha sönder själva USB porten på det vilket aldrig någonsin hänt mig i något annat sammanhang. Vill minnas att de var väldigt tillmötesgående och hjälpsamma dock, men jag ersatte aldrig det där kortet. Det var nog då min första NUC kom in i bilden istället.

 

Jag gick nyligen i tankar om att experimentera lite med Windows vs Linux, framförallt Windows Server versionerna går ju optimera rätt ordentligt. Men efter en massa funderande hit och dit så landade jag i att ändå sitta nöjd med Euphony. Hade jag haft en större hårddisk så kunde det varit aktuellt att dual boota vilket också hade gett den bästa möjligheten att jämföra med samma hårdvara, men ibland får man helt enkelt stå sitt kast med ett minimalistiskt tänk.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Kopplad för extern strömmatning utan Molex internt ansluten?

 

Det gamla SOtM kortet körde jag nog med Molex, men det är ju sjukt längesen. JCAT korten kör jag med Sean Jacobs och Farad PSU:er. Hade jag haft planen klar från början hade jag velat använda samma PSU till båda.

 

5 minutes ago, AlfaGTV said:

Har du pungat upp för Euphony OS? Eller trial'ar du tills vidare?

 

Jag har pyntat för Euphony. Inte gratis, och speciellt om man "bara" ska köra Roon, det är frågan om det är värt det jämfört med ROCK som är gratis. Det får man avgöra själv.

Link to comment
Share on other sites

Efter lite väl lång väntan så fick jag så äntligen det NYA passiva kylsystemet från HDPlex lagom till att jag skulle åka bort några dagar, montering fick därför vackert vänta ytterligare lite. Men vem har bråttom, till och med jag som är som en liten barnunge när det kommer till nya hifi leksaker hade vid det här lagret lärt mig den ädla konsten att vänta och ha tålamod.

 

Idag fick jag iaf till slut lite tid till att montera det hela. Eftersom detta är något man vanligtvis gör i ett tidigt skede så blev det lite onödigt krångligt och trångt att komma åt i vissa lägen då jag försökte undvika att plocka isär allting, men det gick bra till slut.

 

AM-JKLWxaPEY2VHpMEh6B2n_1QrvZ-yHpbEhmu90

 

Nu kan jag väl äntligen säga att serverbygget är komplett och färdigt, även om det säkert kommer bytas grejer framöver så är iaf "första versionen" av den här servern färdigställd. Det känns faktiskt otroligt skönt att den äntligen är tyst som en mus och alla hemska fläktar är avlägsnade.

 

Kylsystemet ger ungefär samma temperaturvärden som CPU fläkten, men nu är det också väldigt varmt inomhus och jag har några saker i åtanke som kan åtgärdas och förbättras så jag tror nog jag skulle kunna få ner det några grader. Med facit i hand, så hade jag även valt den större H5 lådan som kan handskas med värmen lite bättre än den lilla H3 modellen, JCAT korten alstrar t.ex rätt mycket värme och nu blev det ju dessutom ett sådant mer än planerat. Dessutom är det inte fel med lite extra utrymme som ger större möjligheter att expandera.

 

image.thumb.png.51b4280d49f008a2a76ed5dad5db3e4a.png

 

Hur som helst så är jag iaf väldigt nöjd, men det har jag nog sagt ett antal gånger tidigare tror jag. Nu är jag iaf klar så nu kan jag sluta tjata om detta. :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

När @byZan och @figge var här och lyssnade så diskuterades det lite rumsakustik och figge tyckte bland annat att jag borde prova med andra fötter till högtalarna. Detta är något som jag egentligen haft på listan att göra sedan jag fick högtalarna, mina tankar om de medföljande konerna finns att läsa om här, så därför var väl startsträckan för att ta tag i detta inte speciellt lång.

 

Egentligen hade jag velat ha IsoAcoustic Gaia eller Orea men hur trevliga mina högtalare än må vara så finns det ingen gängning för några andra fötter, och urgröpningen under dem för att hålla konerna på plats är för liten för de större Orea modellerna.

