Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

1 minute ago, octavia rs said:

Ok, har du jämfört dem med några av de gamla produkterna ifrån Ansuz? Är intresserad av att hör lite om hur de ny serierna är jämfört med de gamla.

 

Tyvärr inte gjort någon jämförelse. Jag har haft både P, C och D tidigare, men eftersom jag gav mig in i det här projektet så blev jag tvungen att sälja av allt innan jag kunde köpa något nytt. Jag hade också egentligen tänkt behålla ett par D kablar, men när jag hittade en köpare på allt så blev det smidigt så, men tyvärr då inte möjligt med någon jämförelse. Det jag definitivt uppskattar med de nya modellerna är kanske inte det ljudmässiga utan att framförallt termineringarna på högtalarkablarna känns betydligt mer gedigna än tidigare. Folk som "vet" hävdar ju att de nya serierna är betydligt bättre, men om A2 är bättre än D vill jag nog vara osagt, det är väldigt lätt att det skenar iväg på forum ibland, jag kan säkert tänka mig att de är "annorlunda" dock. För mig handlar det nog om att hitta lite balans och en vettig nivå just nu.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, rikard said:

Folk som "vet" hävdar ju att de nya serierna är betydligt bättre, men om A2 är bättre än D vill jag nog vara osagt, det är väldigt lätt att det skenar iväg på forum ibland, jag kan säkert tänka mig att de är "annorlunda" dock. För mig handlar det nog om att hitta lite balans och en vettig nivå just nu.

 

Man ser ju på flera ställen att tex nya Mainz 8 A2 ska vara bättre än gamla 8D vilket även Ansuz själva säger men sen o andra sidan vill de ju sälja nya saker. 

 

Jag har själv sålt min Mainz 8D så tiden får utvisa vad som ska ersätta.....att de blir Ansuz är jag rätt säker på.

 

Jag är väl som du ute efter att hitta en vettig nivå där det inte skenar iväg vilket jag tycker det gör med de bättre Ansuz serierna. Nya A2 kablarna verkar vara en riktigt bra pris/prestanda serie.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det pågår lite för mycket diskussioner (och i viss mån spekulationer) på diverse forum gällande hur de äldre och nyare serierna ifrån Ansuz förhåller sig till varandra kan jag tycka. 

 

Jag har inte heller jämfört alla modeller och versioner sida vid sida ifrån de fyra gamla och nya serierna, vilket skulle bli alltför omfattande. Men, baserat på mitt samlade intryck och den input jag har hunnit få under de senaste månaderna ifrån de som har uppgraderat, så kan jag kort säga att nya A2 är lika bra eller bättre än tidigare C. Att den skulle vara bättre än tidigare D anser jag däremot vara mycket tveksamt. C2 är däremot tveklöst bättre än den tidigare toppmodellen D (nu finns även D-TC ska sägas på den högsta nivån).

 

De nya strömfördelarna är en lite annan historia. Här så är det ingen tvekan om att nya Mainz 8 A2 överträffar gamla Mainz 8D.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Perfect sense said:

De nya strömfördelarna är en lite annan historia. Här så är det ingen tvekan om att nya Mainz 8 A2 överträffar gamla Mainz 8D.

 

På vilket sätt tycker du att den A2 är bättre?

Är som sagt inne på att skaffa en ny men inte bestämt var jag ska lägga ribban :39: 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, octavia rs said:

 

På vilket sätt tycker du att de A2 är bättre?

Är som sagt inne på att skaffa en ny men inte bestämt var jag ska lägga ribban :39: 

 

För att ge lite bakgrund och historia så tillhörde Mainz 8A och 8D den första generationen strömfördelare ifrån Ansuz, vilka senare följdes av de mindre kostsamma X och X-TC, där X-TC i praktiken var en mer högpresterande produkt än A. Redan här så var man på väg mot nästa nivå i prestanda.

 

De nya A2, C2 och D2 enheterna tillhör en ny generation produkter som bygger på den extrema D-TC strömfördelaren som lanserades under förra året.

 

Det är påtaglig skillnad när man går ifrån A2 till C2 och vidare upp till D2, vilken är en övning som jag har lyssnat mig igenom vid tre olika tillfällen i skilda sammanhang och rum (hos oss i Stockholm, hos Ansuz i Danmark och under mässan i München). Skillnaderna mellan nivåerna blir stegvis bättre kort och gott, där man får mer av allt utan egentliga förändringar i tonalitet eller karaktär. En tystare/svartare/lugnare bakgrund ger ökad dynamik, upplösning och detaljrikedom där ljudbilden också växer betydligt i höjd, bredd och djup. Känslan av lugn och soliditet ökar också gradvis. Ifrån C2 och D2 nivå så ökar också känslan av flöde och naturlighet mot en nivå av musikalitet som man inte riktigt når med de enklare serierna.

