Jump to content

Nattlyssning


ulfsan

Recommended Posts

8 minutes ago, JWE said:

Jag bor ju i villa så ett par högtalare och Infected Mushroom hade fungerat utmärkt. (Tills frun kommer :blackeye:)

 

Men skulle jag få gissa, ett par kopfhörer! 

 

Jag gillar inte hörlurar. De ligger undanlagda och tas aldrig fram... Och mitt i natten med grannar runt om är det inte aktuellt med fullt ös på Infected Mushroom, även om man skulle känna för det ;). I stället blev min fundering att det ju är väldigt viktigt med en anläggning som spelar "realistiskt" och tydligt även vid lägre nivå. Är inte det vanliga att vi utvärderar våra prylar med högt ljudtryck och därmed missar hur anläggningen ofta kommer att användas av praktiska skäl... 

 

Hur låter ett realistiskt ljud med pondus i låg nivå, egentligen...? Vilken musik blir då mest behaglig att lyssna på?

 

:question: / Ulf

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, ulfsan said:

I stället blev min fundering att det ju är väldigt viktigt med en anläggning som spelar "realistiskt" och tydligt även vid lägre nivå.

Det har varit en parameter som jag har haft högt upp på listan för att bli berörd av musiken även vid låg volym, ett hälsotecken om anläggningen även presterar då tycker jag.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, ulfsan said:

Hur låter ett realistiskt ljud med pondus i låg nivå, egentligen...? Vilken musik blir då mest behaglig att lyssna på?

Jag har börjat lyssna mer och mer på kammarmusik utan sång. Tex denna Serenade d. 957 är fantastisk;

 

 

 

Ps. Inlägg som var dubbelposter eller där det enbart stod "jag ser ingen bild" är borttagna.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag har börjat lyssna mer och mer på kammarmusik utan sång. Tex denna Serenade d. 957 är fantastisk;

 

Behaglig musik och ett bra exempel på "nattmusik", det är en fördel om alla instrument spelar på ungefär samma volym.

 

För mig är det också viktigare att det går att spela lågt än att det går spela högt, kanske är det en åldersfråga men mest är det nog musikvalet som avgör hur högt man behöver spela. För att kunna spela lågt behöver man en anläggning som inte är för basskygg men också välartikulerad så att både kraft och detaljer i musiken kan framträda vid lägre nivåer. All musik brukar ha en minimivolym där allt liksom kommer igång men det är väldigt olika från rum till rum och från anläggning till anläggning. Den viktigaste parametern för att kunna lyssna svagt är nog trots allt tyst omgivning.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar lyssna på Vinylgodis som sänds ifrån Skåne :) Två gubbar Rune och hans kusin eller om det var bror som sänder varje morgon / eftermiddag och ibland natt efter 02.00. Ibland sänder dom från Thailand från poolen och vid nåt tillfälle har Rune sänt från sjukhussängen när han har opererat handen :D Denna kanal kan man ratta in via webben dygnet runt och det är ingen reklam alls. Pengarna för att sända får dom via gåvor från lyssnarna :) Man kan önska musik upp till fem låtar på rad via önskelådan och man får alltid önskemusiken spelad inom en timma från att den önskades, I annat fall står det på hemsidan om det inte skulle vara önsketimma, i tablån. En rullista brukar finnas på dom som har varit med o bidragit med pengar och det finns tydligen nån som heter just "Tomten" som är med å skänker, bara det var ju lite roligt! :D 

 

Här kommer länken:

 

http://vinylgodis.se/0/rq.php#/

 

OBS! Musiken börjar när man klickar på länken! Så ha inte för hög volym på alltså :)

 

Edit: Ändrad text. 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

En åtgärd du kan testa är att placera högtalarna så att de kopplas akustiskt till rummet. bigblue tipsade om Master-set-metoden här på forumet för ett par år sedan. Metoden finns beskriven på ett flertal ställen på nätet, ex.vis http://docplayer.net/41469017-Master-set-speaker-positioning-master-set-overview.html eller http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=speakers&n=215930&highlight=Master+Set&r=  Metoden är ganska tidsödande men lyckas du så blir du belönad. Vi har haft högtalarna placerade på det här sättet i ungefär ett och ett halvt år. En märkbar effekt av metoden är att vibrationer i golv och möbler som exciteras av basen nästan försvinner. Jag vågar gissa att även stomljud i hus kommer att minska med Master-set-metoden.

Link to comment
Share on other sites

On 4/21/2018 at 19:21, Jamo said:

En märkbar effekt av metoden är att vibrationer i golv och möbler som exciteras av basen nästan försvinner. Jag vågar gissa att även stomljud i hus kommer att minska med Master-set-metoden.

Det kanske är en bieffekt av metoden, alltså att energi över hela registret bevaras i rummet tills det typ diffunderar till värme. I stället för att upptas som rörelseenergi i innerväggar och stomme.

Det kan också vara en slump, eftersom spridningsmönstret i rummet inte gärna vet hur dina väggar och bjälklag är uppbyggda.

Om det är en bieffekt så kan ju @ulfsan börja spela dödsmetall igen på nätterna :)

 

Jag tycker det borde gå att räkna ut var högtalarna ska stå i stället för denna tidsödande förflyttningsprocedur. Det gör man ju i andra sammanhang. Kanske ska luska lite i vad det egentligen är för kriterier i master set...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lagen säger väl bara att man inte får störa med hög musik om man har öppet fönster o spelar musik eller? Har nån granne öppet sitt fönster när denne sover så är det ju inte mitt problem.. Då är det ju grannen som har för bra hörsel. Denne blir ju av med problemet om han hon hen enbart stänger fönstret. Jag tror lagen säger att man max får spela så det hörs 30dB in i grannens lägenhet men vad jag vet så finns det ingen lag som säger att man inte får ha öppet fönster nattetid o spela på väldigt låg volym även om det kan vara väl så störande för en gammal halvdöö kistman i sin bästa uppsättning fin-kostym! :)

Link to comment
Share on other sites

Grannens bil surr är ju värre, den som är till tiduret... Den väsnas ju varje natt o varje vinter värre än nån j_kla musik så där kan du nog va lugn skulle jag tro.. Om inte 10 grannar vill bråka med dig samtidigt.. Men då ringer du bara SOG så kommer dom inom 10 min skulle jag tro :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...