Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

Vis av tidigare erfarenhet med Class D förstärkare så kopplade jag in U-150 och lät den bli ordentligt varm innan jag gjorde någon egentlig lyssning. Class D kräver lång inspelning, min Nord (Hypex NC500) förstärkare fortsatte att bli bättre uppemot 1000 timmar, den här U-150 sägs redan vara inspelad, men det är inte fel om den får en dag på sig att komma upp i temperatur. Någon undrade tidigare i tråden om kylflänsarna mest bara är för syns skull, jag kan härmed intyga att så är det definitivt inte, faktum är att U-150 blir ganska varm.

 

Om vi ska ta det från början så gillar jag verkligen U-150, jag gillar utseendet, byggkvalitén, volymkontrollen och den enorma displayen. Jag gillar att det är en liten smidig Apple TV fjärrkontroll och att volymreglaget är helt knäpptyst och mjukt. Den ser ut att vara rejäl och gedigen, så man blir nästan förvånad över hur lätt den väger (14 kg). Tre knappar på ovansidan, power, mute och en knapp för att välja kanal.

 

Det här exemplaret har både inbyggd DAC och RIAA, där jag är väldigt nyfiken på det förstnämnda men inte av det andra. RIAA modulen sägs vara väldigt bra, men jag har inte längre någon vinylspelare så det är inte aktuellt för mig. Jag började därför med att koppla in min ultraRendu direkt till U-150 och ställde den i Roon läge. Jag vet inte riktigt varför faktiskt eftersom jag egentligen alltid använder mig av HQPlayer och DSD upsampling, det här är nog nånting jag får ändra imorgon tror jag då det blev lite för många nya parametrar på en gång.

 

Jag har hört U-150 ett par gånger tidigare på diverse event och mässor, men alltid med Raidho högtalare som även påpekades ovan, det är nog så de flesta hört Aavik förstärkare skulle jag tro. Jag har alltid upplevt mina PMC Fact.8 som ett öppet fönster, väldigt transparenta, klara och tydliga, men frågan är om de nästan inte är varma i jämförelse med Raidho. Jag vet inte, men på nåt sätt så blev jag nästan lite förvånad över hur varmt och mjukt U-150 presenterade sig i anläggningen, inte alls den stela och korrekta Class D förutfattade känslan som man tänker sig. I övrigt så har jag ju gått all in i min anläggning med Ansuz som ingen kan ha missat, och att Ansuz och Aavik passar varandra som handen i handsken är ju kanske inte heller någon större överraskning.

 

Som ett första intryck så är det en stor snabb, detaljerad och kraftfull ljudbild som levereras. Det smattrar ljud överallt i bakgrunden med ett rejält driv och bas därtill. Väldigt bra släpp ifrån högtalarna. Om jag ska jämföra lite med Audionet Watt så känns det som en svartare, tystare, renare och klarare presentation i traditionell Ansuz/Aavik anda, där Watt målade upp en massiv vägg av välljud, ännu varmare och mer fylligt på något sätt. Där Watt nästan kunde bli lite för mycket av det goda för mig i min anläggning så är det här inte dumt alls faktiskt.

 

Imorgon ska jag ändra ett par saker, dels ska jag gå tillbaka till HQPlayer som uppspelare och även växla mellan PCM och DSD för att vara mer på hemmaplan. Sen ska jag även prova att koppla in min egna DAC. Men, jag måste ändå säga att jag är imponerad redan här och nu. Vissa saker kanske inte har riktigt den klang man är van vid, eller är riktigt lika holografiskt tredimensionellt, men det är verkligen inte illa alls, speciellt om man tänker att min DAC plus 2st Ansuz kablar till den kostade betydligt mer än vad hela U-150 gör, det gör den verkligen till ett riktigt "prisvärt" budgetpaket. Jag skulle definitivt kunna sitta nöjd med den här som det känns nu.

 

När jag testar nya grejer så brukar jag nästan alltid upptäcka eller uppskatta någon speciell låt på ett nytt sätt. Där det låter lite extra bra, eller att den låten helt enkelt kommer fram på ett sätt man inte hört förut. Med U-150 så är nya Chromatics singeln helt "mind-blowing" bra!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Osäker om jag förstått vilka fördelar HQ player har över Roon DSP? Jag har noterat att det finns dem på olika forum som menar att HQ ger en något bättre ljudbild mot Roon men samtidigt inte förmår förklara innebörden av vad denna påstådda förbättringen skulle utgöras av. Om Roon innebär enklare hantering inklusive färre apparater i systemet samt att det inte finns annat än endera påståenden kring HQ fördelar är det lite svårt att se varför du skulle vilja hålla kvar vid HQ om Roon ger dig vad du (@rikard) söker. Hittar du någon skillnad i ditt system (med/utan Aavik)?