 

A2 och C2 serien känns tveklöst som de mest prisvärda. D2 och D-TC ställer väldigt höga krav på kringutrustning och allting annat i systemet för att kunna motiveras, liksom givetvis plånboken.

 

Med allt detta sagt så rekommenderar jag varmt att låna hem och prova en strömfördelare och nätkabel ifrån Ansuz ifrån en handlare som man trivs med för att prova kort och gott.

 

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Perfect sense said:

A2 och C2 serien känns tveklöst som de mest prisvärda. D2 och D-TC ställer väldigt höga krav på kringutrustning och allting annat i systemet för att kunna motiveras, liksom givetvis plånboken.

 

Jag har varit väldigt nöjd med min 8D men jag var inte speciellt nöjd med att IEC in i den satt på sidan vilket begränsade mig då den inte fick plats på ett vettigt sätt ovan mitt inbyggda rack utan jag fick använda vinklad IEC kontakt in i den. När jag såg att de nya serierna har IEC in rakt bak väcktes ett begär :D då jag kan få till en bätte lösning i mitt rack och får man dessutom ett bättre ljud så är det "win win" för min del.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, octavia rs said:

 

Jag har varit väldigt nöjd med min 8D men jag var inte speciellt nöjd med att IEC in i den satt på sidan vilket begränsade mig då den inte fick plats på ett vettigt sätt ovan mitt inbyggda rack utan jag fick använda vinklad IEC kontakt in i den. När jag såg att de nya serierna har IEC in rakt bak väcktes ett begär :D då jag kan få till en bätte lösning i mitt rack och får man dessutom ett bättre ljud så är det "win win" för min del.

 

 

Ja, detta är tveklöst en praktisk förbättring hos alla de nya modellerna. Om du var nöjd med den äldre Mainz 8 D så kommer du garanterat att bli nöjd(are) med Mainz 8 A2.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Jag är väl som du ute efter att hitta en vettig nivå där det inte skenar iväg vilket jag tycker det gör med de bättre Ansuz serierna. Nya A2 kablarna verkar vara en riktigt bra pris/prestanda serie.

 

Det var lite så jag tänkte också, visst skulle man önska sig högsta serien av Ansuz produkter rakt igenom, men man kan ju tyvärr inte alltid få precis allting som man önskar sig. Jag kände att A2 blir en bra nivå att landa på den här gången. Jag tänker att jag kanske snarare ska lägga pengarna på nya högtalare så småningom.

 

21 minutes ago, octavia rs said:

Jag har varit väldigt nöjd med min 8D men jag var inte speciellt nöjd med att IEC in i den satt på sidan vilket begränsade mig då den inte fick plats på ett vettigt sätt ovan mitt inbyggda rack utan jag fick använda vinklad IEC kontakt in i den. När jag såg att de nya serierna har IEC in rakt bak väcktes ett begär :D då jag kan få till en bätte lösning i mitt rack och får man dessutom ett bättre ljud så är det "win win" för min del.

 

Har haft exakt samma problem såklart, det var ett riktigt feltänk att ha kontakten på sidan. Nya modellerna är helt klart bättre bara av den anledningen. Sen resonerade jag som så att det är en relativt liten prisskillnad mellan A2 och C2 och att jag hade möjligheten att ta det steget, samtidigt som jag inte vill sitta där i efterhand och känna att jag borde satsat på C2 modellen. Då kan det vara bättre att satsa på strömfördelaren och gå varsammare fram med kablar, de är betydligt lättare att byta i efterhand också om man skulle vilja uppgradera. Men pris/prestanda, mest valuta för pengarna, så verkar kanske ändå A2 vara den nya sweet spot.

 

En av mina första strömlister var en Supra, jag minns sedan hur jag tyckte det var dyrt att ta steget upp till en begagnad IsoTek och jag la motvilligt pengar på strömprodukter. Idag är jag helt omvänd och troende och anser att det är en av de absolut viktigaste delarna i hela anläggningen.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag verkligen gillar Lumin D2 som jag provar just i detta nu. Jag är totalt ointresserad av Lumin's egna interface och app, jag vill endast ha den som en Roon endpoint men även möjlighet att kunna spela via Spotify Connect. Båda dessa fungerar strålande med noll konfiguration och man behöver inte växla mellan olika appar eller liknande, det är bara koppla in nätverkskabel och lägga till Lumin som endpoint och börja spela. Precis som det ska fungera! Det finns lite olika inställningar man kan komma åt ifrån appen, typ disabla funktioner man inte vill använda osv, har inte tittat så mycket på det ännu då jag mest bara vill testa den i default läge som det är nu. Smidigare streamer får man nog leta efter dock och ljudmässigt verkar den inte behöva skämmas för sig heller, men nu är det mycket nya grejer hos mig så jag låter det vara osagt hur den låter tills vidare.... :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