 

Det fick helt enkelt bli ett kärt återseende av Ansuz Darkz. De passar (med god marginal), höjdmässigt är de också i stort sett samma som originalfötterna vilket är ett plus. Däremot blir det ju inte riktigt lika snyggt och samma "svävande" känsla som med konerna som man inte ser alls, men i jämförelse med mycket annat så är ändå Darkzen relativt diskreta och syns inte speciellt mycket om man inte letar efter dem.

 

AM-JKLUX4oGIcMYoZ4UXykLEPdnVEmaMgzKmEEmL

 

Jag ska dock erkänna att jag hade lite väl bråttom att stoppa in dem, jag lyssnade och jämförde inte riktigt och det var mitt i värmeböljan och musiklyssnandet överlag stannade drastiskt av. Jag har haft för avsikt att göra en bättre jämförelse någon dag men inte kommit dit riktigt, från minnet så känns det som att basen är lite stramare och tightare, och det verkar väl som en bra grej. Jag är bara lite orolig över att det kanske eventuellt blir "för korrekt" och perfekt som jag brukar tjata om, att jag möjligtvis kanske tappar lite av den organiska känslan (trä vs metall?). Det låter dock väldigt bra just nu så jag kommer skjuta på en sådan jämförelse lite tills experimentlustan faller på.

 

Med dessa fötter, konfigurering i servern för mera kraft och dynamik, borttagandet av fläkten samt byte från Roon till Euphony Stylus så känns det hur som helst som att det ändå blivit ganska stora förändringar ljudmässigt under de senaste veckorna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilder och info! (igen!) :)

Det var en jäkla klump till kylblock! Behöver väl inga heatpipes till denna dära? :D 

 

Och jag är nyfiken på vad de båda JCAT-korten har för syften? Det ena tror jag du nämnt är "isolerad ethernet-port" och det andra kanske är USB-host då? Och du har säkert skrivit det tidigare, men vad var det för propp? Core i7?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Det var en jäkla klump till kylblock! Behöver väl inga heatpipes till denna dära? :D 

 

Snudd på, kylblocket väger 1kg så det är en rejäl klump som sagt.

 

6 hours ago, AlfaGTV said:

Och jag är nyfiken på vad de båda JCAT-korten har för syften? Det ena tror jag du nämnt är "isolerad ethernet-port" och det andra kanske är USB-host då? Och du har säkert skrivit det tidigare, men vad var det för propp? Core i7?

 

Japp, det ena JCAT kortet är för USB och det andra för Ethernet, båda har Emerald OCXO klockor och drivs med externa LPS:er. Med USB kortet så resonerade jag egentligen som så att en PhoenixUSB eller liknande skulle bli överflödig, nu köpte jag ju PhoenixNET innan jag tog beslutet att även köpa JCAT NET kortet. Kanske att det blir lite kaka på kaka, samtidigt så är det ju många som anser att flera switchar på varandra ger en positiv effekt och det är väl kanske lite samma här. Vid tillfälle har jag tänkt att jag ska testa om jag kan leva utan den ena eller andra. Eller så kanske det blir en PhoenixUSB (eller liknande) också... :winktongue:

 

Mer info om JCAT korten:

https://jcat.eu/product/usb-card-xe/

https://jcat.eu/product/net-card-xe-high-end-hifi-network-card/

 

CPU'n jag har är en Intel Core i7-10700, 8 kärnor, 16 trådar, 2.9/4.8 GHz och 65W TDP för att hålla nere strömförbrukningen (och värme) någorlunda. Jag kör den just nu med hyperthreading enablat och låst till 4.0 GHz, jag ska testa att öka lite mer allt eftersom.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag kör den just nu med hyperthreading enablat och låst till 4.0 GHz, jag ska testa att öka lite mer allt eftersom.