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, vita said:

Osäker om jag förstått vilka fördelar HQ player har över Roon DSP? Jag har noterat att det finns dem på olika forum som menar att HQ ger en något bättre ljudbild mot Roon men samtidigt inte förmår förklara innebörden av vad denna påstådda förbättringen skulle utgöras av. Om Roon innebär enklare hantering inklusive färre apparater i systemet samt att det inte finns annat än endera påståenden kring HQ fördelar är det lite svårt att se varför du skulle vilja hålla kvar vid HQ om Roon ger dig vad du (@rikard) söker. Hittar du någon skillnad i ditt system (med/utan Aavik)?

 

Jag har aldrig jämfört eller kollat på Roon's DSP, men jag har hört gott om den. Mitt HQP användande går dock långt tillbaka till min första LampizatOr DAC som var DSD only. HQP var på den tiden den absolut bästa DSD upsamplern och erbjöd en väldig massa filter och konfigurationsmöjligheter. Roon's DSP är relativt ny men visst vore det trevligt att få bort en komponent ur kedjan. HQP's användargränsnitt är dessutom ingen höjdare och jag vet inte om jag skulle rekommendera det för nya användare. Gamla vanor sitter dock i.

 

Anledning till upsampling och värdet av det kan man ju tvista om, men i princip går det ut på att leverera en signal till DAC:ens "sweetspot", där DAC:en behöver processa den så lite som möjligt. Det knepiga är dock att alla DAC:ar är konstruerade olika och helt enkelt svarar olika bra på det. Många DAC:ar upsamplar internt och då kan man resonera som att det är bättre att låta en snabb processor göra det jobbet än en begränsad CPU i en DAC. DAC:ar som LampizatOr och T+A har erkänt bra DSD engines, medan DAC:ar från t.ex Aqua och Chord har sin styrka i PCM. Jag testade faktiskt just detta med den inbyggda DAC:en i Aavik idag och föredrog PCM och det slutade med att jag landade i att upsampla till 192kHz PCM. Det kändes lite snärtigare, lite mera punch, men det är ju subtila skillnader och egentligen klart överkurs för min Aavik utvärdering.

 

24 minutes ago, vita said:

@rikard - tolkar jag dig korrekt att Aavik U150 är både bra och prisvärd? Den inbyggda DACen håller god nivå? 

 

Det skulle jag vilja säga. Jag kom inte så långt som att testa min egna DAC idag, man måste väl passa på att vara utomhus så länge sommaren är här. Men den inbyggda DAC:en är "helt okej" skulle jag vilja säga. Jag har en grym DAC, jag har grymma kablar till den, kostnadsmässigt så vill jag inte ens tänka på vad det innebär tillsammans. Med det i åtanke och vad jag lyssnar på just nu så har jag svårt att se hur jag skulle kunna motivera den extra kostnaden. Men vi får väl se när jag kopplat in den... :)

 

Det tips jag vill ge alla som eventuellt funderar på en Aavik U-150 är att se till så den är ordentligt varm, och inte hålla på och stänga av den över natten osv.

 

Link to comment
Share on other sites

Och Aaviken är fortfarande påslagen förmodar jag... eller blev du för "avslagen" för att fortsätta lyssna ? :)

Jag är så klart bara "lite" nyfiken på om dina första intryck har bestått eller ändrats ?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

Och Aaviken är fortfarande påslagen förmodar jag... eller blev du för "avslagen" för att fortsätta lyssna ? :)

Jag är så klart bara "lite" nyfiken på om dina första intryck har bestått eller ändrats ?

 

Hehe, jag har tyvärr inte kunnat lyssna nånting alls under ett par dagar då jag varit i Finland och bastat istället... :cool:

 

Imorgon hoppas jag få lite tid att koppla in min egna DAC och se vad det innebär....