Måste säga att jag verkligen gillar Lumin D2 som jag provar just i detta nu. Jag är totalt ointresserad av Lumin's egna interface och app, jag vill endast ha den som en Roon endpoint men även möjlighet att kunna spela via Spotify Connect. Båda dessa fungerar strålande med noll konfiguration och man behöver inte växla mellan olika appar eller liknande, det är bara koppla in nätverkskabel och lägga till Lumin som endpoint och börja spela. Precis som det ska fungera! Det finns lite olika inställningar man kan komma åt ifrån appen, typ disabla funktioner man inte vill använda osv, har inte tittat så mycket på det ännu då jag mest bara vill testa den i default läge som det är nu. Smidigare streamer får man nog leta efter dock och ljudmässigt verkar den inte behöva skämmas för sig heller, men nu är det mycket nya grejer hos mig så jag låter det vara osagt hur den låter tills vidare.... :)

Du får gärna berätta vidare om hur du upplever Lumin D2 som streamer, och också vad du jämför den med.:)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, sprudel said:

Du får gärna berätta vidare om hur du upplever Lumin D2 som streamer, och också vad du jämför den med.:)

 

Låt mig börja med lite historik om mig själv. Innan jag blev "hifinörd" så antar att jag betraktades mer som "datanörd", jag brukar säga att jag växte upp bakom en dator och jag har mer eller mindre alltid jobbat inom IT branschen på ett eller annat sätt. Så när streaming kom in i hifisvängen så kändes det väldigt naturligt för mig, ju mer inställningar, trixande och fixande man kunde göra desto roligare var det. Jag har också alltid haft ett öga för design och användarvänlighet, för mig är det viktigt att det ser bra ut, är logiskt och intuitivt att använda. Jag hoppade på Roon tåget från dag 1 som det var möjligt, 30 sekunder senare hade jag dissat min JRiver och HQPlayer setup för ett liftetime abonnemang. Roon har varit banbrytare inom digital musik och det finns inget som ens kommer i närheten enligt mig. Med HQPlayer körde jag redan konceptet med en "core" och en "endpoint" för streaming, samma koncept som Roon alltså bygger på där tanken var att få bort brusiga datorer ifrån hifianläggningen.

 

Nu kommer jag gå hårt fram här, men det är en högst personlig åsikt. Jag har testat Aurender, och för mig står Aurender för allt som jag tycker är fel med streaming, förutom ljudkvaliteten då för där kan man inte säga annat än att de har lyckats. Men för mig räcker det inte, användarupplevelsen måste vara bättre än så. Aurender känns idag hopplöst daterat eftersom de konstant vägrade att hoppa på Roon tåget. Streaming utan Roon idag är helt ointressant. Visst, Roon kostar en slant, det är inte billigt, men det är en betydande liten del i de flesta seriösa hifi entusiasters totala anläggning. Klart värt varenda krona.

 

Jag hoppade även på Sonore's microRendu direkt när den släpptes. Här kom det äntligen en minimalistisk och specialbyggd liten pryl designad endast för att agera "endpoint", det här var ett stort steg i rätt riktning. Sedan dess har jag bytt upp mig till en ultraRendu med en Uptone LPS-1 strömförsörjning och jag har snudd på testat alla USB och ethernet tweaks som finns, inklusive kablar av olika sort. ultraRendu'n är riktigt bra, den gör precis det den ska, det enda jag egentligen kan klaga över är att det är en massa små boxar och kablar överallt.

 

Lumin D2 är väldigt läcker, det känns som en seriös hifi pryl men ändå relativt liten och smidig. För mig skulle den städa upp ganska rejält i mitt skåp med små "prylar" utan ordning. En Lumin tillsammans med min nya fina Ypsilon skulle utgöra en oerhört trevlig minimalistisk ren och enkel uppsättning som jag stolt skulle kunna visa upp. Som det är nu så har jag ett skåp som jag inte gärna öppnar och visar för någon... :)

 

Användarmässigt så har jag redan varit inne på det. Koppla in, lägg till Lumin som endpoint i Roon, börja spela. Spotify Connect, tryck på play och välj Lumin som device. Det här har jag saknat, och det är nånting som inte micro/ultraRendu fixar, för att spela Spotify så måste man via deras gränssnitt byta "app" vilket är alldeles för meckigt. Lumin är bara där och gör precis det man vill att den ska göra utan tillstymmelse till krångel.

 

Det var Lumin som streamer. Den har ju dock även inbyggd DAC, och här blir det kanske återigen inte riktigt rättvist att jämföra med en DAC (LampizatOr Golden Atlantic) som kostar 5ggr mer, men det är däremot väldigt intressant att skala ner, mindre enheter, mindre kablar, mindre oreda.  Jag tror på minimalistisk design och mindre påverkan från olika håll. Ljudmässigt så är det svårt för mig att säga så mycket då jag bytt mer eller mindre allting i min anläggning de senaste dagarna. Jag tycker dock det låter riktigt bra, och då är det här den lilla modellen av Lumin, vill man ha bättre DAC så tror jag T1 modellen kan vara "sweet spot" vad gäller pris/prestanda och den nyligen lanserade X1 (för stora pengar) sägs vara grym ljudmässigt.