Då förstår jag bättre varför du ser så pass höga temperaturer i skärmdumpen. Har du bildat dig nån uppfattning om varför det kan vara fördelaktigt att "trycka gasen i botten" med Euphony? Jag menar, Roon använder ju 1 Core enbart +1 för varje ljudzon vid uppspelning. Att undvika speed stepping kan jag förstå, men när jag tittar på min egen i7 8700 när den kör Roon så fiser den varmluft bara... Belastningen är så låg att jag inte ens med uppsampling till DSD256 kan få den att steppa upp till maxfart.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, AlfaGTV said:

Då förstår jag bättre varför du ser så pass höga temperaturer i skärmdumpen. Har du bildat dig nån uppfattning om varför det kan vara fördelaktigt att "trycka gasen i botten" med Euphony? Jag menar, Roon använder ju 1 Core enbart +1 för varje ljudzon vid uppspelning. Att undvika speed stepping kan jag förstå, men när jag tittar på min egen i7 8700 när den kör Roon så fiser den varmluft bara... Belastningen är så låg att jag inte ens med uppsampling till DSD256 kan få den att steppa upp till maxfart.

 

Så är det absolut, och det är väl här resonemanget förändrats en del senaste åren, från att det i audio sammanhang tidigare fokuserats på low-power servrar som ska generera så lite störningar som möjligt till högpresterande monster (t.ex Taiko Extreme, Pink Faun) vars overhead och överflöd av kraft sägs ge nånting annat vad gäller dynamik och upplevelse genom att gå 'all in' vad gäller allt. Man vidtar ju såklart ganska mycket åtgärder för att minimera störningar även i dessa byggen, men vad man märkt är väl att välljud inte enbart handlar om låg noise nivå. Det finns som alltid (minst) två läger kring såna här saker, så är det förmodligen här också och man får ju själv välja vilken filosofi man vill följa. Mycket av min inspiration är hämtad från ett antal olika mer eller mindre extrema trådar på AudiophileStyle, man kan välja att tycka att folk är fullkomligt galna i dessa trådar, eller så försöker man fånga upp vad de försöker säga, och ser deras experiment som intressanta lärdomar, filtrerar och plockar ut russinen ur kakan.

 

Vad jag läst mig till så sägs Euphony gynna eller gynnas mer av bättre hårdvara. Jag har testat att både ställa ner och strypa allting samt öppna kranarna och jag tycker nog att det faktiskt blir bättre med mera kraft, det känns mer dynamiskt, luftigt och mindre återhållsamt på något sätt. Men visst ser det löjligt ut när CPU'n ligger på 0% över alla kärnor. Jag har som jag berättat om tidigare också lagt ganska mycket krut på bra ström vilket också är en stor bidragande faktor till att det funkar att köra full blås. Allting spelar ju in.

 

Mitt hemmabygge kom ju till efter många om och men, det började nästan som en liten "nödlösning" men växte till något annat längs vägens gång, dessutom har jag lärt mig en del, så om jag skulle gjort det från början igen så skulle jag kanske gjort några andra val, just för att kunna släppa loss ännu mer, där värmeutveckling och strömförbrukning inte behöver vara en begränsande faktor. Med det sagt så är jag ju väldigt väldigt nöjd med resultatet och hur det blivit, den ljudmässiga förbättringen går verkligen inte att ta miste på. Rent pengamässigt så är det dock inte längre något litet billigt hemmabygge för skojs skull utan jag ställer extremt höga krav på att den presterar därefter.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Sammy said:

Tänkte fråga om du läst om det finns moderkort där man kan koppla in separat klocka till processor och moderkort?

 

Vad jag vet så tror jag inte det finns när jag i ett tidigare liv hade SOtM produkter så var det rätt många som skickade sina moderkort till SOtM och fick dem modifierade så att man kunde använda extern klocka deras tX-USB re-klocker kunde fås med 3 klock utgångar som kunde ersätta andra klockor tex. de på ett moderkort.

 

Vad jag vet idag så är det en del som skickar produkter till PinkFaun för att få monterat deras klockmoduler.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Väldigt intressant att följa din tråd om ditt bygge! Såg att Jcat även har en ATX power supply på gång!