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj, hur ska vi beskriva det här nu då? Min LampizatOr DAC är inkopplad, och visst är det skillnad, ganska stor faktiskt. Bättre, sämre, eller bara annorlunda? Jag skulle nog säga så här... Det är förmodligen en smaksak! Det är lite luftigare, lite mer avslappnat och lite mer organiskt, men kanske inte riktigt samma driv och "in your face" attack som tidigare, lite annan typ av presentation helt enkelt. Jag tycker det låter riktigt bra både med den interna DAC:en och min egna, men då är vi återigen tillbaka till att den externa DAC lösningen kostar väldigt mycket mer pengar, och det är verkligen frågan om det är värt det, men det kan man ju fråga sig med det mesta å andra sidan. Det gör ändå att jag tycker U-150 med inbyggd DAC blir en väldigt prisvärd allt-i-ett lösning som jag tror ganska många skulle kunna "leva med" utan vidare. Hade jag båda DAC:arna till mitt förfogande och pengarna inte var av någon betydelse så skulle jag dock låta det vara kopplat som det är just nu.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, vita said:

Klart så! Vad prövas härnäst? 

 

Jag är väldigt sugen på Ypsilon Phaethon, men då steppar vi upp till en helt annan nivå rent prismässigt också. Om nån kom och köpte alla mina grejer som jag har idag kanske det inte skulle kännas så konstigt, men det är en transportsträcka dit minst sagt.... Jag behöver nog även fundera lite på vilken nivå som är rimlig för mig.

 

När det kommer till Aavik U-150 så ser jag den nog trots allt som en grym allt-i-ett maskin, även om jag föredrar min egna DAC, så är det nog ändå med den inbyggda DAC:en den levererar bäst värde för pengarna på något sätt. Kanske försöker jag inbilla mig själv att det skulle vara "okej", för det är verkligen inte dåligt på nåt sätt, men efter att jag hade kopplat in min Lampi kom min fru förbi och sa att "jag fördrar ju det här ljudet". På sätt och vis är det väl skönt att en DAC som kostar mer än hela förstärkaren levererar. Det ska inte vara lätt att skala ner minsann.... 

 

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade till Aavik 150 igår på Hifi Experience och jag måste nog tillstå att det är ganska mycket funktion för investeringen. Allt med ett mycket trivsamt ljud också. (Den spelade med en Roon Nucleus som källa in via USB och ut till ett par Dynaudio Confidence C2?)

Men jag förstår vad du menade med att den behöver bli varm! Den var färskt inkopplad och de första två låtarna rynkade jag nog mest på näsan men det förbyttes i ett smil efter en rejäl genomspelning!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, P-pan said:

Aavik's U-300:a då ?

 

 

Jaa, kanske det... Jag älskar utseendet på U-300, jag tycker den ser grym ut. U-150 är lite vad jag önskade att U-300 hade varit dock, mer modulär, men som jag nu kommit fram till så är det ju som en allt-i-ett maskin en Aavik skulle vara aktuell hur som helst, så kanske är det inget stort problem. Måste dock säga att den stora displayen är lätt att vänja sig vid, jag tycker den är klart trevlig, men den skulle man väl kunna leva utan om det låter trevligt. Det springer dock iväg en del pengamässigt med U-300 och då är vi i Ypsilon och Absolare klass och pratar... konkurrensen och förväntningarna ökar.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Jag har lyssnat på U300, Absolare och Diablo 300. Och tillsammans med den sistnämnda håller jag Absolare som en magiskt musikförmedlare som jag tror du skulle trivas med. 

 

Absolare går (tyvärr) bort för mig av praktiska anledningar just nu, samt att de hör till en något för hög prisklass som jag inte riktigt förknippar mig själv med, ännu... :) Men nån gång i framtiden kanske, vem vet....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte bara göra ett snabbt inlägg och säga att det här projektet kommit en bit på vägen nu då jag faktiskt börjat sälja av lite grejer. Man skulle kunna säga att jag passerat ett stadie där det inte längre finns någon återvändo. Nu är det på riktigt. Det kommer såklart innebära att jämförelser blir svårare och mina referensramar inte längre gäller på samma sätt. Nu blir jag tvungen att hitta en helt ny anläggning att trivas med, och det kommer bli många delar på en och samma gång som ska trivas ihop, och med mig, och jag med dem eller hur man ska se på det.

 

Jag skulle fortfarande behöva bli av med min DAC och mina monoblock för att kunna ta steget fullt ut, men förhoppningsvis vill någon förbarma sig över dem också snart. Tyvärr gick ju sveriges största annonsforum och försvann precis när jag behövde sälja mina grejer. Får jag inte DAC:en såld så behåller jag den tills vidare, jag har nog ändå kommit till den slutsatsen att jag vill separera den ifrån förstärkaren.