 

Lumin har länge varit omtalad och används flitigt bland amerikanska forumdeltagare. Jag har lika länge varit nyfiken på den och jag skulle nog säga att jag nu förstår vad allt snack handlat om, det är en riktigt trevlig, prisvärd och seriös streamer/DAC kombination som inte ska underskattas. Jag skulle vilja råda alla som är i jakt på en bättre streaminglösning att testa Lumin, det är svårt att inte charmas av den.

 

Min ultraRendu & LPS-1 kombination är nu till salu ifall någon är intresserad... :)

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, rikard said:

Nu kommer jag gå hårt fram här, men det är en högst personlig åsikt. Jag har testat Aurender, och för mig står Aurender för allt som jag tycker är fel med streaming, förutom ljudkvaliteten då för där kan man inte säga annat än att de har lyckats. Men för mig räcker det inte, användarupplevelsen måste vara bättre än så. Aurender känns idag hopplöst daterat eftersom de konstant vägrade att hoppa på Roon tåget. Streaming utan Roon idag är helt ointressant. Visst, Roon kostar en slant, det är inte billigt, men det är en betydande liten del i de flesta seriösa hifi entusiasters totala anläggning. Klart värt varenda krona.

 

Världsklassinlägg, och jag som också har IT-bakgrund skriver under på i princip vartenda ord du skriver. Jag hade själv Aurender under flera år och tyckte att den spelade fantastiskt, men användarupplevelsen som var ok 2014 utvecklades i princip inte alls och min frustration växte i takt med att tiden gick. Att man inte hoppade på Roon, kan jag förstå eftersom man då ger upp en del av sin egen kaka, men att man inte all fokuserar på sin egen mjukvarulösning är obegripligt. 

 

Roon är allt annat än perfekt - jag stör mig till exempel på att man inte hanterar unicode-sortering - men den stora skillnaden är att det sker en kontinuerlig utveckling av lösningen och att man har en aktiv dialog med kunderna via Roon-forumet. Det är A och O i min bok!

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Taxmannen said:

Roon är allt annat än perfekt - jag stör mig till exempel på att man inte hanterar unicode-sortering - men den stora skillnaden är att det sker en kontinuerlig utveckling av lösningen och att man har en aktiv dialog med kunderna via Roon-forumet. Det är A och O i min bok!

 

Håller med, det är såklart inte perfekt och det är fortfarande en relativt ung produkt, det finns alltid förbättringspotential, men precis det som du skriver att det utvecklas i dialog med användarna och är en levande produkt är verkligen skillnaden. Varje Roon version är ett steg i rätt riktning och jag ser ingen riktig konkurrent idag.

 

Detsamma kan faktiskt sägas om Lumin vars hårdvara på en del av deras enheter börjar få ett par år på nacken, men mjukvaran som är samma i alla enheter har konstant uppdaterats med t.ex både Roon, Spotify och MQA stöd genom åren. Det här är ju enormt viktigt för en streamer där det händer så mycket hela tiden att den inte blir föråldrad innan du hunnit packa upp den ur lådan.

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt intressant att hifi numer även inbegriper vad man kalla kalla en logistikdimension. Inget fel i det. Olika tider lyfter fram nya "sanningar" och argument. För ett antal år sedan blev design ett viktigare argument än vad det var förr. Det räckte inte med att det lät bra, det skulle också se bra ut. Det är nog ganska starkt även idag.

 

Det är också rätt kul att konstatera att det många fastnade för i unga år fortfarande är giltigt, både musik och hifi. Om jag listar lite av det jag har på hyllan så är det långt ifrån användarvänligt men jag är ändå supernöjd.

 

  • Det tar 90 sekunder innan försteget slår på
  • Ytterligare 90 sekunder innan slutstegen släpper ut några signaler
  • 180 sekunder innan riaat släpper ut signal
  • Utöver detta brukar jag låta det stå på 15-20 minuter innan jag spelar
  • Slutstegen (som tillsammans har 16 effektrör) blir ordentligt varma vilket kan vara obekvämt under heta dagar (då kopplar jag in mitt "sommarslutsteg") men helt OK under vintern
  • Översyn av inställningar på skivspelaren åtminstoen en gång per år. Tar några timmar.
  • Rör måste bytas och ändrar ljudkaraktär under resans gång
  • Det är ett helvete att hitta lågbrusiga/välljudande drivrör, framför allt 12AU7. 
  • Album tar plats och kräver god förvaring och det är en process innan man skall spela (damma skivan, nätt rengöring av pickupen, vid behov kan det även behövas tvättning av LP'n vilket tar en stund).
  • Rippade CD (köper CD och rippar dem) kräver ofta kompletteringar då meta-datan ofta är ofullständig. Det är ofta för lågt upplösta albumbilder, kompositörer saknas, låttitlar har ibland annan information som jag plockar bort, huvudartist är fel eller använder olika tillägg, ingen enhetlig hantering av framför allt "Artist" på klassisk musik (kompositör, solist, dirigent, orkester eller en blandning), "Genre" kan vara fel, spretande eller ingen alls, utgivningsdatum saknas ofta och ibland är det inspelningsdatum... osv.