 

Tack! :smilingeyes:

 

Vad gäller JCAT ATX PSU'n så vet jag att jag sett en prisuppgift på den och även om jag inte kommer ihåg exakt nu så vill jag minnas att det låg runt ca 50k, det var iaf tillräckligt för att jag skulle känna att det inte riktigt var intressant för min del iaf. Vi får väl se när den väl kommer, kanske får man tänka om, som vanligt... :smile: HDPlex har "som vanligt" också ett mera överkomligt alternativ om man vill testa en ATX PSU.

 

1 hour ago, Sammy said:

Tänkte fråga om du läst om det finns moderkort där man kan koppla in separat klocka till processor och moderkort?

 

Tror precis som @octavia rs är inne på att det är så pass special och jag vet inga moderkort som kommer förberedda för det. Vill minnas att jag sett att "Nenon" (som startade en av de mest spännande hårdvarutrådarna på AS) gjort något dylikt med egna klockor, men han drar sig ju inte för att göra ingrepp på både det ena och andra. Jag själv befinner mig på en helt annan (mycket lägre) nivå.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-30 at 10:46, VoicesInMyHead said:

När @byZan och @figge var här och lyssnade så diskuterades det lite rumsakustik och figge tyckte bland annat att jag borde prova med andra fötter till högtalarna. Detta är något som jag egentligen haft på listan att göra sedan jag fick högtalarna, mina tankar om de medföljande konerna finns att läsa om här, så därför var väl startsträckan för att ta tag i detta inte speciellt lång.

 

Egentligen hade jag velat ha IsoAcoustic Gaia eller Orea men hur trevliga mina högtalare än må vara så finns det ingen gängning för några andra fötter, och urgröpningen under dem för att hålla konerna på plats är för liten för de större Orea modellerna.

 

Det fick helt enkelt bli ett kärt återseende av Ansuz Darkz. De passar (med god marginal), höjdmässigt är de också i stort sett samma som originalfötterna vilket är ett plus. Däremot blir det ju inte riktigt lika snyggt och samma "svävande" känsla som med konerna som man inte ser alls, men i jämförelse med mycket annat så är ändå Darkzen relativt diskreta och syns inte speciellt mycket om man inte letar efter dem.

 

AM-JKLUX4oGIcMYoZ4UXykLEPdnVEmaMgzKmEEmL

 

Jag ska dock erkänna att jag hade lite väl bråttom att stoppa in dem, jag lyssnade och jämförde inte riktigt och det var mitt i värmeböljan och musiklyssnandet överlag stannade drastiskt av. Jag har haft för avsikt att göra en bättre jämförelse någon dag men inte kommit dit riktigt, från minnet så känns det som att basen är lite stramare och tightare, och det verkar väl som en bra grej. Jag är bara lite orolig över att det kanske eventuellt blir "för korrekt" och perfekt som jag brukar tjata om, att jag möjligtvis kanske tappar lite av den organiska känslan (trä vs metall?). Det låter dock väldigt bra just nu så jag kommer skjuta på en sådan jämförelse lite tills experimentlustan faller på.

 

Med dessa fötter, konfigurering i servern för mera kraft och dynamik, borttagandet av fläkten samt byte från Roon till Euphony Stylus så känns det hur som helst som att det ändå blivit ganska stora förändringar ljudmässigt under de senaste veckorna.

Över till det praktiska nu, har du flyttat högtalare idag? Ny placering?

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, figge said:

Över till det praktiska nu, har du flyttat högtalare idag? Ny placering?

 

Idag har anläggningen varit avstängd hela dagen, dels pga åska och dels för att min fru hittar på en massa saker som vi måste göra(!). Det är det värsta med semester, jag hinner liksom inte med det väsentliga. Jag ämnar komma dit så småningom dock. Det är väldigt intressant och insiktsfullt med hemma-hos må jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att markera din ursprungliga högtalarplacering nu bara... :think:

Tänk på att inte använda vilken tejp som helst... märken efter klistret i golvet.

 

Ledsen om jag har ställt till det för dig... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...