Link to comment
Share on other sites

Så tärningen är kastad! Roligt att höra!!

 

Ja, trist att hifimagasinet vikit hädan. Men det kanske finns någon eldsjäl där ute som orkar dra igång i enligt aktuellt regelverk. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fas 6 "The Final Countdown" (2018)

 

Under våren har jag haft lyxen och möjlighet att få låna hem och testa ett par olika förstärkare som även beskrivits här i tråden, jag sålde sedan stora delar av min anläggning vilket innebar att mina referensramar suddades ut och det är numera svårt att säga exakt vad det är som gör skillnaden. Det enda som är intressant från och med nu är en total upplevelse, att allt ska låta och kännas fantastiskt.

 

Tidigt bestämde jag mig för att min nya strömdistributör skulle bli en Ansuz Mainz 8 C2 med kablage från Ansuz i A2 utförande. Kanske kan tyckas märkligt för vissa hur man kan välja kablar och strömförsörjning innan elektronik. Jag känner dock att jag vet var jag har Ansuz nånstans och det har egentligen inte varit någon större fundering kring detta val, jag är sedan länge övertygad. Jag har även gått och sneglat lite på en integrerad förstärkare som tilltalar mig på flera sätt, men det återstod ju att faktiskt höra den i hemmamiljö också. Häromdan lånade jag hem den.

 

Jag vill bara poängtera att jag var supernöjd med min anläggning som jag utgick ifrån, min idé handlade mer om att jag ville skala ner antalet enheter, kablar och övriga produkter. De förstärkare jag tidigare lånat var även de av väldigt hög kvalitét, jag hade utan vidare kunnat "leva med" vilken som av dem. De var alla lite olika på sitt sätt, men alla var väldigt väldigt bra, och allt annat hade väl varit förvånande på den här nivån.

 

RD29gdBBAGA00dqw_2r-IAzyTcT-sBNEOMdyF6yn

 

Det tar dock inte många sekunder från att musiken flödar ur högtalarna för att förstå att det här var nånting helt annat. Ofta när vi "uppgraderar" så tittar vi kanske på en modell över den vi redan har, eller en liknande förstärkare som bara är något dyrare och inte ett tillräckligt stort steg, vi går sidleds istället för upp, vi fortsätter sedan som drogberoende att jaga nästa fix osv. Vi håller oss såklart i den prisklass som vi känner oss bekväma med, såklart. Idén om att skala ner gav mig ju dock möjligheten att på så vis även samtidigt skala upp. Helt plötsligt kunde jag våga mig på att prova elektronik i en klass som i annat fall hade varit helt ouppnåelig.

 

Ypsilon Phaethon är här för att stanna.

 

Den stora förändringen känns härmed slutförd. Detta är dock bara ett delmål på en resa som på sikt eventuellt även kommer innefatta byte av DAC (här har jag Lumin D2 hemma på prov) och så småningom även högtalare där det redan finns många spännande kandidater, men projektet har pausats något, samtidigt som fler tänkbara alternativ har tillkommit.

 

Vill bara tacka för allt stöd och uppmuntrande hittills på min resa. Det har varit grymt roligt att få dela med mig. Jag hoppas att jag ska kunna bli lite mer aktiv på forumet över lag också.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, rikard said:

Vill bara tacka för allt stöd och uppmuntrande hittills på min resa. Det har varit grymt roligt att få dela med mig. Jag hoppas att jag ska kunna bli lite mer aktiv på forumet över lag också.

 

Tack själv för en väldigt underhållande läsning :thumbsup:

Hoppas som sagt att du hänger kvar och kommenterar här på forumet.

 

Får man fråga hur du upplever/skulle beskriva Ypsilons ljudsignum ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

Tidigt bestämde jag mig för att min nya strömdistributör skulle bli en Ansuz Mainz 8 C2 med kablage från Ansuz i A2 utförande. 

 

Har du fått din Mainz 8 C2? Använder du några A2 kablar just nu i systemet?

 

Får också gratulera till förstärkaren verkar vara en synnerligen trevlig apparat.