Ändå tycker jag att det är hur kul som helst. Att ersätta allt detta med en "knapptryckning" skulle göra mig olycklig... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan absolut uppskatta det du beskriver också, men i dagens stressiga vardag så behöver jag även att hifianläggningen smälter in och är smidig att använda. Det ena behöver ju dock inte utesluta det andra och huvudsaken är ju att man kan njuta av det man uppskattar mest av allt... musik återgiven på allra bästa sätt... :)

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Bebop said:

Ändå tycker jag att det är hur kul som helst. Att ersätta allt detta med en "knapptryckning" skulle göra mig olycklig..:)

 

Men du rippar också av en anledning Bebop och jag antar att det inte enbart handlar om ljudkvalitet!? Så ur det perspektivet streamar även du, och gissar jag, välkomnar bekvämligheten av att ha all din digitala musik tillgänglig medelst enbart en ”knapptryckning” :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, rikard said:

Lumin D2 är väldigt läcker, det känns som en seriös hifi pryl 

Jag kommer kanske med en dum fråga men jag undrar och måste därför fråga.

Är Lumin D2 enbart en streamer eller dac/streamer och är det det sista så undrar jag varför en D2:a då du redan har en så fin dac? 

Finns det inte rena streamers som presterar lika bra?

Lumin finns ju i en massa varianter och undrar om skillnader och varför valet föll på en D2 ?

 

Jag är som du vet i en fas där jag ska bestämma mig för hur jag själv ska tänka/göra, hmm?  Inte lätt detta med en väg genom djungeln utan karta och kompass, kanske inte ens dessa hjälpmedel är tillräckliga för att hitta hem men bra förutsättningar för att komma ut på rätt sida iaf och vara nöjd med det. 

 

/byZan

Edited by byZan
Lagt till en fråga till
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det är rätt intressant att hifi numer även inbegriper vad man kalla kalla en logistikdimension. Inget fel i det. Olika tider lyfter fram nya "sanningar" och argument. För ett antal år sedan blev design ett viktigare argument än vad det var förr. Det räckte inte med att det lät bra, det skulle också se bra ut. Det är nog ganska starkt även idag.

 

Det är också rätt kul att konstatera att det många fastnade för i unga år fortfarande är giltigt, både musik och hifi. Om jag listar lite av det jag har på hyllan så är det långt ifrån användarvänligt men jag är ändå supernöjd.

 

  • Det tar 90 sekunder innan försteget slår på
  • Ytterligare 90 sekunder innan slutstegen släpper ut några signaler
  • 180 sekunder innan riaat släpper ut signal
  • Utöver detta brukar jag låta det stå på 15-20 minuter innan jag spelar
  • Slutstegen (som tillsammans har 16 effektrör) blir ordentligt varma vilket kan vara obekvämt under heta dagar (då kopplar jag in mitt "sommarslutsteg") men helt OK under vintern
  • Översyn av inställningar på skivspelaren åtminstoen en gång per år. Tar några timmar.
  • Rör måste bytas och ändrar ljudkaraktär under resans gång
  • Det är ett helvete att hitta lågbrusiga/välljudande drivrör, framför allt 12AU7. 
  • Album tar plats och kräver god förvaring och det är en process innan man skall spela (damma skivan, nätt rengöring av pickupen, vid behov kan det även behövas tvättning av LP'n vilket tar en stund).
  • Rippade CD (köper CD och rippar dem) kräver ofta kompletteringar då meta-datan ofta är ofullständig. Det är ofta för lågt upplösta albumbilder, kompositörer saknas, låttitlar har ibland annan information som jag plockar bort, huvudartist är fel eller använder olika tillägg, ingen enhetlig hantering av framför allt "Artist" på klassisk musik (kompositör, solist, dirigent, orkester eller en blandning), "Genre" kan vara fel, spretande eller ingen alls, utgivningsdatum saknas ofta och ibland är det inspelningsdatum... osv.