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, rikard said:

Fas 6 "The Final Countdown" (2018)

 

 

Tidigt bestämde jag mig för att min nya strömdistributör skulle bli en Ansuz Mainz 8 C2 med kablage från Ansuz i A2 utförande. Kanske kan tyckas märkligt för vissa hur man kan välja kablar och strömförsörjning innan elektronik. Jag känner dock att jag vet var jag har Ansuz nånstans och det har egentligen inte varit någon större fundering kring detta val, jag är sedan länge övertygad.

 

Bra ordning på strömmen är en slags infrastruktur i anläggningen. Den har mycket lite med matchning att gör generellt. Dessutom så har man ett bra system för strömmen så kan man byter de övriga prylarna efter behov och allt man testar får chans att prestera bra.  Klokt tycker jag.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, rikard said:

Fas 6 "The Final Countdown" (2018)

 

Under våren har jag haft lyxen och möjlighet att få låna hem och testa ett par olika förstärkare som även beskrivits här i tråden, jag sålde sedan stora delar av min anläggning vilket innebar att mina referensramar suddades ut och det är numera svårt att säga exakt vad det är som gör skillnaden. Det enda som är intressant från och med nu är en total upplevelse, att allt ska låta och kännas fantastiskt.

 

Tidigt bestämde jag mig för att min nya strömdistributör skulle bli en Ansuz Mainz 8 C2 med kablage från Ansuz i A2 utförande. Kanske kan tyckas märkligt för vissa hur man kan välja kablar och strömförsörjning innan elektronik. Jag känner dock att jag vet var jag har Ansuz nånstans och det har egentligen inte varit någon större fundering kring detta val, jag är sedan länge övertygad. Jag har även gått och sneglat lite på en integrerad förstärkare som tilltalar mig på flera sätt, men det återstod ju att faktiskt höra den i hemmamiljö också. Häromdan lånade jag hem den.

 

Jag vill bara poängtera att jag var supernöjd med min anläggning som jag utgick ifrån, min idé handlade mer om att jag ville skala ner antalet enheter, kablar och övriga produkter. De förstärkare jag tidigare lånat var även de av väldigt hög kvalitét, jag hade utan vidare kunnat "leva med" vilken som av dem. De var alla lite olika på sitt sätt, men alla var väldigt väldigt bra, och allt annat hade väl varit förvånande på den här nivån.

 

RD29gdBBAGA00dqw_2r-IAzyTcT-sBNEOMdyF6yn

 

Det tar dock inte många sekunder från att musiken flödar ur högtalarna för att förstå att det här var nånting helt annat. Ofta när vi "uppgraderar" så tittar vi kanske på en modell över den vi redan har, eller en liknande förstärkare som bara är något dyrare och inte ett tillräckligt stort steg, vi går sidleds istället för upp, vi fortsätter sedan som drogberoende att jaga nästa fix osv. Vi håller oss såklart i den prisklass som vi känner oss bekväma med, såklart. Idén om att skala ner gav mig ju dock möjligheten att på så vis även samtidigt skala upp. Helt plötsligt kunde jag våga mig på att prova elektronik i en klass som i annat fall hade varit helt ouppnåelig.

 

Ypsilon Phaethon är här för att stanna.

 

Den stora förändringen känns härmed slutförd. Detta är dock bara ett delmål på en resa som på sikt eventuellt även kommer innefatta byte av DAC (här har jag Lumin D2 hemma på prov) och så småningom även högtalare där det redan finns många spännande kandidater, men projektet har pausats något, samtidigt som fler tänkbara alternativ har tillkommit.

 

Vill bara tacka för allt stöd och uppmuntrande hittills på min resa. Det har varit grymt roligt att få dela med mig. Jag hoppas att jag ska kunna bli lite mer aktiv på forumet över lag också.

 

Med Kaiser Kawero är du hemma.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

Fas 6 "The Final Countdown" (2018)

Det tar dock inte många sekunder från att musiken flödar ur högtalarna för att förstå att det här var nånting helt annat. Ofta när vi "uppgraderar" så tittar vi kanske på en modell över den vi redan har, eller en liknande förstärkare som bara är något dyrare och inte ett tillräckligt stort steg, vi går sidleds istället för upp, vi fortsätter sedan som drogberoende att jaga nästa fix osv. Vi håller oss såklart i den prisklass som vi känner oss bekväma med, såklart. Idén om att skala ner gav mig ju dock möjligheten att på så vis även samtidigt skala upp. Helt plötsligt kunde jag våga mig på att prova elektronik i en klass som i annat fall hade varit helt ouppnåelig.