Ändå tycker jag att det är hur kul som helst. Att ersätta allt detta med en "knapptryckning" skulle göra mig olycklig... :)

@Bebop - med all respekt, ditt beskrivna hifi/musikliv framstår en smula omständigt. Men jag utgår ifrån att du är mycket väl insatt i alternativen så detta kan inte vara annat än resultatet av ett aktivt val. Jag tycker dock det är bra att forumet inte enbart består av förenklingsförespråkare (jag själv är en av dem) eftersom diskussionerna blir mer intressanta och mindre ensidiga med röster från dem som valt mer komplexa hifi/musikliv. 

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, byZan said:

Jag kommer kanske med en dum fråga men jag undrar och måste därför fråga.

Är Lumin D2 enbart en streamer eller dac/streamer och är det det sista så undrar jag varför en D2:a då du redan har en så fin dac? 

Finns det inte rena streamers som presterar lika bra?

Lumin finns ju i en massa varianter och undrar om skillnader och varför valet föll på en D2 ?

 

Jag är som du vet i en fas där jag ska bestämma mig för hur jag själv ska tänka/göra, hmm?  Inte lätt detta med en väg genom djungeln utan karta och kompass, kanske inte ens dessa hjälpmedel är tillräckliga för att hitta hem men bra förutsättningar för att komma ut på rätt sida iaf och vara nöjd med det. 

 

Lumin är både streamer och DAC. Min hifiresa just nu går ju mycket ut på att förenkla och skala om, där jag kände att jag hade väldigt mycket pengar låsta i min DAC och kablar till all elektronik. LampizatOr tar extra betalt för anpassning, min DAC var fullt balanserad med volymkontroll, funktioner jag inte längre har användning för. Det ultimata hade egentligen varit en integrerad förstärkare med inbyggd DAC, men ju längre jag kommit i mitt utvärderande så har jag fastnat för att ha DAC:en tillsammans med streamern istället och på så vis ända känna viss flexibilitet. Min tanke med att kanske gå med en billigare och nyare DAC är också att jag anser utvecklingen fortfarande gå ganska snabbt på den fronten, man får mer för pengarna idag helt enkelt.

 

Jag vet inte riktigt om jag "valt" Lumin D2 ännu, faktum är att jag var ganska nära att köpa en begagnad S1 för några veckor sedan och där jag kanske egentligen ser T1 som den mest intressanta modellen. Det som talar för D2 är lite vad jag skrev ovan, det är den nyaste modellen och de andra har nästan 4 år på nacken. Sen tänker jag även att jag ibland kanske måste "nöja mig" nånstans också. Däremot har jag varit sugen på just Lumin ganska länge och det intresset intensifierades väl ännu mer just när jag kom fram till att jag faktiskt kunde tänka mig DAC och streamer o samma låda, samt att Marcus/Perfect Sense dessutom började sälja dem i Sverige. Vill man endast ha en billig streaminglösning för Roon och/eller Spotify Connect så skulle jag söka efter min ultraRendu annons på hifitorget just nu... :) I annat fall skulle jag nog säga att Lumin D2 kan anses som en väldigt prisvärd, smidig, rejäl och seriös streamingprodukt värd att testa.

 

Visst är det en djungel där ute, men jag ser det även som lite av det roliga att just hitta rätt och försöka komma underfund med vad man faktiskt vill och är ute efter....

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Taxmannen said:

Men du rippar också av en anledning Bebop och jag antar att det inte enbart handlar om ljudkvalitet!? Så ur det perspektivet streamar även du, och gissar jag

Jo, det är ju sant. Ljudkvaliteten är densamma. Den skillnad som finns är minimal om ens någon. Det är i vart fall inget jag reagerar på. Jag tror dacen är viktigare än varifrån jag hämtar ettor o nollor.

 

Det jag uppskattar mest med att ha filerna rippade är översikten snarare än "knapptryckningen"

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vita said:

Men jag utgår ifrån att du är mycket väl insatt i alternativen så detta kan inte vara annat än resultatet av ett aktivt val. 

Det är lite av det jag menar att man ofta fortsätter i gamla fotspår. Att förenkla har inte varit en uttalad drivkraft för mig. Snarare att "få till det" på det "gamla" sättet. Däremot har jag alltid varit öppen för olika format inom analogt/digitalt. Om inte hade jag missat för mycket musik.

 

Yrkesmässigt har det varit en helt annan sak. Ständiga förbättringar och innovationer för överlevnad och resultat, men det är inte samma drivkraft på hemmaplan. Jag vill få till det ljud jag trivs med och lägger mindre tid på enkelhet. Undantaget är då att jag rippar mina cd för bättre överskådlighet (se ovan).

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-24 at 16:09, Bebop said:

Jo, det är ju sant. Ljudkvaliteten är densamma. Den skillnad som finns är minimal om ens någon. Det är i vart fall inget jag reagerar på. Jag tror dacen är viktigare än varifrån jag hämtar ettor o nollor.