 

 

 

Min uppfattning är att om man har en bra välmatchad anläggning och vill ta ett kliv till mot en nya välmatchade produkt  och bättre musikåtergivning så skall man sikta på att ungefär dubbla priset mot det man byter. För min egen del är det annars inte värt den förbättringen man får och då blir det bara mer av sidosteg än verklig uppgradering. Men ibland kan det kanske vara ett sidosteg man vill ha också. En karaktärsförändring eller så.

Se inte detta som absolut sanning, det finns undantag,  men det ligger lite i det har jag märkt efter alla uppgraderingar som inte varit bra nog tidigare.

 

Stort grattis till mer musikglädje.

 

Jag följer så klart gärna med på fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, P-pan said:

Tack själv för en väldigt underhållande läsning :thumbsup:

Hoppas som sagt att du hänger kvar och kommenterar här på forumet.

 

Får man fråga hur du upplever/skulle beskriva Ypsilons ljudsignum ?

 

Tack! Jag skulle beskriva den som väldigt naturlig. Allt känns bara helt rätt, så enkelt, motståndslöst och realistiskt. Det är knäpptyst, och så är det bara musik. Det är ett stort lugn över hela anläggningen på nåt sätt. Har mycket svårt att se hur jag skulle kunna bli trött i mössan av att lyssna på den under längre stunder.

 

2 hours ago, vita said:

Grattis till ett synnerligen fint och intressant val! 

 

Tack! :) Känner mig grymt nöjd. Det var inte riktigt tänkt att det skulle gå så här snabbt heller, men som sagt, redan efter ett par toner så visste jag, och det kändes onödigt att göra processen längre än nödvändigt.

 

2 hours ago, octavia rs said:

Har du fått din Mainz 8 C2? Använder du några A2 kablar just nu i systemet?

Får också gratulera till förstärkaren verkar vara en synnerligen trevlig apparat.

 

Tack! Nej, jag har låneexemplar från Marcus, Mainz 8 C2 och A2 kablage.... :)

 

1 hour ago, figge said:

Med Kaiser Kawero är du hemma.

 

Jo tack... :) Skulle inte tacka nej till Chiara heller, lite mer tveksam till den nya "budget" modellen dock pga utseendet, men man kanske kan vänja sig. Har även funderingar kring Boenicke och Wilson Benesch. Det här blir en senare fråga dock.... och det kan hända mycket tills dess.

 

2 hours ago, vita said:

Hmm..man är redan nyfiken på ’Fas 7’ - vad den nu kommer handla om... :39:

 

Mmm, Fas 7 skulle man kunna säga kan handla om att byta ut min DAC och nuvarande streaming lösning mot en kombinerad streamer/DAC. Lumin känns ruskigt intressanta här, frågan är kanske mest vilken modell....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Min uppfattning är att om man har en bra välmatchad anläggning och vill ta ett kliv till mot en nya välmatchade produkt  och bättre musikåtergivning så skall man sikta på att ungefär dubbla priset mot det man byter. För min egen del är det annars inte värt den förbättringen man får och då blir det bara mer av sidosteg än verklig uppgradering. Men ibland kan det kanske vara ett sidosteg man vill ha också. En karaktärsförändring eller så.

Se inte detta som absolut sanning, det finns undantag,  men det ligger lite i det har jag märkt efter alla uppgraderingar som inte varit bra nog tidigare.

 

Stort grattis till mer musikglädje.

 

Jag följer så klart gärna med på fortsättningen.

 

Håller med, och även om man kanske inte ska värdera saker utifrån vad de kostar så kan det finnas en anledning till olika pris segment. Jag har själv gjort alldeles för många sidosteg genom åren, det är väldigt lätt att bli lockad eller frestad av något och så går man igång på alla cylindrar, men man borde kanske fråga sig om det verkligen är värt det lite oftare och göra klokare och rejälare uppgraderingar istället. Jaja, det är kanske olika för alla, men det är väl nån form av insikt jag kommit till för min egen del iaf.

 

Tack, fortsättning följer... :)

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, rikard said:

Tack! Nej, jag har låneexemplar från Marcus, Mainz 8 C2 och A2 kablage.... :)

 

Ok, har du jämfört dem med några av de gamla produkterna ifrån Ansuz? Är intresserad av att hör lite om hur de ny serierna är jämfört med de gamla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...