 

Det jag uppskattar mest med att ha filerna rippade är översikten snarare än "knapptryckningen"

 

Jag håller med. Och just översikten, navigeringen och att kunna presentera musiken på olika sätt är det som jag uppfattar skiljer i relativt stor utsträckning mellan olika mjukvarulösningar.

Link to comment
Share on other sites

Häromdagen beslutade jag mig för att behålla den Lumin D2 som jag lånat hem. Visst är DAC:en i den inte på samma nivå som min LampizatOr, men den kanske är "tillräckligt" bra och det känns väldigt trevligt att ha rensat upp lite i kedjan bland alla prylar. Har nu haft lite mer tid att lyssna ännu mer kritiskt och testa lite olika saker som upsampling och XLR vs RCA kablar. Nånstans i det hela infann sig dock en nästan obehaglig känsla av att det var något som inte riktigt var godkänt, svårt att sätta fingret på det men det låter lite "muffligt" och "burkigt" emellanåt, jag började starkt misstänka DAC:en i Lumin D2 och funderade över om jag verkligen kommer kunna leva med en så här minimalistisk och nerskalad anläggning. Vad har jag gett mig in på?! Jag har ju levt i en lite omvänd värld under ganska lång tid där jag satsat väldigt mycket på just DAC:en, så konstigt vore väl kanske annars om jag inte skulle behöva vänja om mig lite.

 

Sedan jag fick hem alla nya grejer så har jag egentligen bara kopplat in dem och inte lagt nån tid på att optimera eller t.ex stoppa under mina Ansuz Darkz. Samtliga nya prylar som högtalarkablarna, den nya strömdistributören, Lumin och Ypsilon fick således Darkz under sig, den sistnämnda till och med i 2 nivåer då dess egna fötter annars är för höga. Om det blev någon skillnad? Mmmm, det är märkligt hur man kan uppleva att saker och ting liksom faller på plats och ordningen blir återställd. Darkzen stramade upp ljudbilden, tightade till det som behövde tightas till och bokstavligen lyfte det mesta liiiiite till. Jag har sagt det många gånger tidigare, men de här Darkz fötterna från Ansuz är verkligen inte att leka med. Mitt bästa spontana köp jag nånsin gjort, och det var egentligen de som förde in mig på denna helt sjuka hifi resa.

 

Ndeh8D5OsDFZSjNe79-GqkdYKddlSYsCTVXjcLip

 

Hmm, jag ser på bilden att det är lite dammigt minsann... :)

 

För att återgå till DAC:en så kan jag fortfarande känna att vissa röster inte är riktigt lika krispiga och knivskarpa som jag är van vid, vilket jag faktiskt klandrar Lumin för, den behöver nog även lite mer inspelning och kanske kan öppna upp sig lite till tänker jag, detsamma gäller även flera av kablarna för övrigt. Men nu pratar vi små skillnader här och kanske också framförallt att det tar lite tid att vänja sig vid en ny ljudbild. I princip har jag fortfarande bara positiva saker att säga om Lumin D2 och med tanke på vad den faktiskt ersätter i min anläggning så är det verkligen med beröm godkänt. Pris/prestanda, andvändarupplevelsen och funktionaliteten är alla på topp.

 

Och det bästa och viktigaste av allt...

 

Det är VÄLDIGT roligt att lyssna på musik just nu... :)
 

Edited by rikard
Link to comment
Share on other sites

Jag kan även tillägga en liten grej med den nya Ansuz strömlisten, storlek och viktmässigt så är den betydligt bättre än de äldre modellerna som kunde bli lite "baktunga" med alla kablar instoppade så de nästan lyfte ifrån Darkzen i framkant. Så är det inte längre, den känns betydligt bättre balanserad. Och som nämnts tidigare, att kabeln från väggen numera även den ansluts på baksidan är även det så skönt och bidrar också till att allting känns mer välorganiserat och prydligt. Många +++++ poäng här alltså!

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa om dina framsteg @rikard

 

Hur är ditt nätverk med Roon och Lumin uppbyggt?

Vi har ju till viss del rätt lika system och jag har försökt optimera mitt nätverk just för att streama med en switch (Netgear GS108) där jag jordar -0V (finns att läsa på Computer Audiophile om detta hur John Swenson mätt upp olika switchar) och linjära nätdelar till alla nätverkskomponenter.

 

Jag är sugen på att egentligen ha en dac med Roon inbyggt typ en dCS Rossini så jag hade sluppit min spaghetti lösning med flera olika lådor just för usb till min TAD dac. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en snygg och vältrimmad lösning för musikuppspelning! Gillar Lumins lösningar men samtidigt blir det möjligen begränsande i mina ögon (öron?) med streamer och DAC i ett (Bränd av mina övningar med Bladelius Embla) 

Nyfiken på teorier kring varför du och andra upplever så stor skillnad ljudmässigt med andra typer av "fötter" som dessutom placeras där tillverkaren inte har tänkt att "mekanisk jordning/dämpning/resonanskontroll" ska ske? Jag har själv upplevt skillnader men aldrig så omvälvande som de ofta beskrivs. (Inte nödvändigtvis av dig)

 

Och en liten undring, tidigare så promotade ju Lumin DSD-omvandling/uppspelning, är det något du tillämpar idag och i så fall hur? (via Roon DSP eller internt i Lumin eller annat)

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, octavia rs said:

Kul att läsa om dina framsteg @rikard

 

Hur är ditt nätverk med Roon och Lumin uppbyggt?

Vi har ju till viss del rätt lika system och jag har försökt optimera mitt nätverk just för att streama med en switch (Netgear GS108) där jag jordar -0V (finns att läsa på Computer Audiophile om detta hur John Swenson mätt upp olika switchar) och linjära nätdelar till alla nätverkskomponenter.

 

Jag är sugen på att egentligen ha en dac med Roon inbyggt typ en dCS Rossini så jag hade sluppit min spaghetti lösning med flera olika lådor just för usb till min TAD dac. 

 

Jag har en liten läcker och fläktlös Intel NUC ifrån QuietPC (UltraNUC Pro) som jag kör Roon core på, en Synology DS211+ NAS och en Asus RT-AC68U router, sedan kör jag faktiskt trådlöst till en Asus EA-N66 WiFi bridge. Hade jag möjlighet så hade jag gärna haft en lång Supra Cat8 nätverkskabel här, men av en massa olika anledningar så valde jag iaf att flytta router, 4G router, NAS, dator osv från hifi anläggningen och då fick det bli WiFi, jag bor på landet och har inte så mycket utomstående störningar. Kedjan ser sedan ut så här....

 

Asus EA-N66 WiFi bridge -> Supra Cat8 -> ETALON Isolator -> Nordost Heimdall 2 -> Lumin D2

 

Jordning är något som jag skulle behöva titta mer på framöver. Jag har många gånger tänkt tanken men inte riktigt kommit till skott, eller så har det kommit annat emellan.

 

Lumin blev ju min "kompromiss lösning" av den anledning du nämner, men jag skulle säga att det är en väldig värdig sådan... det känns oerhört skönt att ha "städat upp" lite och jag blir nästan sugen på att skippa ethernet filtret ovan av bara farten för att få bort prylar... :) hehe...

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, AlfaGTV said:

Grattis till en snygg och vältrimmad lösning för musikuppspelning! Gillar Lumins lösningar men samtidigt blir det möjligen begränsande i mina ögon (öron?) med streamer och DAC i ett (Bränd av mina övningar med Bladelius Embla) 

Nyfiken på teorier kring varför du och andra upplever så stor skillnad ljudmässigt med andra typer av "fötter" som dessutom placeras där tillverkaren inte har tänkt att "mekanisk jordning/dämpning/resonanskontroll" ska ske? Jag har själv upplevt skillnader men aldrig så omvälvande som de ofta beskrivs. (Inte nödvändigtvis av dig)

 

Och en liten undring, tidigare så promotade ju Lumin DSD-omvandling/uppspelning, är det något du tillämpar idag och i så fall hur? (via Roon DSP eller internt i Lumin eller annat)

 

Tack! Visst har jag också haft funderingar kring om Lumins inbyggda DAC skulle vara tillräckligt, mer än en gång kan jag säga. Nu valde jag att lägga majoriteten av pengarna på förstärkeriet istället för på DAC:en, och jag känner att jag gjort helt rätt för egen del här och nu, i ett senare skede kanske jag kan tänka mig att klättra uppåt på Lumin stegen, men att ha streaming med Roon och DAC i en och samma lösning känns väldigt trevligt måste jag säga. Jag tänker också att DAC tekniken utvecklas i sådan rasande fart att det ändå är fullt möjligt att nå bra resultat i en integrerad lösning idag.

 

Vad gäller mekaniska jordningen så tror jag faktiskt väldigt få tillverkare lägger någon större energi vid det, dessutom så är väl alla fötter egentligen placerade ute i kanterna och inte där de egentligen borde vara? Bilden ger en lite konstig vinkel kanske, men om man tittar på hur Ypsilon Phaethon ser ut invändigt så har jag placerat en av Darkzen rakt under den stora transformatorn, sedan är de två andra placerade för att balansera vikten. Tyvärr är det väl med sådana här fötter som med allt annat att man kanske måste komma upp i en viss nivå innan magin börjar på riktigt. Ansuz Darkz D-TC är verkligen inte billiga, men de gör skillnad.

 

Jag testade lite med upsampling och kom fram till att jag föredrar PCM 352kHz ifrån Roon's DSP. Tittar man på Wolfson WM8741 chipet som sitter i Lumin D2 så görs en intern konvertering från DSD till PCM vilket jag känner mig lite allergisk mot, så jag håller mig med PCM tills vidare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...